Only in Sweden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fortsätter att citera ur den artikeln:

"– Till exempel saft och en smörgås eller riskaka och dylikt. Det ger kanske en kostnad på cirka 10 till 15 kr, fyra gånger per termin.

För tre barn beräknar föräldern att kostnaden för utedagarna blir mellan 240 till 360 kr per läsår."

Ehh 40-60 spänn, för att ungarna ska få ha det bra, det kanske är dags att avskriva sig ungarna om man inte kan undvara det...

Men hela det här snacket om avgiftsfri skola var ju på tapeten redan när mina ungar gick grundskola, det fanns ju några familjer med 8-10 barn, där ingen av föräldrarn arbetade och för dom blir det ju dyrt.

ÅAS så kan sociala säkert hitta på ett extra "skolutgiftsbidrag" som dom skickar direkt till skolan för dom barnen, så att dom andra barnen i klassen kan få spara ihop till klassresor och cirkusbesök och annat...

Men i Sverige ska ju alltid den svagaste få hålla tillbaka alla andra, så har den fattigaste inte råd till något roligt ska ingen annan heller få ha roligt...

Har den fattigaste inte råd att äta en frukt så ska fan ingen annan äta frukt heller!!!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13760876.ab

"Jag har inte råd med min limpa gula blend om jag måste bränna pengar på frukt åt mina 3 barn buääähähää!" Har man inte råd att lägga en hundring i månaden på frukt så kanske man skulle fundera på att skaffa sig ett jobb?

Varför inte använda barnbidraget till barnen. 3 barn ger 3754 kr/mån varav 604 är flerbarnstillägg, alltså ren bonus.

Sättas under förmyndare, kanske?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Lägg på två öre på skatten, öronmärk dem till fruktstund i en skola som ska vara avgiftsfri, så är problemet löst.

Det klarar väl er ekonomi av?

tkdrille

Guest
Var i artikeln står det att han/hon röker Blend, eller några andra cigarettmärken för den delen?

Tror lite de menade att kärringen kunde skippa kanske sina egna laster vad hon än har och lägga på lite frukter. Vare sig ungen tar med de till skolan eller inte så ska väl ungfan få en frukt? Fattig jävel som inte har råd att ge sitt barn lite frukt liksom.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tror lite de menade att kärringen kunde skippa kanske sina egna laster vad hon än har och lägga på lite frukter. Vare sig ungen tar med de till skolan eller inte så ska väl ungfan få en frukt? Fattig jävel som inte har råd att ge sitt barn lite frukt liksom.

Inte dig specifikt, utan rent generellt är jag småtrött på korkade människor.

Det står ingenstans i Aftonbladets artikel att det är en kvinna som skrivit till Skolinspektionen. Det står heller ingenstans vilka hans/hennes laster är, eller om han/hon ens har några.

Fattiga snåla jävlar som inte kan betala några ören mer i skatt för att låta barnen få sin fruktstund och därmed låta skolan vara avgiftsfri, som den ska vara enligt lag.

tkdrille

Guest

Det står ingenstans i Aftonbladets artikel att det är en kvinna som skrivit till Skolinspektionen. Det står heller ingenstans vilka hans/hennes laster är, eller om han/hon ens har några.

Fattiga snåla jävlar som inte kan betala några ören mer i skatt för att låta barnen få sin fruktstund och därmed låta skolan vara avgiftsfri, som den ska vara enligt lag.

Det stod dessutom att de var frivilligt den här såkallade fruktstunden. Varför anmäla då och låta de andra barnen få lida?
Men visst i den artikeln stod inget om att hon röka eller något sådant.

Rent generellt så ett mål under skoldagen är ju för lite så frukt är bara bra.
I övrigt så är de rätt snålt att inte skicka med ett äpple.
Jag låter gärna några kronor gå till extra frukt till barnen också från skatten.
Men som jag tycker personligen så är de fattigt, snålt att inte skicka med sitt barn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Kollektivanslut alla till allt, fattiga sexbarnsmorson kan säkert skatta ett par spänn till så att man slipper Green Fee på den lokala golfklubben, då kan vi betala några ören till frukt åt hennes ungar.

Eller så tar var och en ansvar för dom kostnader dom drar på sig i största möjliga mån, resten får det sociala skyddsnätet ta hand om...

IE, har man skaffat fler ungar än man har råd att köpa frukt till (oavsett om det beror på att man bränner socialbidraget på gula blend, BIB'ar, trisslotter eller annan skit) så får man ansöka om ett fruktbidrag till sina barn.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Då är vi överens! Skolan ÄR avgiftsfri, att påstå att frukt till sina egna barn är en avgift är korkat så man blir mörkrädd. Om vi hårddrar det; barnen kan behöva en skolväska när de går till skolan, ska skolan betala det? Vissa kanske inte har råd med lika fina kläder som de andra barnen i skolan, ska skolan köpa kläder åt dem? Skoluniform kanske? Om ungarna till gnällspiken inte varit i skolan på dagarna, hade de inte fått nån frukt eller något annat näringsrikt då? Att gnälla över fruktstunder toppas bara i dumhet av VPs förslag om att slopa hemläxa för alla bara för att vissa inte har möjlighet till läxhjälp hemma. Det finns grovt räknat tusentjugoelva bättre lösningar på det problemet att ta till..

Även om man lever på det som i Sverige kallas för existensminimum har man råd att lägga 30 spänn i månaden på frukt åt sina barn, är bara att dra in på fredagschipsen en gång så är det fixat.

• Gilla
Reaktioner: GuW

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Då är vi överens! Skolan ÄR avgiftsfri, att påstå att frukt till sina egna barn är en avgift är korkat så man blir mörkrädd. Om vi hårddrar det; barnen kan behöva en skolväska när de går till skolan, ska skolan betala det? Vissa kanske inte har råd med lika fina kläder som de andra barnen i skolan, ska skolan köpa kläder åt dem? Skoluniform kanske? Om ungarna till gnällspiken inte varit i skolan på dagarna, hade de inte fått nån frukt eller något annat näringsrikt då? Att gnälla över fruktstunder toppas bara i dumhet av VPs förslag om att slopa hemläxa för alla bara för att vissa inte har möjlighet till läxhjälp hemma. Det finns grovt räknat tusentjugoelva bättre lösningar på det problemet att ta till..

Även om man lever på det som i Sverige kallas för existensminimum har man råd att lägga 30 spänn i månaden på frukt åt sina barn, är bara att dra in på fredagschipsen en gång så är det fixat.
Du argumenterar mot en sosse. You go figure.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det stod dessutom att de var frivilligt den här såkallade fruktstunden. Varför anmäla då och låta de andra barnen få lida?

För att i en vänsterutopi har all det lika...

Det är omöjligt att göra så att alla får det lika bra, eftersom vissa människor är sjukligt lata och inte bryr sig om att arbeta för sin välfärd, så då är vänsterns lösning att alla ska ha det lika dåligt.

Om man skattar ihjäl dom som ligger över strecket och öser dom pengarna i form av bidrag på dom som ligger under så får alla det lika dåligt.

Problemet är att det inte ger något incitament att förbättra sin situation om man ligger under strecket, det motiverar inte heller dom som ligger över sträcket att jobba hårdare, men alla har det lika....

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kollektivanslut alla till allt, fattiga sexbarnsmorson kan säkert skatta ett par spänn till så att man slipper Green Fee på den lokala golfklubben, då kan vi betala några ören till frukt åt hennes ungar.

Eller så tar var och en ansvar för dom kostnader dom drar på sig i största möjliga mån, resten får det sociala skyddsnätet ta hand om...

IE, har man skaffat fler ungar än man har råd att köpa frukt till (oavsett om det beror på att man bränner socialbidraget på gula blend, BIB'ar, trisslotter eller annan skit) så får man ansöka om ett fruktbidrag till sina barn.

Suck. Skolan är obligatorisk. Att spela en runda på golfklubben är det inte. :rolleyes:

De flesta tror jag inte planerar fler barn än ekonomin tillåter - jag tror dock du alldeles säkert kan räkna upp de som skaffar barn bara för att få ut bidrag, men de är troligtvis en minoritet - men livet kan förändras på vägen.

Om skolan inrättat en fruktstund, då är det upp till skolan att tillhandahålla frukter.

Vad gäller kläder har det ju mer än en gång varit uppe till debatt att ha skoluniform. Om det har jag ingen åsikt.

Vad gäller läxor, så är det väl inte fel ifall de görs i skolan där det finns kompetent personal?

Last edited:

tkdrille

Guest

Det är omöjligt att göra så att alla får det lika bra, eftersom vissa människor är sjukligt lata och inte bryr sig om att arbeta för sin välfärd, så då är vänsterns lösning att alla ska ha det lika dåligt.

Om man skattar ihjäl dom som ligger över strecket och öser dom pengarna i form av bidrag på dom som ligger under så får alla det lika dåligt.

Problemet är att det inte ger något incitament att förbättra sin situation om man ligger under strecket, det motiverar inte heller dom som ligger över sträcket att jobba hårdare, men alla har det lika....

Jag är glad att jag inte är rik. För hade jag varit det hade jag inte haft min förmögenhet i detta landet. För jobbar jag stenhårt för min förmögenhet, så vill jag inte att fattiglapparna (läs lata) tar mina pengar :D
Men nästa ämne någon ???

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Suck. Skolan är obligatorisk. Att spela en runda på golfklubben är det inte. :rolleyes:.

Frukten var inte heller obligatoriskt, men flera av barnen blev bevisligen piggare och gladare av det, dom vars föräldrar prioriterar det borde få åtnjuta det.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du argumenterar mot en sosse. You go figure.

Nej, jag är inte sosse. ;) Men skulle skämmas att vara moderat med tanke på att du antagligen är det. Skulle vara lite pinsamt.

Ibland blixtrar du till och skriver något intelligent och vettigt. Så inte den här gången. ;)

Frukten var inte heller obligatoriskt, men flera av barnen blev bevisligen piggare och gladare av det, dom vars föräldrar prioriterar det borde få åtnjuta det.

Helt rätt att den inte var obligatorisk, åtminstone enligt rektorn, men har man till och med något man uttryckligen kallar för fruktstund, då låter det som att det är något man avsätter tid för.

Om barnen blir piggare och gladare av det - frukt är såklart nyttigt - så borde det inrättas en fruktstund och skolan kan dela ut ett äpple eller en banan.

Jag är glad att jag inte är rik. För hade jag varit det hade jag inte haft min förmögenhet i detta landet. För jobbar jag stenhårt för min förmögenhet, så vill jag inte att fattiglapparna (läs lata) tar mina pengar :D
Men nästa ämne någon ???

Snygg människosyn, att fattiglappar är ekvivalent med lata människor.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om barnen blir piggare och gladare av det - frukt är såklart nyttigt - så borde det inrättas en fruktstund och skolan kan dela ut ett äpple eller en banan.

Nu kan inte skolan det, skolan har inte råd, men ALLA utom en förälder har råd, då är inte lösningen att höja skatten för ALLA (inklusive den som inte har råd) och låta skolan i sann kommunistisk anda dela ut andrasorteringsfrukt.

Lösningen är att den enda föräldern som inte har råd ansöker om mera pengar från det sociala skyddsnätet.

Snygg människosyn, att fattiglappar är ekvivalent med lathet.

Inte alla, det har jag aldrig sagt, men skrämmande ofta är det så, och det vet du också.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu kan inte skolan det, skolan har inte råd, men ALLA utom en förälder har råd, då är inte lösningen att höja skatten för ALLA (inklusive den som inte har råd) och låta skolan i sann kommunistisk anda dela ut andrasorteringsfrukt.

Lösningen är att den enda föräldern som inte har råd ansöker om mera pengar från det sociala skyddsnätet.

Så det sticker inte i ögonen, att en förälder skulle tigga pengar till frukt från kommunens skattkista? :)

Skolan är obligatorisk. Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri. Inrättar skolan en fruktstund, då ska skolan betala. Om skolan inte har råd på grund av att kommunen är befolkad av snåljåpar, då tar man bort fruktstunden.

Ingen hindrar däremot att barnen har med sig en frukt och äter den på en rast.

Inte alla, det har jag aldrig sagt, men skrämmande ofta är det så, och det vet du också.

Vet inte alls om det är skrämmande ofta. Finns det statistik på det?

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom