Only in Sweden

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Den 36-årige mannen slog en polis med flera knytnävsslag i huvudet. Nu friar tingsrätten honom för våld mot tjänsteman. Motivering: mannen trodde att den uniformerade polisen och hennes två kollegor var falska poliser som tänkte röva bort honom i en falskmålad polisbil.

I polisförhör uppgav 36-åringen att han trodde att poliserna var förklädda personer som skulle röva bort honom.
– Jag var övertygad om att vi körde småvägar och att poliserna inte var riktiga poliser. Det skulle föra bort mig. Jag var rädd, sa han.
Polisens förhörsledare:
– Det kommer två polisbilar till Flyinge, sammanlagt fem poliser. En polisbuss med tre kollegor och en polisbil med två kollegor. Polisbussen som du såg tror du är falsk? Med falska poliser?
– Ja, polisbussen var inte riktig. Den hade en annan skylt. Poliserna såg inte heller riktiga ut, svarade mannen.
Polisens förhörsledare:
– Du menar alltså att någon skulle, en söndag eftermiddag, skaka fram en riktig polisbuss, tre fullständiga polisuniformer med utrustning. Vem? Varför?
– Allt är möjligt, svarade 36-åringen. Det finns så många flyktingar just nu. Man vet inte.
– Du menar att flyktingar skulle kunna fixa fram en polisbuss och all utrustning? fortsatte förhörsledaren.
– Ja, blev mannens svar.
36-åringen friades i tingsrätten med motiveringen att det inte gick att bortse från att han trott att han befann sig i en nödsituation och därför använde våld mot poliserna.

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-26/trodde-poliserna-var-falska-frias-for-vald-mot-tjansteman

Seriöst, svenska rättssystemet, va fan!?... Ska man kunna komma undan med de mest banala lögnerna/undanflykterna?

Känns som att det snart inte existerar en enda negativ konsekvens till negativa handlingar - det är bara synd om alla kriminella och vi goda medborgare, poliser, våldtagna kvinnor m.fl. får leva med att ibland kanske råka bli drabbade och att det även då är mer synd om de kriminella än brottsoffren....

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
P.S Du vet att du är i Sverige när att mörda någon inte är mord....
(och att det är synd om dig om andra blir förbannade för att du och dina kompisar har gruppvåldtagit en rullstolsburen kvinna)

CvtnEPDWcAAMc8f.jpg:large

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Och jämför man Sverige med Norge så är vi ungefär dubbelt så många men har sju gånger mer mord...

Undra om det finns några (positiva) punkter som Sverige är bättre på än sina nordiska grannar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är så fel och så only in sweden att inte göra som finnarna.

http://www.svd.se/merit-wager-ett-annat-land-en-annan-polismakt

Just det här ju ändå jävligt lamt:

"Överkonstapeln vi träffade berättade att det första hon kräver när hon blickar ut över en oftast kompakt manlig publik, är att de hämtar kvinnorna. Förvåning och oro utbryter, männen undrar varför. Överkonstapeln meddelar att utan kvinnorna på plats säger hon inget alls, hon väntar tills männen har hämtat dem. Det händer då att männen inte lyder order utan sitter tysta och stirrar på henne. Då säger hon med myndig röst att ”jag är bra på att stirra! Vi kan sitta här och stirra på varandra hur länge som helst. Jag har tid”.

Så småningom – det kan ta lite tid – lommar männen iväg och hämtar sina fruar, systrar och mödrar, men det händer också att de inte gör det. Då säger polisen: ”Är det så ni vill ha det så kommer jag tillbaka i morgon, då ska ni vara på plats och så kan vi fortsätta att stirra på varandra. Tills kvinnorna är här.”"

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Just det här ju ändå jävligt lamt:

"Överkonstapeln vi träffade berättade att det första hon kräver när hon blickar ut över en oftast kompakt manlig publik, är att de hämtar kvinnorna. Förvåning och oro utbryter, männen undrar varför. Överkonstapeln meddelar att utan kvinnorna på plats säger hon inget alls, hon väntar tills männen har hämtat dem. Det händer då att männen inte lyder order utan sitter tysta och stirrar på henne. Då säger hon med myndig röst att ”jag är bra på att stirra! Vi kan sitta här och stirra på varandra hur länge som helst. Jag har tid”.

Så småningom – det kan ta lite tid – lommar männen iväg och hämtar sina fruar, systrar och mödrar, men det händer också att de inte gör det. Då säger polisen: ”Är det så ni vill ha det så kommer jag tillbaka i morgon, då ska ni vara på plats och så kan vi fortsätta att stirra på varandra. Tills kvinnorna är här.”"

Man har bara ett tillfälle att göra ett första intryck, sen gäller att följa upp det. Signalen de sänder kan nog vara ganska idémässigt omvälvande för en hel del.

Lamt eller ej, de har inte våra problem och även om det handlar om mycket mer så gäller att man kan gå från hård policy till softare när/om det visar sig fungera, men inte tvärtom.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Just det här ju ändå jävligt lamt

Jag skulle säga att våra 55 nogo-zoner, alla bilbränder, gruppvåldtäkter m.m. är jävligt lamt jämfört med hur tryggare och fredligare våra nordiska grannländer är...

Hellre ett rejält och hårt intryck av polisen första gången man träffar på dem, än vår situationen i och omkring våra förorter...

(Jag säger inte att våra grannländer är perfekta, och jag säger inte heller att Sverige hade varit perfekt utan invandring - jag anser bara att senaste årens utveckling i Sverige inte varit positiva, framförallt inom samhällets grundstenar, räddningstjänst, polis, sjukvård, skola, försvar, jordbruk m.m.)

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man har bara ett tillfälle att göra ett första intryck, sen gäller att följa upp det. Signalen de sänder kan nog vara ganska idémässigt omvälvande för en hel del.

Lamt eller ej, de har inte våra problem och även om det handlar om mycket mer så gäller att man kan gå från hård policy till softare när/om det visar sig fungera, men inte tvärtom.

Nu är det kanske dumt att stirra sig blind på citatet jag tog ur artikeln och inte titta på det i det större samanhang, det ju verkar fungera på den finska sidan.

Men det är ju just en softare policy de verkar gå på när de är ute på asylmottagningarna i ett mycket tidigt skede.

Att kräva att männen att hämta kvinnorna och när de inte lyssnar hota med:
”jag är bra på att stirra! Vi kan sitta här och stirra på varandra hur länge som helst. Jag har tid”.

och när de återigen inte lyssnar hota med:
”Är det så ni vill ha det så kommer jag tillbaka i morgon, då ska ni vara på plats och så kan vi fortsätta att stirra på varandra. Tills kvinnorna är här.”

Det är ju inte raketforskning man kräver av dem, utan att de helt enkelt går in i ett rum bredvid och hämtar kvinnorna. Hur svårt kan det vara och hur många dagar tänker polisen stå och stirra på männen om de inte lyssnar? (Kan ju vara en kul lek för vissa av de nyanlända om inte annat.)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hellre ett rejält och hårt intryck av polisen första gången man träffar på dem, än vår situationen i och omkring våra förorter...

Håller såklart med.
Jag upplever det inte som ett rejält inryck av polisen att köra någon form av stirrnings-lek när männen vägrar att lyssna och göra en sådan enkel sak som att gå in i ett närliggande rum och hämta kvinnorna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nästan så man tror att det undviks för att inte statistiken skall bli "fel"...

Är arvsfondens körkortspengar slut nu? Bil då?

Vi borde kunna tillämpa samma och vips, flingpaketskörkort revival. För inte kan det väl vara så att vi är olika inför lagen/laglösheten? Eller så bör vi bli mycket bättre på att hålla lagarna så fler kan ignorera dem. Blir polisen bara mer nitiska mot petitesser kanske de helt kan bortse från förekomsten av reella problem.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
"Från och med i dag kan den som fuskar på högskoleprovet straffas med upp till två års fängelse."

http://www.jmini.se/nyheter/48940/fangelsestraff-for-fusk-pa-hogskoleprovet

Du vet att du befinner dig i Sverige när att fuska på ett prov kan ge två års fängelse,
men att närvara vid en brutal gruppvåldtäkt, t.o.m. erkänna sig ha kysst offret, kan tjäna dig 140.000 kr för att du säger dig bara varit där, inte deltagit... (och övriga två frias också helt, för vårt rättssystem kan inte exakt säga vem som gjorde vad, och då bör ju "såklart" alla tre våldtäktsmän gå helt fria...)

http://www.expressen.se/nyheter/friad-for-valdtakt-far-140-000-av-staten/

"Han följde våldtäktsoffret till brottsplatsen. Han kysste henne där. Och 25-åringen fanns på plats när offret våldtogs grovt på bakgården vid Fredsgatan. Ändå får nu den 25-årige mannen 140 000 kronor av staten för att ha suttit häktad och friats."

Förövrigt var de tre männen inte helt oväntat asylsökande från Afrika/Mellanöstern, i detta fallet Eritrea...

:huvet :mad: :4skrika

Sverige, SKÄRP TILL DIG! DU ÄR SÅ JÄVLA PINSAM!

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Ta professorstiteln av honom för det anstår inte en bildad människa att spela dum under akademikerflagg.

Alternativt har han drabbats av något, stroke, hjärnblödning eller någon form av demenssjukdom och kan inte lastas för imbecilla uttalanden av den här karaktären. Titeln bör då få tillägget emeritus och han kan dra sig tillbaka.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin