Det var jag som blev påkörd på min k1300s. Här kommer en rejäl vända text.
Skulle in till stan för att byta avgassystem till ett helsystem Akrapovic Evo på min k1300. Kommer in mot Norrtull vid Karolinska när jag blir omkörd av en äldre 5-dörrars Golf (typ3) i mycket hög hastighet >130 knyck. Blir förvånad över att golfen inte har regskyltar på samtidigt som ett litet barn (gissar 5-8 år) sitter på mittplatsen bak.
Jag kör lugnt vidare och kommer in på Sveavägen från Norrtull i lugnt lagligt tempo. Ligger i högerfilen hela tiden eftersom jag vet att vänsterfilen stoppas upp av vänstersvängande bilar. Vid hard rock ser jag ånyo golfen i backspegeln göra vådliga filbyten för att komma fram. Tänker inte mer på det utan glider sakta förbi donken och kollar om några hojar är där så man kan stanna och fika. Ser ingen hoj där och glider sakta (40 knyck) vidare söderut.
Vid Handels ser jag en svart xc90 med tonade rutor i vänsterfilen som bromsar in/står still. Jag ligger i högerfilen och instinktivt bromsar jag in försiktigt samtidigt som jag ser en gående komma från vänster vid övergångsstället och jag bromsar in lite mer och stannar för att släppa fram gångtrafikanten. Sekunden senare rammar den röda golfen mig hårt bakifrån och jag kanar en bra bit framåt. Har oerhörd smärta i ryggen och har tappat andan och kommer inte upp. Kan röra på benen men har svåra andningsproblem. Samtidigt ser jag golfen och massor av plastdelar på gatan.
Jag får fantastisk hjälp av snälla människor som sett händelsen som ringer polis & ambulans. Ut ur bilen kommer en 30-35-årig man med mellanöster/nordafrika-utseende samt hans (troligen) son i 10-13-årsåldern. Dessa tittar på mig samtidigt som mannen säger att han inte var med i bilen och helt sonika börjar blada iväg från olycksplatsen.
Jag blir helt vansinnig och skriker åt honom att han har varit med i en trafikolycka och skall stanna kvar. Jag vill rusa ifatt och brotta ned honom men finner att jag inte är i fysiskt skick att kunna göra det. Två av vittnena följer efter mannen och pojken och talar med polisen samtidigt som mannen och hans son försöker fly. Polisen griper han längre ned på sveavägen efter formidabelt ingripande utav två svenssons som bevittnat allt. Kudos åt dem!
Tre sekunder senare startar föraren i bilen och smiter från platsen med en rivstart. Jag blir ånyo fly förbannad och vill ta upp jakten men inset när jag tittar på min k1300s att det inte är att tänka på. Punktering och trasig bakfälg förhindrar detta. Polisen kommer strax efteråt och jag ser att golfens kylare är numer monterad i mitt bakdäck samt att kylarvätskan hade läckt ut från golfen.
Vad jag hörde har polisen även hittat denna bil+förare samt att när de ringde mig senare på måndagskvällen så hade utredningsläget gått från bra till "mycket, mycket bra"
Ambulanspersonalen klämmer på mig och jag tycker det känns ok när de trycker på mina kotor så de kör inte in mig. När jag väntar på bärgaren känner jag hur en kota gör förbannat ont och får skjuts in till akuten på karolinska samtidigt som han tar hand om min hoj. Kudos åt det också! Väl på karolinska undrar de vad fan jag gör där när jag inte följde med in med ambulansen. Berättigad fråga helt klart. Efter röntken och en magnetröntken har jag diagnosen kotfraktur. Mitt alpinestar ryggskydd räddade livet på mig. Nu blir det korsett på och troligen inget mer åka iår.
har tur i oturen och slipper operation men rehabben kan ta 6 månader.
Polisen skall ha tack för deras enorma insats att sätta dit de här smitarna. Alla vittnen vill jag också tacka för deras fantastiska jobb efter olyckan med att ta hand om mig och sätta fast smitarna. Blev mycket rörd. Jag återkommer när rättegången blir av.
Jag vill se dessa pajasar i ögonen och se om de har en förklaring till sitt agerande. Tack också till KS traumaavdelning samt övriga sjukvårdare som jobbar/jobbat på mig efter min skada. Jag kommer tillbaka var så säker!