Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Varför ser vissa politiker ett skatteavdrag för en tjänst som en statlig subvention?

Kanske för att de tror på ett eget och ett personligt ansvar.
Kanske tror de på att människor som är för lata för att torka upp sitt eget
bajs ska betala för arbete de köper på samma sätt som alla andra gör.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kanske tror de på att människor som är för lata för att torka upp sitt eget
bajs ska betala för arbete de köper på samma sätt som alla andra gör.

Vilken paragraf ur Jantelagen är det där?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Om du med "de" syftar på de politiker som är motståndare till hushållsnära tjänster, måste jag säga att detta var det mest skrattretande inlägget på SH hittills i år. Det enda man med säkerhet kan veta vad gäller dessa politikers inställning, är att det inte handlar om att folk skall ta ansvar för sig själva. I så fall hade man ju sett fördelen med att människor skapar sig arbete och försörjer sig själva istället för att gå på a-kassa och andra bidrag. Det är att ta personligt ansvar för sitt liv.:fakta

Om det vore att ta ansvar för sitt liv, att inte köpa städtjänster, så förhåller det sig likadant med ganska många tjänster faktiskt. Varför göra något så oansvarigt som att betala en mek för att göra service på hojen t ex?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Om du med "de" syftar på de politiker som är motståndare till hushållsnära tjänster, måste jag säga att detta var det mest skrattretande inlägget på SH hittills i år. Det enda man med säkerhet kan veta vad gäller dessa politikers inställning, är att det inte handlar om att folk skall ta ansvar för sig själva. I så fall hade man ju sett fördelen med att människor skapar sig arbete och försörjer sig själva istället för att gå på a-kassa och andra bidrag. Det är att ta personligt ansvar för sitt liv.:fakta

Om det vore att ta ansvar för sitt liv, att inte köpa städtjänster, så förhåller det sig likadant med ganska många tjänster faktiskt. Varför göra något så oansvarigt som att betala en mek för att göra service på hojen t ex?

De flesta människor kan torka bajs.
Om man råkar torka bajset lite fel så gör det oftast inte så mycket.

Det finns människor som behöver motorfordon, tex motorcyklar, men som inte är så
bra på att serva dem. Om de gör det ändå och råkar göra lite fel så riskerar de sina
egna, och andras, liv.

Varför ska staten subventionera bajstorkning men inte motorcykelservice?

Om jag inte har lust att tugga maten jag äter, hur mycket ska staten subventionera
den tjänsten om jag vill betala någon annan att tugga den åt mig?

Om jag inte har lust att torka mig själv i arslet när jag har bajsat, hur mycket
bidrag ska jag få av staten för att slippa?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
De flesta människor kan torka bajs.
Om man råkar torka bajset lite fel så gör det oftast inte så mycket.

Det finns människor som behöver motorfordon, tex motorcyklar, men som inte är så
bra på att serva dem. Om de gör det ändå och råkar göra lite fel så riskerar de sina
egna, och andras, liv.

Varför ska staten subventionera bajstorkning men inte motorcykelservice?

Om jag inte har lust att tugga maten jag äter, hur mycket ska staten subventionera
den tjänsten om jag vill betala någon annan att tugga den åt mig?

Om jag inte har lust att torka mig själv i arslet när jag har bajsat, hur mycket
bidrag ska jag få av staten för att slippa?

Den viktiga frågan här var om man tar mer ansvar för sitt liv genom att låta någon annan städa hemma eller genom att försörja sig själv. Bajspratet kan du ta någon annanstans.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Den viktiga frågan här var om man tar mer ansvar för sitt liv genom att låta någon annan städa hemma eller genom att försörja sig själv. Bajspratet kan du ta någon annanstans.

Nej, det var inte det som var frågan här.
Frågan här som jag besvarade var: Varför ser vissa politiker ett skatteavdrag för en tjänst som en statlig subvention?

Frågan som du senare ställda var: Varför göra något så oansvarigt som att betala en mek för att göra service på hojen t ex?
Mitt svar: Pga trafiksäkerheten. Dessutom tycker jag inte att det är oansvarigt.

Din senaste fråga, om jag tolkar dig rätt: Tar man mer ansvar för sitt liv genom att låta någon annan städa hemma eller genom att försörja sig själv?
Mitt svar: Man tar inte mer ansvar genom att låta bli att städa hemma hos sig själv än vad man gör genom att försörja sig själv.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nej, det var inte det som var frågan här.
Frågan här som jag besvarade var: Varför ser vissa politiker ett skatteavdrag för en tjänst som en statlig subvention?

Ja, och ditt svar antydde att du anser att dessa politiker skulle ha den inställning i sakfrågan de har på grund av att det är ansvarslösa människor som utnyttjar tjänsterna. Måhända fel av mig, men det ligger nära till hands att tolka ett sådant inlägg så att DU anser att man tar ett eget och personligt ansvar genom att inte utnyttja hushållsnära tjänster.

Frågan som du senare ställda var: Varför göra något så oansvarigt som att betala en mek för att göra service på hojen t ex?
Mitt svar: Pga trafiksäkerheten. Dessutom tycker jag inte att det är oansvarigt.

Och var går gränsen för när något blir oansvarigt på grund av att man inte har ork eller lust att göra det själv? Jag har en gång lyckats byta kamaxlar på hojen själv. Då måste det väl vara oansvarigt av mig att lämna in hojen på service, när jag kan göra detta själv. Hur är det med att kränga på vinterdäck på bilen? Klarar de flesta men många väljer att låta däcksverkstaden sköta detta. Oansvarigt med ditt resonemang, såsom det får förstås. Knappast, säger jag.

Din senaste fråga, om jag tolkar dig rätt: Tar man mer ansvar för sitt liv genom att låta någon annan städa hemma eller genom att försörja sig själv?
Mitt svar: Man tar inte mer ansvar genom att låta bli att städa hemma hos sig själv än vad man gör genom att försörja sig själv.

I sanning ett riktigt politikersvar.:) Försöker du röra till det med den dubbla negationen? Självklart är det att ta större ansvar för sitt liv att arbeta och tjäna ihop till sin försörjning än att städa hemma. Om nu inte hemstädningen sker yrkesmässigt hos någon annan förstås. Sen utesluter ju förvärvsarbete normalt inte att man också tar ansvar för det egna hemmet. VIlket man ju faktiskt gör också genom att betala någon annan för att städa. Då tar man inte bara ansvar för sig själv. Man är därtill solidarisk genom att bidra till att en annan människa får möjlighet att försörja sig själv och på så sätt ta ansvar för sitt liv.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ja, och ditt svar antydde att du anser att dessa politiker skulle ha den inställning i sakfrågan de har på grund av att det är ansvarslösa människor som utnyttjar tjänsterna. Måhända fel av mig, men det ligger nära till hands att tolka ett sådant inlägg så att DU anser att man tar ett eget och personligt ansvar genom att inte utnyttja hushållsnära tjänster.

Ja, jag tycker att man tar större ansvar genom att göra saker än man gör genom att inte göra saker.

Och var går gränsen för när något blir oansvarigt på grund av att man inte har ork eller lust att göra det själv? Jag har en gång lyckats byta kamaxlar på hojen själv. Då måste det väl vara oansvarigt av mig att lämna in hojen på service, när jag kan göra detta själv. Hur är det med att kränga på vinterdäck på bilen? Klarar de flesta men många väljer att låta däcksverkstaden sköta detta. Oansvarigt med ditt resonemang, såsom det får förstås. Knappast, säger jag.

Ja byter du kamaxlar så tar du ett större ansvar än om du inte gör det.

I sanning ett riktigt politikersvar.:) Försöker du röra till det med den dubbla negationen? Självklart är det att ta större ansvar för sitt liv att arbeta och tjäna ihop till sin försörjning än att städa hemma. Om nu inte hemstädningen sker yrkesmässigt hos någon annan förstås. Sen utesluter ju förvärvsarbete normalt inte att man också tar ansvar för det egna hemmet. VIlket man ju faktiskt gör också genom att betala någon annan för att städa. Då tar man inte bara ansvar för sig själv. Man är därtill solidarisk genom att bidra till att en annan människa får möjlighet att försörja sig själv och på så sätt ta ansvar för sitt liv.

Var det inte du som rörde till det?
Varför ska man subvetionera just hushållsnära tjänster men inte annat förvärvsarbete?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ja, jag tycker att man tar större ansvar genom att göra saker än man gör genom att inte göra saker.

EN ganska kategorisk inställning. Det beror väl på vad det är man inte gör samt huruvida man gör något annat istället.

Ja byter du kamaxlar så tar du ett större ansvar än om du inte gör det.

Bra, då har vi tydligen etablerat det faktum att det är mindre ansvarsfullt att lämna in hojen på service om du kan fixa det själv. Samma sak med vinterdäcken.

Var det inte du som rörde till det?
Varför ska man subvetionera just hushållsnära tjänster men inte annat förvärvsarbete?

Jag pratar om varför det skulle vara oansvarigt eller mindre ansvarsfullt att utnyttja hushållsnära tjänster, inte huruvida det finns andra argument för eller emot dessa. Det finns säkert argument emot, men inte de som vänstern anför. De är primärt känslofärgade icke-argument.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man är därtill solidarisk genom att bidra till att en annan människa får möjlighet att försörja sig själv och på så sätt ta ansvar för sitt liv.

Usch vad osolidariskt att låta andra arbeta när de kunde få sitta hemma. :(

Ps. sluta citera är du snäll, FånGurkans extremistinlägg blir synliga när du gör så. :mad: Jag har sagt till förut dessutom. :fakta

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Usch vad osolidariskt att låta andra arbeta när de kunde få sitta hemma. :(

Ps. sluta citera är du snäll, FånGurkans extremistinlägg blir synliga när du gör så. :mad: Jag har sagt till förut dessutom. :fakta

Du kanske bör sätta mig också på ignore.:) Du vet ju att jag hugger som en kobra på alla extremistinlägg. Det är en betingad reflex.:D

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag pratar om varför det skulle vara oansvarigt eller mindre ansvarsfullt att utnyttja hushållsnära tjänster, inte huruvida det finns andra argument för eller emot dessa.

Det bara är så att det är mindre ansvarsfullt att utnyttja hushållsnära tjänster.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har säkert missat något viktigt men jag uppfattar att ansvar tydligen är ett viktigt ord.
Tar man alltså fullt ansvar om staten subventionerar ens handlingar??
Borde inte "ta fullt ansvar" vara att betala markandsmäsigt pris för t.ex. hushållsnära tjänster??

Jag upplever det lite förvirrande när personer som är emot statlig inblandning är för statliga subventioner.
Eller är det som vanligt att allt som gynnar en själv är bra!?

Innan folk blir alltför upprörda så är jag positiv till subventionen men fattar inte hur ansvar kommer in i det hela. plus att jag inte orkat läsa hela tråden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har säkert missat något viktigt men jag uppfattar att ansvar tydligen är ett viktigt ord.
Tar man alltså fullt ansvar om staten subventionerar ens handlingar??
Borde inte "ta fullt ansvar" vara att betala markandsmäsigt pris för t.ex. hushållsnära tjänster??

Jag upplever det lite förvirrande när personer som är emot statlig inblandning är för statliga subventioner.
Eller är det som vanligt att allt som gynnar en själv är bra!?

Innan folk blir alltför upprörda så är jag positiv till subventionen men fattar inte hur ansvar kommer in i det hela. plus att jag inte orkat läsa hela tråden.
Hänger inte heller med i ansvarsdiskusisionen.
Erfareheten säger mig att antingen har man tid eller pengar.
Har jag pengar, så kan jag köpa tid a någon som har.
Att subventionera den del av sådana utbyten som inte skulle vara aktuella till full skattekostnad ser jag som positivt.

För övrigt så anser jag att alla skulle tjäna på lägre skattetryck.
Mindre skatteinkomst för staten tror jag skulle uppvägas av större konkurenskraft.
Mer exportintäkter och mindre bidrag (mer arbetstillfällen).
Kunde vi därtill återförstatliga (ja, faktiskt!) energiproduktion och administration, så kunde elpriserna pressas och därmed öka konkurenskraften ytterligare.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men har det helt gått förbi er kritiker att detta var en av de absolut svartaste branscher som fanns? Det här var en strålande möjlighet att göra den mer koscher.

Sen är det ju så att just städning är den sak som kanske tar mest onödig kraft från en(om man gillar att ha rent hemma). Kraft som behövs bättre när det gäller att fokusera på sitt arbete eller ägna tid åt barnen(det är ju mer vad jag kallar ansvar). Anser man sig ha råd men inte tid så är väl detta en utmärkt idé?

Kan även sätta en hundring på att Bostongurka är en sån där som har en tobaksgulnad broderad duk på väggen där det står Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Jag menar, städar man en gång om året är det ju svårt att förstå all the fuzz och då är det lätt att börja tjafsa om bajs hit och dit. Vet inte om Gurkan har förstått att det alltså handlar om dammtorkning odyl, inte att bli torkad i arslet.

Nyttjar inte personligen städtjänster privat men vissa perioder med mycket arbete känns det absolut som ett alternativ. Beror väl lite på hur man bor också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

En inte helt ovidkommande kommentar faktiskt, skattesänkningar må vara av godo per definition men de bör knappast riktas på detta vis. Staten ska inte bry sig om huruvida jag vill dra av för en hushållsnära tjänst eller bara behålla mer av min lön och städa själv. Lösningen är förstås att sänka alla skatter för de flesta, till att börja med för de som betalar mest förstås.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
En inte helt ovidkommande kommentar faktiskt, skattesänkningar må vara av godo per definition men de bör knappast riktas på detta vis. Staten ska inte bry sig om huruvida jag vill dra av för en hushållsnära tjänst eller bara behålla mer av min lön och städa själv. Lösningen är förstås att sänka alla skatter för de flesta, till att börja med för de som betalar mest förstås.

Utopia! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...