Only in Sweden

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är i Varberg va?

Har en bekant vars son gick vindsurfinggymnasiet, han försörjer sig framgånsrikt på att steka hamburgare och torka bord på McDonalds :tummenupp

Ja, det blir fel när skolor kan locka lättlurade med statlig/kommunal backning.

Men sen kan man ju se det som att dom lättlurade iaf får någon utbildning, istället för att bara surfa.:gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det blir fel när skolor kan locka lättlurade med statlig/kommunal backning.

Men sen kan man ju se det som att dom lättlurade iaf får någon utbildning, istället för att bara surfa.:gnissla

Jag råkar ju bo i närheten av det nya E-sport gymnasiet, och dessutom känna folk som jobbar på skolan ifråga (en kyrkligt ägd skola dessutom).

Jag vet att skolan har dragits med vikande antal elever på senaste tiden, deras dans och medialinjer lockar inte längre, i synnerhet då skolan ligger avsides så man i princip måste bo på elevhem därute på vishan för att kunna gå skola där.

Jag undrar dock hur dom blivande e-sportarna ska stå ut med skolans undermåliga Internet, dåliga pingtider och lagg är nog garanterat :D

Hela byn (Strömbäck) delar på linan och folk som bor där klagar konstant på uppkopplingen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Precis, finns hur många flumlinjer som helst, men alla vanliga ämnen måste ju läsas in också såklart.
Jag hade aldrig valt en sån linje själv men det finns säkerligen massor med ungar som hade tyckt det var kul.

Jag tycker att flumlinjerna är bra.
Inte är väl jag ensam om att minnas att många antingen struntade i gymnasiet eller valde opassande linje eftersom de inte visste vad de ville bli?
Har man gått på fickrunkargymnasium, så har man ju åtminstone läst grundämnena.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
En av tusen studenter kommer kanske "att livnära sig" på sitt spelande, och då bara för att det är billigt att bo i mammas källare.

På samma sätt som en av tusen som har gått Snowboardgymnasiet livnär sig på att åka snowboard (och bo i mammas källare så att enda egentliga utgiften är braj).

Men det är väl skitsamma, så länge dom läser in dom övriga ämnena så är det ju inte värre än dom andra flumlinjerna på gymnasiet.

Det är ju inte alla av dom andra linjerna som är yrkesinriktade heller

I Norsjö (här uppe i inlandet) har dom ett "Revy-gymnasium" där man lär sig att bli revyskådespelare.

jag vet inte senast jag såg en platsannons som sökte såna :hihi

"Eftergymnasial" betyder att man går utbildningen efter att man gått klart gymnasiet. Dvs man har redan klarat av alla obligatoriska ämnen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tycker det är precis lika bra som en utbildning i vindsurfing, jag vill bara inte betala för det.

Jag tror CSN är den enda myndigheten i Sverige som faktiskt går med vinst tack vare låneverksamheten så du behöver nog inte oroa dig sådär jättemycket.
Sen är ju regeringen helt inställda på att skapa en ny underklass i Sverige så då passar ju såna här utbildningar alldeles utmärkt.

#skapalåglönejobbsomintefinnsidag
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Eftergymnasial" betyder att man går utbildningen efter att man gått klart gymnasiet. Dvs man har redan klarat av alla obligatoriska ämnen.

Å fan, jag bommade att det här var en eftergymnasial utbildning, tja, vill folk låna pengar för att ägna sig åt att spela counterstrike 24/7 så fine..

Det är i alla fall bättre än alla som gör det på bidrag

(vilket dom IOFS gör också, hur stor är bidragsdelen nuförtiden?)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Å fan, jag bommade att det här var en eftergymnasial utbildning, tja, vill folk låna pengar för att ägna sig åt att spela counterstrike 24/7 så fine..

Det är i alla fall bättre än alla som gör det på bidrag

(vilket dom IOFS gör också, hur stor är bidragsdelen nuförtiden?)

Omkring 2800 kr om man inte har inkomster över en viss summa (fribeloppet är ungefär 160 000 kr per år före skatt men ojämnt fördelat på terminerna). Sen är resten lån upp till strax under 10 000.

Fördelen är att räntan bara är 0.6% på lånet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
zXoADQQ.png


Hen-toalett invigd på Uppsala universitet

De andra toaletterna som är samkönade är inte könsneutrala. Här finns saker som tillgodoser båda könens behov och då tänker jag framförallt på kvinnors kroppsvätskor, säger Annika Skoglund, biträdande universitetslektor och initiativtagare till toaletten.

Är det här mest ett jippo eller tror du att det gör skillnad på sikt?

– Det har ju redan blivit en ganska stor diskussion. Jag tycker att man kan använda humor också utan att se det som ett jippo. Det är verkligen seriöst och det är bra att det väckt tankar hos personalen och hos andra, säger Annika Skoglund.

Källa: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hen-toalett-invig-pa-uppsala-universitet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså: "Här finns saker som tillgodoser båda könens behov och då tänker jag framförallt på kvinnors kroppsvätskor"

Tillgodoser dom båda könens behov av kvinnliga kroppsvätskor, eller vad är det hon försöker säga?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Omkring 2800 kr om man inte har inkomster över en viss summa (fribeloppet är ungefär 160 000 kr per år före skatt men ojämnt fördelat på terminerna). Sen är resten lån upp till strax under 10 000.

Fördelen är att räntan bara är 0.6% på lånet.

2800 räcker ju långt om man bor i morsans källare, eller på ett elevhem/studentrum som man får bidrag till.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alltså: "Här finns saker som tillgodoser båda könens behov och då tänker jag framförallt på kvinnors kroppsvätskor"

Tillgodoser dom båda könens behov av kvinnliga kroppsvätskor, eller vad är det hon försöker säga?

Dom har en papperskorg på dass, riktigt vågat nytänk.

Hur ser ett dass ut som tar hänsyn till manliga kroppsvätskor.:va
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Zappade mellan kanalerna just och såg på melodifestivalen en stund...:rodnar

Mellanakten började...
swe.jpg
De visar en omgjord version av eran nationalsång med inslag av arabiska, hebreiska och litegrann samiska... och texten ändrad från ...jag vill leva och dö i norden... till ...dö på jorden... Norden räcker inte till mera tydligen!? :dummer

meanwhile in Finland... I UMK, motsvarande tävling...:hihi
fin.jpg
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://blogg.land.se/bonde-pa-riktigt/kottproduktionens-vattenforbrukning/

Enligt Världsnaturfonden och Sida så går det åt 16 000 liter vatten för att producera en kilo nötkött. Det är 16 kubikmeter. Det låter mycket!
I Sverige producerar vi, enligt jordbruksverket, årligen ca 131 000 ton nötkött.
Det innebär att nötköttsproduktionen i Sverige skulle förbruka 16*131 000 000 = 2.096.000.000 kubikmeter vatten varje år. Alltså drygt 2 miljarder kubikmeter.
För att ställa det i relation till något, så kan man konstatera att sjön Siljan innehåller drygt 8 miljarder kubikmeter vatten. Det innebär att fyra års nötköttsproduktion i Sverige skulle förbruka hela Siljans vattenmängd. Skrämmande!
Hur mycket vatten förbrukar vi då i Sverige per år?
Enligt statistiska centralbyrån så är det årliga uttaget av sötvatten i Sverige ca 2,7 miljarder kubikmeter.
Bara nötköttsproduktionen skulle alltså, om siffrorna stämmer, stå för 74 % av Sveriges vattenförbrukning.
Men enligt statistiska centralbyrån så står industrin för 64%, hushållen för 21% och jordbruket för bara 4% av vattenförbrukningen. Fyra procent av 2,7 miljarder kubikmeter är ungefär 0,1 miljarder kubikmeter.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top