Olycka i Polen

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag blev stoppad för en mindre trafikförseelese i Ryssland. Självklart var jag oskyldig och ville naturligtvis inte erkänna. Om jag inte gav dom motsvarande 2000 kronor hotade de med att de skulle sy in mig för narkotikainnehav. Självklart hade jag ingen narkotika och de hade inte ens bemödat sig med att söka igenom mina grejjer. Bara att betala. Svin.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ang hemmablindhet.
Någon skrev att han inte gillar när det kommer bilar bakom och drar förbi i högerfilen.
Om det finns så mycket yta i högerfilen för en bil att ta sig förbi, vad gör du då i vänsterfil?

Tack. Jag satt just och funderade på samma sak :).

Vänsterfilen har blivit grundplacering här i Stockholm. Häromdagen körde jag om ca 20 bilar i ett svep på en 70-väg genom att hålla ca 90 i den högra filen. Det är helt sjukt.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag blev stoppad för en mindre trafikförseelese i Ryssland. Självklart var jag oskyldig och ville naturligtvis inte erkänna. Om jag inte gav dom motsvarande 2000 kronor hotade de med att de skulle sy in mig för narkotikainnehav. Självklart hade jag ingen narkotika och de hade inte ens bemödat sig med att söka igenom mina grejjer. Bara att betala. Svin.
Surt! De måste ha bedömt dig som rik för det var inget dåligt belopp det där. Dessvärre är deras hot sällan tomma ord, dom kan sätta dit dig vad fan som helst och få det igenom, bara å pynta...

Vänsterfilen har blivit grundplacering här i Stockholm. Häromdagen körde jag om ca 20 bilar i ett svep på en 70-väg genom att hålla ca 90 i den högra filen. Det är helt sjukt.
Vänsterfil är ingen omkörningsfil i en storstad, det är ett extra körfält för att all trafik öht ska få plats på vägen. Omkörning gör man där det finns en lucka. Inget sjukt med det.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Jag pratade inte om 70-vägar. Det är olagligt att köra om i innerfil på 90- och 110-väg. Icke på 50- och 70-väg eller vid köer. Då handlar det om filkörning.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
med andra ord skall man inte åka dit med en hoj värd mer än 10K ;)

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag pratade inte om 70-vägar. Det är olagligt att köra om i innerfil på 90- och 110-väg. Icke på 50- och 70-väg eller vid köer. Då handlar det om filkörning.

Jag fattar ändå inte vad som hände med hederlig gammal "håll till höger" och "hjälpa varandra i trafiken"?
Jag har bara sjukt svårt att förstå varför man måste vara i vägen för andra när det verkligen inte är nödvändigt?

Anyway, lite OT....

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj

Samma sak gäller tyvärr även på E4:an. Det ligger ett pärlband av bilar i vänsterfilen, väsentligt mindre i mittfilen, och nästan tomt i högerfilen.

Jag har lackat ur så till den milda grad att jag då och då kör om till höger även på 90/100/110-väg. Ofta är orsaken till fenomenet att en mupp lagt sig i omkörningsfilen utan att köra om någon, och eftersom bakomvarande inte vill göra en olaglig omkörning på fel sida om rikspuckot så ligger man snällt och väntar bakom. Efter ett par kilometer är det 10-20 bilar som ligger och cruisar i vänsterfilen och halvtomt i de högra filerna. Då smiter Steffo helt sonika förbi till höger och drar en ramsa svordomar åt den sinnesslöa tomte som ligger först i vänsterfilen.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Samma sak gäller tyvärr även på E4:an. Det ligger ett pärlband av bilar i vänsterfilen, väsentligt mindre i mittfilen, och nästan tomt i högerfilen.

Jag har lackat ur så till den milda grad att jag då och då kör om till höger även på 90/100/110-väg. Ofta är orsaken till fenomenet att en mupp lagt sig i omkörningsfilen utan att köra om någon, och eftersom bakomvarande inte vill göra en olaglig omkörning på fel sida om rikspuckot så ligger man snällt och väntar bakom. Efter ett par kilometer är det 10-20 bilar som ligger och cruisar i vänsterfilen och halvtomt i de högra filerna. Då smiter Steffo helt sonika förbi till höger och drar en ramsa svordomar åt den sinnesslöa tomte som ligger först i vänsterfilen.

Kan inte annat än hålla med. Svensson är så indoktrinerad med 2 filer så när det dyker upp en tredje då kan det inte vara nåt annat än en avfart.
Det är mer regel än undantag att jag kör om i högerfil just pga ovanstående. Och det är nästan så att jag vill bli stoppad för att få en bra förklaring till varför det inte är ok att ligga i en tom högerfil och köra men att det är ok att ha en hel svans med bilar bakom sig i vänster.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125

Kan inte annat än hålla med. Svensson är så indoktrinerad med 2 filer så när det dyker upp en tredje då kan det inte vara nåt annat än en avfart.
Det är mer regel än undantag att jag kör om i högerfil just pga ovanstående. Och det är nästan så att jag vill bli stoppad för att få en bra förklaring till varför det inte är ok att ligga i en tom högerfil och köra men att det är ok att ha en hel svans med bilar bakom sig i vänster.

Vad är det med er, är ni viljelösa robotar som slaviskt följer teorin och skiter i sunt förnuft?? Inte undra på att svenskar hamnar i trubbel i utlandet...

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag fattar ändå inte vad som hände med hederlig gammal "håll till höger" och "hjälpa varandra i trafiken"?
Jag har bara sjukt svårt att förstå varför man måste vara i vägen för andra när det verkligen inte är nödvändigt?

Anyway, lite OT....

Du lär nog fatta den dagen du kör om en långtradare eller en bil och någon jävel kör slalom och kör om på insidan i en jävla fart precis när du själv håller på att ta dig in i högerfilen igen. Kör man normalt så har man ingen chans i helvetet att ta sig om mig på insidan när jag precis kört om men kör man som en IDIOT så finns riskan/chansen att man hinner stoppa in snoken och försöka köra om till höger..... Det händer mer ofta när jag kör bil (Ford E350 van) än när jag kör hoj. Men varje gång det händer blir jag skiträdd och det för att det faktiskt är FÖRBJUDET att köra om till höger så det är ingenting som man faktiskt förväntar sig. Framförallt inte när man själv kört om en annan bil och precis börjat blinka för att påvisa att man ska in i högerfilen igen. Vissa kör som idioter. Personligen tycker jag att folk som kör om till höger på 90- eller 110-väg kan brinna i helvetet. Och det helst utan att ta med sig någon annan dit samtidigt......

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Vad är det med er, är ni viljelösa robotar som slaviskt följer teorin och skiter i sunt förnuft?? Inte undra på att svenskar hamnar i trubbel i utlandet...

Är det inte just det vi gör? Skiter i teorin och använder sunt förnuft?
Eller så fattar jag inte alls vad du menar.... :va

Du lär nog fatta den dagen du kör om en långtradare eller en bil och någon jävel kör slalom och kör om på insidan i en jävla fart precis när du själv håller på att ta dig in i högerfilen igen. Kör man normalt så har man ingen chans i helvetet att ta sig om mig på insidan när jag precis kört om men kör man som en IDIOT så finns riskan/chansen att man hinner stoppa in snoken och försöka köra om till höger..... Det händer mer ofta när jag kör bil (Ford E350 van) än när jag kör hoj. Men varje gång det händer blir jag skiträdd och det för att det faktiskt är FÖRBJUDET att köra om till höger så det är ingenting som man faktiskt förväntar sig. Framförallt inte när man själv kört om en annan bil och precis börjat blinka för att påvisa att man ska in i högerfilen igen. Vissa kör som idioter. Personligen tycker jag att folk som kör om till höger på 90- eller 110-väg kan brinna i helvetet. Och det helst utan att ta med sig någon annan dit samtidigt......

Precis som med allt annat i trafiken så kollar jag alltid först dit jag tänker bege mig. Håller koll i backspegeln, håller koll på sidorna innan jag svänger.
Jag förutsätter ingenting när det gäller trafik.

Att det över huvud taget går att köra om på höger sida tyder ju onekligen på att den som ligger till vänster borde ha kunnat ligga i högerfilen istället. Gör man det valet får man väl tåla att bli omkörd på höger sida också?
Orsak och verkan liksom...

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Precis som med allt annat i trafiken så kollar jag alltid först dit jag tänker bege mig. Håller koll i backspegeln, håller koll på sidorna innan jag svänger.
Jag förutsätter ingenting när det gäller trafik.

Att det över huvud taget går att köra om på höger sida tyder ju onekligen på att den som ligger till vänster borde ha kunnat ligga i högerfilen istället. Gör man det valet får man väl tåla att bli omkörd på höger sida också?
Orsak och verkan liksom...

Jag håller också koll i speglarna men, ytterligare en gång, det är olagligt att köra om på insidan på 90- och 110-väg. Och det finns idioter som trycker plattan i botten och kör om med 0 säkerhetsmarginal. Och det samtidigt som folk blinkar för att byta fil. Där det är olagligt att köra om på insidan. "Gör man det valet"? Ibland är det någon annan som gör valet att bryta mot lagen och utöver det köra som en idiot. Ska man själv behöva ta konsekvenserna när andra kör som idioter utan säkerhetsmarginaler? Ja det får man ju bevisligen men jag personligen tycker att vissa inte borde ha körkort. "Sunt förnuft" är inte att köra som en dåre.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Mycket OT nu. Imorse körde jag mot Södertälje. Hela vägen från Hallunda-skylten till Rönninge låg jag ensam i högerfilen och cruisade en liten bit över hastighetsbegränsningen. Inte en bil i sikte på hela vägen och jag körde om ca 20 bilar som låg antingen i mitten eller till vänster. Tilläggas bör att även jag ser mig noga för innan jag ger mig på dylika övningar, och alltid är tydlig med vad jag sysslar med...

Nu får vi gå tillbaka till topic tycker jag.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag håller också koll i speglarna men, ytterligare en gång, det är olagligt att köra om på insidan på 90- och 110-väg. Och det finns idioter som trycker plattan i botten och kör om med 0 säkerhetsmarginal. Och det samtidigt som folk blinkar för att byta fil. Där det är olagligt att köra om på insidan. "Gör man det valet"? Ibland är det någon annan som gör valet att bryta mot lagen och utöver det köra som en idiot. Ska man själv behöva ta konsekvenserna när andra kör som idioter utan säkerhetsmarginaler? Ja det får man ju bevisligen men jag personligen tycker att vissa inte borde ha körkort. "Sunt förnuft" är inte att köra som en dåre.

Att enbart köra om på höger sida ser jag inte som nåt våghalsigt men om man kör som en idiot och kör vårdslöst så är det helt fel, absolut.
Där är vi helt överens och det tycker jag gäller vilken sida man än kör på.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Inskickat av Helldriver
Problemet är alltså att få ut försäkingspengar om du inte själv är vållande.

Om man säger att man kört i diket då?

Precis, det var rådet, då hade han bara behövt stå för självrisken eftersom han själv var vållande och sedan fått pengarna direkt av sitt eget svenska försäkringsbolag.

Nu fick han istället på egen hand driva en osäker process mot ett utlänskt föräkrigsbolag och vänta ett år på ersättningen.

Så tydligen ska man erkänna sig skyldig och ta på sig allt ansvar t.o.m om man blir påkörd när man står stilla vid ett rödljus :gnissla

Skönt med lite support från dig Starstriker som är en profil här på forumet i att det inte alltid funkar riktigt lika som hemma i Svedala med poliser och myndigheter.

ett annat tips fick jag av en som åkte genom ett rövarnäste, en extra plånbok, en bunt tjugor i och ett par icke fungerande kredit/bankkort.

Det där har nog räddat mig faktiskt.

Blev "uppvaktad" på en mack mitt i natten och nåra busar "ville" tanka på mitt kreditkort.

Av en slump hade jag just fått ett nytt kreditkort då det gamla gått ut. Jag lyckades fiska fram det gamla kortet och var mycket oförstående för varför mitt enda och fina kreditkort inte fungerade helt plöstligt....

Då gav de upp och drog....

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag håller också koll i speglarna men, ytterligare en gång, det är olagligt att köra om på insidan på 90- och 110-väg.

Är det olagligt även om bilen i vänsterfilen håller en lägre hastighet än den som är skyltad?

OnT: Har blivit stoppad i Thailand. Visade körkortet och då var det bara att köra vidare (både jag och exdamen hade hjälm den gången). Finns både bra och dåliga poliser i de flesta länder skulle jag tro.

Några dagar tidigare så körde jag ofrivilligt ifrån en polis som stod i ett "polisbås" bredvid vägen. Jag uppfattade inte att det var mig han skulle stoppa, men exdamen var säker på att det var mig han visslade och vinkade till :) Förmodligen skulle han böta oss för att vi inte hade hjälm.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Så om man ska hårddra det skulle hela högerfilen behöva stanna varje gång vänsterfilen stoppar upp vid kökörning. Snacka om propp det hade blivit :gnissla

Jag kommer trots att det är olagligt köra om i den fil jag anser mest lämpad, även om vänsterfilen oftast är att föredra. Viktigaste är att man tar hänsyn till övrig trafik och inte kastar sig mellan filerna utan kontroll. Sunt förnuft kommer man långt med :tummenupp

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Så om man ska hårddra det skulle hela högerfilen behöva stanna varje gång vänsterfilen stoppar upp vid kökörning. Snacka om propp det hade blivit :gnissla

Jag kommer trots att det är olagligt köra om i den fil jag anser mest lämpad, även om vänsterfilen oftast är att föredra. Viktigaste är att man tar hänsyn till övrig trafik och inte kastar sig mellan filerna utan kontroll. Sunt förnuft kommer man långt med :tummenupp

Jag håller med.

Paragrafryttare som till varje pris skall följa lagar och regler är ofta dom som skapar köer.

Finns många inbitna idioter som ligger o kör i vänsterfilen i exakt 90 km/h på 90 väg endast för att visa bakomvarande att dom kör för fort.

Detta leder till att folk som ligger i 110 i vänsterfilen ( inget ovanligt alls då det är allmänt accepterat att köra lite för fort så länge man inte blir tagen ) blir tvungna att bromsa in vilket även dom bakomvarande måste göra och tillslut så har vi en propp.

Ligger jag i högerfilen och det plötsligt går långsammare i vänsterfilen, inte fan bromsar jag in för att unvika att köra om dem. Det är nog farligare för bakomvarande om jag tvärnitar för att unvika omkörningen än om jag fortsätter i samma tempo eftersom han inte riskerar att köra in i mig bakifrån.

I trafiken gäller lagar och regler men främst av allt sunt förnuft.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping