Att ekonomiska brottslingar har en rätt fin tillvaro på anstalterna är knappast något nytt för någon. Du kan dock trösta dig med en vetskap. Livet utanför med vänner, familj raseras ofta. Deras barn blir utfrusna av andra barn. Det ser vännerna och andra föräldrar till som har egna barn i umgängeskretsen. Vännerna håller sig borta och baktalar familjen. Även om frun varit totalt ovetande blir hon utfryst. I ett desperat försök att behålla lite av sin värdighet gråter hon ut hos alla som vill lyssna. Helt plötsligt kommer en ödmjukhet fram som polerats bort under alla år på höga hästar. Det blir skilsmässa och mannen startar en ny familj på ny kula när han kommer ut. Kanske har han lärt sig av sina misstag, kanske inte. Livet på anstalten är nog inget som han vill återse. Ibland får jag känslan av att myndigheterna lägger ner sina resurser på fel personer.
De som verkligen borde åka fast ser inte insidan av någon anstalt. Nu talar jag om personer som ligger bakom organiserad brottslighet som lyckats bygga upp legitima verksamheter som front där de kan tvätta rent pengarna. De använder målvakter som har en ren och snygg fasad och står bortom all misstanke från myndigheterna. Alla misstänker vad som pågår, men kan inte sätta dit dem i brist på bevis. Det tycker jag är tragiskt. Det om något borde ju förstöra moralen i ett samhälle. Att se dessa avskum starta den ena verksamheten efter den andra med pengar från droger och bedrägerier.