Video Omkörningsförbud vid heldraget samt hastighetsbegränsning 90km/h gäller inte polisen!

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
R1-05
Blåljus ska alltid användas vid utryckning vad jag vet? - NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Jag vet inte hur många hundra gånger detta har avhandlats både här, på aftonbladet och facebook.

Läs mer här:
https://www.facebook.com/polisennacka/posts/440529322682909

Läs tråden innan du yttrar dej!!!!
Jag skickade både en länk och kommenterade att blåljus inte behövs!!!
Varför så arg?

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
CBR929RR
Far blev omkörd av en polisbil i hög hastighet med blåljus och sirener i vintras. De slog av efter 200 meter framför.
nu vet jag ingen om just den händelsen, men polare klagade över en polisbil som hade blåat sig förbi köper i rusningen och sen helt plötsligt slagit av.
Men det vanligt folk ofta inte kanske tänker på är att många påbörjade framkörningar avbryts.
Exempelvis kan två bilar skickas på ett jobb, den första bilen kommer fram och rapporterar att läget är lugnt och att den andra bilen då kan avbryta.
många fler liknande exempel finns.

och som alltid så finns det både bra och dåliga poliser

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kära Bullen.
Kan nån förklara varför det ens är heldraget där? Kollar på klippet men förstår inte anledningen? Det är ju en jäkla kort bit? Och sikten verkar ju av videon att döma vara rätt bra?
Som vanligt är det inte personen i inlägget som har skrivit inlägget.
Jag gissar på skymd vänsterkurva efter heldraget. Det är fotat med vidvinkelkamera som gör att alla avstånd ser 3(?) gånger längre ut än vad de är i verkligheten

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Lite kul ska väll dom få ha på jobbet? En mera utskälld arbetsgrupp går väll inte att hitta? Visserligen ligger P-vakterna bra till också.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
rätt bra att man poängterar det faktiskt. Jag vet från säker källa att tex ALLA överfallslarm ses som trängande dvs blåljus och sirén. T ex samtliga banker, kommunala kontor och väldigt många butiker har överfallslarm. Dessa skickas ut DIREKT och det tas alltid som skarpt. Men väldigt många är falska/feltryck/tekniska fel och därmed kör polisen på som bara den för att sedan få beskedet att det är falskt = slå av alla ljus och saktar ner.

Fast vissa kanske föredrar att polisen kör helt lagligt och fastnar i trafiken tills dess att man bekräftat att butiken är rånad, personalen är nedslagen och gärningsmannen har stuckit...

Läste även er mycket givande artikel gällande polisen. Man kan sammanfatta den i kort att nästan alla är av någon anledning experter på hur polisen skall hantera sina vapen, sina konflikter och sina bilar. Nästan som att större delen av folket varit med om att bli knivhotat, sopat upp likdelar från tågbana, stoppat bankrån och vissa verkar till och med ha varit med i X antal krig där man varit extremt stressad. Detta var väldigt underligt då man aldrig skulle berätta för en kirurg hur denne skall hantera sina skalpeller.

Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ingen som tänker på linjerna i första klippet?

Polisen påbörjade omkörning där det inte var heldraget. Jag skulle gjort precis lika dant om jag hade haft tempo och om sölpölsgnälliga kameramannen låg framför.

Det var inget fel på deras omkörning. Även jag kör för fort ibland, men polisen borde skärpa sig, det är ju de som tar våra körkort för att kört 5km/h för fort på E4an.

Far blev omkörd av en polisbil i hög hastighet med blåljus och sirener i vintras. De slog av efter 200 meter framför. Far ringde polisen och sa som det var, befälet och far kände igen varandra i telefonen och polisbefälet sa "Jag tar hand om han när de kommer in".

Har sett flertalet gånger polisen stannat folk när de haft blåljusutryckning för att de inte gått åt sidan eller liknande. Detta tar ju en stund att stanna och diskutera med de personerna, men då är det också ett bevis på att deras utryckning egentligen inte krävde påkallande av fri väg.

Och mina sista ord, polisen gör ett bra arbete! Men det är löjligt att stå och bötfälla folk för att de kör för fort! ALLA gör det.

Nej dom tar inte körkortet av oss när vi kör 5km/h för fort på E4.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Filmande bil kör 90km/h och omkörningen och hastighetsöverträdelsen är löjlig, men som sagt hade en privat person gjort likadant hade de garanterat varit vårdslöshet och de kanske det är? men dom hade säkert en bra anledning till det, men det ser mest nonchalant ut från deras sida och som någon skrev borde dom som poliser föregå med gott exempel?
Har aldrig sett polisbil i trafik följa trafiken utan utmärker sej alltid så fort man ser dom men jag kanske bara sett polisbilar i "tyst utryckning" vad vet jag?
Du får inte ta tillbaka din stulna hoj om du hittar den heller, så då borde ju inte polisen får göra det heller? Eller döma dom som stal den, det får inte du göra, så det får ingen annan heller då gissar jag? Mediciner får inte vem som helst skriva ut, lika lika som att kreti och pleti får operera, så nästa gång du är skadad och har jävligt ont, då ska läkaren bara stå och titta på?

Jag tycker ofta att poliser håller trafikrytmen, snarare så är det sällan jag ser dom köra speciellt fort? Jag ser betydligt oftare ambulanser som kör väldigt fort, men det borde dom ju inte få göra heller... :rolleyes:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ta det här på rätt sätt nu, och inte som något påhopp, mot någon. Men jag personligen tycker att jag har en väldigt sund inställning till våra poliser. Om jag och en person som inte har lika sund inställning till polisen åker i samma bil, bakom en polisbil, så tror jag att personen med mindre sund inställning har flera, och helt andra synpunkter på polisens körning, än vad jag har.

Om man inte gillar någon något vidare, så är det himla lätt att se vilka fel/misstag som begås.

:hej:hej

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tycker ofta att poliser håller trafikrytmen, snarare så är det sällan jag ser dom köra speciellt fort? Jag ser betydligt oftare ambulanser som kör väldigt fort, men det borde dom ju inte få göra heller... :rolleyes:
Inte helt ovanligt att de ligger exakt på hastighetsberänsningen med en svans av bilar bakom för att alla som ligger och marshar 110 km/h på nittioväg inte vågar köra om utan bara kommer ikapp och bygger kö.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ta det här på rätt sätt nu, och inte som något påhopp, mot någon. Men jag personligen tycker att jag har en väldigt sund inställning till våra poliser. Om jag och en person som inte har lika sund inställning till polisen åker i samma bil, bakom en polisbil, så tror jag att jag personen med mindre sund inställning har flera, och helt andra synpunkter på polisens körning, än vad jag har.

Om man inte gillar någon något vidare, så är det himla lätt att se vilka fel/misstag som begås.

:hej:hej

Fast polisen skall väl inte göra fel eller misstag, utan snarare vara en moralisk förebild?

Men det på filmen är ju bara löjligt att ens kommentera.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Fast polisen skall väl inte göra fel eller misstag, utan snarare vara en moralisk förebild?

Men det på filmen är ju bara löjligt att ens kommentera.

Fast poliser är också människor. Misstag/felbedömningar är inget som hindras av en polisuniform.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Om jag och en person som inte har lika sund inställning till polisen åker i samma bil, bakom en polisbil, så tror jag att jag personen med mindre sund inställning har flera, och helt andra synpunkter på polisens körning, än vad jag har.

:confused: Jag blir helt yr i mössan när jag läser det här :va

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...