Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
En inte helt ovidkommande kommentar faktiskt, skattesänkningar må vara av godo per definition men de bör knappast riktas på detta vis. Staten ska inte bry sig om huruvida jag vill dra av för en hushållsnära tjänst eller bara behålla mer av min lön och städa själv. Lösningen är förstås att sänka alla skatter för de flesta, till att börja med för de som betalar mest förstås.

Håller med. Någon stans måste man börja. Så är det bara. Vore ohållbart att göra en generell sänkning direkt då det skulle kunna få för stora konsekvenser. Bättre att vänja svenskarna efterhand. Fortfarande tror de flesta att de drömmer när de hör att skatten faktiskt kan sänkas.. :va

Att vissa tjänster är skattesubventionerade och andra inte är som jag ser det en övergångslösning (hoppas jag har rätt). I förlängningen ska skattekilarna bort för alla tjänster som levereras till privatpersoner.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Innan folk blir alltför upprörda så är jag positiv till subventionen men fattar inte hur ansvar kommer in i det hela. plus att jag inte orkat läsa hela tråden.

Se inlägg 221 ovan samt efterföljande så klarnar allt.:) Skulle något fortfarande vara oklart så förklarar BostonGurka säkert gärna.

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag hoppas att ni 25% som tänker rösta på SD inser att ni lägger er röst på människor som alla började sina politiska banor i nazistiska extremgrupper.

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Har du läst Aftonbladet nu igen?
Fick en 2,5 timme lång föreläsning från Expo här på skolan. Expo, för den som inte vet det, är en politiskt obunden forskningsstiftelse och har jobbat med att kartlägga svenska främlingsfientliga grupper/organisationer/partier sedan 1995.

Det är inte bara naivt, det är rent ut sagt ignorant att tro att Sverigedemokraterna inte skulle vara främlingsfientliga.

(Och ja, jag läser aftonbladet)

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97

Känns lite som att ruska om ett getingbo. Förväntar mig ju visserligen att någon kommer svara med "fakta" som denne har hämtat från Sverigedemokraternas hemsida. :huvet

Säger inte att det är fel att rösta på dom. Men då ska man vara medveten om att rösten går till ett främlingsfientligt parti. Har någon sagt nått annat så ljuger den personen.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Känns lite som att ruska om ett getingbo. Förväntar mig ju visserligen att någon kommer svara med "fakta" som denne har hämtat från Sverigedemokraternas hemsida. :huvet

Säger inte att det är fel att rösta på dom. Men då ska man vara medveten om att rösten går till ett främlingsfientligt parti. Har någon sagt nått annat så ljuger den personen.

Plus att du glömmer den viktiga regeln att ett partis historiska rötter bara är intressant om partiet befinner sig på vänsterkanten!

SD säger bara den sanning som de andra partierna inte vågar och talar för alla svenskar, även de 97% som inte röstar på dem.

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Expo är AFA's civila gren, för den som inte vet.

Har du belägg för dina påståenden undrar jag då?

Med tanke på att du inte dementerar att SD är främlingsfientliga så tolkar jag det som att du instämmer på den punkten?

Plus att du glömmer den viktiga regeln att ett partis historiska rötter bara är intressant om partiet befinner sig på vänsterkanten!

Det där får du allt förklara. Om jag väljer att rösta på ett parti som säger sig vara "icke främlingsfientligt" och som sedan visar sig vara grundat av ett gäng nazister så hade jag gärna vilja veta det innan.

SD säger bara den sanning som de andra partierna inte vågar och talar för alla svenskar, även de 97% som inte röstar på dem.

Och vad är den stora sanning åhh du vise?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Med tanke på att du inte dementerar att SD är främlingsfientliga så tolkar jag det som att du instämmer på den punkten?

Nej, jag tar allt fritt ur luften / drar mina påståenden ur arslet - precis som du, bara det att ditt arsle råkar heta EXPO. :lol

Främlignsfientlig, vad är det? :confused: Finns det då svenskfientliga partier eller främlingsvänliga partier? Vem är främling? Jag fattar ingenting, kategoriserar du folk efter ursprung? Du är väl inte rasist? :mad:

Det är väl inte så, att man kan hitta på ord och etiketter på alla som inte tycker som en själv? Det vore ju ytterst o-demokratiskt! :D

I love this tråd. Den komemr bli grumt bra. Tralala-lalala

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det där får du allt förklara. Om jag väljer att rösta på ett parti som säger sig vara "icke främlingsfientligt" och som sedan visar sig vara grundat av ett gäng nazister så hade jag gärna vilja veta det innan.

Ironi är inte din grej va?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Jag trodde att du fattade att jag var på din sida och drev/raljerade över dina motståndare, inte dig...

Får väl bli tydligare framöver!

Knappast första gången ämnet har varit på tapeten och kan lätt summeras i följande rader:
V är ett kommunistparti och därför odemokratiskt eftersom de har stöttat Sovjet och DDR. Allt de säger är därför fel och lögn.
Sd är demokratiskt eftersom de säger vad alla tänker och eventuella kopplingar till nazismen är på sin höjd historia men ännu mer troligt bara fantasi!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Får väl bli tydligare framöver!

Jag vet att det kan verka radikalt, men ett alternativ vore kanske att du helt enkelt började skriva vad du tycker istället för vad du inte tycker. Obs, jag förstår att det verkar jätteknasigt då du är SH-fostrad i sann korvgubbe-anda, men du kan ju alltid överväga det!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Sd är demokratiskt eftersom de säger vad alla tänker och eventuella kopplingar till nazismen är på sin höjd historia men ännu mer troligt bara fantasi!
SD är väl inte mindre demokratiskt än något annat parti, ...det är inte dom som diskfalificerar visst tyckande väl ?

En intressantare fråga är hur demokratiskt Sverige & dess idag styrande system är.

Alla som kan dra sig till minnes något parti som någonsin drivit frågan om hur befolkningens medbestämmanderätt i sakfrågor kan utvecklas & utökas räcker upp en hand.
I dagsläget skulle man kunna säga att vi är ungefär 7ggr mer demokratiskt än Irak var på Saddams tid. Dvs vi har ca 7 partier (istf 1) att rösta på, ..7 partier som skiter i vad vi tycker om dom kommer undan med det, sålänge vi röstar på dom & deras trygghet i sin skyddade verkstad.

För att citera en träffande Miljöpartistisk banderoll jag såg på stan efter förra (eller förrförra) valet, "Håll käften i fyra år till".

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Håll käften i fyra år till".

Att hata Miljöpartiet i all ära, men de har viss heder kvar.
Jag skrev till och med ett mail till Fridolin hur fel jag tycker han har i det mesta men att man måste beundra hans idealism. Det är väl han och Ian Wachtmeister som vågat föreslå sänkta riksdagsarvoden?

Ian 4-ever! :yoparty

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Nej, jag tar allt fritt ur luften / drar mina påståenden ur arslet

Precis vad jag misstänkte :tummenupp

Främlignsfientlig, vad är det? :confused: Finns det då svenskfientliga partier eller främlingsvänliga partier? Vem är främling? Jag fattar ingenting, kategoriserar du folk efter ursprung? Du är väl inte rasist? :mad:

Främlingsfientlighet, även xenofobi (från grekiskan), är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.

Du är väl inte rasist?
Nej, är du?

Det är väl inte så, att man kan hitta på ord och etiketter på alla som inte tycker som en själv? Det vore ju ytterst o-demokratiskt! :D

Jag kan "hitta på" hur många etiketter jag vill. Det är huruvida jag låter dessa människor uttrycka sina åsikter som avgör om jag är demokratisk eller inte.

:banana

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...