Men snälla: Du använder ju bara hitte-på-siffror! Jag har inte sett eller talat om 50 eller 55% återfallsrisk.Okej, jag ponerar att dina träblåskollegor har lyckats fastställa att återfallsrisken ökar från 50 till 55% med längre straff, om då strafflängden dubblas så borde det ju ändå ge färre brott, eller hur?
Sen är ju inte allt svart eller vitt, blockflöjtskurs eller livstid, men lite mer än 18 månader för att slå ihjäl en pensionär och försöka smita från ansvaret kan väl anses lämpligt?
Plus att du drar den helt felaktiga slutsatsen att fler i fängelse betyder färre brott.
Men du har helt rätt i att om du låser in folk längre tid kommer de att begå förre brott under tiden de är inlåsta. Men vi har ju pratat om återfallsrisken, d.v.s. vad händer när de kommer ut. Den ökar, den är det enda jag har lyft fram. Jag har inte disskuterat totala antalet brott i ett samhälle utan bara risken för om en given individ kommer att återfalla eller inte. Vill du minimera den risken till noll så kan du bara låsa in alla på livstid, inte bara öka fängelsetiden x eller y procent.
Så alla som gråter för offerna accepterar också återfall om de inte menar att brotten ska ha livstidsdom! Vilket hade varit konsekvent och helt ok utifrån den premissen. Är det det du vill ha?