Video Omkörningsförbud vid heldraget samt hastighetsbegränsning 90km/h gäller inte polisen!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag trodde det vara fastslaget att polisen får göra som de vill i det här landet? Sen får man faktiskt tillfälligt köra över dubbel heldraget om man påbörjat en omkörning innan det blev heldraget, som i det här klippet. Det gäller alla, inte bara polisen.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag trodde det vara fastslaget att polisen får göra som de vill i det här landet? Sen får man faktiskt tillfälligt köra över dubbel heldraget om man påbörjat en omkörning innan det blev heldraget, som i det här klippet. Det gäller alla, inte bara polisen.
Nej nej, polisen skulle ju ha föregått med gott exempel och fortsatt att köra på fel sida vägen tills de säkert kunde byta sida igen utan att korsa den heldragna linjen. :rolleyes:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Var är SH-bladet när man mest behöver den?
Det här ju öppet mål ju......

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
R1-05
Självklart behöver inte polisen hålla hastighetsbegränsningar med mera när situationen kräver det men kändes inte som dom var i någon brådska egentligen här men dom hade säkert en bra anledning som jag inte känner till. Alltid kul att starta trådar som skapar diskussioner:) Och för dom som inte förstår bättre var jag knappast allvarlig när jag startade tråden...

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Kära Bullen.
Kan nån förklara varför det ens är heldraget där? Kollar på klippet men förstår inte anledningen? Det är ju en jäkla kort bit? Och sikten verkar ju av videon att döma vara rätt bra?

Som vanligt är det inte personen i inlägget som har skrivit inlägget.

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Alltså polisen måste inte ha blåljus eller sirener vid utryckning...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ingen som tänker på linjerna i första klippet?

Polisen påbörjade omkörning där det inte var heldraget. Jag skulle gjort precis lika dant om jag hade haft tempo och om sölpölsgnälliga kameramannen låg framför.

Det var inget fel på deras omkörning. Även jag kör för fort ibland, men polisen borde skärpa sig, det är ju de som tar våra körkort för att kört 5km/h för fort på E4an.

Far blev omkörd av en polisbil i hög hastighet med blåljus och sirener i vintras. De slog av efter 200 meter framför. Far ringde polisen och sa som det var, befälet och far kände igen varandra i telefonen och polisbefälet sa "Jag tar hand om han när de kommer in".

Har sett flertalet gånger polisen stannat folk när de haft blåljusutryckning för att de inte gått åt sidan eller liknande. Detta tar ju en stund att stanna och diskutera med de personerna, men då är det också ett bevis på att deras utryckning egentligen inte krävde påkallande av fri väg.

Och mina sista ord, polisen gör ett bra arbete! Men det är löjligt att stå och bötfälla folk för att de kör för fort! ALLA gör det.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Inte mig du frågar, men polisen borde föregå med gott exempel i trafiken kan man tycka, något de sällan gör utan oftast när man ser dem utmärker de sig genom att framföra sina fordon vårdslöst och hänsynslöst.
Att köra 150km/h genom samhällen utan att sakta ner för varken korsningar elelr övergångsställen (med folk på) tillhör snarare normalt beteende.

Och i 9 fall av 10 är de inte på nån bråskane utryckning utan bara "leker", följ efter och se vart de skulle om du inte tror mig :p trolig destination är en glasskiosk för att sedan åka i samma hastighet samma väg tillbaka när glassen är slut.

Om någon hotas eller riskerar bli skadad av pågående brott får de för min del gärna försöka ta sig dit så fort de bara kan, men att riskera 3'e part för "det är roligt" och man vill äta glass känns ju lite fel. Skulle det hända en olycka efterfabricerar man bara nåt passande, är ju så polisen arbetar

Köra regelmässigt i 150 genom samhällen på skoj för att 9 gånger av 10 handla glass? Jo, så är det nog.

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
R1-05
Filmande bil kör 90km/h och omkörningen och hastighetsöverträdelsen är löjlig, men som sagt hade en privat person gjort likadant hade de garanterat varit vårdslöshet och de kanske det är? men dom hade säkert en bra anledning till det, men det ser mest nonchalant ut från deras sida och som någon skrev borde dom som poliser föregå med gott exempel?
Har aldrig sett polisbil i trafik följa trafiken utan utmärker sej alltid så fort man ser dom men jag kanske bara sett polisbilar i "tyst utryckning" vad vet jag?

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
R1-05
Edit: Ursäkta att jag inte kan hålla mig, men dubbelmoralen är total. På din kanal hittar vi också:

Och du klagar på en sketen omkörning?:rofl[/QUOTE

Haha

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Blåljus ska alltid användas vid utryckning vad jag vet? - NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Jag vet inte hur många hundra gånger detta har avhandlats både här, på aftonbladet och facebook.

Läs mer här:
https://www.facebook.com/polisennacka/posts/440529322682909

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Köra regelmässigt i 150 genom samhällen på skoj för att 9 gånger av 10 handla glass? Jo, så är det nog.

Näe, det där stämmer inte alls.. Oftast är det hamburgare på McD som hägrar :hihi

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA