Operation förädling. SPetta - Banracer.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Tack Micke!
Allt har ju ett pris o fattig it-nisse får prioritera lite... :rolleyes: :D

1. Nu sitter det nya pipor på den, men grenröret e org. Vet inte vad Piporna väger, eller om jag ens skall ha dem på. Synd om man mular dem... men men..

2. Ja, jag kikade lite på det, o läste sedan sitt inlägg i SP-1 tråden, men hur fasen blir det vid regn :va Lite väl utsatt. Vikfördelningen e klart bra :D
Jag har en annan, kanske galen ide... Skippa batteriet o sätta dit en stor konding... Den väger inte bly iaf o borde kunna räcka till en start, laddad.

3. Flapper o pair står på listan. Tänker byta ut pluggarna mot annat, lättare material eller silvertejp :rolleyes:

4. Hmmmm, ja. Spånade lite på att anv själva tanken som "lock".... Ger mer plats o meka med dessutom. Tycker slangarna e konstigt dragna o snålt tilltagna.

5. Hörde att hela drevsatsen till hojen (som vi skall tävla med), väger mindre än ett original drivpaket. :näsblod Byyyts... :D

Tack för den infon. Har byggt säkringspaneler till flygplan, så jag vet att ett kabelhams, kan sätta myror i huvudet :rolleyes:

Här kommer några tips om vad du ska börja med....
... när du får bort krympslangen så ser det ut som ett jä... trassel
håll tungan rätt i munnen....
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
2. Ja, jag kikade lite på det, o läste sedan sitt inlägg i SP-1 tråden, men hur fasen blir det vid regn :va Lite väl utsatt. Vikfördelningen e klart bra :D
Jag har en annan, kanske galen ide... Skippa batteriet o sätta dit en stor konding... Den väger inte bly iaf o borde kunna räcka till en start, laddad.

Det kommer inte att fungera.
Dumpa istället batteriet , startmotorn , all skit som hör till elstarten och fixa en startplatta där man rullar upp bakdäcket som killarna har i motogp , finns att köpa för inte så många pengar.
Då har du verkligen fått väck lite skrot på hojen som är onödigt och väger.
Ev får du montera ett 12v minibatteri om motorelektroniken kräver det.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Det kommer inte att fungera.
Dumpa istället batteriet , startmotorn , all skit som hör till elstarten och fixa en startplatta där man rullar upp bakdäcket som killarna har i motogp , finns att köpa för inte så många pengar.
Då har du verkligen fått väck lite skrot på hojen som är onödigt och väger.
Ev får du montera ett 12v minibatteri om motorelektroniken kräver det.

Vadå inte fungera???? Jag har då kört så i två år och aldrig haft något problem.
Inga problem att köra i värsta regn heller

Tack Micke!
Allt har ju ett pris o fattig it-nisse får prioritera lite... :rolleyes: :D

1. Nu sitter det nya pipor på den, men grenröret e org. Vet inte vad Piporna väger, eller om jag ens skall ha dem på. Synd om man mular dem... men men..

2. Ja, jag kikade lite på det, o läste sedan sitt inlägg i SP-1 tråden, men hur fasen blir det vid regn :va Lite väl utsatt. Vikfördelningen e klart bra :D
Jag har en annan, kanske galen ide... Skippa batteriet o sätta dit en stor konding... Den väger inte bly iaf o borde kunna räcka till en start, laddad.

3. Flapper o pair står på listan. Tänker byta ut pluggarna mot annat, lättare material eller silvertejp :rolleyes:

4. Hmmmm, ja. Spånade lite på att anv själva tanken som "lock".... Ger mer plats o meka med dessutom. Tycker slangarna e konstigt dragna o snålt tilltagna.

5. Hörde att hela drevsatsen till hojen (som vi skall tävla med), väger mindre än ett original drivpaket. :näsblod Byyyts... :D

Tack för den infon. Har byggt säkringspaneler till flygplan, så jag vet att ett kabelhams, kan sätta myror i huvudet :rolleyes:

Det kommer inte att bli många slangar kvar när du är klar:D :D :D :D
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Vadå inte fungera????
Jag tror han syftar på att använda en kondensator som substitut för ett batteri.
Tanken att skippa startmotorn har också fastnat, men då får man knuffa eller åka skamkärran om man skulle ha oturen o få stopp o inte lyckas rulla igång igen.
Sånt suger :arsele
Oas.. hur ofta kan det hända...:confused:
Är man ute bland kulor o gräs har man nog andra bekymmer :gnissla

..fixa en startplatta där man rullar upp bakdäcket som killarna har i motogp...
Sådan hade "Burt" med i The worlds fastest Indian :tummenupp
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Här kommer några tips om vad du ska börja med....

2. flytta batteriet, startrelä och sätt det under oljefiltret. Sp:n har mycket vikt som är högt placerad som mår bra av flyttas ner....

Hur får man fast de på lämpligt vis där då?? :va
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad gör 520 kedja för nått? Kanske dum fråga men....

Vanligtvis har man en 530 kedja. Och dessa är tyngre än en 520 kedja(smalare). Fördelen blir uppenbar - mindre vikt. Både dödvikt och roterande.
Som bonus så är dreven till den smalare kedjan lättare. :)

Nackdelen då, kortare livslängd.
Jag vet inte om en 520 håller för de nya 180hk liters hojarna. .


BeBe. Är det "stealth" drev du kör med där bak??
(Dvs, ståltaggar med alu-mitten - kallas även tri-metal "någonting". tredjemetallen sitter i nitarna)
Lätt och hållbart, men relativt dyra. :tungan

Här kommer några tips om vad du ska börja med....

1. 2-1 avgassystem titan carbone. Orginal väger ca 15kg här får du bort minst 11kg. Inget högdraget system.

Hur gillar motorn det?

På TL motorn är det svårt att få den att gå lika bra som med 2-1-2 systemen.
Generellt så har de som försökt förlorat ca 5-10 hk på slangen.
Har dock inte sett hur det där systemet du refererar till ser ut. Det finns ju inget 2-1 system att köpa till en TL, så alla är hemmabygda, och jag tror att man måste ha betydligt fetare rör bak är de som använts.

:)
 
Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
V



Hur gillar motorn det?

På TL motorn är det svårt att få den att gå lika bra som med 2-1-2 systemen.
Generellt så har de som försökt förlorat ca 5-10 hk på slangen.
Har dock inte sett hur det där systemet du refererar till ser ut. Det finns ju inget 2-1 system att köpa till en TL, så alla är hemmabygda, och jag tror att man måste ha betydligt fetare rör bak är de som använts.

:)
Jag vet att det har varit diskutioner på div formum att man inte får ut samma effekt med ett 2-1 system, men det man förlorar är mest i är mellanregistret och en del topp. Detta fixas lätt med en powercomander.
Själv hade jag 132,8 Hk på slangen hos Motorspeed. Jardine har ett färdigt system att köpa, du kan ju kolla om det finns till Tl 1000 också
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nice. :tummenupp

Skulle bli förvånad om Jardine har något helsystem till TL. De vanligaste är Yoshi, M4, eller Akrapovic, en och en annan har Ti-Force. Hade Ti-Force funnits till TL runt 2000 hade det säkerligen funnits fler sådana helsystem på hojarna i dag.

M4 tillverkar ju fortfarande helsystem. Yoshi har slutat tillverka till TLS, men gör fortfarande till TLR (...). Akra vet jag inte, de är så snorigt dyra att få köper dem. Ger 1-2 hästar mer än M4, men är betydligt snyggare. Yohsi är mest bling, men minst Hk av dem 3 märkena (till TL).

Jag tror även att med en PCIII och en Wideband commander och med rätt avstämd slutdel skulle kuna fixa till i stort sett samma HK. Kanske någon enstaka kw mindre, men med 11kg lättare...
:)


Men, nu är jag lite OT med mitt TL snackis i BeBes fin fina RC tråd... :hihi
(Jag får väll bjuda BeBe på en bira nästa gång ;) )
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
BeBe. Är det "stealth" drev du kör med där bak??
(Dvs, ståltaggar med alu-mitten - kallas även tri-metal "någonting". tredjemetallen sitter i nitarna)
Lätt och hållbart, men relativt dyra. :tungan
Hej Putte L! Jag har fördelen att välja lite fritt då hela systemet skall bytas. Jag har nog inte 130 hk där bak (just nu iaf) så jag kan välja lite friare, men skall köra så lätta drev som möjligt. Är dåligt insatt i alla olika benämningar o vad de heter... men har bra lärare :D Jag värdesätter nog initialt låg vikt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Så här ser de ut.

- klipp -

Just detta på bild heter:
530-41T Stealth Tri-Metal sprockets, OEM Suzuki fitment

Men de finns till alla märken och alla sporthojar i olika bredder och antal taggar. :)
Finns med olika färger (anodizerade) på aluminiumet i mitten.


Väger lite mer än ett rent alu-drev. Men håller många gånger längre. Finns ju dock även rena Ti-drev för de rika... :hihi

:hej
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Så här ser de ut..... Väger lite mer än ett rent alu-drev. Men håller många gånger längre. Finns ju dock även rena Ti-drev för de rika... :hihi
Ja det var ju himla tjusigt i sig :D kanske kunde det vara fördelar i ERF om det är snabbt/snabbare att byta kuggkransen. Men tja.... Vad är vitsen? Är de lättare än ett original (som håller x tid) men tyngre än ett alu-drev (som håller y tid).

Ps. Kan du redigera ner bilden lite, det försvårar läsningen i tråden?! Ds.
 
Last edited:

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Jag tror han syftar på att använda en kondensator som substitut för ett batteri.
Tanken att skippa startmotorn har också fastnat, men då får man knuffa eller åka skamkärran om man skulle ha oturen o få stopp o inte lyckas rulla igång igen.
Sånt suger :arsele
Oas.. hur ofta kan det hända...:confused:
Är man ute bland kulor o gräs har man nog andra bekymmer :gnissla

Vill ju inte skrota din idé men du vet att man tillämpar denna start typ under ERF.
På gridden ställs maskinerna upp diagonalt 45 garders linje med 2 meters lucka vid kanten med motorn avstängd.
Slutsats om du skall köra ERF behåll batteri och start motor för Down is out gäller inte i ERF.

Sedan måste du tänka på ljudnivån också, ERF körs inte på bullerfria dagar. 95dB förbifart gäller. En spetta är inte tyst men den låter porrigt och högt.

Lycka till med bygget!!!!!
Spännande tråd.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ja det var ju himla tjusigt i sig kanske kunde det vara fördelar i ERF om det är snabbt/snabbare att byta kuggkransen. Men tja.... Vad är vitsen? Är de lättare än ett original (som håller x tid) men tyngre än ett alu-drev (som håller y tid).

Ps. Kan du redigera ner bilden lite, det försvårar läsningen i tråden?! Ds.

Vittsen är att få stålets hållbarhet och aluminiumets vikt.
Håller som ett stål drev, men väger mindre.
Väger mer än ett rent alu drev. Men man kanske inte kör slut på ett sådant ens på ett eller ett par ERF lopp?

Jag har ju inte ett sådan här själv ännu, men jag tror inte det är meningen att man bara ska (kan?) byta kransen. Hehe, då tjänar ju firmorna mindre pengar på oss... :tungan

PS. jag kan ta bort bilden om du vill, men jag kan inte för minska den då den inte ligger på mitt photobucket konto. DS.
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Vill ju inte skrota din idé men du vet att man tillämpar denna start typ under ERF.... Sedan måste du tänka på ljudnivån också...
Lycka till med bygget!!!!!
Spännande tråd.
Hej o Tack! :)
Ja det är sant. Men min hoj är för min egen träning. Hojen vi skall köra med är en SP:2a o den får behålla kommaigångmojängen :D

Mmmmm... det kan bli lite knivigt m bullergränsen, jag vet dock inte hur mycket jag väsnas med dessa. Men de e "bra vibrationer" :yoparty
Har originaltorpederna kvar dock. Annars får jag tillverka en insats eller lösa det på annat sätt. Man kan "knäcka" ljud på lite olika sätt.

Kul du finner tråden läsvärd. Hoppas vi ses på banan om du inte e ute o reser när det är träning eller körning :)
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Vittsen är att få stålets hållbarhet och aluminiumets vikt.....
Gjorde en liten test då jag inte såg någon copy right-info....
Lite Prt Src o bildprogram fixar biffen. Du tar inte illa upp om jag skalat av den i övrigt porrigt läcka sukan?! :pannkyss
Du kan ju länka ditt inlägg till denna bild.
 

Bifogat

  • Drev.jpg
    Drev.jpg
    100.1 KB · Visningar: 214
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:)

Det är OK, bilden var till för dig. Lite enklare att visa en bild än att försöka förklara... heh

Mmmmm... det kan bli lite knivigt m bullergränsen, jag vet dock inte hur mycket jag väsnas med dessa. Men de e "bra vibrationer" :yoparty
Har originaltorpederna kvar dock. Annars får jag tillverka en insats eller lösa det på annat sätt. Man kan "knäcka" ljud på lite olika sätt.

Som jämförelse så dånar min TLR exakt 102.5 db på besiktningen med NYTT M4 helsystem. Efter 4 år så låter den lite mer. Om du kommer ihåg hur mkt den dånar på ett TT.
D.v.s. låter den lika mycket som min så låter du för mycket för att klara dig vid en bullermätning på bana.
103 db stillastående SBP ljudmätning ~ 96 db förbipasserande.
Men är väll inte världens bästa jämförelse. Men man brukar ju säga att 103 = 96 db på de två olika mätsätten.

Med db-killers så mäter inte ens SBP, så jag kan tyvärr inte ge dig jämförelse siffror på det. Men det är relativt stor skillnad.
Och - Ja, man förlorar en del puff i motorn. Men, jag slänger ju bara i mina utan att justera om något i insprutet, och gör man det (justerar) så borde man få en mindre negativ skillnad. :)

En annan jämförelse är att titta på en likartat sport. T.ex Motocross där de har gått från "frikostiga ljudkrav" till oskuldstighta ljudkrav (tror de ligger på 94 db på en del banor...). Och det har de flesta löst genom att ha två slutburkar där man tidigare hade en.
Med andra ord, att byta till en dämpare på en redan ljudlighoj kommer att göra den änny ljudligare. :tungan
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Har du kolfiberframskärmar på banhojjarna (SP2:eek:rna) då?! Har 3 st kvar som du kan få till ett mycket bra pris!!!!! 1500:-/st om du köper 1 eller 2, köper du alla tre får du ett ännu bättre pris!!!!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det är OK, bilden var till för dig. Lite enklare att visa en bild än att försöka förklara... heh...
Med andra ord, att byta till en dämpare på en redan ljudlighoj kommer att göra den änny ljudligare. :tungan
Jo en bild säger mer än 1000 ord... Stort tack iaf! :)
Vi får helt enkelt vänta o se. Då väldigt få verkar vilja ha originalen, kan man ju lika gärna optimera motorn efter dem o skrapa upp dem till o börja med.

Får spela in ljudet o lägga upp ett klipp här då kanske :D

För att lägga in en kommentar här har jag hittat kolfiber luftbox o snorkel till hyfsat pris: ...Hoppas att det e till nöje :D
Bahh..... Sluta retas! Jag får gåshud.... :D Shit va porrigt :tungan
Inte för min plånbok än iaf... Ensam om räkningarna... :rolleyes:

Har du kolfiberframskärmar på banhojjarna (SP2:eek:rna) ... köper du alla tre får du ett ännu bättre pris!!!!
Jag kan ju fråga, men va fasen skall jag med tre skärmar till annars?! :confused: :D
Jag kniper kanske en... nu har jag 9 lakan att lägga ut först.... :gnissla

Förutom de två moddarna jag skall göra kikas det på batteri. Två små blyaccar kan ersätta original. Då kan vikten minskas m 75-66% beroende på lösning. Lättare o placera två mindre än ett stort....
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top