Olyckstråden 2009

Status
Ej öppen för fler svar.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Falkenberg: Motorcykelolycka
En person uppges ha skadats vid en motorcykelolycka vid Knutsgärde norr om Falkenberg.
Publicerad av Uffe, 2009-06-27 15:06:36 WighsNews

Vårgårda: Trafikolycka
En trafikolycka mellan en personbil och en motorcykel har inträffat ihöjd med Algutstorps K:a. Minst en person uppges ha skadats vid olyckan.
Publicerad av Uffe, 2009-06-27 15:28:15 WighsNews

Allvarligt skadad i MC-olycka
2009-06-27 VÅRGÅRDA
En MC-förare i 50-årsåldern skadades allvarligt vid en trafikolycka i höjd med Algutstorps kyrka strax utanför Vårgårda.
Det var vid 15-tiden på lördagen som olyckan inträffade.
MC-föraren kom körande på riksväg 42 och uppmärksammade inte en personbil som stod stilla på vägen för att göra en vänstersväng.
MC:n körde in i bilen bakifrån och föraren flög i luften en bra bit.
50-åringen, som är hemmahörande i Göteborg, fördes med allvarliga skador till Alingsås lasarett och har inte kunnat höras av polisen.
I helgen har MC-klubben Vulcan Riders, som kör motorcyklar av märket Kawasaki, haft sin årliga riksträff på Tånga hed i Vårgårda.
Den skakade MC-föraren körde dock en cykel av märket BMW.
Ingen person i den påkörda bilen skadades vid olyckstillfället. AT
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Olycka i Örebro.
http://na.se/nyheter/1.492651
Mc körde in i parkerad bil. Gick visst fort enl. polisen.

Skrämmande när polisens befäl inte har en aning, men ändå kommenterar, hur lite hastighet som krävs för att skada en motorcyklist svårt.

-"Därför kan man nog anta att hastigheten var ganska hög", säger vakthavande befäl Anders Wallén.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Mc-olycka söder om Ljungbyhed Publicerad 27 juni 2009 kl. 09:32
KLIPPAN. En ensam motorcykel körde av väg 108 09.20 i Brandsberga, utanför Ljungbyhed. Motorcyklisten är förd till sjukhus.

Det är oklart hur skadad han är, men när ambulanspersonalen kom till platsen var mannen vid medvetande och kunde själv ta av sig hjälmen. Han uppgav att han hade ont i hela kroppen. HD

Tidaholm: MC-olycka
En motorcykelolycka har inträffat vid Källefalls gåd utanför Tidaholm. Räddningsenheter är på väg till platsen.
Publicerad av Uffe, 2009-06-27 17:58:25 WighsNews

Kristianstad: Motorcykelolycka
Det har inträffat en trafikolycka på väg 118 mellan Kristianstad och Åhus. En motorcyklist har kört omkull och en person skall vara skadad.
Publicerad av Fia, 2009-06-27 19:19:30 WighsNews

Kristianstad: Motorcykelolycka
En motorcykel har kört av vägen vid Viby utanför Kristianstad. En person skall vara drabbad och utryckningsfordon finns nu på plats.
Publicerad av Fia, 2009-06-27 20:31:24
WighsNews

Två motorcykelolyckor under kvällen Kristianstad/Åhus
Publicerad: 27 juni 2009, 21:32

Två motorcyklister har under kvällen fått föras till sjukhus.
Vid 19-tiden på lördagskvällen körde en motorcyklist omkull på väg 18 mellan Horna och Åhus. Mc-föraren deltog i ett MC-kortege då han körde omkull. Föraren fördes till sjukhus med allvarligt benbrott.

Senare vid 20-tiden körde en motorcyklist omkull på E 22 mellan Fjälkinge och Viby. Han bedöms att vara svårt skadad. Kristianstadsbladet
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Malmö: Trafikolycka

En motorcykel har kört av vägen vid Sunnanå utanför Malmö. Räddningsstyrkor finns nu på olycksplatsen men det är ännu oklart om någon är allvarligt skadad.
Publicerad av Fia, 2009-06-28 00:43:42 WighsNews

Mc-olycka utanför Malmö
01:18 MALMÖ
E mc-olycka inträffade där väg 11 och E20 möts vid trafikplats Sunnanå strax utanför Malmö under natten mot söndagen.
- En mc har kört in i en refug. Minst en person är förd till sjukhus, sade SOS larmoperatör.

Omständigheterna kring singelolyckan är oklara, men två ambulanser har varit på platsen. SOS larmades om olyckan vid 00.20-tiden. Skånskan
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
MC-olycka på gamla Rv40
En mc-olycka inträffade vid 13-tiden på söndagen på gamla riksväg 40 förbi Landvettersjön.
Den kurviga sträckan längs med Landvettersjön är omtyckt av motorcyklister, men också krävande med sina snabba nivåskillnader.
I det aktuella fallet har motorcyklisten i en singelolycka kört av vägen ned mot sjön. Mannen som är i 50-årsåldern klarade sig med lindriga skador. GP

Västervik: Trafikolycka
En trafikolycka har inträffat på E22 vid korsningen till Loftahammar norr om Västervik. En personbil samt en motorcykel är inblandade i olyckan. Det råder begränsad framkomlighet vid platsen.
Publicerad av Uffe, 2009-06-28 12:35:36 WighsNews

MC-olycka på väg 571
En motorcyklist körde omkull vid Oxsjön, norr om Örsundsbro, vid 12-tiden på söndagen. Motorcyklisten ska ha varit vid medvetande när räddningspersonal kom till platsen och fördes till sjukhus. Publ:090628 12:17 UNT
 
Last edited:

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
MC-olycka på väg 571
En motorcyklist körde omkull vid Oxsjön, norr om Örsundsbro, vid 12-tiden på söndagen. Motorcyklisten ska ha varit vid medvetande när räddningspersonal kom till platsen och fördes till sjukhus. Publ:090628 12:17 UNT

Det var min kompis som gick omkull...

Tom landsväg, solen högt på himlen och livet leker. Vi är tre stycken motorcyklar påväg från Bålsta mot Järlåsa, där vi ska stanna till inför returresan ner mot Sigtuna för en glass ute vid bryggan. Jag ligger trea i ledet, Leo ligger tvåa och Stephan ligger etta och visar vägen. Avståndet för mig till Leo är ungefär 25 meter, från Leo till Stephan ungefär 15.

Vi passerar en bondgård och jag noterar en bil som står och blinkar för att svänga ut, och samtidigt reflekterar jag över att tempot på dagens tur är väldigt lugn. Det är nästan lite jobbigt att ligga i 65-70 med en R6a, det värker lite i armarna eftersom jag inte har något luftmotstånd att "vila kroppen mot".

Vi närmar oss en högerkurva, och plötsligt bromsar Leo kraftigt. Jag gör detsamma - och precis då ser jag att det ligger en stor hög grus genom hela kurvan! Lite lätt panik, får styra ut i det mötande körfältet för att undvika det, som tur var kommer ingen bil. Jag tittar upp igen och ser att hela luften är full med damm..? Stephans hoj ligger i fel körfält, och jag ser något svart som tumlar över vägen... Stephan har gått omkull!!!

Snabbt in till vägkanten! Jag hör Stephan gny av smärta... Stäng av hojen! Rusa över till honom! Leo - ring 112 !!!
Vad f*n skulle man göra nu? Skulle man låta personen ligga kvar? Hjälmen ska väl inte av? Sidoläge, är det en bra idé när man kan befara nackskador?

I det skedet kommer den bilen vi passerade tidigare. Damen som kör visar sig vara sjuksyrra - perfekt! Jag rusar iväg med varningstriangeln och inser sedan att sjuksyrran har situationen under kontroll. Stephan klagar över smärtor i höger axel och höger skulderblad framför allt... minuterna känns som timmar innan brandbilen dyker upp. Halskrage åker på, och inom kort anländer två ambulanser. När nästan allt är klart kommer polisen med sirén och blåljus, ungefär samtidigt som man lastar in Stephan i ambulansen. Sen följde den vanliga rutinen med uppgifter, fixa bärgare osv...

Jag och Leo körde sedan - extraextraextra försiktigt - till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Det visade sig efter mycket om och men att ett revben är av. Troligen inga invärtes skador. Eventuellt frakturer på skulderblad, axel och arm...

När frugan kom så sa vi hej då till den neddrogade Stephan, som får stanna på sjukhuset minst över natten...

Visst har man hört att "det går fort när det händer", men - F*n, vad fort det går när det händer... Jag tackar Gud för att vi körde så pass lugnt idag...

olyckan.jpg

Ni ser gruset i kurvan...

Ett stort tack till de som hjälpte till... sjuksyrran som anlände i bil, hennes släktingar som fixade med filtar, den kvinna som bodde i närheten som hämtade vatten att dricka osv... Räddningstjänst och polis var helt kanon också.
 

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
Uppdaterad 28 juni 2009

Svår mc-olycka i Söråker
SÖRÅKER (ST) En allvarlig olycka inträffade i Söråker vid 16.40 på söndagen. En mc körde bakifrån in i en personbil. Mc-föraren skadades svårt.
En bil på väg västerut från Söråker med tre ungdomar i skulle svänga vänster vid nedfarten mot Pacwire. När vänstersvängen påbörjades hade en motorcyklist samtidigt påbörjat en omkörning av bilen. Motorcykeln körde rätt in i bilen.
Bilen snurrade runt och voltade av smällen medan motorcykeln hamnade långt ut på en lägda.

– Mc-föraren blev svårt skadad, en arm var mycket trasig och han hade problem med ryggen, berättar räddningsledaren Torbjörn Nordström vid Söråkers deltidskår.
Även ungdomarna fördes till sjukhus för kontroll av nackar och ryggar. www.st.nu

Uppdaterad 29 juni 2009
Mc-föraren vårdas på intensiven i Umeå
SÖRÅKER (ST) Mc-föraren som skadades svårt i Söråker på söndagen vårdas på intensiven i Umeå.
Den 32-åriga mc-föraren som skadades allvarligt vid en trafikolycka i Söråker vårdas just nu på intensivvårdsavdelningen i Umeå. Mannen opererades på universitetssjukhuset under söndagskvällen och hålls nu nedsövd. Enligt bulletinen från sjukhuset har motorcyklisten färdats i hög hastighet.

Stefan Westerlund, chef för trafikpolisen, är försiktigt i sitt uttalande om vem som vållat olyckan.

– Det är många omständigheter man måste titta på. Vi ska titta på hela ärendet, höra bilföraren och eventuella vittnen innan vi kan säga någonting.

Vimmerby: Trafikolycka

Foto: Janne Strömsten
Två trafikolyckor med bil - mc har inträffat i Vimmerby i helgen, en i fredags kväll och en på söndagseftermiddagen. Den sistnämnda på Falkängsgatan och där skedde en sammanstötning mellan bil och mc.
Mc-föraren fick en sårskada på ena benet och fördes i ambulans till akuten i Västervik. Text: Janne Strömsten
Publicerad av
Camilla, 2009-06-28 19:40:13

Motorcyklist krockade vid viadukt www.unt.se

Vid lunchtid på måndagen inträffade en singelolycka med en motorcyklist på länsväg 652.
Det var när föraren skulle köra genom viadukten vid E 4, som olyckan inträffade. Motorcyklisten fick föras med ambulans till sjukhus. Det är oklart hur skadad han är.
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Göteborg: Mc-olycka
Räddningsfordon har larmats till en motorcykelolycka på Öckeröleden. Mc-förarens tillstånd är okänt.
Publicerad av Camilla, 2009-06-28 22:37:19 WighsNews
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
MC-olycka i Rättvik
Idag vid 12-tiden hände en MC-olycka på riksväg 70, söder om Rättvik. 2 personer skadades och fördes till Mora lasarett. DT

Mc-förare skadad i krasch FALKENBERG
En man fördes till sjukhus efter en mc-olycka i Falkenberg på måndagskvällen.
Olyckan skedde på Långåsvägen strax före nio på länsväg 747 i en vänsterkurva. Föraren tappade kontrollen över motorcykeln i kurvan och kört rakt ut i terrängen. Där välte motorcykeln och föraren kastades av. Han ska ha legat en bra bit från mc:n efter vurpan.
Föraren fördes till sjukhuset i Varberg. Några närmare uppgifter om hans tillstånd är inte kända. Hallandsposten
 
Last edited:

JonExt

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Halmstad
Hoj
Honda Nsr
Jag klotade min nsr idag på nylagt oljegrus. Ncc hade lagat en sträcka på ca 4-5km med oljegrus UTAN EN ENDA VARNINGSSKYLT! Kom i ca 30-40km/h för att jag skulle svänga in på en mindre väg och då bara stack framhjulet.

Kan jag då begära ersättning från vägverket pga dålig upplysning av faran? Tycker det är jävligt dåligt att dom inte satt upp en enda varningsskyllt från något håll, på sånt löst grus går man omkull direkt om man lagt hojjen lite.

//Jonas
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Jag klotade min nsr idag på nylagt oljegrus. Ncc hade lagat en sträcka på ca 4-5km med oljegrus UTAN EN ENDA VARNINGSSKYLT! Kom i ca 30-40km/h för att jag skulle svänga in på en mindre väg och då bara stack framhjulet.

Kan jag då begära ersättning från vägverket pga dålig upplysning av faran? Tycker det är jävligt dåligt att dom inte satt upp en enda varningsskyllt från något håll, på sånt löst grus går man omkull direkt om man lagt hojjen lite.

//Jonas

vet inte om denna diskussion bör ligga i en annan tråd, isf ber jag ödmjukast om ursäkt men svarar helt kort.

Ja, det tror jag bestämt att du skall kunna göra. Min vän körde av vägen med bilen för några år sedan och smällde med en lyktstolpe när VV sandat en blödande väg strax efter en kurva. Han fick ersättning för skadorna på bilen då ingen skylt var uppsatt trots att det var klart att VV visste om att vägen var farlig + att de sandat där.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Gotland: Mc-förare till sjukhus efter krock
Vid 16.40-tiden inträffade en mindre kollision mellan bil och motorcykel vid Ica Bungehallen på Fårövägen på Fårösund. Mc-föraren fördes till sjukhus men är enligt uppgift inte allvarligt skadad.
Publicerad av Tuija, 2009-06-30 17:37:12 WighsNews

Båstad: Mc-olycka på E6
En mc-olycka inträffade strax effter 18 på E6 vid Östra Karup. Mc-förarens skador är okända.
Publicerad av Camilla, 2009-06-30 18:27:07 WighsNews

Ängelholm: Trafikolycka
Räddningsenheter larmades vid 17.40-tiden till en kollision mellan en personbil och motorcykel på Älvdalsgatan i Ängelholm. Det är okänt om någon fördes till sjukhus.
Publicerad av Camilla, 2009-06-30 18:30:57 WighsNews

Mc-förare till sjukhus efter olycka
Strax efter klockan 17.30 på tisdagskvällen kolliderade en personbil och en motorcykel på Älvdalsgatan i Änngelholm. Ambulans och räddningstjänst var snabbt på plats. Mc-föraren fick föras till sjukhus med okända skador. HD


Lund: Motorcyklar kört omkull
Tre motorcyklar har kört omkull vid Rögle Dammar utanför Södra Sandby. Olyckan har troligtvis orsaktas av vattenplaning men de inblandade skall inte vara allvarligt skadade.
Publicerad av Fia, 2009-06-30 19:18:43 WighsNews

MC-förare i trippelkrock 20:54 LUND
Tre motorcyklister körde omkull när de kolliderade med varandra på Rögle Dammar utanför Södra Sandby kl 19.26 på tisdagskvällen.
Olyckan inträffade i samband med åskvädret som drog över Skåne under kvällen.
Kraftiga vattensamlingar i kombination med oljespill tror vara orsaken till att mc-förarna fått vattenplaning och därmed tappat kontrollen över motorcyklarna.
Motorcyklisterna fick skrubbsår och blåmärken vid kollisionen. En av dem chockades och en ambulans har kallats till platsen. Skånskan

Höganäs: Motorcykelolycka
Det har inträffat en trafikolycka i höjd med Farhult utanför Höganäs. En motorcykel har kört omkull och räddningsstyrkor har larmats till olycksplatsen.
Publicerad av Fia, 2009-06-30 20:06:08 WighsNews

Lindrigt skadad efter mc-olycka Höganäs.
Strax innan klockan 20.00 på tisdagskvällen körde en motorcyklist omkull i korsningen mellan Farhultsvägen och Ängelholmsvägen.
Motorcyklisten fick föras till sjukhus med lindriga skador. HD


Gnesta: Trafikolycka på väg 57
Räddningsstyrkor har larmats till en trafikolycka på väg 57 i Gnesta. En personbil och en motorcykel har kolliderat men det är ännu inte känt om någon skadats allvarligt i samband med olyckan.
Publicerad av Fia, 2009-06-30 22:45:10 WighsNews
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Helsingborg: Motorcykelolycka
Det har inträffat en motorcykelolycka på Dalhemsvägen i Helsingborg. En person skall vara skadad och räddningsstyrkor finns nu på platsen.
Publicerad av Fia, 2009-07-01 00:01:20 WighsNews
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Helsingborg: Motorcykelolycka
Det har inträffat en motorcykelolycka på Dalhemsvägen i Helsingborg. En person skall vara skadad och räddningsstyrkor finns nu på platsen.
Publicerad av Fia, 2009-07-01 00:01:20 WighsNews

wtf... det e ju där jag bor, kom hem 22,30 igår, la mig halv ett, hörde inte ett skit
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Mc-förare skadad i krasch FALKENBERG
En man fördes till sjukhus efter en mc-olycka i Falkenberg på måndagskvällen.
Olyckan skedde på Långåsvägen strax före nio på länsväg 747 i en vänsterkurva. Föraren tappade kontrollen över motorcykeln i kurvan och kört rakt ut i terrängen. Där välte motorcykeln och föraren kastades av. Han ska ha legat en bra bit från mc:n efter vurpan.
Föraren fördes till sjukhuset i Varberg. Några närmare uppgifter om hans tillstånd är inte kända. Hallandsposten


Föraren en 22 åring. Han kunde stå upp men klagade över buk och höftsmärtor och var rätt omtöcknad när ambulansen kom och adrenalinet lagt sig. Märkligt ställe att köra av på då vägen inte svänger särskilt mycket men tyvärr kan det varit en kombination av att föraren inte hade MC kort, lågt stående sol och kanske inte hade stor vana av den sträckan.
När ska folk lära sig att först ta KK sedan köra hoj....händer alldeles för ofta sånt.
Min pappa fick sig en lagom chock när han gick med hunden vid den vägen och en hoj plöjer förbi rätt ut i diket....
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
wtf... det e ju där jag bor, kom hem 22,30 igår, la mig halv ett, hörde inte ett skit

WighsNews var tydligen sent ute, hittade detta nu



Mc-olycka på Dalhemsvägen
En ensam person på en mc körde omkull och skadades på Dalhemsvägen vid 23:55 natten mot onsdagen.

HELSINGBORG. Personen fördes till sjukhus och det är oklart hur omfattande skadorna var. hd
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Norrköping: Motorcykelolycka
En motorcykelolycka har inträffat på Sjötullsgatan vid Blå huset i Norrköping. Enligt de första uppgifterna ska en person ha skadats.
Publicerad av Uffe, 2009-07-01 15:26:13 WighsNews


Mc-olycka på Sjötullsgatan Norrköping
En mc-förare körde omkull på Sjötullsgatan vid 16-tiden på onsdagen.
- Det handlar om vårdslös körning från förarens sida, säger Anders Arvidsson, stationsbefäl vid Norrköpingspolisen.
Föraren fördes i ambulans till Vrinnevisjukhuset. Det är i nuläget oklart hur allvarligt han skadats. NT
 
Last edited:

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Norrköping: Brandbil i krock med mc
En brandbil krockade med en mc under utryckning öster om Norrköping. Olyckan inträffade strax för klockan 13 på torsdagen.
Krocken inträffade på väg 215 vid Skärblacka, några kilometer öster om Norrköping. Det var när räddningstjänsten skulle sanera efter att en lastbil kört av vägen som brandmännen krockade med en motorcykelförare.
Vid 13.05 var det oklart hur allvarligt skada mc-föraren var.
DN


Även i NT:
NT
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top