Olyckstråden 2009

Status
Ej öppen för fler svar.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000

Vila i frid.

Står även i NA, tydligen en 17 årig tjej som var ute och överningskörde.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.529582

43-årig man död i Mc-olycka

En dödsolycka inträffade vid 17.30 på söndagen öster om Glanshammar då en personbil krockade med en motorcykel.

Bilen skulle svänga vänster in på Gamla Arbogavägen när den krockade med motorcykeln. Motorcyklisten, en 43-årig man som var bosatt i Örebro, avled omdelbart vid olyckan, uppger Örebropolisen.

Både räddningstjänsten från Glanshammar och Nerikes räddningtjänst larmades till olycksplatsen.
-Eftersom olyckan inträffade där den gjorde fanns även Glanshammars räddningstjänst på plats när vi kom dit, berättar Björn Pettersson styrkeledare på plats från Nerikes räddningstjänst.

I bilen satt en flicka som övningskörde och hennes handledare. Båda klarade sig utan fysiska skador men de chockades svårt vid olyckan och fördes till USÖ.

Under söndagskvällen underättades mannens anhöriga.

Polisen har nu tillsatt en utredning för att utreda om det ligger något brott bakom eller om händelsen skall betraktas som en ren olyckshändelse.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Att tilläggas till vissa korkade uttalanden om hastighet så gick det inte fort alls utan olyckan va helt enkelt framme.

Shedevil: han hälsar tillbaka o jag krama honom från dig. :)

Nästa uppdatering lär komma från den omtalade själv. ;)

tur att de gick bra, då kan jag säga utan att skämmas som min gammla körskolelärare alltid sa om vurpor. har man vurpat så har man alltid kör förfort jämtemot vad underlaget tillåter. :mattias


:tungan
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Motorcykel körde av vägen
Karlskrona i dag 20:44 | Uppdaterad i dag 21:06
En motorcyklist körde av vägen på Saltsjöbadsvägen mellan Hästö och Trossö strax för nio i kväll.
Föraren fördes till sjukhus med ambulans.
Motorcyklistens skador är ännu oklara.

BLT.se
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Vila i frid.

Står även i NA, tydligen en 17 årig tjej som var ute och överningskörde.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.529582

43-årig man död i Mc-olycka

En dödsolycka inträffade vid 17.30 på söndagen öster om Glanshammar då en personbil krockade med en motorcykel.

Bilen skulle svänga vänster in på Gamla Arbogavägen när den krockade med motorcykeln. Motorcyklisten, en 43-årig man som var bosatt i Örebro, avled omdelbart vid olyckan, uppger Örebropolisen.

Både räddningstjänsten från Glanshammar och Nerikes räddningtjänst larmades till olycksplatsen.
-Eftersom olyckan inträffade där den gjorde fanns även Glanshammars räddningstjänst på plats när vi kom dit, berättar Björn Pettersson styrkeledare på plats från Nerikes räddningstjänst.

I bilen satt en flicka som övningskörde och hennes handledare. Båda klarade sig utan fysiska skador men de chockades svårt vid olyckan och fördes till USÖ.

Under söndagskvällen underättades mannens anhöriga.

Polisen har nu tillsatt en utredning för att utreda om det ligger något brott bakom eller om händelsen skall betraktas som en ren olyckshändelse.

Pappan som var handledare verkar sitta illa till. Utredning om vållande till annans död.
http://na.se/nyheter/2.2212/1.531076

Läste om en annan olycka i Degerfors i papperstidningen. En bilist som kört in i en rondell framför en hojåkare som kraschade. Öm höft var det relativt lyckliga resultatet.

Åkte om en hästtransport i Söndags. Den vinglade betänkligt så vi smög om med god marginal. Kollar förarsidan. Där sitter en tjej och snattrar i mobilen och har noll koll på var bil och släp befinner sig. Tror att många olyckor beror på mobilen.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Vila i frid.

Står även i NA, tydligen en 17 årig tjej som var ute och överningskörde.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.529582

43-årig man död i Mc-olycka

En dödsolycka inträffade vid 17.30 på söndagen öster om Glanshammar då en personbil krockade med en motorcykel.

Bilen skulle svänga vänster in på Gamla Arbogavägen när den krockade med motorcykeln. Motorcyklisten, en 43-årig man som var bosatt i Örebro, avled omdelbart vid olyckan, uppger Örebropolisen.

Både räddningstjänsten från Glanshammar och Nerikes räddningtjänst larmades till olycksplatsen.
-Eftersom olyckan inträffade där den gjorde fanns även Glanshammars räddningstjänst på plats när vi kom dit, berättar Björn Pettersson styrkeledare på plats från Nerikes räddningstjänst.

I bilen satt en flicka som övningskörde och hennes handledare. Båda klarade sig utan fysiska skador men de chockades svårt vid olyckan och fördes till USÖ.

Under söndagskvällen underättades mannens anhöriga.

Polisen har nu tillsatt en utredning för att utreda om det ligger något brott bakom eller om händelsen skall betraktas som en ren olyckshändelse.


RIP Peo. :(
Har haft mycket med honom att göra sen några år tillbaka genom en annan hobby, extremt trevlig kille, hade nyligen tagit kortet och köpt sig en Blackbird. Lämnar en 14 årig son efter sig.

FAN att det ska vara så farligt med hojåka :(
/Danne
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
RIP Peo. :(
Har haft mycket med honom att göra sen några år tillbaka genom en annan hobby, extremt trevlig kille, hade nyligen tagit kortet och köpt sig en Blackbird. Lämnar en 14 årig son efter sig.

FAN att det ska vara så farligt med hojåka :(
/Danne

Fan vad hemskt! tankar går till vänner och familj!
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Åkte om en hästtransport i Söndags. Den vinglade betänkligt så vi smög om med god marginal. Kollar förarsidan. Där sitter en tjej och snattrar i mobilen och har noll koll på var bil och släp befinner sig. Tror att många olyckor beror på mobilen.


Så jävla illa, ofta jag ser samma sak. Åkte bakom en bil igår som vinglade. Jag körde bil så jag körde förbi och om, föraren satt länge med blicken mot mobilen och nedåt golvet. Hon satt väl och SMS'a. :smasha

Pappan som var handledare verkar sitta illa till. Utredning om vållande till annans död.
http://na.se/nyheter/2.2212/1.531076

Hemskt, blir handledaren fälld så är det bara att hoppas att kortet tas i beslag på livstid, utöver fängelse förtås. Det är det minsta man kan begöra gör att ha tagit en annan människas liv !
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Börjar med att klargöra att det här självklart är en otroligt tragisk olycka som man önskar att den aldrig skulle ha hänt....

Pappan som var handledare verkar sitta illa till. Utredning om vållande till annans död.
http://na.se/nyheter/2.2212/1.531076
Hemskt, blir handledaren fälld så är det bara att hoppas att kortet tas i beslag på livstid, utöver fängelse förtås. Det är det minsta man kan begöra gör att ha tagit en annan människas liv !
Du måste skoja?
Man måste allltid ta i beaktande att det kan finnas allehanda faror på vägen som man ska hinna stanna eller väja undan för, vissa av dom är dolda och kan innefatta exempelvis en rykande färsk övningskörningselev i bil eller varför inte på motorcykel. Med färska övningskörare kan nästan vad som helst hända, vilket är något som vi andra ska kunna förutse och får acceptera.

Trafiken/vägbanan är inte på något sätt vår egendom som vi fritt förfogar över och där vi själva bryter mot hastighetslagar och sunt förnuft när vi känner för det, utan en plats avsedd för transport av både människa och gods av olika slag, ingenting annat.

Av ditt inlägg ska man kanske förväntas förstå att:
1. Vi vet redan att det var den övningskörande tjejens fel som orsakade allt, och då givetvis utan att det på något sätt finns något försvar för hennes agerande då det inte är ett misstag som vi andra ska förutse att en nybörjare kan göra...

2. Misstaget är så pass att vi ska anse att hon är vållande till att i princip ha kört ihjäl någon med flit och vilje, vilket hennes handledare skulle ha förutsett skulle kunna ske, så då tar vi hans körkort på livstid...

3. Du har ALDRIG gjort ett misstag i trafiken överhuvudtaget, inte ens under övningskörning....

4. Du var givetvis en på alla sätt och vis komplett förare första gången du framförde ett fordon på allmän väg, vilket betyder att du givetvis aldrig har övingskört, för det behöver ju inte en fulländad förare göra....

Get real for fuck sake....
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Våldsam olycka med motorcykel
En man i 35-årsåldern skadades svårt vid en våldsam mc-olycka på riksväg 71 i Vansbro vid åttatiden på onsdagskvällen
.

Det är ännu oklart vilka skador den 35-årige föraren ådrog sig i den våldsamma olyckan.
Olyckan inträffade på Skamsberget där föraren tappat herraväldet över sin motorcykeln i en vänsterkurva och kört rakt in i en sten.
Mannen fördes med ambulans till Mora lasarett.
Flera personer blev vittne till den våldsamma avåkningen. Enligt uppgift tappade föraren kontrollen över sitt fordon i samband med en omkörning. Motorcykeln gick sedan av vägen i hög fart och rände rakt in i ett stenparti där föraren kastades av. Motorcykeln slungades upp i luften och hamnade ytterligare cirka tio meter längre bort i terrängen.
Räddningstjänsten från Vansbro och ambulanspersonal var snabbt på plats och tog omhand den skadade. Hur svåra skador mannen ådragit sig var oklart på onsdagskvällen. Enligt polisen var mannen inte vid medvetande när han fördes med ambulans till sjukhus. DD
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Singelolycka i cirkulationsplats mellan väg 103 och 108 utanför Lund

Jaha. Då var det tre veckor på verktad för min Honda ST1300.

Jag kom i rondellen utanför Lund uppifrån Kävlinge idag och svängde höger mot Lomma när backdäcket plötsligt släpper när jag lägger ned cykeln.

Jag får två tre brutala kast och sedan inser jag det meningslösa i att rädda upp läget och släpper cykeln. I detta läget är jag ute ur kurvan och kanar på rygg rakt fram längs vägen med lite snurr.

Jag och hojen stannar ungefär samtidigt och jag kan själv lyfta den och lägga den vid vägkanten så att den inte hindrar trafiken.

De direkt efterföljande stannade för att se hur det gick för mig. Tyvärr glömde jag ta uppgifter på dem som vittnen utan skickade iväg dem i väntan på bärgning.

Hojen gick iofs att köra men utan fotpinne på vänster sida och duktigt med kåpkross kändes det inte som någon bra idé.

Jag är dock helt oförstående till varför jag fick släppet. Jag hade redan kört över en mil så däcken borde vara varma. Dock så var det första kurvan med nedlägg så den delen av bakdäcket kan ju faktiskt fortfarande ha varit kallt.
Bärgaren påpekade också att något kan ha suttit fast på däcket som gjorde att det släppte i det läget.
Vägsträcknigen i sig gav ingen ledtråd till varför det skulle hänt och underlaget var torrt.

För egen del så fick jag en lätt stukning på höger fot.
 

Bifogat

  • 20090813675.jpg
    20090813675.jpg
    250.9 KB · Visningar: 177
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag är dock helt oförstående till varför jag fick släppet.

Nu när jag tänker efter lite så har jag dock haft bakhjulslås vid några tillfällen pga. en hårdare gummiblandning bak.
Med högsta sannolikhet så är det även det hårdare gummit som gjort att bakdäcket släppt vid gaspådraget ut ur kurvan.
Jag får väl gå tillbaka till ett mjukare däck som tar slut på 600 mil istället. :brinnerup
Å andra sidan var det ett 2ct-däck så kanterna ska inte vara hårda :va

Å tredje sidan hade jag långt ifrån max nedlägg så det kan ha varit en hård del som låg an ändå.
Jag vet inte, mer än att jag inte haft liknande incidenter förut med det mjukare däcket.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu när jag tänker efter lite så har jag dock haft bakhjulslås vid några tillfällen pga. en hårdare gummiblandning bak.
Med högsta sannolikhet så är det även det hårdare gummit som gjort att bakdäcket släppt vid gaspådraget ut ur kurvan.
Jag får väl gå tillbaka till ett mjukare däck som tar slut på 600 mil istället. :brinnerup
Å andra sidan var det ett 2ct-däck så kanterna ska inte vara hårda :va

Å tredje sidan hade jag långt ifrån max nedlägg så det kan ha varit en hård del som låg an ändå.
Jag vet inte, mer än att jag inte haft liknande incidenter förut med det mjukare däcket.

Var det i rondellen så berodde det nog på att någon spillt något halt där, inte på dina däck. Skönt att höra att det gick bra för dig. /Hansi, vi snackade en del på quatro kursen :)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Var det inte någon som hade spilt disel i rondelen då? Det är ju en klassiker annars. Det blir sjukt halt, jag gick nästan omkull i roslagstullsrondelen för några år sedan pga av det. Du är hel, det är bra =)

/spiff

Nu när jag tänker efter lite så har jag dock haft bakhjulslås vid några tillfällen pga. en hårdare gummiblandning bak.
Med högsta sannolikhet så är det även det hårdare gummit som gjort att bakdäcket släppt vid gaspådraget ut ur kurvan.
Jag får väl gå tillbaka till ett mjukare däck som tar slut på 600 mil istället. :brinnerup
Å andra sidan var det ett 2ct-däck så kanterna ska inte vara hårda :va

Å tredje sidan hade jag långt ifrån max nedlägg så det kan ha varit en hård del som låg an ändå.
Jag vet inte, mer än att jag inte haft liknande incidenter förut med det mjukare däcket.
 

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
Publicerad: 2009-08-13

Man avled efter mc-olycka

NORRTÄLJE. En man i 70-årsåldern avled efter en motorcykelolycka på väg 76 i Norrtälje på torsdagsförmiddagen. Mannen, som färdades på motorcykeln, körde rakt in i en bil som gjort en kraftig inbromsning, skriver Norrtelje Tidning på nätet.
Föraren i personbilen uppges inte ha fått några allvarligare skador.
TT
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top