Ondskefulla möss på vinden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Morr...

Som om det inte räckte med min garagehistoria, nu har jag även fått möss på vinden samt i en vägg.

Prasslar och tasslar som fasiken i en vägg i mitt vardagsrum, trodde det var grannens hund som klöste på väggen eller ngt, men det har visat sig vara möss.

Kikade upp på vinden igår och fick se en jävla massa mus eller råttskit.
Var uppe där för en vecka sedan och då fanns det ingenting.
Passade på att införskaffa 3 st råttfällor igår samt någon elektronisk "skrämmare" som tydligen skulle funka. På förpackningen på denna eminenta produkt stod det att "ljudet är ohörbart för människor och andra husdjur". De enda som hörde ljudet var jag och katten... mössen fortsatte tassla i väggarna.

Någon som har ett annat tips på hur fan man blir av med dessa gynnare?
Asen har börjat äta isoleringen på vinden nu.

Ser man någon skillnad på om det är möss eller råttor (inte om man ser dem direkt utan jag syftar på spåren efter dem)?

Katten kan jag för övrigt inte släppa upp på vinden då det bara är en smal remsa i mitten som är gångbar.

Morr..:död
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fällorna ska laddas med något kladdigt som musen/råttan inte kan plocka med sig. Som t.ex. jordnötssmör eller kanske mjukost. Vanlig ost fungerar dåligt.

Ställ fällorna mot en vägg eller liknande där du kan se att skadedjuren har gått. De går oftast längs vägar och liknande.

Använd inte råttgift. Då kommer du ha stinkande döda möss över halva huset.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset!

Nej för fan inget gift, skiträdd att katten skall smaska i sig en död mus då.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Fällorna ska laddas med något kladdigt som musen/råttan inte kan plocka med sig. Som t.ex. jordnötssmör eller kanske mjukost. Vanlig ost fungerar dåligt.

Ställ fällorna mot en vägg eller liknande där du kan se att skadedjuren har gått. De går oftast längs vägar och liknande.

Använd inte råttgift. Då kommer du ha stinkande döda möss över halva huset.

Fel fel fel. Det ska laddas med nånting segt och luktande så den får kämpa med att få loss det. Riktigt hårda aromatiska ostkanter eller en seg korvsort(ölkorv) som förankras bra i fällan och du är i mål.
En bra musfälla är denna:http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/344877_X_2009-06-30_114532_598.jpg
Eller denna:http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/345202_X_2009-07-01_144154_327.jpg
Speciellt den sista anser jag särskilt effektiv, musen/råttan måste pressa in sitt huvud under kåpan som håller betet, så fort den pillat upp kåpan så faller bilan. Den hinner inte ens ta av betet om du apterat rätt så den kan användas om och om igen. Bara att tömma.
Lycka till!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Finns gift som fungerar på olika sätt. Om du känner någon bonde kanske du kan få en låda som de går in i, käkar och dör knall och fall.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fel fel fel. Det ska laddas med nånting segt och luktande så den får kämpa med att få loss det. Riktigt hårda aromatiska ostkanter eller en seg korvsort(ölkorv) som förankras bra i fällan och du är i mål.
En bra musfälla är denna:http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/344877_X_2009-06-30_114532_598.jpg
Eller denna:http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/345202_X_2009-07-01_144154_327.jpg
Speciellt den sista anser jag särskilt effektiv, musen/råttan måste pressa in sitt huvud under kåpan som håller betet, så fort den pillat upp kåpan så faller bilan. Den hinner inte ens ta av betet om du apterat rätt så den kan användas om och om igen. Bara att tömma.
Lycka till!


Köpte faktiskt den sista fällan, apterade med ost och leverpastej.
Skall hem och vittja idag efter jobbet och se om jag fått "napp"!

Tror att de kom in via stupröret i fasadliv, upp in genom insektsnätet. Gången de har använt är ut på isoleringen, katten är för tung för att knalla där tyvärr.

Försöker för övrigt undvika gift i största möjliga mån. Gift är dessutom det sista de små asen ger sig på.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
1 sak är överjävlig mot möss, men olaglig.

1. Hink med glykol
2. En "vippa" med en ramp upp på hinken
3. Choklad, eller något annat gottigott längst ut på "vippan"

Mössen tassar upp och emot godiset, vippan slår över, musen drunknar!

Jag har fånat 100-tals möss på detta sätt. Skitsmidigt i uthus och liknande! Behöver inte tömmas. Edit: förräns hinken är full :näsblod:yoparty

/ Jens
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
1 sak är överjävlig mot möss, men olaglig.

1. Hink med glykol
2. En "vippa" med en ramp upp på hinken
3. Choklad, eller något annat gottigott längst ut på "vippan"

Mössen tassar upp och emot godiset, vippan slår över, musen drunknar!

Jag har fånat 100-tals möss på detta sätt. Skitsmidigt i uthus och liknande! Behöver inte tömmas. Edit: förräns hinken är full :näsblod:yoparty

/ Jens

Haha fyfan vad hardcore!

Det där ska jag lägga på minnet!
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Hink med olja. Står en sån en stund blir det ofelbart möss i den, vet ej varför.


Jag tog för övrigt en husmus med askspaden till öppna spisen igår. Iförd morgonrock, pyjamasbyxor, rutiga tofflor och hade precis ställt ifrån mig rödvinsglaset. Skulle nog ha varit en lätt bisarr syn om nån hade sett mig.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag rekommenderar elektriska Ratzapper. Plockade många råttor med den på min gamla arbetsplats....

ratzapLargepic.jpg
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Tänk vilka problem du sluppit om du haft en bra isolering som möss inte trivs i :hihi

skämt åsido, kalla in "Verminators". Pröjsar du flygbiljett ställer de nog upp!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Försök inte att skrämma bort dem, de kommer bara att fly ut och ockupera ditt garage istället. :gnissla
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Bodde inte du i bostadsrätt? I så fall kan du ju kalla in föreningen?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag o tjejen bodde i ett litet torp tillfälligt.
Där rören till köksvasken gick upp var hålen stora nog att rymma en grävling ca (knapp överdrift). Under vasken stod sophinken. sovrummet låg vägg i vägg med köket.

Första kvällarna upptäckte vi att det var jävla action i sophinken hela tiden så det inte gick att sova.
Kväll nr3 så hade vi agnat en fälla under vasken. Den slog igen ca var tredje timma. Ibland så fastnade de bara med ett ben så då drog dom runt med fällan mitt i natten o förde ett jävla liv.
Ibland var jag tvungen att gå upp o slå ihjäl en mus med spiskroken så blodet skvätte, 2-3ggr per natt.

Svårt att somna efter det.

Vi bytte till en bättre bostad efter bara några veckor.


Förra året ignorerade jag krafsandet i snedskrubben vid sovrummet. Men deras förökningstakt är ju helt enorm, så efter några veckor blev läget allvarligt.
Det visade sig att de byggt bo i julpyntsbanankartongen:banana
Jag tog 29st på 8dagar.

R.I.P -mormors julbonader:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ratbike.se? :D

Var det inte förra vintern ngn stackars SH:are fick hela instrumenpanelen på sin sporthoj fragmentiserad av möss under vintern :näsblod
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
ratbike.se? :D

Var det inte förra vintern ngn stackars SH:are fick hela instrumenpanelen på sin sporthoj fragmentiserad av möss under vintern :näsblod
Hoho, jo, och diverse reglage också om jag inte minns helt fel.

Edit:

Till TS, ska du ha nåt på fällan som verkligen funkar att fånga möss med så är det rökt fläsk, bind fast med nån tråd i fällan på den där skeden så måste mössen dra i det för att få med sig det.

Funkar varje gång.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Rökt fläskt!

Får testa det ;)

Har kontaktat föreningen, men deras svar var inte direkt solklart.
"Vi har haft möss m.m. förut på vindarna, men jag bytte till kartonger i plast istället....."
Okej... låter ju bra...men kan du kolla upp hur det ligger till med Anticimex etc?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Rökt fläskt!

Får testa det ;)

Har kontaktat föreningen, men deras svar var inte direkt solklart.
"Vi har haft möss m.m. förut på vindarna, men jag bytte till kartonger i plast istället....."
Okej... låter ju bra...men kan du kolla upp hur det ligger till med Anticimex etc?
Lägg alla möss du fångar i ordförandens brevlåda sen, så kanske han fattar att han inte ska jävlas med dig.

För det var väl han som inte tyckte att du skulle få ha hojen i ditt garage?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top