Olycksfallförsäkring

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag vet att det skrivits om flera ggr men jag lyckas fan inte hitta något.

Jag behöver en olycksfallförsäkring så jag kan köra bana. Ringde precis Folksam och nån trött jävel sa att det inte gick hos dom. Jag är inte med i något fack så jag kan inte ta försäkring via dom. Vart ska jag vända mig?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2962416 Jag vet att det skrivits om flera ggr men jag lyckas fan inte hitta något.

Jag behöver en olycksfallförsäkring så jag kan köra bana. Ringde precis Folksam och nån trött jävel sa att det inte gick hos dom. Jag är inte med i något fack så jag kan inte ta försäkring via dom. Vart ska jag vända mig?
Jag har hos LF och där får man köra på träning och race, det man inte får göra är kickboxning och fallskärmshoppning.

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
Trygg Hansa kanske?

Hittade detta i deras produktblad och det går ju att tolka precis som man vill.

Jag tolkar det så att delta på ex actionpics bandagar är helt ok eftersom det inte är någon tävling eller träning (in för tävling tolkar jag detta är träning för)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
-Viktiga begränsningar

• Försäkringen gäller inte för olycksfall som uppstår i samband
med något av följande:

- Tävling eller organiserad träning inför tävling med
motorfordon då licensförsäkring gäller.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Men jag kan ju ha tolkat denna text helt åt helvete, det har hänt förr.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag ringde länsförsäkringar till slut och den ska gälla allt utom typ kampsporter. Hon skulle skicka med dom finstilta villkoren så jag får syna dom men det verkar funka.
Fråga två är då hur många basbelopp ni tecknat för? Jag tänkte ta 30. Vad har gemene man måntro?

sandstream

Guest
Jag har också LFs olycksfallsförsäkring. Där framgår tydligt att det enda undantaget när det gäller sporter är kampsporter med sparkar och/eller slag mot huvudet.

Minns inte hur många basbelopp jag tog men tanten blir miljonär om jag blir en grönsak :3freak

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har också LFs olycksfallsförsäkring. Där framgår tydligt att det enda undantaget när det gäller sporter är kampsporter med sparkar och/eller slag mot huvudet.

Minns inte hur många basbelopp jag tog men tanten blir miljonär om jag blir en grönsak :3freak

Hehe, om ok-bultarna plötsligt sitter lösa så vet du vem du ska snacka med då :hihi

Nu ringde jag folksam igen, har alla andra försäkringar där så helst vill jag även ha olycksfallen där. Denna person sa att man fick fylla i en ruta vid ansökan om att man ville att den skulle gälla för extremsporter och sen fick man eventuellt täckning för det mot en dyrare premie... snurrigt.

sandstream

Guest
Hehe, om ok-bultarna plötsligt sitter lösa så vet du vem du ska snacka med då :hihi
Hon vet inte vad fram och bak är på en bult så det ska vara lugnt :D
Nu ringde jag folksam igen, har alla andra försäkringar där så helst vill jag även ha olycksfallen där. Denna person sa att man fick fylla i en ruta vid ansökan om att man ville att den skulle gälla för extremsporter och sen fick man eventuellt täckning för det mot en dyrare premie... snurrigt.
Ja, det är rörigt och istället för att prata med dem ska man läsa deras villkor som oftast finns på nätet.
Har starkt för mig att både Folksam och Trygghansa (där jag har andra försäkringar) försvann snabbt. Trygghansas gällde inte motorsporter där man deltog i evenemang som krävde licens (tex RR-träning eller tävling).

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Min är tecknad i Förenade Liv via mitt fackförbund SIF. Den skulle gälla även roadracing. Genom vurpan förra veckan blir det nu intressant och se vilka "finstilta klausuler" som kryper fram eller om försäkringen verkligen var värd nåt. Fortsättning följer.....

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2962560 Min är tecknad i Förenade Liv via mitt fackförbund SIF. Den skulle gälla även roadracing. Genom vurpan förra veckan blir det nu intressant och se vilka "finstilta klausuler" som kryper fram eller om försäkringen verkligen var värd nåt. Fortsättning följer.....
Den hade jag i höstas men tog bort den p.g.a att dom påstod att den inte gällde när jag ringde o fråga :S

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Den hade jag i höstas men tog bort den p.g.a att dom påstod att den inte gällde när jag ringde o fråga :S
MYCKET intressant. Jag tecknade den för att de sade att den även gällde motorcykelkörning på bana och racing. Det här kommer att bli spännande.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2962581 MYCKET intressant. Jag tecknade den för att de sade att den även gällde motorcykelkörning på bana och racing. Det här kommer att bli spännande.
Jo dom(sif) sa exakt samma sak till mig när jag tecknade. Sen blev jag lite nervig o ringde dom(Förenade Liv) direkt och då påstod tanten att det fanns undantag. Vi får hoppas att hon hade fel.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Jag kör med Skandias gruppförsäkring, infektionsfri från motorsportklausuler.
Vänd dig till en eller ett par fondmäklare och se vad de kan erbjuda dig.

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag ringde länsförsäkringar till slut och den ska gälla allt utom typ kampsporter. Hon skulle skicka med dom finstilta villkoren så jag får syna dom men det verkar funka.
Fråga två är då hur många basbelopp ni tecknat för? Jag tänkte ta 30. Vad har gemene man måntro?
LF har funkat bra tidigare år ivf, när jag kollat villkoren. Enda undatagen var några kampsporter, som redan nämnts ovan.

30 basbelopp är ganska lite. En miljon är inte särskilt mycket pengar om man blir arbetsoförmögen och tvingas leva på förtidspension. Kör på 50 istället. Vill minnas att premieskillnaden var ganska liten.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag hade 50 basbelopp, kostade mig ~3500:-/år eller så har jag något minne av.

Skillnaden per år var nån tusenlapp på högsta och lägsta ersättning, så det är bara slanta känns det som.

sandstream

Guest
30 basbelopp är ganska lite. En miljon är inte särskilt mycket pengar om man blir arbetsoförmögen och tvingas leva på förtidspension. Kör på 50 istället. Vill minnas att premieskillnaden var ganska liten.
Hittade precis papprena från LF.

30 pbb: Invaliditet 1583:-/år (ger max 2 418 000:), Dödsfall 1223:-/år
40 pbb: Invaliditet 2041:-/år (ger max 3 224 000:), Dödsfall 1631:-/år
50 pbb: Invaliditet 2492:-/år (ger max 4 030 000:), Dödsfall 2038:-/år

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2962700 Hittade precis papprena från LF.

30 pbb: Invaliditet 1583:-/år (ger max 2 418 000:), Dödsfall 1223:-/år
40 pbb: Invaliditet 2041:-/år (ger max 3 224 000:), Dödsfall 1631:-/år
50 pbb: Invaliditet 2492:-/år (ger max 4 030 000:), Dödsfall 2038:-/år
Det va inkluderat sjukförsäkring va? När jag snackade med dom nyss så låg 30 runt 1100 utan sjuk...

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CBR600RR -08
Jag har också densamma och när jag ringde och kollade så gällde den bara träning inte tävling.

Min är tecknad i Förenade Liv via mitt fackförbund SIF. Den skulle gälla även roadracing. Genom vurpan förra veckan blir det nu intressant och se vilka "finstilta klausuler" som kryper fram eller om försäkringen verkligen var värd nåt. Fortsättning följer.....

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

Ang: Länsförsäkringar
Hmm, men du måste bli en grönsak för att få ut nått.

Efter vurpan i mantorp var det rehab i 6v & ytterligare 5-6 v sjukskrivning som gällde.... (+ avslutande racet på Anderstorp förståss :) =)

Fick 3800:- för resor, sveda & värk, en del av patient avgiften, parkering mm.
Totalt: Ungefär vad 1 dag missad på jobbet + faktiska utgifter för rehab kostade mig.

Mao. skitförsäkring, går ut i juli och kommer INTE att förnyas.

Nu gäller en specialförsäkring via jobbet, även den hos LF, men med ersättning för inkomstbortfall, mycket högre ersättningsvärden och betalningfrihet på huslån, försäkringar mm. efter 90 dagar.

Mitt råd.... Kolla med arbetsgivaren vad som kan läggas till.

//
Benny

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM