Olycka på Bogesund

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
E22 skrev:
Även om jag inte känner eller ens vet vem David är SÅ får jag värkligen hoppas att han kryar på sig.
(brutet lårben, ska det inte vara nedrans alvarligt.har för mig att man kan dö ut av "bara" det?)

Näe, man dör normal inte av brutet lårben.
Däremot KAN man dö av ett benbrott, Ronnie Pettersson dog av benbrotten han ådrog sig, varken han eller funktionärerna tyckte att han var allvarligt skadad, dom konstaterade IOFS att några benpipor var av, men inte livshotande.
Det visade sig senare att (tror jag) benmärgen orsakade proppar i blodomloppet (jag fick det så förklarat, jag var inte särskilt gammal när det hände)

Så man ska inte ta lätt på mindre skador INNAN dom är behandlade.
Nu verkar det ju som att det är en femur-fraktur i det här fallet, vilket är nog så besvärligt, men behöver nog bara tid för att läka.

(Nu har jag IOFS ingen som helst medicinsk utbildning)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
E22 skrev:
Även om jag inte känner eller ens vet vem David är SÅ får jag värkligen hoppas att han kryar på sig.
(brutet lårben, ska det inte vara nedrans alvarligt.har för mig att man kan dö ut av "bara" det?)

Det kan komma ut fett ur benmärgen i blodet och sätta sig dumt till i blodkärlen. Det kan man dö av.

Dessutom blöder det en oherrans massa invärtes, vill minnas i storleksordningen en till halvannan liter. Två knäcka lårben (åkt över styret, t ex) och det börjar vara farligt lite blod kvar i systemet. Släng på en del skador i övrigt och... :död

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...