Hahaha jo så här är det! Jag såg en intressant artikel i DN och tyckte rubriken (Monarki + demokrati = osant ) var intressant och tydligtgörande för de som tvivlat på monarkin ger den ju ett ytterligare självklart uttryck över läget för vår demokratisk författning i Sverige.
Undantaget av demokratisk författningen är ju just den ärftliga monarkin! Vår statschef och vår främste företrädare väljs inte av folket! Därav Monarki + demokrati = osant.
Jag köper det resonemanget om vi talar om Saudiarabiens kung. Men för svenskt vidkommande är det inte sant.
Vi kan börja med en enkel fråga: Finns det någon normalt funtad människa som skulle påstå att Sverige inte är ett demokratiskt land? I så fall borde det innebära att Sverige är en diktatur med allt vad det för med sig. Hur många skriver under på det påståendet? Inte särskilt många inbillar jag mig.
Vill man försöka sig på en något mer avancerad analys av påståendet så måste det rimligen ta utgångspunkt i innebörden av vad som är ett demokratiskt styrelseskick. Ordet demokrati betyder - sist jag kollade - folkstyre. Normalt menar man med detta parlamentarisk demokrati, alltså att folket väljer sina representanter till, i vårt fall, riksdagen. De folkvalda har sedan att utöva den lagstiftande makten etc. i riksdagen.
Riksdagen kan med relativt enkla medel avskaffa monarkin när den vill. Krävs två riksdagsbeslut med val emellan så är saken klar. Kungen är alltså inte kung av Guds nåde utan av den folkvalda riksdagens nåde. Detta är väl i högsta grad demokratiskt. Under alla förhållanden är det inte mer odemokratiskt än att riksdagen väljer regeringschef/statsminister.
Jag kan förstå att det finns folk som inte gillar den svenska monarkin, men att påstå att den är odemokratisk har jag svårt för.