Operation förädling. SPetta - Banracer.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ja där förvinner ju 4kg...mot orginal, ca en tysing/kg är ok pris
Jooo... men jag har inte samma brallor som pojken med guldbyxorna :rolleyes:

Hur mycket "vikt" köpte du bort kontra att modda o ta bort befintlig utrustning? Visst kan man köpa allt i kevlar o titan om man har råd... Men att bygga e ju lite av en konst o inovationsfödare... :D
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag kan ju fråga, men va fasen skall jag med tre skärmar till annars?! :confused: :D
Jag kniper kanske en... nu har jag 9 lakan att lägga ut först.... :gnisslaQUOTE]

Klart du behöver nån extra om du kommer att köra bana...:D Nej men kolla gärna om det är flera som vill köpa en, säljer jag alla tre samtidigt blir det ett ännu bättre styckepris:tummenupp
Kolla sp1 tråden för bild och vikt angivelse av Jonte76, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112088&page=36
Även sidan innan för att se min "annons".....
Kom o köp!:tuttar
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
En kväll i garaget.

- Jaha o vad gjorde du i lördags?
- Jo jag var o mekade m hojen.
- Själv, en lördagskväll? :confused:
- Ja visst. Va då, det är väl fullt normalt :rolleyes:

Ett aldeles ypperligt sätt att få vara ifred när man annars är inbokad.. :D

Så vad blev gjort då?
Ja, ser man på antal timmar o borttagen vikt, hände det inte mycket. - 1,3 kg blev det idag. Det som blev gjort var: Flapper modden gjord. Tändningen bortagen. Omdragning av startknapp o nödstopp. Samt Byte av Clip On. Halva vikten på dem :D

Det som får kallas som motgång var svårigheterna att få bort luftboxen... Fasen vilken lång skruvmejsel man måste ha för att få loss främsta skruven i tratten till insuget. Tålamod har jag gott om men med mina o pappas verktyg gick jag bet... :huvet

Imorgon skall jag besöka Biltema :tummenupp

Här är några bilder :)
 

Bifogat

  • -DSC01186.JPG
    -DSC01186.JPG
    133.2 KB · Visningar: 110
  • -DSC01185.JPG
    -DSC01185.JPG
    111.1 KB · Visningar: 74
  • -DSC01187.JPG
    -DSC01187.JPG
    112.9 KB · Visningar: 101
  • -DSC01188.JPG
    -DSC01188.JPG
    118.9 KB · Visningar: 134
  • -DSC01189.JPG
    -DSC01189.JPG
    130.1 KB · Visningar: 110
  • -DSC01191.JPG
    -DSC01191.JPG
    119.3 KB · Visningar: 98
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Grovjobbet nästan klart.

Go kväll alla vinterhatande mc-vänner!
Nu sitter man i soffen efter ännu en trevlig eftermiddag i garaget. Denna gång med riktig skruvmejsel från Biltema :D

Nu blev jag helt klart m Flappermodden och Pairmodden. Det blev ju helt plötsligt en hel del plats över under luftburken. Skall tillverka täckbrickor för till inloppen över avgasventilen. Som plugg till vakumanslutningen på främre insuget hittade jag en gummihatt till en cykelventil. Den passade klockrent! :tummenupp

Luftburken är däremot bland det dummaste konstruktionerna jag sett :gnissla
Anslutningar inne i o parkerade (expansionskammare?) inne i burken som stjäl plats o volym... Man skulle kanske prova på o bygga en egen... kleta lite glasfiber...

Nu är jag nere på - 8 kg på demonterade originalsaker + byte till annat styre. Hmmm... känns som lång väg kvar... Batteribyte - 2kg, lite skruvar kanske ger - 1 kg o inte minst byte av drivpaket. Där är nog en del att ta av. :rolleyes:

Min hemläxa består i att ta reda på hur jag lurar systemet att tro att stödet är uppe även om den ligger i växel. Fibblade lite m byglingar men nja, jag får göra bättre re-search... Fram med brytarn o mäta...
 

Bifogat

  • DSC01202.JPG
    DSC01202.JPG
    109.8 KB · Visningar: 67
  • DSC01197.JPG
    DSC01197.JPG
    100.7 KB · Visningar: 77
  • DSC01196.JPG
    DSC01196.JPG
    109.4 KB · Visningar: 66
  • DSC01194.JPG
    DSC01194.JPG
    124.1 KB · Visningar: 86
  • DSC01193.JPG
    DSC01193.JPG
    107 KB · Visningar: 77
  • DSC01192.JPG
    DSC01192.JPG
    132.6 KB · Visningar: 94
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag har inget att tillägga vad det gäller själva bygget, men jag vill iaf säga att det är intressant, kul och spännande läsning! Fortsätt så :tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag har inget att tillägga vad det gäller själva bygget, men jag vill iaf säga att det är intressant, kul och spännande läsning! Fortsätt så :tummenupp
Tack! Kul att det uppskattas. Kommer du på någon kul eller (och) galen idé är jag idel öra. :)
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Min hemläxa består i att ta reda på hur jag lurar systemet att tro att stödet är uppe även om den ligger i växel. Fibblade lite m byglingar men nja, jag får göra bättre re-search... Fram med brytarn o mäta...
Så här ser principerna för startkretsen respektive tändningskretsen ut om du inte har dem sedan tidigare:
 

Bifogat

  • SP1_startkrets.JPG
    SP1_startkrets.JPG
    69 KB · Visningar: 79
  • SP1_tändningskrets.JPG
    SP1_tändningskrets.JPG
    72.4 KB · Visningar: 73

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Framsteg...

Va e klockan :va 18.50... ja okej, jag kör väl ut till garaget en liten stund. :)

Sagt o gjort, swich iväg o snabbt in om Biltema på vägen för att fastställa inspirationen o idéer. Väl framme får jag ut bilskrället som fyller upp värdefullt svängrum som min lilla babe faktiskt kräver för öm ombyggnad.

Men va f-n :va Kablarna stämmer inte riktigt med de jag såg. Men vänta, den känner jag igen... Fram med sladd o prova bygla, jag kollade ju hemma innan jag åkte, mek mek mek.... o bygla o i m 1:an, koppla o.. BRUUUMM! Yeah :yoparty

Gott. Nu e starten fixad, nu skall jag hitta lämplig lösning för tändningen. Har ett par alternativ som jag spånar på och byglingen skall fixas lite snyggare än som synes.

Krille kom förbi o vi gick in o fikade m pappa o han var märkbart intresserad o glad o få höra lite motorsnack i köket ännu en gång. :)

Ut o meka igen. Nu gick jag loss på elsystemet medans Krille höll sällskap.
-Undra vad klockan är? sa han... Oups... 22.40! Va tjugo i elva? :confused:
Japp sa han med ett :D Fan, o jag som e pigg som en mört...

Nåväl, time to round up.... Bye bye babe o garaget! 23.30 är jag åter hemma :)
 

Bifogat

  • DSC01214.JPG
    DSC01214.JPG
    87.7 KB · Visningar: 92
  • DSC01212.JPG
    DSC01212.JPG
    86.2 KB · Visningar: 82

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
-3,5 kg.

Efter en snabb vecka på jobbet så stod äntligen helgen för dörren.
Det skall mekas, tränas o så går söndagen åt till mässan o shopping i GBG, ja det skall nog gå :D

Idag kom den lille elektrikern o fd. flygplanspanelbyggaren fram. Bort med gamla fula långa o stela kablar. Här skall det möbleras om. Fasen att jag inte (än iaf) kan klippa i kabelstammen. Nåja, gör som Kajsa Varg. Jag tar vad jag haver... Samla elektronik o sänka dess högt placerade vikt.

När väl originalbatteriet var borta var det en balja lagom stor för att rymma ECU o den andra klumpen. Laddningsreläet flyttade dock inte så långt, andra sidan o marginellt längre ner. Längre ner åkte däremot tändspolen som får gunga tillsammans med lutningsvinkelgivaren. För att inte dra lika långa kablar jag redan tagit bort, fick jag idén att flytta reläet närmare.
Tycker jag fick till det ganska bra. :) Nu återstår själva montaget av batteriet.

Imorgon söndag har jag en massa "bra o ha" med mig hem" Ny tank skall det bli o intressant hur mycket det skiljer från stål till aluminium. Nya fotpinnar blir det ev också...
:yoparty
 

Bifogat

  • DSC01218.JPG
    DSC01218.JPG
    144.7 KB · Visningar: 90
  • DSC01219.JPG
    DSC01219.JPG
    135 KB · Visningar: 103
  • DSC01220.JPG
    DSC01220.JPG
    128.8 KB · Visningar: 133
  • DSC01221.JPG
    DSC01221.JPG
    137.5 KB · Visningar: 105
  • DSC01222.JPG
    DSC01222.JPG
    132.4 KB · Visningar: 98
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Prylar o mek

I veckan kom mitt motorbultskit. :D De vägde min sann inte mycket... dock kunde det varit bättre precision på måtten o mer komplett.
Fick en bult över o endast en passade vid vattenpumpen... Hmmm... :va

Prylarna jag släpade hem förra helgen börjar komma till nytta. En helt ny, ren o fin ventilationsslang fick bli reservoar till bromsvätskan bak. Lite rosa slang får lyfta fram det femenina vilddjuret :D

Aluminuimprofil o fästen för buntband inköpt till batteriet.
Anslutningen till startmotorn och jord klart, nu när man väl köpt rätt kabelskor :rolleyes:

Borttagningen av drevkåpa o fästet för slavcylindern til kopplingen gick inte riktigt som planerat då den svikar aningen med distanserna jag använde. Får klura lite mer på den... :va Kanske jag fatt i en beg. o fräsa ur den lite.

Ikväll blir det lite mer mek... Trevlig helg på er :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC01233.JPG
    DSC01233.JPG
    123.8 KB · Visningar: 129
  • DSC01232.JPG
    DSC01232.JPG
    125.3 KB · Visningar: 123
  • DSC01231.JPG
    DSC01231.JPG
    117 KB · Visningar: 86

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Blir ju rätt sugen på o rota i min egen hoj, mest för o få bort vikt..
Men vill ju ff ha den i legalt gatskick..
Men att få ner vikten så man har lägre tyngdpunkt e nog bra, batteri o ellösningen ska nog checkas, många andra modds e redan utförda.

Följer tråden o tycker dene riktigt intressant! :tummenupp
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Förslag på placering av batteri!!!! Du kan göra quiting gear mod och få bort ett kilo skrot som inte behövs. Det sitter två drev på kammarna och det ena sitter lite offset för att få hojen att gå tystare......ta bort dessa och du får en hoj som svara på gasen bätter + att gyrot blir mindre = den svänger bättre

Byt ut plasten i bakramen mot alu och gör lådan så liten som möjligt
 

Bifogat

  • Battery-Bracket_setup_incl._rectifier.JPG
    Battery-Bracket_setup_incl._rectifier.JPG
    87.5 KB · Visningar: 202
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Förslag ...
Byt ut plasten i bakramen mot alu och gör lådan så liten som möjligt
Tackar Micke! :tummenupp
Batterimontaget såg inte så enkelt ut, men snyggt! Problemet just nu, är att jag inte vill klippa i kablaget, men då jag nu har ett extra, kommer jag nog att stycka ett kablage. :rolleyes:
Jag fick också tag i en kapad bakram, den skall monteras :D

Är det specialgjorda slangar för oljekylaren?
Motormodden får jag forska i... :)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Uppdatering.

Klämmer in lite bilder från kvällens joxande.
 

Bifogat

  • DSC01234.JPG
    DSC01234.JPG
    122.3 KB · Visningar: 124
  • DSC01235.JPG
    DSC01235.JPG
    109.3 KB · Visningar: 110
  • DSC01236.JPG
    DSC01236.JPG
    110.7 KB · Visningar: 86
  • DSC01237.JPG
    DSC01237.JPG
    119.1 KB · Visningar: 111
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjusigt, men är det inte risk att det blir lite varmt åt batteriet när du stannar efter hårdkörning?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
hur går det med bantningen? Ser bra ut på bilderna.... Men ska du inte ha en kolfiber framskärm iaf tror du... ?! ;-) Där har du ett halvt kilo till.... nästan....
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top