Utan att ha exakta siffror, om än det nog går att plocka fram, så skulle jag gissa att det är spetsigare än så, d.v.s. 90-10 eller kanske t.o.m. 95-5. Klart i varje fall är att det finns en liten grupp kriminella som står för en stor del av all kriminalitet. (Speciellt om vi med kriminalitet räknar lite tyngre grejer som misshandel, rån o.s.v. I 1,2 miljoner brott ingår ju alla anmälda brott.)
Jag har personligen svårt att tro det men jag har sett siffror som menar att runt 10% av befolkningen räknas som kriminella.
Sorry att jag inte kan ge ett bättre svar och jag är för trött nu på måndagmorgon för att gå in och läsa statistik. Finns gränser även för hur nördig jag kan vara!
Fast med det sagt så borde man ju rimligen kunna hävda att det borde ge effekt att upprepad brottslighet ger hårdare påföljder(minskad "straffrabatt"). Nu pratar jag inte om Three Strikes sedan livstid utan helt enkelt att man inte längre plockar från straffskalornas nedre delar när någon står inför skranket för tredje(eller tionde) gången.. Istället för att få en lusing i böter för det genomförda snatteriet får denne istället de där 6 månader som faktiskt finns med på straffskalan.. Och istället för 18 månader får den där frekvente lördags-happyslapparen 2 år när han för femte gången delat ut en knogmacka i krogkön.