Olycka Linköping

medium976

Violently happy
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
CR500, Fzr1000
Åkte förbi en olycksplats i Linköping ikväll.
Hoppas det gick bra för föraren.
Såg ut som en blå ninja.

Det var iaf bilistens fel denna gång.

Saxat ur Corren:
En motorcykel och en personbil krockade vid 19.30-tiden på måndagskvällen vid Braskens bro i Linköping.

Olyckan inträffade vid utfarten från Kylarevägen ut mot Braskens bro. Mc-föraren fördes till sjukhuset medan personerna i personbilen endast fick lindriga skador.

Trafikkaos uppstod i korsningen kring Shell- och OK-macken men flöt efter en halvtimme normalt igen.
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
medium976 skrev:
Åkte förbi en olycksplats i Linköping ikväll.
Hoppas det gick bra för föraren.
Såg ut som en blå ninja.

Det var iaf bilistens fel denna gång.

Saxat ur Corren:
En motorcykel och en personbil krockade vid 19.30-tiden på måndagskvällen vid Braskens bro i Linköping.

Olyckan inträffade vid utfarten från Kylarevägen ut mot Braskens bro. Mc-föraren fördes till sjukhuset medan personerna i personbilen endast fick lindriga skador.

Trafikkaos uppstod i korsningen kring Shell- och OK-macken men flöt efter en halvtimme normalt igen.
Åkte förbi där vid 19,50-tiden på väg från Sviesta. Det var ingen trevlig syn, inte mycke kvar av den hojen.
Krya på dej, vem du nu var som körde denna hoj.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Uppdatering

Mc-förare svårt skadad i trafikolycka
LINKÖPING
Mc-föraren som var inblandad i en trafikolycka vid Braskens bro på måndagskvällen skadades mycket allvarligt. Han vårdas nu på intensivavdelningen på Universitetssjukhuset där han hålls nedsövd.

Olyckan inträffade vid 19-30-tiden i går. Föraren i en personbil skulle göra en vänstersväng och såg inte motorcykeln.
- Han säger att motorcykeln kom i hög fart
, berättar vakthavande befäl Lars Engström vid Östgötapolisen.

Mc-föraren, en 28-årig man, hann inte väja utan körde rakt in i framhjulet på bilens vänstra sida och vurpade. Han var medvetslös när han i ambulans fördes till US, där han bland annat vårdas för skador på huvudet, lungorna och revbenen.

Polisen var i kontakt med US vid 22-tiden. Då uppgav läkaren att mannen vårdas på IVA där han hålls nedsövd. Han skador bedöms inte som livshotande.

Två personer färdades i bilen, de klarade sig båda oskadda.

Källa: http://www.corren.se/archive/2004/9/14/htznu55tgfliij0.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Först vill jag säga att jag hoppas verkligen mc-föraren klarar sig, håller tummarna!

Igår fick jag ett samtal av brorsan strax innan kl 20 att han är vid braskens bro och en blå hoj och volvokombi har krockat och är väldigt mosade... genast fick man hjärtat i halsgropen, "är det nån man känner".
Så började rundringning till alla polare som kör hoj, som tur är ingen av dem.
Jag och Zormin hade precis avslutat en kort runda knappt 1h innan.
Det fick mig att fundera än en gång på riskerna, och det jävliga faktum att när bilister gör fel kan det betyda mycket allvarliga skador för hojföraren/döden.

Nu till nåt som gör mig jävligt förbannad. :mad:

Jag blir så jävla trött på att bilister som gör fel och orsakar en olycka alltid skyller på "han kom i så hög fart"... och jag har fått uppfattningen att det är accepterat från polisen/allmänhetens sida att "jo, se där, de där galningarna på sporthojar... de kör som idioter och nu får dem skylla sig själva".
Hur många tänker att föraren kanske tom körde lagligt i den sträckan när bilisten bara hoppar ut framför denna. Enl. uppgift fanns inga bromsspår vilket tyder att MC-föraren inte hann reagera! Och sträckan det handlar om är inte en möjligt att få upp nån fart på att tala om OCH inte ens bilisterna håller 50-begräsningen där.

Hur många gånger har vi inte hört det som står i fetstil ovan förut? Hur ofta är sanningen som det står? Att MC-föraren kom i hög fart rakt in i sidan när bilisten ska svänga vänster? I korsningen det handlar om har bilisten väjningsplikt (kör ut från bensinmackarna)... hur kan man missa hojen, kl var väl ca 19:30 och INTE mörkt. :huvet

Jag vet inte VEMS fel det var i det här fallet, men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att MC-förares "höga hastighet" alltid nämns, bara som en ursäkt/förklaring. När ska bilisterna ställas till svars att dem kör ut i en korsning som de har väjningsplikt för?

Peace!
/Ruff Ryder
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
RuffRyder skrev:
:mad:

Jag vet inte VEMS fel det var i det här fallet, men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att MC-förares "höga hastighet" alltid nämns, bara som en ursäkt/förklaring. /Ruff Ryder

Det är ju där oftast problemet ligger. :3freak
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Djävligt trist att ännu en olycka inträffat på våra vägar. Men jag har ett frågetecken bara.. Finns det inga bromsspår efter hojen kan det ju mkt väl tänkas att han höll en hög hastighet(eller påbörjat acceleration) och därför inte hunnit reagera innan bilen svängde vänster.
Visst är det bilistens fel och det är riktigt skittrist att killen med mcn blev såpass skadad(hoppas på ett snabbt tillfrisknande). Men vi vet ju inte OM han höll 50 på sträckan. Jag gissar på att om man hållt 50 så hade man haft tid att bromsa.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
RuffRyder skrev:
Jag vet inte VEMS fel det var i det här fallet, men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att MC-förares "höga hastighet" alltid nämns, bara som en ursäkt/förklaring. När ska bilisterna ställas till svars att dem kör ut i en korsning som de har väjningsplikt för?

Peace!
/Ruff Ryder

Jag reagerade på exakt samma sätt som du. Man blir ju galen :kocko
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Frågan är ju vad "hög fart" innebär. Är det 90 eller 250 på en 70-väg? Det är kanske inte logiskt att hinna uppfatta en hoj i alla hastigheter.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Man kan ju också fråga sig hur bilisten vet att motorcykeln hade hög fart när han inte såg den???
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Just denna mack är ju lite otäck oxå...

Jag vet själv när man e där .. ofta väldigt trafikerad.. 2 filer i ena riktningen och en i andra.. dessutom är det uppför när man ska ut....

Det brukar bli ganska brottom när man ska ut.. jag har tillomed struntat i vänstersväng där p.g.a att det helt enkelt är farligt och tar väldigt lång tid innan man hittar en lucka...

Bättre att åka bort och göra ett U vid SAAB

Hur som helt.. Hoppas han kryar på sig....
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
RuffRyder skrev:
Jag vet inte VEMS fel det var i det här fallet, men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att MC-förares "höga hastighet" alltid nämns, bara som en ursäkt/förklaring. När ska bilisterna ställas till svars att dem kör ut i en korsning som de har väjningsplikt för?

Peace!
/Ruff Ryder

Vårdslöshet i trafik ev. grov lär billisten få.
Jag har åkt hoj i över tjugo år och har haft 9-10000 mil bakom bil-ratten vissa år. Jag har tyvärr erfarenenheten av att gjort en vänster sväng framför en hoj och jag lovar .....jag såg honom inte. När det plötsligt dyker upp så uppfattar man att det gått väldigt fort oavsett hoj,bil eller annat fordon. Ingen är felfri.........
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
För dom som inte vet så är gatan Braskens Bro ca 300 lång och utfarten som olyckan skedde på ligger mitt på gatan.
Alltså har mc föraren max 150m på sig att gasa innan han kom till korsningen.
Med andra ord så har inte mc föraren legat i 200+
Nu vet jag inget om olyckan men i detta fallet så tror jag att det är solklart bilistens fel.

Edit:Olyckan skedde vid utfarten ifrån kylarevägen (tror jag).
 

Bifogat

  • lkpg.jpg
    lkpg.jpg
    63.7 KB · Visningar: 135

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Är det inte så att våra poliser har ganska bra sätt att se hur fort någon körde i en olycka? Nu vet jag inte om det stämmer men när jag själv blev överkörd (många år sedan) så kunde polisen fastställa hastigheten på fordonet som körde på mig. Eller va det bara något dom sa?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Bara onödigt att spekulera i hur det gick till.
Skyll inte på bilisten och inte heller på motorcyklisten om ni inte VET hur det gick till.
Gissa kan man ju göra men håll det för er själva.
 

torgrim

Torgrim
Gick med
6 May 2004
Ort
Färingsö
Hoj
HD
Domifuling skrev:
Är det inte så att våra poliser har ganska bra sätt att se hur fort någon körde i en olycka? Nu vet jag inte om det stämmer men när jag själv blev överkörd (många år sedan) så kunde polisen fastställa hastigheten på fordonet som körde på mig. Eller va det bara något dom sa?

De har bra erfarenhet av att uppskatta hastigheten, både gällande längden på bromsspår, kraften vid själva smällen, demoleringen av fordonen o.s.v. Finns många års forskning bakom detta så de ligger väldigt nära, dock kan de inte fälla någon för fortkörning i detta fall även fast de med bra säkerhet kan säga hur fort det gått.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
sharpedge skrev:
Djävligt trist att ännu en olycka inträffat på våra vägar. Men jag har ett frågetecken bara.. Finns det inga bromsspår efter hojen kan det ju mkt väl tänkas att han höll en hög hastighet(eller påbörjat acceleration) och därför inte hunnit reagera innan bilen svängde vänster.
Visst är det bilistens fel och det är riktigt skittrist att killen med mcn blev såpass skadad(hoppas på ett snabbt tillfrisknande). Men vi vet ju inte OM han höll 50 på sträckan. Jag gissar på att om man hållt 50 så hade man haft tid att bromsa.

Har du tänkt över möjligheten att MCn körde i 50, ser en bil stå vid korsningen som inväntar dess tur att köra ut... och när han har 4 meter kvar till korsningen så kör bilen rakt ut framför honom (MOT ALLA ODDS!) och han kör in i bilens framdäck (som det står i correns-artikel).
Klart i så fall att föraren inte har en chans att reagera/bromsa då.

Så det behöver INTE ha varit hans höga hastighet (inte ens bevisat att han körde fort!) bara för det saknas bromsspår.
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
torgrim skrev:
längden på bromsspår

Hur ofta finns bromsspår när MC bromsar igentligen?!
När jag panikbromsat så handlar det om frambromsen, man låser liksom inte hjulet :död
Resultatet måste ju bli avsaknad av bromsspår... Har jag fel?
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
RuffRyder skrev:
Har du tänkt över möjligheten att MCn körde i 50, ser en bil stå vid korsningen som inväntar dess tur att köra ut... och när han har 4 meter kvar till korsningen så kör bilen rakt ut framför honom (MOT ALLA ODDS!) och han kör in i bilens framdäck (som det står i correns-artikel).
Klart i så fall att föraren inte har en chans att reagera/bromsa då.

Så det behöver INTE ha varit hans höga hastighet (inte ens bevisat att han körde fort!) bara för det saknas bromsspår.
Märk väl, jag skrev att jag "gissade".. Jag har ingen aning om olyckan utan bara spekulerade.
Trist som fan är det iaf :(
 

torgrim

Torgrim
Gick med
6 May 2004
Ort
Färingsö
Hoj
HD
Stavfelet skrev:
Hur ofta finns bromsspår när MC bromsar igentligen?!
När jag panikbromsat så handlar det om frambromsen, man låser liksom inte hjulet :död
Resultatet måste ju bli avsaknad av bromsspår... Har jag fel?

Brukar finnas nån form av spår efter en bromsning, även om man inte ser det med blotta ögon... tänk på hur mycket framdäck du sliter om du ofta bromsar med frambromsen, vart tror du det däcket sliter? :tummenupp
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
" Föraren i en personbil skulle göra en vänstersväng och såg inte motorcykeln.
- Han säger att motorcykeln kom i hög fart,"

Om han inte såg motorcykeln, hur kunde han då bedömma motorcykelns fart?

Kom förbi en olycka i Sundsvall häromdagen, då hade en bilist (äldre man)
kört rakt ut på en väg, och "inte sett motorcykeln", som inte hade en chans,
å körde rakt in i sidan på bilen.
Några brutna fingrar och blåmärken klarade sig knutten med tursom var...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top