Olyckstråden 2010

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
En trafikolycka med en motorcykel inblandad har inträffat på E4 i Högsnäs.


http://allehanda.se/start/harnosand/1.2192314-mc-olycka-soder-om-harnosand

Det var jag som kraschade där. En bil med husvagn vek ut från parkeringsfickan där hojen stod på bilden i länken. Bromsade det som gick men fick bromsa ner mig för att inte smälla in i husvagnen. Vad jag kommer ihåg så kom personerna i bilen inte fram till mig när jag låg där, men vill tacka alla andra som försökte hålla mig lugn.
Klarade mig med ett brutet finger, axel ur led och ett knä som smärtar.
Ang. det som står i artikeln om att jag klagade över rygg och nacksmärtor är bara påhittat. Klarade mig relativt bra tack vare riktig utrustning.
Tråkig start på första semesterdagen..
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D

Det var jag som blev påkörd på min k1300s. Här kommer en rejäl vända text.

Skulle in till stan för att byta avgassystem till ett helsystem Akrapovic Evo på min k1300. Kommer in mot Norrtull vid Karolinska när jag blir omkörd av en äldre 5-dörrars Golf (typ3) i mycket hög hastighet >130 knyck. Blir förvånad över att golfen inte har regskyltar på samtidigt som ett litet barn (gissar 5-8 år) sitter på mittplatsen bak.

Jag kör lugnt vidare och kommer in på Sveavägen från Norrtull i lugnt lagligt tempo. Ligger i högerfilen hela tiden eftersom jag vet att vänsterfilen stoppas upp av vänstersvängande bilar. Vid hard rock ser jag ånyo golfen i backspegeln göra vådliga filbyten för att komma fram. Tänker inte mer på det utan glider sakta förbi donken och kollar om några hojar är där så man kan stanna och fika. Ser ingen hoj där och glider sakta (40 knyck) vidare söderut.

Vid Handels ser jag en svart xc90 med tonade rutor i vänsterfilen som bromsar in/står still. Jag ligger i högerfilen och instinktivt bromsar jag in försiktigt samtidigt som jag ser en gående komma från vänster vid övergångsstället och jag bromsar in lite mer och stannar för att släppa fram gångtrafikanten. Sekunden senare rammar den röda golfen mig hårt bakifrån och jag kanar en bra bit framåt. Har oerhörd smärta i ryggen och har tappat andan och kommer inte upp. Kan röra på benen men har svåra andningsproblem. Samtidigt ser jag golfen och massor av plastdelar på gatan.

Jag får fantastisk hjälp av snälla människor som sett händelsen som ringer polis & ambulans. Ut ur bilen kommer en 30-35-årig man med mellanöster/nordafrika-utseende samt hans (troligen) son i 10-13-årsåldern. Dessa tittar på mig samtidigt som mannen säger att han inte var med i bilen och helt sonika börjar blada iväg från olycksplatsen.

Jag blir helt vansinnig och skriker åt honom att han har varit med i en trafikolycka och skall stanna kvar. Jag vill rusa ifatt och brotta ned honom men finner att jag inte är i fysiskt skick att kunna göra det. Två av vittnena följer efter mannen och pojken och talar med polisen samtidigt som mannen och hans son försöker fly. Polisen griper han längre ned på sveavägen efter formidabelt ingripande utav två svenssons som bevittnat allt. Kudos åt dem!

Tre sekunder senare startar föraren i bilen och smiter från platsen med en rivstart. Jag blir ånyo fly förbannad och vill ta upp jakten men inset när jag tittar på min k1300s att det inte är att tänka på. Punktering och trasig bakfälg förhindrar detta. Polisen kommer strax efteråt och jag ser att golfens kylare är numer monterad i mitt bakdäck samt att kylarvätskan hade läckt ut från golfen.

Vad jag hörde har polisen även hittat denna bil+förare samt att när de ringde mig senare på måndagskvällen så hade utredningsläget gått från bra till "mycket, mycket bra" :)

Ambulanspersonalen klämmer på mig och jag tycker det känns ok när de trycker på mina kotor så de kör inte in mig. När jag väntar på bärgaren känner jag hur en kota gör förbannat ont och får skjuts in till akuten på karolinska samtidigt som han tar hand om min hoj. Kudos åt det också! Väl på karolinska undrar de vad fan jag gör där när jag inte följde med in med ambulansen. Berättigad fråga helt klart. Efter röntken och en magnetröntken har jag diagnosen kotfraktur. Mitt alpinestar ryggskydd räddade livet på mig. Nu blir det korsett på och troligen inget mer åka iår. :( har tur i oturen och slipper operation men rehabben kan ta 6 månader. :(

Polisen skall ha tack för deras enorma insats att sätta dit de här smitarna. Alla vittnen vill jag också tacka för deras fantastiska jobb efter olyckan med att ta hand om mig och sätta fast smitarna. Blev mycket rörd. Jag återkommer när rättegången blir av.

Jag vill se dessa pajasar i ögonen och se om de har en förklaring till sitt agerande. Tack också till KS traumaavdelning samt övriga sjukvårdare som jobbar/jobbat på mig efter min skada. Jag kommer tillbaka var så säker!
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Höganäs.

http://hd.se/hoganas/2010/07/23/trafikolycka-pa-prastavagen/

Mc-förare i frontalkrock – fick livshotande skador
En personbil och en motorcykel kolliderade på Prästavägen i Höganäs på fredagseftermiddagen. Motorcykelföraren fördes till sjukhus med livshotande skador.



Höganäs. Enligt larmet som kom till SOS Alarm klockan 15.31 på fredagen frontalkrockade motorcykeln och personbilen. Polis, räddningstjänst och ambulans kallades till platsen.

Motorcykelföraren fördes till Helsingborgs lasarett med livshotande skador. Föraren till personbilen behövde inte föras till sjukhus.
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
http://hd.se/hoganas/2010/07/23/trafikolycka-pa-prastavagen/

Mc-förare i frontalkrock – fick livshotande skador
En personbil och en motorcykel kolliderade på Prästavägen i Höganäs på fredagseftermiddagen. Motorcykelföraren fördes till sjukhus med livshotande skador.



Höganäs. Enligt larmet som kom till SOS Alarm klockan 15.31 på fredagen frontalkrockade motorcykeln och personbilen. Polis, räddningstjänst och ambulans kallades till platsen.

Motorcykelföraren fördes till Helsingborgs lasarett med livshotande skador. Föraren till personbilen behövde inte föras till sjukhus.

Ändrad utgång:(

Fy tråkigt att läsa sånt

http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Hoganas-Dodsolycka&notisid=69732
 

LasVegas

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Söder
Hoj
Suzuki 125cc
Gicke precis förbi en olycka i korsningen Hornsgatan-Varvsgatan. En motorcykel modell större hade kört in i högersidan av en taxi. Den såg rejält mosad ut.
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
http://hd.se/hoganas/2010/07/23/trafikolycka-pa-prastavagen/

Mc-förare i frontalkrock – fick livshotande skador
En personbil och en motorcykel kolliderade på Prästavägen i Höganäs på fredagseftermiddagen. Motorcykelföraren fördes till sjukhus med livshotande skador.



Höganäs. Enligt larmet som kom till SOS Alarm klockan 15.31 på fredagen frontalkrockade motorcykeln och personbilen. Polis, räddningstjänst och ambulans kallades till platsen.

Motorcykelföraren fördes till Helsingborgs lasarett med livshotande skador. Föraren till personbilen behövde inte föras till sjukhus.
Finns att läsa om här också. http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1184268/Ny-trafikolycka-i-Hoganas.html
704nyolycka_615896k.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lerum: Motorcykelolycka
Räddningsenheter är på väg till en motorcykelolycka som har inträffat mellan Lerum och Olofstorp. Det är inte känt om det är personskador.
Publicerad av
Wighs, 2010-07-23 21:02:25

------------------------------------------------------------------

Helsingborg: Trafikolycka
En trafikolycka har inträffat mellan en personbil och en motorcykel på Österleden i Helsingborg. Enligt ännu obekräftade uppgifter ska minst en person ha skadats.
Publicerad av
Wighs, 2010-07-23 23:55:44

------------------------------------------------------------------

Botkyrka: Motorcykelolycka
En motorcykelolycka har inträffat på Hågelbyleden i Botkyrka. Enligt uppgifter har motorcyklisten kört in i en stolpe och en person har skadats.
Publicerad av Wighs, 2010-07-24 01:59:53

------------------------------------------------------------------

Falun: Motorcykelolycka
En motorcykelolycka inträffade vid 04.30-tiden i Hosjö öster om Falun. Enligt ännu obekräftade uppgifter ska en person ha förts i ambulans till sjukhus.
Publicerad av Wighs, 2010-07-24 04:55

Mannen avled :(
http://hd.se/inrikes/2010/07/24/man-omkom-i-mc-olycka/


Källa: http://www.wighsnews.se
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Arvika.

Källa HD.
http://hd.se/inrikes/2010/07/25/motorcyklist-dog-i-krock-med/


Motorcyklist dog i krock med husbil

En dödsolycka inträffade i eftermiddags på riksväg 61 norr om Arvika. En man på motorcykel tappade av okänd anledning kontrollen över fordonet och slungades rakt in i fronten på en mötande husbil. Han avled direkt.

Arvika. En dödsolycka inträffade på söndagseftermiddagen på riksväg 61 norr om Arvika. En man som kom körande på motorcykel tappade av okänd anledning kontrollen över mc:n och slungades rakt in i fronten på en mötande husbil.

Mannen avled omedelbart.

— Klart är att föraren slängdes av fordonet och flög in i husbilen, säger Morgan Connedal, polisens presstalesman i Värmland.

I den norskregistrerade husbilen färdades två personer som fördes till sjukhus med chockskador.
 

Hudik

Guest
Två husbilar på samma dag.....


MC-olycka vid Nyköpingsbro
25 juli 2010 - 15:08 | NYKÖPING

Strax innan klockan halv ett larmades ambulans till norra sidan av Nyköpingsbro.

En motorcykel hade fått sladd och gått in i sidan på en tyskregistrerad husbil. MC-föraren som skadades vid krocken blev liggandes en tid då ambulans dröjde pga. en trafikolycka vid Vagnhärad.


www.blåljus.se
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Ang olyckan i Arvika så hörde jag på omvägar att det wobbla rätt bra för honom...

Hoppas det inte är någon man känner bara :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top