Olycka på Bogesund

MR.E

Guest
kommer på bogesundsvägen i riktning mot Vaxholm, vid kärret så står en massa människor o hjälper en kille som gått av i motsatt riktning,han låg ca
10 meter ut i skogen orörlig.
Stannade för att se hur de va med honom,talade me hans kompisar o tydligen
så kunde han röra hela kroppen men hade brutit ett ben o va rejölt groggy.
Tack o lov a de inte va värre

Hade tydligen fått bakhjulssläpp i högerkurvan innan kärret iriktning från
Vaxholm

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Akta kanterna på bogesundsvägen, bilarna drar upp grus och skit där lite då och då!! :mad:

Hoppas det gick OK för killen!!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Åhhhh...Kompisar var på väg ut den vägen och nu svarar de ej i telefon.
Vad var det för cykel?

/Jocke

MR.E

Guest
R1 wannabe skrev:
Åhhhh...Kompisar var på väg ut den vägen och nu svarar de ej i telefon.
Vad var det för cykel?

/Jocke

De såg ut att vara ngt hemma bygge typ ngt litet, kanske nån Nsr 125 eller
likn me krashkåpor

Mr E

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
MR.E skrev:
De såg ut att vara ngt hemma bygge typ ngt litet, kanske nån Nsr 125 eller
likn me krashkåpor

Mr E
Tack för svaret. Då var det inte dem.
Hoppas det gick bra för killen.

Nightwalker

Darkness Riders
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
Rgf
R1 wannabe skrev:
Tack för svaret. Då var det inte dem.
Hoppas det gick bra för killen.
Tjao, jag åkte med han, var hans kompis... Han körde en aprillia rs125a. Troligtvis fick han i fotpinnen och han var väldig inne på att få ner knät i backen så han stod nog på fotpinnen och då lättade självklart bakhjulet :( fick en lowsider och flög ut i terängen... hans ben var av, opereras i kväll. annars verkar det lungt, tack och lov. Hojen såg inte så vacker ut dock..

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
xt660x
Bäst man svarar med saningen då!!

Det var en kompis till min kompis som hade gått av.. jag körde yamahan xtx
å hade ett grått gortexställ.

Han har brutit höger lårben å lite blåslagen men det är allt som tur är.
Tacka gud att han missade trädet med en halvmeter. :Bugar

Hojen är en aprilia rs125 den verkar ha klarat sej rätt bra.
men mycket kopor är det ju att byta

troligast har nått tagit i å lyft bakhjulet. för enligt kompisen så började det spruta gnistor om hojen å sen laden sej hojjen så han gjorde en lowside.

det är ju som en svacka just där.. jag kännde själv när jag körde där att hojen komprimerade mycket just där vart svartstrecket började.

Så ta det försiktigt grabbar... var inte alls kul
å väl mött i trafiken..
/Nicklas

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
mm många hojar i Vaxholm idag. Mötte ett gäng vid 14:45 när jag var på väg till vaxholm med bil utan för Hägernäs McD i världens fart på väg mot stan. 500 m senare kommer harry haffa..
Sen på bogesund var fick man praktisera högerkanten i första svängarna på B Bogesundsvägen då tydligen vissa som kör sporthoj inte vet vilken sida de ska ligga på i kurvorna. Tur att man själv kör hoj och ligger i regel extra långt till höger när man kör bil i fall man skulle möta någon. Mötte tre på sporthoj som frömodligen körde långt över egen förmåga...
:fatta!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Syn om "poleran" - men, han har haft värdens tur - så ut som han har flygit av utan att ramma träd och stora sten - VIKTIGST att han inte fick möte!

Det var jag som "gick runt lite i BMW dress.."

Nu tar jag mig friheten att kommentera frisk på!
- Olyckan, en ganska typisk MC single olycka.. Grupp körning, man elder på för att hänga med poleran - eller dom som kör längra fram i gruppen - ofta kör man snabbare än man mästrar..

Efter Bogesund, kommer man fri av 50 km/t, hästar, barn och dylikt - då ska det gassas.. Kurvan ut är låång mjuk och fin, bra fäste och kurvan öppnar och inbjuder till ökad fart. Sen kommer nästa kurva lite tvärt - den syns inte klart, och backan går upp. (Här är faktisk en av Bogesunds roligsta kombinationer!)

Skräms man plötsligt, över att man har för hög fart - är det bara att välja; lägga djuret mera nerr eller slå av - eller hitta spåret absolut korrekt.. eller...

Kontentan är här att farten har varit aldeles för hög i förhållende till chaufförens kapacitet...

Ta det lungt där ute på landsvägen - ta med på Broms & Kurv tekniske MC kurser på bana, vart man lär sig att bli kompis med sin hoj..
På så sätt är det min uppriktaga övertygelse att flera av dylika olyckor och menneskeligt elande kan unvikas..

(det var inget kul samtal på telefonen idag från Bogesundet; Hej - det var vi som träffs i Vaxholm med din sön - du öhh nu liggar han här och har åkt av vägen - ambulansen är på .......)..

Lycka till.....

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Galne Dansken skrev:
Kontentan är här att farten har varit aldeles för hög i förhållende till chaufförens kapacitet...

Farten var för hög i förhållande till omständigheterna. Med 30mm högre läge på fotpinnarna eller en korrekt fjäder- sag- och kompinställning så hadde däcken varit i backen hela tiden och chauffören hadde avslutat dagen med en mjukglass i Waxholm. Om han dessutom valt mjukare däck av högre kvalitet, så hadde han utan problem kunnat öka farten ytterligare. Eller så var det helt enkelt för lite glass. Sitter man och käkar glass på Waxholmen hela dagen så vurpar man garanterat inte på Boge Ring. :D

MC Doktorn

Guest
#Olsson# skrev:
. Med 30mm högre läge på fotpinnarna eller en korrekt fjäder- sag- och kompinställning så hadde däcken varit i backen hela tiden och chauffören hadde avslutat dagen med en mjukglass i Waxholm.

Snarare skulle jag uttrycka det som att han kommer för fort in i kurvan och lägger ner hojen mer för att kompensera detta.
Sällan felinställda hojar som är orsaken till vurpor.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
#Olsson# skrev:
Håller med fullständigt. På samma sätt är inte farten orsaken till vurpor.

Jo, för mycket fart är vanligtvis orsak till de flesta vurpor. Fart är som bekant relativt och i dethär fallet är det relativt till förarens förmåga. Hade han lärt sig hänga av hojen lite mera istället för att köpa nya dyra däck hade han förmodligen legat hemma hos sin flickvän i övere tonåren.

Nightwalker

Darkness Riders
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
Rgf
Victor skrev:
Jo, för mycket fart är vanligtvis orsak till de flesta vurpor. Fart är som bekant relativt och i dethär fallet är det relativt till förarens förmåga. Hade han lärt sig hänga av hojen lite mera istället för att köpa nya dyra däck hade han förmodligen legat hemma hos sin flickvän i övere tonåren.
Ja det där sista låter ju väldigt behagligt :D

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Victor skrev:
Jo, för mycket fart är vanligtvis orsak till de flesta vurpor.

Nu säger du mot dig själv?

(Citat Victor)
"..Hade han lärt sig hänga av hojen lite mera istället för att köpa nya dyra däck hade han förmodligen legat hemma hos sin flickvän i övere tonåren.
.."

Exakt :tummenupp Med bibehållen eller t o m högre fart. Farten är alltså inte orsaken.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
#Olsson# skrev:
Nu säger du mot dig själv?

Nä, eller kanske när jag läser det igen...
Det jag menar är att fart är ett relativt begrepp. Och mäter man den mot vad nån annan skulle kunna ta den kurvan med samma hoj, samma förutsättningar så hade han klarat det. Om han var en bättre förare allså. Men i förhållande till denhär killens förmåga så var den för hög.
Nu kan jag inte tänka längre för jag snöade in på den här tonåringen.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Victor skrev:
Men i förhållande till denhär killens förmåga så var den för hög.

Nu har du närmat dig till Danskens inlägg. Men jag tycker det forfarande är fel. :hihi Föraren hadde förmodligen kunnat undvika olyckan med sänkt fart. Eller mera häng eller uppflyttade pinnar eller bättre linje eller varmare däck eller etc etc. Nästan vilken parameter som helst hadde funkat.

Jag vet att det är en dåres hårklyveri. Du är bara en bricka i spelet i kampen mot myndigheters nonsens om att "de går för fort". Avsikten är god. Jag vill att hojåkörare skall få möjlighet att lära sig konsten. Men det funkar inte om ansvariga tror att man bara behöver lära sig hur man kör sakta.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
#Olsson# skrev:
Jag vet att det är en dåres hårklyveri. Du är bara en bricka i spelet i kampen mot myndigheters nonsens om att "de går för fort". Avsikten är god. Jag vill att hojåkörare skall få möjlighet att lära sig konsten. Men det funkar inte om ansvariga tror att man bara behöver lära sig hur man kör sakta.

LOL!
Jag tycker inte att jag kör för fort, snarare för långsamt. Och jag försöker verkligen bättra mig med nästan alla medel. Men killen som ligger på sjukan kanske ångrar sig att han försökte såpass mycket. Myndigheterna har nog inte uppmuntrat honom att försöka, snarare tvärtom.
Vilka är de här "de" du hävdar går för fort? Är det hojarna som går för fort eller förarna som kör dom för fort?

P.S. Såklart jag håller på Dansken, han plockade upp mig ur ett dike förförra sommaren när jag låg och sprattlade där.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Victor skrev:
Vilka är de här "de" du hävdar går för fort? Är det hojarna som går för fort eller förarna som kör dom för fort?

Jag hävdar inte att de går för fort. För mig får de gärna gå i 500. (folk kraschar ju endå mest i 110 på 70-sträcka, så det spelar ju kvitta) Jag tänkte mest på media och konstaplar som gärna blandar fritt och kopplar ihop saker.

Jag håller också på Dansken. Han är en hjälte. :tummenupp

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
hur som helst kör inte över din förmåga.

Flera dödsolyckor i helgen
Trafikhelgen har ett hittills svart facit. Två personer omkom i en allvarlig mc-olycka i Agnestad utanför Falköping. - Det är en mc som kört in i en personbil bakifrån, säger Thomas Fuxborg, informatör vid polisen i Västra Götaland.
:(
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65208735_852__,00.html

.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...