Olycka på Bogesund

Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
#Olsson# skrev:
Jag hävdar inte att de går för fort. För mig får de gärna gå i 500. (folk kraschar ju endå mest i 110 på 70-sträcka, så det spelar ju kvitta) Jag tänkte mest på media och konstaplar som gärna blandar fritt och kopplar ihop saker.

Jag håller också på Dansken. Han är en hjälte. :tummenupp


Åker mellan 2-2 500 mil/år i "raskt tempo" enligt andra ! jag hinner med ett antal bandagar varje år och innehar RR-licens, åkte för övrigt en hel del med dansken förut ! oavsett fart inställningar mm så är det ju så enligt MITT tycke
att åker man av så är det till 99 % ett förarfel.... visst finns variabeln
dieselspill mm men på ngt sätt är ju det ändå en typ av förarfel då har
man ju i alla fall inte anpassat sig till omständigheterna..... Åkte själv
helikopter till akkis med mosat skulderblad mm för 2.5 år sen efter
en hösttur ! Hade änglavakt, åkte av på ett ställe med "egen helikopter
platta" närapå.. Sen kan en korrekt inställd setup och mjukare gummiblandningar göra att du kan pressa/flytta gränserna Betydligt !!!!! Ju mer man åker så känns det som erfarenheten blir en tungt vägande faktor just på allmän väg.

Det är ofta man suttit i Waxholm och diskuterat "boge" med folk man inte
känner och när man nämner en hel del läskiga utfarter så tittar dom på
en som om man kommer från planeten Mars ???? Va ???? Är det en utfart där ??? Fan jag har kört säkert ett par hundra ggr där och aldrig sett den..osv
får man till svar ! Hur som helst hoppas han kryar på sig och kommer upp i
sadeln igen och ser till och kommer ut på Ngn bandag sen när benet är friskt
så han får tillbaka självförtroendet och känslan för vår underbara hobby eller snarare livsstil/sjukdomstillstånd :)
/M
 
Last edited:

sandstream

Guest
Eftersom ingen nämnt att det skulle ha varit några problem med vägen så måste väl olyckan bero på att föraren hade för hög fart i förhållande till vad han och hojen klarade av?
Singelolyckor på 70-väg är den vanligaste dödsorsaken bland hojåkare och de beror med största säkerhet på samma sak som i detta fall, föraren överskattar sin förmåga.

Efter ett par bandagar har iaf jag lärt mig betydligt mer om vart gränserna går för mig och min hoj. :)
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Eftersom ingen nämnt att det skulle ha varit några problem med vägen så måste väl olyckan bero på att föraren hade för hög fart i förhållande till vad han och hojen klarade av?
Singelolyckor på 70-väg är den vanligaste dödsorsaken bland hojåkare och de beror med största säkerhet på samma sak som i detta fall, föraren överskattar sin förmåga.

Efter ett par bandagar har iaf jag lärt mig betydligt mer om vart gränserna går för mig och min hoj. :)


....då är du med andra ord i "riskzonen" nudå !!! *no offense*
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Jag har kört Bogesundsvägen flera ggr. Visst det är en najs kurvig väg. Men att ligga och blåköra som en del gör där anser jag som ren idioti!! Faan det finns grus och som sagts tidigare en del läskiga utfarter!! Inte många mariginaler där inte. Polarn var nära att smälla med en bil som backade ut från en liten skogsficka. Hade han hållit högre fart så hade olyckan vart ett faktum.

JB
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju inte bara utfarter som är farliga. Det kan ju mycket väl komma mötande som genar friskt i kurvorna, eller kliva ut rådjur, kaniner, älgar, bärplockare och allt möjligt mitt i vägen helt plötsligt!

Hoppas det går bra med tillfriskningen iaf!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
#Olsson# skrev:
Farten var för hög i förhållande till omständigheterna. Med 30mm högre läge på fotpinnarna eller en korrekt fjäder- sag- och kompinställning så hadde däcken varit i backen hela tiden och chauffören hadde avslutat dagen med en mjukglass i Waxholm. Om han dessutom valt mjukare däck av högre kvalitet, så hadde han utan problem kunnat öka farten ytterligare. Eller så var det helt enkelt för lite glass. Sitter man och käkar glass på Waxholmen hela dagen så vurpar man garanterat inte på Boge Ring. :D

du för ett rent hypotetiskt resonemang som känns helt ointressant....som att diskutera om det hade blivit mindre skador om det varit en Airbus istället för ett Boeingplan som rammat WTC den 11 sept....det viktiga är väl att killen klarade sig och tänker sig för i fortsättningen? :va
 

sandstream

Guest
fazerfun skrev:
du för ett rent hypotetiskt resonemang som känns helt ointressant....som att diskutera om det hade blivit mindre skador om det varit en Airbus istället för ett Boeingplan som rammat WTC den 11 sept....det viktiga är väl att killen klarade sig och tänker sig för i fortsättningen? :va
Instämmer! :tummenupp
 

sandstream

Guest
BLUERIDER skrev:
....då är du med andra ord i "riskzonen" nudå !!! *no offense*
Tvärtom, jag har lärt mig mer om hur fort man kan köra i en kurva utan att få problem.

Är inte typen som låter mig hetsas av andra.
Skulle jag köra med folk som åker fortare än mig så skulle de få äta första glassen själva :)
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Kain skrev:
mm många hojar i Vaxholm idag. Mötte ett gäng vid 14:45 när jag var på väg till vaxholm med bil utan för Hägernäs McD i världens fart på väg mot stan. 500 m senare kommer harry haffa..
Sen på bogesund var fick man praktisera högerkanten i första svängarna på B Bogesundsvägen då tydligen vissa som kör sporthoj inte vet vilken sida de ska ligga på i kurvorna. Tur att man själv kör hoj och ligger i regel extra långt till höger när man kör bil i fall man skulle möta någon. Mötte tre på sporthoj som frömodligen körde långt över egen förmåga...
:fatta!


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80302

Hoppas killen mår bra och hojjen klarade sig någorlunda. Bogesund är förrädisk så se upp och AKTA DEN SKARPA KURVAN efter fältet. För många klotar där varje år!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
fazerfun skrev:
du för ett rent hypotetiskt resonemang som känns helt ointressant....som att diskutera om det hade blivit mindre skador om det varit en Airbus istället för ett Boeingplan som rammat WTC den 11 sept....det viktiga är väl att killen klarade sig och tänker sig för i fortsättningen? :va

Ja, det är ok om du tycker det är ointressant. För mig är det intressant. Airbus vs Boeing in i WTC skulle vara extra intressant :tummenupp
 

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Ja, det är ok om du tycker det är ointressant. För mig är det intressant. Airbus vs Boeing in i WTC skulle vara extra intressant :tummenupp
Du kanske kan samla in lite pengar till en sån undersökning från de anhöriga till offren i WTC? :tomten
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Tvärtom, jag har lärt mig mer om hur fort man kan köra i en kurva utan att få problem.

Är inte typen som låter mig hetsas av andra.
Skulle jag köra med folk som åker fortare än mig så skulle de få äta första glassen själva :)


...Vet att du förstod va jag menade ! Bli inte för självgod bara ! Vilken
tur att dina glassätande vänner tar undan allt grus och sånt för dig och
i och med att du kör bana så gör du inga förarfel :confused: Hoppas
du lever upp till det du skriver här, ser att du är på väg och få en
perfekt maskin och ta det lugnt med och "strosa" runt i trafiken, gör den
150-155 på ettan ??? Men det är klart du tar det lugnt ja !!! :angel
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Du kanske kan samla in lite pengar till en sån undersökning från de anhöriga till offren i WTC? :tomten

Tycker det är lite fel att blanda in offren i det. FAA har nog redan fått medel för att undersöka saken via skattemedel. Arbete runt byggmateriel/konstruktion är redan igång. WTC var faktiskt konstruerat att klara en flygpklans-krasch eftersom de står inte så lång från finalen på en av La Guardias banor. Men nu börjar det bli OT kanske.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
BLUERIDER skrev:
Åker mellan 2-2 500 mil/år i "raskt tempo" enligt andra ! jag hinner med ett antal bandagar varje år och innehar RR-licens, åkte för övrigt en hel del med dansken förut ! oavsett fart inställningar mm så är det ju så enligt MITT tycke
att åker man av så är det till 99 % ett förarfel.... .....

vår underbara hobby eller snarare livsstil/sjukdomstillstånd :)
/M

Thanks - Bluerider :tummenupp

Det är exact det jag vill fram till - sakta nerr på landsvägen - slång prestige och sånt sjön..

Ta på bana - hälst någon kurs - lär dig att köra och viktigst fatta hur det liksom hängar ihopp - om du är typen der får en kick av en snabb kurva :tuttar

Och sen får vi börja att se att alla få det där med gruppkörning att funka - så dom som inte kör med 15 års erfarenhet trissar upp han som är ute på sin 1´sta säsong... Det finns forfarende glass i kiosken även om man kommer ditt sist..

#Olsson# din kamp mott myndigheterna börjar, när Brandkåren från Vaxholm är först på plats som igår.
(Myndigheterna är: Glassmästeren (som själv kör MC) och en av Skollärorna från min dotters grundskola). Det är dom som står och ska plucka upp det som är kvar av en ung man som har tok-körd. Det är dom som samman med Poliserna får städa upp i blod soppan. Det är Poliserna som i sin tur tar med hem det elende som dom ser - och ska informera olycksdrabbade Mamma, Pappa och barn om!

Klart att dom blir negative på sportiga MCs - hur ska dom veta bättra. (gissar jag kanske ska skicka dom en Brochur från Öhlins om fjäder inställning :D )

Vi bör fan börja inkludera bankörning i körkortet!
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
BLUERIDER skrev:
...Vet att du förstod va jag menade ! Bli inte för självgod bara ! Vilken
tur att dina glassätande vänner tar undan allt grus och sånt för dig och
i och med att du kör bana så gör du inga förarfel :confused: Hoppas
du lever upp till det du skriver här, ser att du är på väg och få en
perfekt maskin och ta det lugnt med och "strosa" runt i trafiken, gör den
150-155 på ettan ??? Men det är klart du tar det lugnt ja !!! :angel

Jag tror du gör en "höna av en fjäder" Vad Sandstream menar är kort sagt, kör med insidan av skallen :tummenupp

JB
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
#Olsson", du menar väl att:

Man ska inte blanda ihop orsak o verkan. Som någon skrev, i 99,9% av fallen så är det förarfel som är orsaken till olyckan.

Våran statsapparat försöker få oss att sänka farten, inte för att vi ska råka ut för färre olyckor [orsak], utan för att konsekvenserna inte ska bli så allvarliga när det väl händer. [verkan]
(Ex, 30 km/h i stan - motiveras med att forgängare har mycket större chans att överleva en påkörningsolycka)

Förebygga olyckor går att göra på mycket bättre sätt än att sänka farten, t.ex bygg bort alla vänstersvängar, ge fan i att ha övergångställen i samband med in & utfarter på cirkulationsplatser, etc. Det kostar dock pengar.... och vi betalar ju inte tillräckligt med skatt på såsen vi tankar med.

I det ovan nämnda fallet (hoppas allt går bra med föraren) så är farten bara en av många komponenter i det komplexa spelet mellan chassi, förare, däck, vägbana och så vidare. Att skylla på en enda komponent är att göra det hela lätt för sig. Men det är det tidningar och myndigheter ofta gör.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Galne Dansken skrev:
Vi bör fan börja inkludera bankörning i körkortet!

Det viktiga är vad man gör, inte var man kör. Vad gör man på en "bankörning"? Jag har varit på en B & K -kurs. Inte fan handlade det om bromsning inte. Vi fick dessutom lära oss att det bara är att "slå på" i kurvan och "här kan man lägga ned till fotpinnarna". Sedan krachades det :hihi

Öhlins-brochuren borde sändas ut till samtliga hushåll :tummenupp
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Jas-95 skrev:
Jag tror du gör en "höna av en fjäder" Vad Sandstream menar är kort sagt, kör med insidan av skallen :tummenupp

JB

Det förstod jag för längesen ville bara slänga en brandfackla för jag
är så j-la trött på alla som skriver att "jag låter dom andra åka före"
och "jag kör inte så osv" för det är nog en Promille av dom som är här
på forumet som inte har "hetsats" eller då och då tycker det är kul och
få den där adrenalinkicken av att vara ute i lite "okänt land" om du förstår
vad jag menar !

Jag själv är inte guds bästa barn därute det ska gudarna
veta, men går jag/ngn av då ÄR det ett förarfel !!! åter igen MIN EGEN åsikt !!! Har man inte med i beräkningen att det finns grus, utfarter, mötande i fel fil mm när du åker allmän väg då är det illa..... Förlorade en i gänget förra året och jag lovar att
i alla dolda kurvor krön mm så gör han sig påmind !!!! Men visst är tex Rörken tex en enormt bra plats att börja öva broms och kurvteknik, tror att 60-70 % av olyckorna skulle undvikas om fler förstod/hade upplevt hur mkt "man" kan lägga en hoj, idag åker nog många rakt fram pga av det (singelolyckor) Så visst har Sandstream en poäng i att man lär sig av banorna, men sen tror jag att det är "bullshit" det andra att kunna åka dagens sporthojar på det sätt som han verkar förespråka... det är ju inte riktigt därför vi har runt 150-160
bakhjulshästar för att INTE använda dom, vet att jag är krass... men det är min åsikt !!!! /M
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Skönt att det gick bra med killen!

Kör inte Bogesunds vägen så ofta nuförtiden eftersom jag har fått möte av hojar i "mitt" körfält fler än en gång, vilket resulterar i gruskörning (inga skador dock) och kalsongsyning efter det. Har ofta funderat på att åka efter, alternativt sätta sig och vänta vid vändpunkterna, och se vad vederbörande har att säga. Har personen inget vettigt att säga (typ sorry eller liknande) så är det en överhängande risk för pang och bom. Kommer det att räknas som MC-olycka då? Kännetecknet för de ggr detta har hänt har varit att först kommer en 3-4 hojar rätt tätt på varandra, sedan kommer eftersläntraren som skall ikapp till varje pris 5-10 sekunder efter, det är han / hon som kör över sin förmåga.

Btw, var ner till rosenhill igår och såg hur en kille sittandes på sin FZ1 (heter dem så?), blev påbackad av en Volvo 240 kombi. Stackars snubbe, men om man skall vara inblandad i en MC vs Bil olycka, så är det nog den lindrigaste varianten.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
#Olsson# skrev:
Det viktiga är vad man gör, inte var man kör. Vad gör man på en "bankörning"? Jag har varit på en B & K -kurs. Inte fan handlade det om bromsning inte. Vi fick dessutom lära oss att det bara är att "slå på" i kurvan och "här kan man lägga ned till fotpinnarna". Sedan krachades det :hihi

Öhlins-brochuren borde sändas ut till samtliga hushåll :tummenupp

På dendär broms- och kurvkursen krachades det en hel del, vill jag minnas. Mycket märkligt med tanke på att det antagligen inte gick så fort. Det finns alltså stora skäl till att misstänka att det berodde på felaktiga dämparinställningar.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top