Only in Sweden

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det finns grenar i skogen, politikerna bör ta sitt ansvar, det är ju jättefarligt.
Trygghetsnarkoman går på skogspromenad med hunden som skadar sig på ett nedfallet träd.....
En sann sittkissare från det röda laget.

Rimligtvis borde återfallsfrekvensen vara 0 bland livstidsdömda...
Haha, ja detta är i sanning en OiS.

"Du får livstids fängelse. Iallafall ett tag, tills du övertygar blockflöjtarna i tingsrätten att du borde få ett tidsbestämt straff. Ja, två tredjedelar av det, vill säga." :lol

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Den intressanta frågan att ställa här borde väl vara varför återfallsfrekvensen är lägre bland dem som dömts till livstid.
Lite nyfikenhet: Vet du vilka länder där livstid verkligen är livstid??:confused: D.v.s. att du inte kommer ut på annat sätt än via en kista. Jag utgår ifrån att det i de flesta demokratier i alla fall är rätt ovanligt men kan ju ha fel.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Är återfall för nio procent mycket eller lite? Vad skall det relateras till? Man kan tycka att det är mycket, i synnerhet som återfallen gäller allvarlig brottslighet, men sett i skenet av återfallsfrekvensen för alla som döms för brott, så är det förmodligen inte särskilt mycket.

Den intressanta frågan att ställa här borde väl vara varför återfallsfrekvensen är lägre bland dem som dömts till livstid.

Låter ju som en rätt låg återfallsprocent, men jag skulle bli skitförbannad om jag blev mördad av någon som blivit utsläppt i förtid...

Undrar som du om det finns något samband mellan långa fängelsestraff och låg återfallsprocent?
Om så är fallet kommer vi då snart att se Tingvall propagera för livstids fängelse för det värsta brott du kan begå i Sverige, fortkörning? (då det torde vara ett av brotten med störst risk för återfall)

Å andra sidan kanske rätt många som sitter på livstid inte är yrkesmördare utan tragiska figurer som p.g.a livssituation begått ett engångsbrott med låg risk för återfall... obs bara spekulationer.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Låter ju som en rätt låg återfallsprocent, men jag skulle bli skitförbannad om jag blev mördad av någon som blivit utsläppt i förtid...

Undrar som du om det finns något samband mellan långa fängelsestraff och låg återfallsprocent?
Om så är fallet kommer vi då snart att se Tingvall propagera för livstids fängelse för det värsta brott du kan begå i Sverige, fortkörning? (då det torde vara ett av brotten med störst risk för återfall)

Å andra sidan kanske rätt många som sitter på livstid inte är yrkesmördare utan tragiska figurer som p.g.a livssituation begått ett engångsbrott med låg risk för återfall... obs bara spekulationer.
Tror att du blivit förbannad vem som än mördade dig, åtminstone i teorin...
Det finns någon form av samband mellan långa straff och återfall men det är en av de saker där vi ska hålla sanningen dold för världen. (Lite konstigt då det ju ofta är personer som brukar klaga på att sanningen mörkas i andra frågor?) Annars kommer det folk och skriver fårskning, blockflöjt och andra små roliga ord som visar hur klok och kunnig man är eller, trumfkortet, att vi måste respektera offerna. (vilket för mord oftast är kriminella missbrukare.)
Man vet också ganska väl vilka faktorer som bidrar till att man återfaller eller inte.
Givetvis är allt detta på gruppnivå vilket alltså inte säger så mycket om individen.

(För de som vill: det finns inget stöd för att längre fängelsestraff minskar risken för återfall, snarare ser det i de flesta studier ut att vara en liten, liten risk för att det ökar återfallen.
Vidare vet man att ålder minskar risken för återfall, de flesta kriminella tröttnar/"blir utbrända" runt 35 års ålder. Det är trots allt inte så kul att alltid vara på vakt och inte kunna lita på någon.
Vi vet också att bl.a. jobb och en fast inkomst minskar riskerna. Så troligen påverkas återfallsrisken mer av andra omständigheter än tiden du suttit inne.
Plus att mord, som du är inne på, har en relativt låg återfallsrisk i sig själv. Iofs kan det till viss del bero på att de flesta som mördar åker fast och sitter länge i fängelse...)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Lite nyfikenhet: Vet du vilka länder där livstid verkligen är livstid??:confused: D.v.s. att du inte kommer ut på annat sätt än via en kista. Jag utgår ifrån att det i de flesta demokratier i alla fall är rätt ovanligt men kan ju ha fel.

Jag känner inte till något land där ett utdömt livstidsstraff per automatik alltid innebär att kistan är enda vägen ut. Däremot är det ju ganska vanligt i många länder (USA och Kina för att ta några exempel) att man vid flerfaldig brottslighet adderar samman strafftiden för respektive brott, vilket kan leda till 647 års fängelse eller så. I dessa fall har jag förstått att det ofta blir reell livstid. Så gör man dock inte i västerländska demokratier, såvitt jag känner till. Nyss nämnda USA är väl ett av få undantag, då det väl trots vissa brister får anses som en västerländsk demokrati.:)

Haha, ja detta är i sanning en OiS.

"Du får livstids fängelse. Iallafall ett tag, tills du övertygar blockflöjtarna i tingsrätten att du borde få ett tidsbestämt straff. Ja, två tredjedelar av det, vill säga." :lol

Häromdagen hörde jag talas om ett land där man tydligen släpper ut dödsdömda, under förutsättning att de erkänner sina brott. Only in ....

Vidare vet man att ålder minskar risken för återfall, de flesta kriminella tröttnar/"blir utbrända" runt 35 års ålder.

Låter som en utmärkt anledning till lägre återfallsfrekvens för livstidare. Inte särskilt många sådana är under 35 år när de friges.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag undrar hur många återfall det skulle vara om livstid vore livstid.
För samhället i stort är svaret lätt! Det anmäls ca 1,2 miljoner brott per år i Sverige och de flesta är av personer som tidigare begått brott så om du har drygt 20 till inlåsta så hade det inte ens haft en marginell påverkan varken på antalet brott eller antalet återfall.
I detta fall rapportera dem väl två (?) återfall i grövre brott under ett par år. Svaret blir här alltså "antalet grövre återfallsbrott per år i Sverige" minus 2 delat med antalet år som undersökningen täcker.
men som sagt: det besvarar bara frågan om antalet återfall för samhället inte för en liten exklusiv grupp.

Livstidsstraff hade haft bäst effekt om det användes INNAN det grova brottet begicks så för att uppnå det du önskar så borde vi ha livstid på enklare brott, t.ex. ringa narkotika brott eller något sådant. Hade kanske inte varit så samhällsekonomiskt smart men du har väl inget emor att spendera lite allmänna pengar för att minska kriminaliteten?!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ett och annat. Det begås dagligen brott av intagna på våra fängelser, såväl livstidsdömda som andra. Visste du inte det?
Brott och brott, det är väl snarare självsanering.

För samhället i stort är svaret lätt! Det anmäls ca 1,2 miljoner brott per år i Sverige och de flesta är av personer som tidigare begått brott så om du har drygt 20 till inlåsta så hade det inte ens haft en marginell påverkan varken på antalet brott eller antalet återfall.
I detta fall rapportera dem väl två (?) återfall i grövre brott under ett par år. Svaret blir här alltså "antalet grövre återfallsbrott per år i Sverige" minus 2 delat med antalet år som undersökningen täcker.
men som sagt: det besvarar bara frågan om antalet återfall för samhället inte för en liten exklusiv grupp.

Livstidsstraff hade haft bäst effekt om det användes INNAN det grova brottet begicks så för att uppnå det du önskar så borde vi ha livstid på enklare brott, t.ex. ringa narkotika brott eller något sådant. Hade kanske inte varit så samhällsekonomiskt smart men du har väl inget emor att spendera lite allmänna pengar för att minska kriminaliteten?!
Eftersom vi inte kan döma någon till livstid för snatteri kanske vi åtminstone kan ge fan i att släppa ut mördare på nytt mördarstråt?

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Haru. Inte mycket till självsanering när en mördare slår en våldtäktsman på käften.
Poetiskt vackert.

Av ärlig nyfikenhet; vet man ungefär hur många personer som står för dessa 1,2 miljoner brott? Kan man applicera en 80-20 rule?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Av ärlig nyfikenhet; vet man ungefär hur många personer som står för dessa 1,2 miljoner brott? Kan man applicera en 80-20 rule?
Utan att ha exakta siffror, om än det nog går att plocka fram, så skulle jag gissa att det är spetsigare än så, d.v.s. 90-10 eller kanske t.o.m. 95-5. Klart i varje fall är att det finns en liten grupp kriminella som står för en stor del av all kriminalitet. (Speciellt om vi med kriminalitet räknar lite tyngre grejer som misshandel, rån o.s.v. I 1,2 miljoner brott ingår ju alla anmälda brott.)
Jag har personligen svårt att tro det men jag har sett siffror som menar att runt 10% av befolkningen räknas som kriminella.

Sorry att jag inte kan ge ett bättre svar och jag är för trött nu på måndagmorgon för att gå in och läsa statistik. Finns gränser även för hur nördig jag kan vara!

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom