Omkull körd på G-åsen i onsdags!

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
På onsdags träningen på gelleråsen så var det nån som kör 600a eller 1000 som körde omkull mig i kurva nummer 2 efter rakan...
Den "jäveln" försökte gå om mig på insidan men klarade inte det utan gick ut i mitt spår, jag blir tvungan att styra upp innan han kör på mig.
Känndes som det bara var nån cm ifrån att han körde in i mig.
Nåväl jag styr upp och går ut i gräset i hög fart..
bromsar aldrig innan den kurvan utan släpper bara av lite för att sen gasa igenom och ut ur kurvan innan man får bryta över till vänstern...
kort och gott jag har väldigt bra fart där.. hojjen tar mer eller mindre tvärstopp direkt i gräset, jag flyger av och landar illa.
Akuten nästa...
Hö nyckelben av
Hö axel stukad
Inre blödning i höger knä
ett finger med spricka
ont i 2 revben
(4a revben gick åt för inte så länge sen och har precis läckt helt..)

Kom till akuten typ halv 8a, kom hem 3 på morgonen, jippie:gnissla

kort o gott ont överallt...

Det känns helt förjävligt att jag ska behöva hallta runt såhär i 4-6 veckor när jag inte ens vurpar av mig själv..

ambulans personalen var inte särskilt glada över det här och att det blir sånna risk situationer när det är sånna fartskillnader mellan alla klasser som kör samtidigt.

kåpor sprack, måste köpa nytt visir, bromsslang bak åt helvete, ok fästet i svingen av:näsblod
Vet ifan hur man ska fixa det, någon här som kan svetsa i aluminium?
Som har lust att hjälpa mig?
sen var det lite små skit som gick av som bakbroms pedalen med hållare och fotpinne...

Den som orsakade det här kanske har lust o hjälpa mig?

Jag har inte gått ut gymnasiet ännu och har därmed inte börjat jobba helt ännu... därför är det jävligt knapert med ekonomin och så för jag har ingen farsa som betalar och skruvar med min hoj utan jag fixar allt själv...
Därför som jag fick vänta med att börja köra bana tills jag kännat ihop tillräckligt med pengar...

därför känns det också förjävligt då jag måste lägga ut någon/några tusenlappar för att få ihop allt igen...


Tycker att upplägget som dom har nu är helt sjukt på gelleråsens träningar..
Att alla B-förare är ute samtidigt med dessa enorma fartskillnader..

Jag tycker att dom borde kunna lägga upp det så att 600 och 1000 B-förare tränar i samma pass och sen att vi 125jr kanske får eget pass eftersom det är sånna enorma fartskillnader mellan 125 standard hojjar och 600 och 1000cc

Förstår att det måste vara ett helvete för alla som kör större hojjar med när det hela tiden när det är mycket förare på banan är någon som man kommer ifatt och ska köra om.

Tycker det skulle vara riktigt irriterande och att det inte blir någon ordentlig träning när man måste köra om långsammare förare hela tiden...

vet också att vissa i min klass till och med är rädda på träningarna för att bli påkörda och prejjade...

så mitt förslag kanske inte är så tokigt?

känns förjävligt iaf att det ska behöva bli såhär missar allt verkligen..
studenten, uppkörning , tävling i helgen och kommer ju förmodligen inte kunna köra förens om mellan 4-6 veckor :(
och sen skulle jag börja jobba om 2 veckor...


Mvh//PB :)
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Men din stackare!!! :pannkyss

Hoppas allt löser sig, och att "torpeden" ger sig till känna med en hjälpande hand till dig.

Och det låter väl inte helt fel att ha lite uppdelat. Även om det faktiskt är den som kommer bakom, som har ansvaret för att presumtiv omkörning utförs på ett korrekt sätt.!!

Mvh Madelene

PS: Jag har blivit "avprejad" på Åsen i sista vänstern innan långhögern före rakan. En som oxå snodde mitt spår då han körde lite över sin förmåga. Jag kunde dock hålla mig på hjulen och kom undan med blotta förskräckelsen. Men förbannad var jag. :mad:
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Men din stackare!!! :pannkyss

Hoppas allt löser sig, och att "torpeden" ger sig till känna med en hjälpande hand till dig.

Och det låter väl inte helt fel att ha lite uppdelat. Även om det faktiskt är den som kommer bakom, som har ansvaret för att presumtiv omkörning utförs på ett korrekt sätt.!!

Mvh Madelene

PS: Jag har blivit "avprejad" på Åsen i sista vänstern innan långhögern före rakan. En som oxå snodde mitt spår då han körde lite över sin förmåga. Jag kunde dock hålla mig på hjulen och kom undan med blotta förskräckelsen. Men förbannad var jag. :mad:

Tack :)
Jo precis det är ju den som ska köra om som har ansvaret för att det ska gå bra och utan risk...
tur att du klarade dig!

mvh//Petter
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Ett antal måndagkvällar under sommaren kör vi enbart junior på Sviestad, du är välkommen dit när du blivit hel igen.
Krya på dej nu.

/LottaK(Beas mamma)
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Ett antal måndagkvällar under sommaren kör vi enbart junior på Sviestad, du är välkommen dit när du blivit hel igen.
Krya på dej nu.

/LottaK(Beas mamma)

Jo precis det vet jag och tack:)
ända problemet är att det är så långt dit och jag har inte hunnit åka bort ännu på måndagarna som det varit träningar på för att det varit så mycket i skolan o.s.v.
Men tycker att dom måste dela upp det ändå på g-åsen på något sätt , eftersom det är ett såpass stort problem så att sånt här händer!

mvh//Petter
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Oerhört tråkigt. Jag hävdar alltid att ansvaret för att göra en säker omkörning alltid vilar på den som kör om. Även om det inte finns några uttalade regler skrivna i sten så säger det sunda förnuftet att det är detta som gäller, speciellt som den enes noncharlans kan få ett högt pris för en annan. Han som körde om dig var en riktig klåpare, körde sitt egna race och sket i alla andra. En klart opassande attityd när man delar bana med andra. För det handlar just om attityd och inget annat, brist på hänsyn och respekt. Jag har sett det förut och tycker alltid lika illa om det. En snabb och duktig förare hittar alltid en säker väg runt en långsam förare. De flesta kör om utan drama, det borde alla kunna göra.
 

MrsJabler

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
ingen för tillfället
Stackare!
Surt att vurpa och missa hela försommaren.

Jag kör inte själv men tycker att ditt förslag låter vettigt. Det är nog inte så lätt att administrera bantider, men om det är vanligt med vurpor pga omkörningar låter blandade klasser lite ovarsamt i mina nybörjaröron iallfall.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Det var ingen kul situation direkt men sånt är livet, finns arslen som tror det är Moto GP final på träningar/bankörningar, när man sen tar upp det med dom rycker dom bara lite på axlarna och skiter i det. Tror inte du kommer få ngn ekonomisk hjälp men hoppas att det finns någon som kan hjälpa dig med svetsen iaf.
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Tråkigt o höra att de gick så illa.
Håller helt med om att en grupp till för er 125 åkare skulle sitta på sin plats. Kanske 4 grupper med 15 minuters pass om man ska klämma in allt på samma tider som de är idag?

Eller utesluta dom där jävla bilarna :D
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Oerhört tråkigt. Jag hävdar alltid att ansvaret för att göra en säker omkörning alltid vilar på den som kör om. Även om det inte finns några uttalade regler skrivna i sten så säger det sunda förnuftet att det är detta som gäller, speciellt som den enes noncharlans kan få ett högt pris för en annan. Han som körde om dig var en riktig klåpare, körde sitt egna race och sket i alla andra. En klart opassande attityd när man delar bana med andra. För det handlar just om attityd och inget annat, brist på hänsyn och respekt. Jag har sett det förut och tycker alltid lika illa om det. En snabb och duktig förare hittar alltid en säker väg runt en långsam förare. De flesta kör om utan drama, det borde alla kunna göra.

Håller helt med dig! :)

mvh//Petter

Tråkigt o höra att de gick så illa.
Håller helt med om att en grupp till för er 125 åkare skulle sitta på sin plats. Kanske 4 grupper med 15 minuters pass om man ska klämma in allt på samma tider som de är idag?

Eller utesluta dom där jävla bilarna :D

Jo precis det vore det bästa tycker jag , då blir det mer träning och säkrare körning för alla :tummenupp

Bilarna blir vi väl tyvärr inte av med, men det kanske skulle kunna gå o ha bil träning en dag och mc träningar en dag..

mvh//PB

Det var ingen kul situation direkt men sånt är livet, finns arslen som tror det är Moto GP final på träningar/bankörningar, när man sen tar upp det med dom rycker dom bara lite på axlarna och skiter i det. Tror inte du kommer få ngn ekonomisk hjälp men hoppas att det finns någon som kan hjälpa dig med svetsen iaf.

Tack, jo precis visst är det så.. Vet inte riktigt hur ja ska fixa det där med fästet i svingen... men hoppas det löser sig, dröjjer nog ett bra tag innan jag kan fixa någe med hojjen iaf hehe.. går runt i enjävla sele typ för att hålla axeln på plats.. kan kappt torka mig i arslet själv ens:D

mvh//PB
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad är det för en skit som inte tar kontakt med dig efteråt?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Tråkigt för dig! Tyvärr så körs det om rätt hänsynslöst mest hela tiden tycker jag, och det verkar bli värre ju snabbare föraren i fråga är.

Hoppas du läker fort och får hjälp med hojen, så du kan köra snart igen!

/Tobias
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Sunt förnuft säger ju att man iallafall skulle höra av sig och kolla hur det gick med skadorna och be om ursäkt efter en sån händelse.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Kör trådskaparen en Aprilia eller Honda RS 125? Om det en Aprilia så var det klart olämpligt att han och den andra föraren var ute samtidigt. Frågan är vems ansvar det är när två förare vars spår och fart skiljer sig fullständigt är ute på banan samtidigt. Föreställ er en fri träning med 125 och MotoGP samtidigt - det skulle bli rena rama slakten efter bara något varv. I princip är det likadant med amatörträningar i Sverige. Även om trådskaparen drabbas hårt personligt så har jag förståelse för den andre föraren. Om differensen mellan två förares varvtider är i regionen 15-20 sek kan den snabbare föraren mycket väl hamna i en mycket knivig - eller katastrofal - situation vid en omkörning utan att vara omdömeslös. Återigen: tänk på skillnaden i fart och spår. Om någon av förarna bröt mot arrangörens regler om vilka ekipage som får köra när så är det lätt att avgöra vem som bar ansvaret. Om ingen bröt mot någon sådan regel bär (enligt min uppfattning) arrangören på ansvaret.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Om någon av förarna bröt mot arrangörens regler om vilka ekipage som får köra när så är det lätt att avgöra vem som bar ansvaret. Om ingen bröt mot någon sådan regel bär (enligt min uppfattning) arrangören på ansvaret.

Det senare, dvs det finns en grupp för A-förare och en grupp för resten. Dvs 125jr, classic hojar och 1000cc som kör 1:11. Jag har kört där en onsdag och det var rena kriget på banan, ingen höjdare alls.

Det tråkiga i det här fallet är att personen ifråga inte hörde av sig och kollade hur det gick med grabben. Men det är också onödigt att på en träning tränga sig förbi in i just den kurvan, när han hur enkelt som helst skulle kunna köra om efter vänstern på ren effekt.
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag körde in i Torkel på en träning, men jag fick inte omkull honom utan kraschade själv istället. :mad:

Skämt åsido, att blanda 125jr med de andra klasserna är ingen lysande idé, men samtidigt kanske det är svårt att få tiden att räcka till, särskilt om det ska vara bilar med och träna. Det finns ju ingen regel som säger vem som är ansvarig och som ska betala, men man tycker ju att han kunde gett sig till känna, bett om ursäkt och frågat hur det gick osv.

Precis som Teddy säger så borde en snabb och duktig förare kunna göra de säkraste omkörningarna, men det kanske bara var en medioker förare på en snabb cykel? Sen är det ju så att det ibland är omöjligt att förutspå folks spårval, man lägger sig bakom och kör om på den sidan man tror att det kommer att finnas mest plats. Men helt plötsligt så beslutar sig framförvarande att vingla in i ett helt annat spår, då är det redan för sent eftersom man redan har valt sitt spår.
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
du får nog rækna med sækert 4v innan du ens kan strcæka ut armen utan att skrika! att køra ordentligt kommer att ta dig minst 7-8v skulle jag vilja sæga. Du har iaf gott om tid på dig att fixa hojen!

vælkommen till racingværlden!
:näsblod
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top