Olycka på Bogesund

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
I det ovan nämnda fallet (hoppas allt går bra med föraren) så är farten bara en av många komponenter i det komplexa spelet mellan chassi, förare, däck, vägbana och så vidare. Att skylla på en enda komponent är att göra det hela lätt för sig. Men det är det tidningar och myndigheter ofta gör.

kneel.gif

(I fortsättningen skall jag PM-a dig och be om ett tipps på hur man skall uttrycka sig :tummenupp

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
loser skrev:
... först kommer en 3-4 hojar rätt tätt på varandra, sedan kommer eftersläntraren som skall ikapp till varje pris 5-10 sekunder efter, det är han / hon som kör över sin förmåga....

Exact - "kör över sin förmåga" är oftast samma som att hastigheten är för hög!

Och sen gör man som man har blivit lärd på körskolan - gener över i mottsat sida av vågen :kocko
- Vi måste se till att körskolarna inte lär ut sånt längra. Är man i behov av att gena - då kör man för fort.

(den tid vart detta var ett säkerhets höjande beteende för en touring MC nisse är över - med sporthojernes power - är mängder av rolig åkning på ägen sida av vägen :tummenupp )

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
#Olsson# skrev:
Ja, det är ok om du tycker det är ointressant. För mig är det intressant. Airbus vs Boeing in i WTC skulle vara extra intressant :tummenupp

säkert att det är ok att jag tycker dina resonemang är ointressanta?? Man bugar... :rolleyes:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Galne Dansken skrev:
Är man i behov av att gena - då kör man för fort.

Eller så höll man fel linje före kurvan och/eller dålig tajming. (nä, nu skojar jag lite med dig :D

Allvarligt. Lär de verkligen ut att gena över linjen i körskolan?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
#Olsson# skrev:
Eller så höll man fel linje före kurvan och/eller dålig tajming. (nä, nu skojar jag lite med dig :D

Det är bra mä skämt - :D

:huvet Yepzz, har pratat med flera duktiga MC Körskola Lärar - och Yexbox - i en öppen ljus kurva är lär man kursisten att nyttja hela körbanan...
- Jeg menar stärkt att detta är fel och en katastrof.. :död

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
loser skrev:
Skönt att det gick bra med killen!

Kör inte Bogesunds vägen så ofta nuförtiden eftersom jag har fått möte av hojar i "mitt" körfält fler än en gång, vilket resulterar i gruskörning (inga skador dock) och kalsongsyning efter det. Har ofta funderat på att åka efter, alternativt sätta sig och vänta vid vändpunkterna, och se vad vederbörande har att säga. Har personen inget vettigt att säga (typ sorry eller liknande) så är det en överhängande risk för pang och bom. Kommer det att räknas som MC-olycka då? Kännetecknet för de ggr detta har hänt har varit att först kommer en 3-4 hojar rätt tätt på varandra, sedan kommer eftersläntraren som skall ikapp till varje pris 5-10 sekunder efter, det är han / hon som kör över sin förmåga.

Btw, var ner till rosenhill igår och såg hur en kille sittandes på sin FZ1 (heter dem så?), blev påbackad av en Volvo 240 kombi. Stackars snubbe, men om man skall vara inblandad i en MC vs Bil olycka, så är det nog den lindrigaste varianten.

Håller med.... :tummenupp Boge är rena jävla vilda västern, synd på en kul väg annars även om det är lite mkt grus och taskig beläggning för min smak.

btw, vad är en FZ1? :confused:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
fazerfun skrev:
Håller med.... :tummenupp Boge är rena jävla vilda västern, synd på en kul väg annars även om det är lite mkt grus och taskig beläggning för min smak.

btw, vad är en FZ1? :confused:

Kanske inte heter FZ1, men sent -80, tidigt -90 tals Yamma med kåpor som påminner om BMW K1. Mycket plast mao.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Galne Dansken skrev:
Det är bra mä skämt - :D

:huvet Yepzz, har pratat med flera duktiga MC Körskola Lärar - och Yexbox - i en öppen ljus kurva är lär man kursisten att nyttja hela körbanan...
- Jeg menar stärkt att detta är fel och en katastrof.. :död

Om sikten är fri, Ok, men annars..... ICKE !!!
Jag har alltid kört så att jag nyttjat hela vägen men aldrig då man inte ser hela vägen.

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
det värkar hända mycket på bogesundsvägen... koskela körde av där för två veckor sedan ochså på en rs, klarade sig med en hjärnskakning som tur va

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
#Olsson# skrev:

min körskolelärare tog ut mig på en smal jävla väg och såg till att jag skulle "använda hela vägen med förnuft" tackar jag mycket för!!!!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
#Olsson# skrev:

Icke, däremot att gena "mot" mittlinjen aldrig över densamma,
från en placering nära högerkanten.

Och från en placering nära mittlinjen "gena" mot högerkanten.

Det är vad körskolan lär ut.

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
cleaner skrev:
Icke, däremot att gena "mot" mittlinjen aldrig över densamma,
från en placering nära högerkanten.

Och från en placering nära mittlinjen "gena" mot högerkanten.

Det är vad körskolan lär ut.

Alla kan läsa detta och bli bättre förare. :)

http://sportrider.com/ride/RSS/146_0102_rss/

"Another disturbing habit we see with some sportbike riders is a tendency to "hug" the center dividing line when entering left-handers. The problem with this practice is that while your tires are technically on your side of the road, your body and some bike components are in the oncoming lane."

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Är det någon som kan bekräfta vem det är som har klotat? Polaren (DJM, David) har inte varit inloggad sen i torsdags, har inte varit inne på MSN och svarar inte telefonen. Börjar bli rejält orolig!

MR.E

Guest
Itacha75 skrev:
Är det någon som kan bekräfta vem det är som har klotat? Polaren (DJM, David) har inte varit inloggad sen i torsdags, har inte varit inne på MSN och svarar inte telefonen. Börjar bli rejält orolig!

Va åker han för hoj?

MR E

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
MR.E skrev:
Va åker han för hoj?

MR E

RS 125.

Fick nu det bekräftat att det är DJM (David) som har klotat. Han har brutit lårbenet, det var dock det ända. Inte ens skrubbsår. Det är rätt så bra med honom med tanke på vad som har hänt. Han kommer troligen hem imorrn.

KRYA PÅ DIG GUBBEN! :pannkyss

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Fyfan, stackars David! :( Tur i oturen att det inte var värre dock. Och synd på den nyrepade hojen.

Ifall någon hälsar på honom på hostpitalet hälsa så gott!

Krya på dig...

Solid snake

Guest
Tjet skrev:
Fyfan, stackars David! :( Tur i oturen att det inte var värre dock. Och synd på den nyrepade hojen.

Ifall någon hälsar på honom på hostpitalet hälsa så gott!

Krya på dig...

Stackars David. :(

Skit i hojen, det var ju tur att det inte blev värre med honom, tar nog rätt lång tid att läka ett lårben. :död :(

Säger samma om sjukhuset, hälsa från mig!

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Även om jag inte känner eller ens vet vem David är SÅ får jag värkligen hoppas att han kryar på sig.
(brutet lårben, ska det inte vara nedrans alvarligt.har för mig att man kan dö ut av "bara" det?)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...