Organdonation!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är redan med.
Tycker att är man villig att ta i mot organ ska man vara villig att lämna organ

Har klistrat på en liten symbol på körkortet + donationskort i plånboken.

donatelife_logo.gif

Donationskortet ligger i plånboken men var hittar man den du klistrat på KK?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Donationskortet ligger i plånboken men var hittar man den du klistrat på KK?

Skrev bara ut bilden i ca 1x1 cm i färg och satte ditt det lite snyggt med genomskinlig tejp.

Många som anstränger sig lite extra för att se vad det är när man får visa upp leg. :hihi
 
Last edited:

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
Är redan med, mina annhöriga ska inte behöva ta det beslutet när jag ligger med pipen i vädret. Dom får ta det som går att använda resten kan dom gräva ner eller mata kråkorna med mig kvittar det.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Om man bara vill donera sina organ till andra hojåkare, hur gör man då? :va

Vill ju inte riskera att dom hamnar i nån tråkig fotbollsspelare! :tungan
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Har länge funderat på detta men ej tagit mig tid att leta upp hur/var, men nu är det gjort!

Tack för ett bra initiativ
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man bara vill donera sina organ till andra hojåkare, hur gör man då? :va

Vill ju inte riskera att dom hamnar i nån tråkig fotbollsspelare! :tungan

Fotbollsspelare dör av plötslig hjärtdöd allt hopp är ute innan materielförvaltarn ens är framme med luktsaltet:död vi dör oftast på IVA/sjukhus eller i ambulans så rent statistiskt så ger vi mer och tar mer av speciellt blod men även organ än en bollkalle.

Sen bryr jag mig inte vilket liv mina organ kan rädda.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Skulle vilja skriva in mig i registret, men det måste la finnas krav någonstans? Jag får till exempel inte lämna blod pga en kronisk sjukdom, som jag inte ens lider utav, men bara för att den var kronisk så får jag inte lämna. Någon som vet vad som gäller om man vill donera sina organ när man dött?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skulle vilja skriva in mig i registret, men det måste la finnas krav någonstans? Jag får till exempel inte lämna blod pga en kronisk sjukdom, som jag inte ens lider utav, men bara för att den var kronisk så får jag inte lämna. Någon som vet vad som gäller om man vill donera sina organ när man dött?

Att lämna blod är en sak där görs en medicinsk undersökning innan du ens får lämna. Organdonator kan alla vara på kortet du bär med dig men sen om dom kommer att använda dina organ avgörs senare när man kollat att organen fyller kriterierna för donation smitta, sjukdom mm.
 

Elmannen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
2005 Yamaha Fz6-s 98hk :)
Jag behöver inte mina organ när jag är död, då kan de lika bra göra nytta för någon annan :)
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Att lämna blod är en sak där görs en medicinsk undersökning innan du ens får lämna. Organdonator kan alla vara på kortet du bär med dig men sen om dom kommer att använda dina organ avgörs senare när man kollat att organen fyller kriterierna för donation smitta, sjukdom mm.

Okej okej toppen, skall anmäla mig sen senare.:)
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag behöver inte mina organ när jag är död, då kan de lika bra göra nytta för någon annan :)
x2

Självklart är man med i donationsregistret.

Kan jag rädda/underlätta någons liv efter min död så är jag mera än villig att göra det.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Vad smidigt att man inte behövde e-leg. Nu är jag också anmäld och hoppas mina ruttna organ kommer någon till hjälp.
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har ju funderat på det här tidigare men inte blivit av känns lite som ett dåligt omen. Men nu är det gjort skulle ju gärna vilja ha någons organ om det behövdes och vi är väl mer benägna att behöva organ än andra.

Så det var bara att anmäla sig.

//Dafe
 

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Anmäld!
Tänkte göra det för länge sedan, men som så mycket annat rann det ut i sanden.

Rätt skön känsla att veta att man kanske kan rädda ett liv när ens eget har brunnit ut...

Jag har lika lite nytta av mina organ som av mina pengar när jag väl kastar in handduken... Passa på att lev gott här och nu för likskjortan har inga fickor och imorgon kan det vara försent!

Var rädda om er!
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Har också anmält mig nu! :wiggle
Något som jag likt andra här har funderat på länge, men inte kommit till skott med.
Men jag undrar hur anmäler man sig till att även få sin kropp donerad till undervisning, i tex när de undervisar läkarstudenter skär de ju i kroppar och visar hur senor och muskler och innanmätet ser ut, hur änmäler man sig till det?
Ganska fantastiskt att om jag dör imorron så kan någon annan ta och använda mina njurar eller hjärta eller hornhinnor. :tummenupp

Fast jag måste erkänna att tanken känns lite läbbig att de skulle skära ut ens ögon...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Anmäld nyss.

Du Dioden, du kan väl sammanställa hur många som nappar på organdonation, det vore kul att se hur många som går med.
Och sen kan du köra en kampanj på stan hur duktig vi sporthojare är, vem vet vägverket kanske släpper till lite på hastighetsbegränsningar för att öka tillgång på organ.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag tycker de känns skitkonstigt att nån ska karva sönder mig o plocka mig på delar när jag dör. kan inte förklara.. dock är jag inskriven sen 1 mån tillbaks.
valde bort nån grej.. typ om de va hud el likn... vill se någorlunda hel ut.. sen har dom ju börjat med dessa ansiktstransplationerna.. huvva så ful som jag är önskar jag inte min värsta fiende :rolleyes:
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
...Men jag undrar hur anmäler man sig till att även få sin kropp donerad till undervisning, i tex när de undervisar läkarstudenter skär de ju i kroppar och visar hur senor och muskler och innanmätet ser ut, hur änmäler man sig till det?...

Det här har jag också funderat på, man är ju ändå maskföda annars så varför inte göra någon nytta istället
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top