I polisförhör uppgav 36-åringen att han trodde att poliserna var förklädda personer som skulle röva bort honom.
– Jag var övertygad om att vi körde småvägar och att poliserna inte var riktiga poliser. Det skulle föra bort mig. Jag var rädd, sa han.
Polisens förhörsledare:
– Det kommer två polisbilar till Flyinge, sammanlagt fem poliser. En polisbuss med tre kollegor och en polisbil med två kollegor. Polisbussen som du såg tror du är falsk? Med falska poliser?
– Ja, polisbussen var inte riktig. Den hade en annan skylt. Poliserna såg inte heller riktiga ut, svarade mannen.
Polisens förhörsledare:
– Du menar alltså att någon skulle, en söndag eftermiddag, skaka fram en riktig polisbuss, tre fullständiga polisuniformer med utrustning. Vem? Varför?
– Allt är möjligt, svarade 36-åringen. Det finns så många flyktingar just nu. Man vet inte.
– Du menar att flyktingar skulle kunna fixa fram en polisbuss och all utrustning? fortsatte förhörsledaren.
– Ja, blev mannens svar.
36-åringen friades i tingsrätten med motiveringen att det inte gick att bortse från att han trott att han befann sig i en nödsituation och därför använde våld mot poliserna.