Pledians
Älgklyvaren!
Jag håller med.
Paragrafryttare som till varje pris skall följa lagar och regler är ofta dom som skapar köer.
Finns många inbitna idioter som ligger o kör i vänsterfilen i exakt 90 km/h på 90 väg endast för att visa bakomvarande att dom kör för fort.
Detta leder till att folk som ligger i 110 i vänsterfilen ( inget ovanligt alls då det är allmänt accepterat att köra lite för fort så länge man inte blir tagen ) blir tvungna att bromsa in vilket även dom bakomvarande måste göra och tillslut så har vi en propp.
Ligger jag i högerfilen och det plötsligt går långsammare i vänsterfilen, inte fan bromsar jag in för att unvika att köra om dem. Det är nog farligare för bakomvarande om jag tvärnitar för att unvika omkörningen än om jag fortsätter i samma tempo eftersom han inte riskerar att köra in i mig bakifrån.
I trafiken gäller lagar och regler men främst av allt sunt förnuft.
Det är nästan bara i sverige och norge som folk i allmänhet är paragrafryttare i trafiken där regler ska följas till varje pris och ser man nån som inte följer reglerna ska man bli förbannad så att ögonen sprängs av blodtrycket. Har sven-olov pensionärsson somnat i vänsterfilen så ska man ligga bakom och bli förbannad än att bara köra om där det finns plats. De flesta jag har kommit ikapp på motorvägen när jag kört bil i vänsterfilen har flyttat sig åt höger när de ser att jag ligger bakom. Ganska sällan jag behövt vara mer kreativ än så vid omkörning på motorväg.