Only in Sweden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Utan att ha exakta siffror, om än det nog går att plocka fram, så skulle jag gissa att det är spetsigare än så, d.v.s. 90-10 eller kanske t.o.m. 95-5. Klart i varje fall är att det finns en liten grupp kriminella som står för en stor del av all kriminalitet. (Speciellt om vi med kriminalitet räknar lite tyngre grejer som misshandel, rån o.s.v. I 1,2 miljoner brott ingår ju alla anmälda brott.)
Jag har personligen svårt att tro det men jag har sett siffror som menar att runt 10% av befolkningen räknas som kriminella.

Sorry att jag inte kan ge ett bättre svar och jag är för trött nu på måndagmorgon för att gå in och läsa statistik. Finns gränser även för hur nördig jag kan vara!

Fast med det sagt så borde man ju rimligen kunna hävda att det borde ge effekt att upprepad brottslighet ger hårdare påföljder(minskad "straffrabatt"). Nu pratar jag inte om Three Strikes sedan livstid utan helt enkelt att man inte längre plockar från straffskalornas nedre delar när någon står inför skranket för tredje(eller tionde) gången.. Istället för att få en lusing i böter för det genomförda snatteriet får denne istället de där 6 månader som faktiskt finns med på straffskalan.. Och istället för 18 månader får den där frekvente lördags-happyslapparen 2 år när han för femte gången delat ut en knogmacka i krogkön.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fast med det sagt så borde man ju rimligen kunna hävda att det borde ge effekt att upprepad brottslighet ger hårdare påföljder(minskad "straffrabatt"). Nu pratar jag inte om Three Strikes sedan livstid utan helt enkelt att man inte längre plockar från straffskalornas nedre delar när någon står inför skranket för tredje(eller tionde) gången.. Istället för att få en lusing i böter för det genomförda snatteriet får denne istället de där 6 månader som faktiskt finns med på straffskalan.. Och istället för 18 månader får den där frekvente lördags-happyslapparen 2 år när han för femte gången delat ut en knogmacka i krogkön.
Vafalls? Har du inte läst fårsskningen?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
I den enkla världen stämmer det!
Men det ser inte ut som att vi lever i den enkla världen. Å mitt svar är även det förenklat!
Brottslighet ser till viss del ut att styras av "sist-i-kön". Hur du än beter dig så kommer det bara att vara en ny som står sist och som då rekryteras.

Dessutom är det ju ett sorgligt matematiskt faktum att även om du låser in 50 personer något år extra så kommer det inte att ha så stor effekt på antalet brott om det finns ca 1 miljon kriminella. Ungefär som att du vinner lite på att öka skatten dramtiskt på de hyperrika i förhållande till en mer modest på de med genomsnittsinkomst.

Det som skulle ha effekt är nog att se till att de som kommer ut ur fängelset får bostad, jobb, adekvat medicinering vid behov, hjälp med missbruk samt lite nya vänner...
Jag har stött på kriminella som vid muck har släppts av vid stationen med sina tillhörigheter i en plastkass och utan pengar, jobb eller bostad. Har inte gått så bra!

USA är det demokratiska land som med bred marginal låser in störst andel av sina medborgare. Ser knappast ut att vara så kostnadseffektivt.

emotionellt vill dock även jag låsa in alla dj-a tunga kriminella!:mad:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hmm... Nu åker tankehatten på...

Om man antar att det råder ett 90-10 förhållande, kan man också anta att brotten skulle minska med 90% om man låser in 10% av brottslingarna (bortsett pågående rekrytering).

Om man sedan med detta i åtanke tittar på en tidslinje för rehabilitering, kan man då finna den optimala fängelsetiden för ett brott?

Anta till exempel att rehabilitering hjälper en individ att anpassa sig till samhället, men att för lång fängelsevistelse har en effekt som leder till ökad kriminalitet (nya färdigheter, kontakter, dålig kontakt med omvärlden, etc).

Här kommer en fin bild på hur tankarna går. Sweet spot borde finnas inom den röda rektangeln...

Eller tänker jag helt fel?

Bifogat

• Untitled.png
    Untitled.png
    13.7 KB · Visningar: 141

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hmm... Nu åker tankehatten på...

Om man antar att det råder ett 90-10 förhållande, kan man också anta att brotten skulle minska med 90% om man låser in 10% av brottslingarna (bortsett pågående rekrytering).

Om man sedan med detta i åtanke tittar på en tidslinje för rehabilitering, kan man då finna den optimala fängelsetiden för ett brott?

Anta till exempel att rehabilitering hjälper en individ att anpassa sig till samhället, men att för lång fängelsevistelse har en effekt som leder till ökad kriminalitet (nya färdigheter, kontakter, dålig kontakt med omvärlden, etc).

Här kommer en fin bild på hur tankarna går. Sweet spot borde finnas inom den röda rektangeln...

Eller tänker jag helt fel?
Varit borta ett par dagar men det där var ju en suverän, logisk och elegant tanke tycker jag! Om den dessutom fungerar i den irriterande verkligheten vet vi inte.
Mitt förslag är att du och jag söker någon miljon från en eller annan fond och gör en studie som vi sedan kan presentera med lite powerpointbilder och laserpekare, gärna grön laser!

För att jag ska vara nöjd behövs ett internationellt perspektiv så ett år i något land, typ Barbados, tror jag bör ingå!:banana

Vad säger du???

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varit borta ett par dagar men det där var ju en suverän, logisk och elegant tanke tycker jag! Om den dessutom fungerar i den irriterande verkligheten vet vi inte.
Mitt förslag är att du och jag söker någon miljon från en eller annan fond och gör en studie som vi sedan kan presentera med lite powerpointbilder och laserpekare, gärna grön laser!

För att jag ska vara nöjd behövs ett internationellt perspektiv så ett år i något land, typ Barbados, tror jag bör ingå!:banana

Vad säger du???
Tror det blir svårt att sälja min teori med en paint-bild, men jag kan bära dina väskor om du står för tänkandet... :D

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Ja, är det inte krenkande att få varm mat, som träskpaddan säger?

http://www.vf.se/nyheter/hagfors/fick-brannskada-–-av-skolans-mos

Så typiskt dagens samhälle, istället för att lära sig något av det inträffade och inte göra om det, springer man till tidningen och kräver att "något" skall göras.

Angående mamman kan jag svära på att hon är förbannad för att ingen tog ansvar för vad hon stoppade i sig och varnade henne för följderna av sockerintag och ingen motion. Nästa rubrik "Varför lät samhället mig bli tjock, politikerna måste ta sitt ansvar"

Edit:

Höjdarcitatet:
"– Tänk om han hade stoppat moset direkt i munnen. Då kunde det slutat riktigt illa, säger Emelie Mäkinen."

Då hade ungen lärt sig att kolla moset nästa gång + lite blåsor på tungan...
"Riktigt illa" har verkligen devalverats i betydelse.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Angående mamman kan jag svära på att hon är förbannad för att ingen tog ansvar för vad hon stoppade i sig och varnade henne för följderna av sockerintag och ingen motion. Nästa rubrik "Varför lät samhället mig bli tjock, politikerna måste ta sitt ansvar"

Edit:
Höjdarcitatet:
"– Tänk om han hade stoppat moset direkt i munnen. Då kunde det slutat riktigt illa, säger Emelie Mäkinen."

Då hade ungen lärt sig att kolla moset nästa gång + lite blåsor på tungan... "Riktigt illa" har verkligen devalverats i betydelse.

Ja, vaffan är det för fel på folk. :va

Säkert samma föräldrar som undrar varför s a m h ä l l e t inte ställer upp och hjälper deras barn som håller på att få fetma.

Alltså sånt gör mig förbannad.

Är dom imbecilla?? Om dom har proppat ungen full med fel och fet mat får dom väl för fan gå en kurs och lära sig äta rätt. Hur svårt kan det vara.

Jävla skylla ifrån sig mentalitet. TA nåt eget jävla ansvar någongång.!!

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
"På Talavidskolan i Jönköping får eleverna inte ha med sig en banan eller ett äpple till skolan, inte ens en vindruva, i varje fall inte om det sker på skolans uppmaning.

Det strider nämligen mot skollagen. "
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stopp-for-applen-i-skolan_6490032.svd

Äntligen, med inställd fruktstund kanske det blir lite ordning på torpet, kan de inte förbjuda blockflöjtslektionerna också?

(och för de som inte förstår ironi, googla)

Det jag undrar över är vad det är för mupp till förälder som inte orkar, för det kan rimligen inte handla om något annat, stoppa ner en frukt i ryggan åt ungen.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Nyheter om Stasi-arkiven...

"– Att hemlighålla läsning på det sätt som Sverige gör är ett beteende som kännetecknar diktaturer, menar Helmut Müller-Enbergs på Stasi-arkivet, som har studerat vilka informatörer och agenter Stasi hade i Sverige under det kalla kriget.
– Det är ofattbart att en demokrati kan handla så!"

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=594&PID=416

http://politisktinkorrekt.info/2011/09/23/stasiarkiven-oppna-for-de-som-vill-ta-sig-en-titt/

Ska bli intressant att se om det händer något denna gång.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom