Only in Sweden

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Inte dig specifikt, utan rent generellt är jag småtrött på korkade människor.

Det står ingenstans i Aftonbladets artikel att det är en kvinna som skrivit till Skolinspektionen. Det står heller ingenstans vilka hans/hennes laster är, eller om han/hon ens har några.

Fattiga snåla jävlar som inte kan betala några ören mer i skatt för att låta barnen få sin fruktstund och därmed låta skolan vara avgiftsfri, som den ska vara enligt lag.

Att det är en kvinna kan vi nog fastställa på en gång. Att räkna på enkronor så där är typisk kvinnosnålhet. Av den lilla andel män som är så snåla så är det en ännu mindre andel som skulle erkänna det eftersom ingen man vill framstå som snål eller fattig. Jag skulle uppskatta att oddsen är ungefär en på miljonen att det är man som har skrivit det där. Om hon röker gula blend har jag däremot ingen aning om.

I övrigt håller jag med om att man skulle kunna lägga det där på skatten. Det rör sig ju ändå om så lite pengar. Egentligen tycker jag föräldrarna kan skicka frukt med sina barn men eftersom att barn som har så snåla föräldrar som hon i artikeln då riskerar att bli lidande iom att dom blir utan så tycker jag man lägga det på skatten istället. Det är ju inte barnens fel att dom har fått dåliga föräldrar.

Jag tror fruktstunder är ett enkelt och billigt sätt att få barnen att vara mer fokuserade i skolan så det är nog pengar samhället får igen sen. Dessutom är det ju inte så kul för ungen som blir utan att få sitta och titta på när dom andra äter och känna sig utanför.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är som kungen alltid säger "En svår fråga". Att få barn och unga att äta mer frukt och grönt är av stor vikt för folkhälsan och att börja med en god vana i skolan är definitivt en god ide. Det är löjligt att kommunalpolitikerna inte letar fram pengarna, många av dem har ju abb på fruktkorgar själva på sin arbetsplats..

Fast ekonomiargumentet att vissa inte har råd köper jag inte. Jag ställer mig tveksam till att någon i dagens Sverige har så låg levnadsstandard att en frukt om dagen under läsåret är vad som stjälper ekonomin. 185 skoldagar * <2kr för ett äpple är inga stora pengar ens för ensamstående förtidspensionerade föräldrar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så det sticker inte i ögonen, att en förälder skulle tigga pengar till frukt från kommunens skattkista? :)

Näe, vi ska ha sociala skyddsnät för dom som behöver det.

Får personen knalla in på socialkontoret och redogöra varför man trots, barnbidrag, bostadsbidrag, försörjningsbidrag, barnunderhåll (eller vad fan det heter) från den frånvarande föräldern osv inte har råd att köpa frukt till barnens fruktstund så kanske dom får ett gott råd eller två vad dom kan spara in på för att ha det, om inte så får dom fruktbidraget också.

Förmodligen konsumeras det saker som är betydligt mindre nödvändiga än frukt i hushållet, oavsett om det är gula blend, kicki-festisar, chipspåsar, läsk eller beasås på enlitersflaska.

Dom skulle kanske behöva ett litet välmenat tips om att sluta med sånt, så att dom kunde köpa frukt.

Lite som "Lyxfällan-light"...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Om skolan inrättat en fruktstund, då är det upp till skolan att tillhandahålla frukter.
Nej, skolan ställer upp med tid, personal och lokaler. Skolan är inga reservföräldrar som tar över allt ansvar från föräldrarna. Det är upp till föräldrarna att se till att ungen har det den behöver. Om föräldrarna är för dräggiga för att skicka med frukt till skolan tycker jag det är rätt av skolan att kräva att de gör det.

Vad gäller kläder har det ju mer än en gång varit uppe till debatt att ha skoluniform. Om det har jag ingen åsikt.
Du tycker alltså att det skulle vara helt okej?

Vad gäller läxor, så är det väl inte fel ifall de görs i skolan där det finns kompetent personal?
Där ska det finnas lärandeaktiviteter, stöd och hjälp för de som har det knackigt, men den individuella inlärningen är också viktig. Hemläxor behövs. Hade all tid gåt åt till läxläsning i skolan hade dessutom tiden för lärandeaktiviteter försvunnit och vi hade fostrat dumma människor. De dumma människorna hade därefter skyllt allt på staten och sett sig som offer och tryckt i sig en påse chips till.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Näe, vi ska ha sociala skyddsnät för dom som behöver det.

Får personen knalla in på socialkontoret och redogöra varför man trots, barnbidrag, bostadsbidrag, försörjningsbidrag, barnunderhåll (eller vad fan det heter) från den frånvarande föräldern osv inte har råd att köpa frukt till barnens fruktstund så kanske dom får ett gott råd eller två vad dom kan spara in på för att ha det, om inte så får dom fruktbidraget också.

Förmodligen konsumeras det saker som är betydligt mindre nödvändiga än frukt i hushållet, oavsett om det är gula blend, kicki-festisar, chipspåsar, läsk eller beasås på enlitersflaska.

Dom skulle kanske behöva ett litet välmenat tips om att sluta med sånt, så att dom kunde köpa frukt.

Lite som "Lyxfällan-light"...

Ekonomisk rådgivning är ju aldrig fel. Erbjuder inte kommunerna det gratis?

Sedan är det ju mer en principsak. Finns det en lag skolan ska följa bör de väl göra det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ekonomisk rådgivning är ju aldrig fel. Erbjuder inte kommunerna det gratis?

Sedan är det ju mer en principsak. Finns det en lag skolan ska följa bör de väl göra det?

Kommunerna erbjuder säkert ekonomisk rådgivning, men jag betvivlar att sådana föräldrar går på den, då kan det ju vara påpassligt att ge dom en liten påtvingad lektion när dom hämtar socialbidraget och fruktbidraget

Skolorna följer redan lagen, dom begär ingen avgift, dom begär inte ens att ungarna har med sig frukt till fruktstunden.

Ungarna FÅR ha med sig frukt hemifrån, dom FÅR äta den om dom vill, många ungar kastar nog sina frukter som dom får med sig om det inte råkar vara favoritfrukten för dagen och gör annat under den lilla stunden.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej, skolan ställer upp med tid, personal och lokaler. Skolan är inga reservföräldrar som tar över allt ansvar från föräldrarna. Det är upp till föräldrarna att se till att ungen har det den behöver. Om föräldrarna är för dräggiga för att skicka med frukt till skolan tycker jag det är rätt av skolan att kräva att de gör det.

Då är skolan inte heller ett ställe som ska avsätta tid för fruktstunder, utan vill de äta frukt så får eleverna de göra det på en rast.

Skolan har ingen rätt alls att kräva det. Men du kan ju ta kontakt med en politiker och lobba för att lagen ska ändras.

Du tycker alltså att det skulle vara helt okej?

Vad var det du inte förstod i att jag inte har någon åsikt om det? :rolleyes:

Där ska det finnas lärandeaktiviteter, stöd och hjälp för de som har det knackigt, men den individuella inlärningen är också viktig. Hemläxor behövs. Hade all tid gåt åt till läxläsning i skolan hade dessutom tiden för lärandeaktiviteter försvunnit och vi hade fostrat dumma människor. De dumma människorna hade därefter skyllt allt på staten och sett sig som offer och tryckt i sig en påse chips till.

Dumma människor skyller redan idag allt på socialdemokraterna, utan att vi har haft läxläsning i skolan. ;)

Jag tror inte man satt föräldrar i fängelse för att de haft lite läxläsning även i hemmet utöver den de haft i skolan.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kommunerna erbjuder säkert ekonomisk rådgivning, men jag betvivlar att sådana föräldrar går på den, då kan det ju vara påpassligt att ge dom en liten påtvingad lektion när dom hämtar socialbidraget och fruktbidraget

Skolorna följer redan lagen, dom begär ingen avgift, dom begär inte ens att ungarna har med sig frukt till fruktstunden.

Ungarna FÅR ha med sig frukt hemifrån, dom FÅR äta den om dom vill, många ungar kastar nog sina frukter som dom får med sig om det inte råkar vara favoritfrukten för dagen och gör annat under den lilla stunden.

Möjligt att "sådana" föräldrar inte tar chansen att få rådgivning, men får de försörjningsbidrag så lär ju socialtjänstemännen ha gått genom deras ekonomi i minsta detalj och påtalat saker ifall de hittat något som lätt kunde åtgärdas.

Har skolan avsatt tid till en stund där tanken är att man ska äta frukt, då förväntas det väl att man äter frukt? Ungefär som att skolan avsätter tid till en stund som heter matematiklektion, där det förväntas att skolan köper in passande utbildningsmateriel och där eleverna ägnar sig åt att räkna?

Vill barnen äta frukt får de ägna sig åt det på rasterna om det nu inte finns någon fruktstund.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har skolan avsatt tid till en stund där tanken är att man ska äta frukt, då förväntas det väl att man äter frukt? Ungefär som att skolan avsätter tid till en stund som heter matematiklektion, där det förväntas att skolan köper in passande utbildningsmateriel och där eleverna ägnar sig åt att räkna?

Vill barnen äta frukt får de ägna sig åt det på rasterna om det nu inte finns någon fruktstund.

Skolan har avsatt tid till en stund när man FÅR äta frukt, om man vill och om man har en med sig.

Har du problem med läsförståelsen?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Skolan har avsatt tid till en stund när man FÅR äta frukt, om man vill och om man har en med sig.

Har du problem med läsförståelsen?

Får man kvarsittning ifall man skulle äta frukten utanför avsatt tid?

Fortfarande, om det är svårt att förstå vad en lag om en avgiftsfri skola avser: Avsätter skolan tid åt en fruktstund, då ska skolan tillhandahålla frukt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Får man kvarsittning ifall man skulle äta frukten utanför avsatt tid?

Fortfarande, om det är svårt att förstå vad en lag om en avgiftsfri skola avser: Avsätter skolan tid åt en fruktstund, då ska skolan tillhandahålla frukt.

Man skulle kunna tänka sig att man får kvarsittning om man äter frukt på lektionstid.

En fruktstund innebär ingen avgift för någon, försök igen!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Man skulle kunna tänka sig att man får kvarsittning om man äter frukt på lektionstid.

En fruktstund innebär ingen avgift för någon, försök igen!

Inte mer än vad en frukt kostar, så man kan känna sig delaktig i fruktstunden som pågår under skoltid.

Nu tror jag mest det kommer bli upprepningar av redan sagda saker, så vad säger du? Ska vi vänta på nästa "Only in Sweden"-grej? :)

PS: Tack för det där video-klippet. Fick mig ett gott skratt när det till och med handlade om ett äpple. :D

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Då är skolan inte heller ett ställe som ska avsätta tid för fruktstunder, utan vill de äta frukt så får eleverna de göra det på en rast.

Skolan har ingen rätt alls att kräva det. Men du kan ju ta kontakt med en politiker och lobba för att lagen ska ändras.
Du har fel. Skolan kan visst avsätta tid för fruktstunder om de kan motivera det pedagogiskt, tex om det stimulerar inlärningen. Du verkar inte ha en susning om vad det är för lag du refererar till.

Vad var det du inte förstod i att jag inte har någon åsikt om det? :rolleyes:
Du har ingen åsikt = du rycker på axlarna om skoluniform införs = det är alltså okej då. Ingen åsikt är också en åsikt, hajar du eller hade ni ingen fruktstund på er skola? :tungan

Jag tror inte man satt föräldrar i fängelse för att de haft lite läxläsning även i hemmet utöver den de haft i skolan.
Om ni VPKare fått bestämma hade det nog inte varit otroligt.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du har fel. Skolan kan visst avsätta tid för fruktstunder om de kan motivera det pedagogiskt, tex om det stimulerar inlärningen. Du verkar inte ha en susning om vad det är för lag du refererar till.

Tack! Där lyckades du faktiskt visa, att det är skolan som ska stå för frukterna under fruktstunden. ;)

Du har ingen åsikt = du rycker på axlarna om skoluniform införs = det är alltså okej då. Ingen åsikt är också en åsikt, hajar du eller hade ni ingen fruktstund på er skola? :tungan

Och... Det är precis lika okej ifall de inte inför det.

Om ni VPKare fått bestämma hade det nog inte varit otroligt.

Joråsåatte...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
En liten ot nattreflektion bara: Juholts 160 000 kr kreativa pengafiffel skulle räcka till typ 8000 kg äpplen (a 20 kr/kg). Det är mååånga äpplen det. :rolleyes:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
De hade alltså ingen fruktstund i din skola? :)

Utan att lägga mig i sakfrågan måste jag säga att det blev en överraskning att logga in på SH och upptäcka att folket längst ut på högerkanten med sådan kraft och energi jobbar så hårt på sin image som fruktstundskramare.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom