Operation förädling. SPetta - Banracer.

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Just därför skall det göras. När den är klar (o den SP2:a som vi skall tävla med) har piskat en o annan ducce... så står ni på kö o vill köpa dem,
just för att det inte finns några fler... :D

Jag kan väl delvis hålla med dig men nu har vi ju som ett team, två hojar... "nästan". Jag har dock sällan sett mig som en i mängden, jag vill inte vara som alla andra... O har jag gått o lagt mig så har jag... Ja menar, lite envis med... Så vi får väl se hur det går. men många med gott om kusar kör inte på så speciellt höga varv i kurvorna när jag flaggat... så vad skall man då ha dem till?



Dansk eller tysk :öl ? :tungan

Det tyska är finnnnt:fyllisar
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag skulle börjat med att banta ner den, allra först ofjädrad vikt, bakdrev och bakre bromsskiva i aluminium, går det att hitta lättare fälgar på e-bay? Magnesium är porr! Lättare svänghjul kanske (vet inte hur et funkar till en Spetta, till Duccar är det kanon). Kraschkåpor är förstås självklara, mindre batteri, rensa bort ALL onödig skit, tändningslås, hjälmhållare (man blir förundrad över hur myccket klips o skit som finns på en hoj, buntband är lättare). Nytt kåpstag i alu eller kolfiber. Byt ut alla möjliga skruvar till titan eller aluminium. Fräsa ur övre styrkronan kanske?

Som Thorsten Durbahn säger:

"If you're not sure which mod will be correct , then do the mod which is for sure not incorrect. That's lowering the weight."

http://www.honda-rc51.de/
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Här är nog ett parti jag skall titta närmare på.
Ihålig hållare o brembo-ok kanske :va Hmm..... Bultarna skall ju bytas... Titan e billigt o bra har jag hört... :rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC01143.JPG
    DSC01143.JPG
    74.5 KB · Visningar: 146

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag skulle börjat med att banta ner den, allra först ofjädrad vikt, bakdrev och bakre bromsskiva i aluminium, går det att hitta lättare fälgar ....

http://www.honda-rc51.de/
Japp. Elsystem o "allt onödigt" skall bort. Har en HRC kabelhärva jag funderar på o montera. Hänger på priset lite... blir analog mätare då med. Lättviktsdrev e "gjutet" o kan jag hitta andra skivor med så blir de mumma... Men, allt kostar.. får jaga sponsorer... :gnissla

Det tyska är finnnnt:fyllisar
Lastar skåpis, så ses vi på Kinnekulle.... Den banan gillade jag!

Jag får väl göra en lista på vad jag kommer på. Vad jag gjort o vad som hamnar på önskelistan. Du får göra en "check" på sakerna jag missat. Sedan är det ett reglemente med man får fundera på, annars kan man ju önska sig en tank i kolfiber o spara 4,5 kilo... eller e de mer? :tungan
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Framsteg...

Sakta men säkert...

Efter ett par timmar i garaget, studerandes o ryckandes bland kablar, kåpor o slangar, kan jag nu räkna ner vikten med 5,9 kg. En riktig 204,1 kg's :tuttar
(Whole lot of a Rosie....) :yoparty

Lysande, är hon inte längre... Tut tut... säger hon heller inte mer o i övrigt gör hon varken "larm" av sig eller kånkar på någon stor verktygssats. Detta var den lätta biten... Nu börjar problematiken, o framför allt valet o kvalet om jag skall klippa i kabelhärvan, eller bara parkera alla lösa anslutningar :va HRC=byte varv o hastighetsmätare... kr? :confused:

Tanklock o skruvar har inte kommit än, så vad det ger märker vi senare. Tittar man lite på detaljer, så är Honda väldigt generösa med längd på infästningar och skruvarna därtill. Vissa sticker ut flera mm... slarv av konstruktörerna anser jag. BYYYT! Oas har de ju lyckats bättre med Eldbladen, men ändå...

Skall kika på o ersätta befintligt bromshandtag med en radialbroms. Vilket tramsigt o felaktigt namn förresten... Men det säljer ju o vissa går på vad som hellst :rolleyes: Kalla den vad som, får man bätte känsla sätter vi dit en :D

Självklart kommer här lite porrbilder också.
 

Bifogat

  • DSC01158.JPG
    DSC01158.JPG
    121.6 KB · Visningar: 217
  • DSC01159.JPG
    DSC01159.JPG
    131.6 KB · Visningar: 147
  • DSC01160.JPG
    DSC01160.JPG
    122 KB · Visningar: 141
  • DSC01161.JPG
    DSC01161.JPG
    130.7 KB · Visningar: 139
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Fler bilder.

Lite detaljstudie på en jädrans massa anslutningar... Tänk om man kunde separerat dem del för del.. Men nej då.. alla skall sitta ihop... :mad:
 

Bifogat

  • DSC01172.JPG
    DSC01172.JPG
    128.4 KB · Visningar: 122
  • DSC01171.JPG
    DSC01171.JPG
    116.1 KB · Visningar: 111
  • DSC01170.JPG
    DSC01170.JPG
    132.6 KB · Visningar: 99
  • DSC01169.JPG
    DSC01169.JPG
    127.1 KB · Visningar: 139
  • DSC01168.JPG
    DSC01168.JPG
    111.7 KB · Visningar: 130
  • DSC01173.JPG
    DSC01173.JPG
    116.2 KB · Visningar: 100

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Där var ett par sp2 som ofta gick på knutstorp för ett par år sen.
Gott ljud när dom körde järnet över rakan.

Om jag inte mins fel så var där en som bokstavligt talat gasade hål i en ljuddämpare.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Där var ett par sp2 som ofta gick på knutstorp för ett par år sen.....
Det hörs att det är annat ljud i pipan, när en twin drar förbi. Var rätt kul o stå o flagga på SM'et i somras.
Trattade igång bettan igår så pappsen fick höra lite... o dra i haspen. Tror allt farsgubben blev lite sugen. :rolleyes:
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Just dom moddar+avgas är som natt och dag på SP1:an, jag skulle inte vilja ha den i orginalutförande då den känns betydligt slöare:)
Det är ju rätt skönt om motorn går jämt o fint så det inte kommer en knyck i registret när man gasar ut ur kurvorna. Får nog bestycka den med en PCIII...
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Det är ju rätt skönt om motorn går jämt o fint så det inte kommer en knyck i registret när man gasar ut ur kurvorna. Får nog bestycka den med en PCIII...

Med PC3 och en ordentlig mappning blir det en ny hoj!!!! Sen har jag kn filter, flapper modden är gjord me mera.....

Jag kan få tag på några kolfiber framskärmar (245g mot orginalets 575g) för bra pengar....
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Med PC3 och en ordentlig mappning blir det en ny hoj!!!! Sen har jag kn filter, flapper modden är gjord me mera.....

Jag kan få tag på några kolfiber framskärmar (245g mot orginalets 575g) för bra pengar....
Flapper mod, kan man ju göra mer för att bli av med lite vikt. Verkar ju inte ge några hästar o prata om iaf. Men lite bättre respons på gasen borde man få.

Vad är "Bästa priset, kompis" :tummenupp på en sådan stänkare då?
:va
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Gört!
Det är de värt:)
Ja jag har ju inget o förlora :rolleyes:
Har läst om en mod, eller ombyggnation av själva luftboxen. Eller om det nu var trattarna i insuget... Får nog leta lite mer efter det.

Enl han tyska rejsbyggaren (vars namn flugit sin kos) så kunde man vinna en del på att bygga om/ut vevhusventilationen för ett bättre flöde. Diamerern på en liten slang matchar dåligt en stor kolv som far upp o ner... även om en annan kolv rör sig andra hållet. Efter en titt verkar inte det vara någon större insats.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Enl han tyska rejsbyggaren (vars namn flugit sin kos) så kunde man vinna en del på att bygga om/ut vevhusventilationen för ett bättre flöde. Diamerern på en liten slang matchar dåligt en stor kolv som far upp o ner... även om en annan kolv rör sig andra hållet. Efter en titt verkar inte det vara någon större insats.

Det där låter intressant!
Har du lust att utveckla??
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det där låter intressant!
Har du lust att utveckla??
Surfade runt på länken Mavrick har här i tråden o bland prylarna över motor, hittar man denna mod.
"Turned Big breather gasket Alloy 22mm dia.-for front valve cover : 484 mm2 instad of 169 mm2 std.

.........your Engine should'nt be a Compressor"

http://www.honda-rc51.de/breather_gasket_comparison.jpg

Letar vidare efter infon om insuget o boxen....


Hittade delar av det jag läst
Edit: Hmmm... fick inte rätt på länken...
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
1500 plus nån liten krona i frakt går dom på! Helt nya i kartong! SPARCO som gjort dom! Kolla SP1 -tråden där Jonte76 köpt en! bilder finns där!!!

Vad har du hitta för mods på trattarna?! Har du bilder på vevhusgrejen oxå?!

Mvh Fredrik
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Här kommer några tips om vad du ska börja med....

1. 2-1 avgassystem titan carbone. Orginal väger ca 15kg här får du bort minst 11kg. Inget högdraget system.

2. flytta batteriet, startrelä och sätt det under oljefiltret. Sp:n har mycket vikt som är högt placerad som mår bra av flyttas ner

3. Alla mods som du hittar på rc51.org (flapper, pair system....

4. Ny luftburk kolla hos thorsten Durbahn

6. 520 kedja med 15/41 drevning

Eftersom jag gjorde om hela elsystemet från tanken och bakåt kan jag bara säga att när du får bort krympslangen så ser det ut som ett jä... trassel
håll tungan rätt i munnen....
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Vad gör 520 kedja för nått? Kanske dum fråga men.... Hur får man dit batteriet och reläna under oljefiltret?! Har du bilder på det?! Blir lite fundersam.... Men som sagt, viktfördelningen är ju inte optimal på spn....
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top