Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
deras regler som följs?

Regeringen har gett nya direktiv så de har i högsta grad med FK att göra.

De nya direktiven är något i stil med: Se till att så många som möjligt jobbar då detta är en sjukförsäkring och inget socialbidrag. Kan man jobba så ska man.

Eller tror ni det står att man skall köra över så mågnga sjuka och svaga som möjligt så det blir mer pengar över till skattelättnader för storbolagsdirektörerna?

Använd hjärnan.

:Edit FK tolkar reglerna som finns. Knappast regeringen som bestämmer vilka som skall få pengar eller inte.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ser inte regeringen till att FK har rätt kompetens så kostar det liv och väljare, svårare är det inte.
Undrar hur många av de som såssarna gömt undan i sjukskrivningsträsket genom åren som begått självmord? Kan Partitidningen skriva om det tro?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Undrar hur många av de som såssarna gömt undan i sjukskrivningsträsket genom åren som begått självmord? Kan Partitidningen skriva om det tro?

finns säkert någon som gjort det men det är inte på samma sätt då det är en helt annan press med de nya reglerna, ungefär som att släpa med en rullstolsbunden högst upp i en störtloppsbacke och knuffa i vägen den.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
De nämnde i debatten idag att under Perssons tid så förtidspensionerades 140personer PER DAG, det är ändå rätt imponerande, snacka om att putsa på arbetslöshetssiffrorna.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag kör uteslutningsmetoden när jag ska rösta.
Jag såg FR och MS på nyheterna ikväll.
Nu vet jag två som jag inte ska rösta på.

Några som är svårare att utesluta än de här:
[YOUTUBE-ID]vG8VLOvMbYM[/YOUTUBE-ID]

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
deras regler som följs?

...eller feltolkas?

Regeringen har tyvärr skött hela sjukdebatten, "det nya hårda sverige" lallet, enormt klantigt. Fokus har hamnat på vissa olyckliga effekter, inte på det långsiktigt underliggande syftet: att få fler människor i arbet, något som vårt lilla exportberoende land så väl behöver.

Precis som sossarna lät alliansen sno och dominera frågan kring jobbpolitiken (eller bristen på densamma) nästan oemotsagda 2006 (Göran tyckte inte ungdomsarbetslösheten var ett så stort problem i en glödande högkonjunktur....) så har sossarna nu lyckats piska upp opinonen mot ett "inhumant" system där man jagar cancersjuka, halta och lytta och deprimerade och invandrare och ungdomar. Samma sossedrivna system som 2006 var i akut behov av förändring efter decenniers vanstyre, som tuggade och spottade ut människor i förtidspensionering eller passivt bidragsberoende.

Detta är den enskilt viktigaste orsaken till att man ligger 10% efter, att man inte bemödat sig att faktiskt försöka förklara regelverket och hur det hänger ihop med arbetslinjen som nu tom sossarna börjar talla på.

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Invandringspolitiken lär bli het fråga under nästa val. Politikerna kan inte längre köra huvudet i sanden. Folk kommer antagligen i större utsträckning att rösta på Sverige Demokraterna ifall man inte öppnar ögonen från politiskt håll. Personligen är riksdagsvalet mycket större än en misstroendeförklaring mot invandrarpolitiken. Min röst kommer aldrig att hamna hos Sverige Demokraterna.

Socialdemokraterna tror jag får svårt att vinna nästa val. Främsta anledningen är nog inte sakfrågor utan personerna som företräder partiet. Det var ett stort misstag att välja fram Mona Sahlin som partiledare. Hon saknar helt enkelt de egenskaper som en statsman bör ha. Att Per Nuder försvann är det nog ingen som beklagar. Frågan är om Thomas Östros som ekonomisk talesman var en klar förbättring. Jag tycker inte det. Båda framstår som patetiska när de kritiserar nuvarande regeringen för dess politik. I huvudtaget har jag inte sett vad Socialdemokraterna har att erbjuda väljarna under nästkommande val. Få vill nog ha en återgång till hur det varit under de senaste årtionden under Socialdemokratiskt styrande av landet. Inte sällan har det rört sig om en minoritetsregering som varit beroende av vänster och/eller miljöpartiet. Som att välja mellan pest eller kolera.

Föredrar helt klart nuvarande majoritetsregering. Bara att hoppas att de borgerliga partierna kan hålla ihop under och över nästkommande val. Givetvis finns det fläckar i den politik som förts av nuvarande regering, men jag kan inte se att alternativet lockar särskilt mycket. De har haft sin chans att bevisa vad de går för under väldigt många år utan att nämnvärt ha förändrat sin politik med tiden. Samhällsutvecklingen har inte stått still sedan 20-talet. Socialdemokraterna borde verkligen ta tillfälle i akt att rensa ut i sina led och fundera över vilken politik man vill föra. Att titta i backspegeln är knappast lösningen för framtiden.

Kan mycket väl tänka mig att taktik rösta på det parti inom alliansen som riskerar att falla under spärren. Om det är Kristdemokraterna får de min röst helt enkelt. Allt för att hålla Mona & Co borta från regeringsställning.

Tycker det är väldigt synd att politiker idag ofta är skolade i sina respektive ungdomspartier. Det märks tydligt i debatterna. Få av dem har nog format en politisk tanke på egen hand som inte har förankring i partiet.

Problemet är nog också att man inte får yttra den utan konsekvenser om man nu skulle tänka en egen tanke.

Själv förstår jag inte dom som tänker rösta på Mona Sahlin, det här landet behöver mindre skatter och förbud, inte fler.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Från SD's åsiktssammanfattning:

Inte fan är det mest invandrare som sitter i häktet, i finkan eller blir dömda för något brott.. har hört fler som säger att det flesta är svenskar av andra som känner folk inom
häktet.

"År 2007 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap 28 procent" Källa : BRÅ.

Sen är det bara att räkna baklänges hur stor del av invånarantalet i Sverige som består av personer med utländskt medborgarskap.

Finns inget parti man kan rösta på idag, då jag inte har förtroende för majoriteten av politikerna i valfritt parti. Visst finns det en och annan "vettig människa" i de flesta parti, men på det stora hela; Nej tack...

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Världens högsta skattetryck - skall det bli ännu högre?

Då Danmark vid årsskiftet genomförde en omfattande skattereform, har Sverige återigen världens högsta skattetryck. Detta trots att Alliansen genom jobbskatteavdraget har sänkt skatten med 70 miljarder. Vad händer om S, V & Mp vinner valet? Socialdemokraterna vill höja skatterna med 57 miljarder under perioden 2010-12, Miljöpartiet med 90 miljarder och Vänsterpartiet med hela 181 miljarder, eller över 3000 kr mer i skatt per arbetande person och månad! Med jobbskatteavdraget får en nyutbildad lågstadielärare med 22 000 kr i månaden behålla 1 573 kr mer av sin lön varje månad jämfört med läget då Göran Persson var statsminister. Detta ger förutom ett ökat incitament att arbeta, även en ökad konsumtion av varor och tjänster som i sin tur ger fler jobb. Om Socialdemokraterna får bestämma kommer skatten i stället att höjas för 4,7 miljoner människor.

Kolla:

http://www.jobbskatteavdrag.se/

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
10% är väl ganska mycket, SD får vara för sig, så länge, vad händer ifall KD kommer under 4%?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyraprocentsspärr

Oppositionen har fortsatt ett rejält opinionsövertag i årets första väljarbarometer från SvD/Sifo. Men ju mer de rödgröna måste precisera politiken, desto mer ökar allianspartiernas möjligheter att knapra in på försprånget.

25nyh-sifo-jan2010-_554765b.jpg

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona-leder-med-10-procent_4138621.svd

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag startade den här tråden i OT2, sedan hade ngn klagat att den borde ligga i OT1 och då flyttades den dit. Nu är den tillbaka i OT2.
Är moderatorerna fulla nu för tiden? :mad:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Det måste alltid löna sig att arbeta då människan i största allmänhet är lat och hellre ligger och pillar sig i naveln än går till sitt jobb.
Mera pengar i plånboken när man arbetar gör ju moroten så mycket mer frestande för dom som hamnat utanför att göra något åt sin situation.
Och visst är det synd om dom som verkligen inte kan arbeta men finns inte skillnaden så kommer navelludden var ett minne blott i vårat land.
Det sociala skyddsnätet har under borgarnas styre gått från fullständig kollaps till att börja fungera som det var tänkt . Visst finns det säkert några som råkat illa ut men ger vi dom ytterligare 4år kommer dessa brister med störtsa sannolikhet minimerats.

Största felet med politiker är just det att dom är politiker. Saknar till stor del insyn i hur det verkligen ser ut i stugorna. Skall detta land komma någonstans behöver vi få in mer folk med bakgrund från det privata sektorn i Rosenbad.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år