Oseriösa säljare på Blocket

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är det bara jag som stör mig och blir rent ut sagt förbannad på säljare som inte tycks vilja ha sålt grejerna dom lägger upp på blocket. Har kontaktat en kille som säljer lite delar som jag är intresserad av, problemet är att denne bara har skrivit med sin e-postadress. Fine för mig om man kollar sin e-post regelbundet, men vissa tycks vara helt e-postbefriade. Nästan så man undrar om det inte är en lånad e-post.

Jag är inte heller jätte förtjust i när okända människor ringer och vill köpa mina tjänster, men jag brukar skriva det och säga att sms funkar fint.

Lustigt nog verkar dessa e-postbefriade människor alltid bo i Huddinge, och det är inget skämt! Alla gånger jag har stött på problemet har säljaren bott i Huddinge. Finns det någon slags klubb för e-postbefriade blocketannonser i Huddinge eller??? :confused:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag bor i Huddinge, och enda gången jag är en "dålig säljare" är när jag får idiotiska frågor, långdragna mailkonversationer och vaga köpsignaler.

Det ÄR jobbigt att sälja grejer på blocket, för att man måste exponera sig mot allsköns pack, fåntrattar och muppar.

Men, jag har träffat de allra trevligaste människorna också, iaf när det är hojrelaterat.

Säljer man något till ett i sitt tycke bra pris, har man lite till övers för krångliga köpare.

Sen ingår ju Skogås, Trångsund osv i Huddinge, där folk ofta är lite mindre sociala och mer lurkiga än bättre delar som till exempel Segeltorp.

Välutbildad medelklass och uppåt är ofta lätta att ha att göra med, svarar på mail och telefon, kommer i tid osv.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
"Jag köper delarna om du svarar mig" skrev jag till säljaren, undra om han tog illa upp...

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
haha fick tanken att ni två kanske sitter å mailar varandra ? :D

sen är det som chronic säger, finns olika bra å dåliga sidor i sthlm med.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag bor i Huddinge, och enda gången jag är en "dålig säljare" är när jag får idiotiska frågor, långdragna mailkonversationer och vaga köpsignaler.
Jag har letat efter ett par fina gaffelben från en husa i typ 5 år, lite segt om säljaren tar mig för en idiot då. Personligen svarar jag alltid på mejl oavsett vad frågan är, köparen kanske bara har svårt att uttrycka sig. Jag kan säga att jag hoppar upp och ner och kollar mejlen var 10e minut, har man väntat på nått i 5 år så blir det så...
Här är annonsen förresten: http://www.blocket.se/stockholm/Husaberg___Ktm_48701537.htm?ca=15&w=3

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som senast man sålde hoj och fick frågan via sms om man hade sålt hojen ännu !?.

Nä, svarade jag och sedan uteblev svar från det numret helt.

När hojen några dagar senare blir såld till ny glad ägare dyker ett nytt sms upp från tidigare nummer om hojen ännu är såld !?.

Ja, svarar jag och får tillbaka ett sms där vederbörande förklarar att han ju visat intresse av att köpa den !?.

Somliga är dumma i huvudet på riktigt. :crash

Sanningen förhåll sig nog på det viset att denna kuf till köpare förmodligen trodde han skulle kunna dumpa priset på hojen och när det sedan inte gick och den var såld så blev vederbörande sur som en liten unge utan Lördagsgodis.

Att folk inte kan svara på ett enkelt samtal muntligt via telefon när man ska göra affär mellan två individer utan detta mailande och sms vid försäljning är bara barnsligt.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som senast man sålde hoj och fick frågan via sms om man hade sålt hojen ännu !?.

Nä, svarade jag och sedan uteblev svar från det numret helt.

När hojen några dagar senare blir såld till ny glad ägare dyker ett nytt sms upp från tidigare nummer om hojen ännu är såld !?.

Ja, svarar jag och får tillbaka ett sms där vederbörande förklarar att han ju visat intresse av att köpa den !?.

Somliga är dumma i huvudet på riktigt. :crash

Sanningen förhåll sig nog på det viset att denna kuf till köpare förmodligen trodde han skulle kunna dumpa priset på hojen och när det sedan inte gick och den var såld så blev vederbörande sur som en liten unge utan Lördagsgodis.

Att folk inte kan svara på ett enkelt samtal muntligt via telefon när man ska göra affär mellan två individer utan detta mailande och sms vid försäljning är bara barnsligt.

Haha, synd att inte blocket har FAQ i vett och etikett.

Angående samtal håller jag inte med dig, jag har inte tid att sitta och prata i ur och skur. Speciellt inte när man sitter vid skolbänken och måste koncentrera sig hela tiden. Nej folk får mejla eller sms:a så svarar jag när jag har tid. Synd men sant.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Personligen struntar jag fullkomligt i de annonser där det inte framgår namn. Många kör med ett påhittat namn länkat till saker de säljer. Det kan vara namn med allt från Honda, pm, Suzuki osv osv. Hur kul är det på en skala? Så för mig känns det inte lönt att maila sådana. Dessutom verkar många inte ens vilja svara på när man skriver frågor om objektet via mail. Märkligt.

Fast priset går nog till personer som skriver typ "Säljes billigt........................till högstbjudande..." öööhm jaahaaaaa?? :4skrika:smasha

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
Ingen
Dem gånger jag har sålt av grejer så tycker jag det är drygt att checka av mailen var och varannan dag för att kolla om någon är intresserad utav det jag säljer och när man väl svarar dem på mailen så är dom plötsligt inte intresserande har hänt mig alldeles för ofta. så jag brukar avsluta mina annonser med att om ni är intresserad så ring mig efter 16:00. mejl är lånad.

för om jag ska vara helt ärlig om en person verkligen är intresserad utav att köpa en grej så ringer man säljaren, utbyta ett par ord om skick, ålder etc och sedan lämna kontaktuppgifter och så vidare via mejl eller sms om intresse fortfarande finns.

Jag tycker det är lite oseriöst med sms/mejl så jag brukar skita i att svara dem, om dem verkligen vill ha det, tro mig dem ringer mig då.

förstår inte varför folk skall vara så rädda att ta upp en telefon o ringa personen? det tar ju bara längre tid att få ett bra svar via sms eller mejl än vad det tar att ringa någon.

anyways det var ju bara min personliga åsikt om saken, ta inte det för personligt :tungan

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Tycker inte mail är något problem, varken att maila eller bli mailad. Jag brukar dock formulera mig kort och tydligt. Däremot gillar jag av någon anledning inte sms.

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
KTM 690
Har också erfarenheter av att dom som bara lägger ut sin mail som enda kontaktväg är väldigt oseriösa. Jag tar mig alltid tid till att svara på mail från ev köpare även om det är fullkomligt idiotiska frågor, för man vet ju själv hur irriterande det är att inte få svar från någon man själv har mailat.

Idag har väl de flesta sina mail knutna till sina smartphones? Det är ju fan bara ett fingertryck bort att kolla den lite snabbt. Många har ju givetvis inte det alternativet, men då hoppas man ju att dom väljer något av de andra kontaktsätten.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Svårt att ringa nån som inte lämnat telefonnummer.

Dem gånger jag har sålt av grejer så tycker jag det är drygt att checka av mailen var och varannan dag för att kolla om någon är intresserad utav det jag säljer och när man väl svarar dem på mailen så är dom plötsligt inte intresserande har hänt mig alldeles för ofta. så jag brukar avsluta mina annonser med att om ni är intresserad så ring mig efter 16:00. mejl är lånad.

för om jag ska vara helt ärlig om en person verkligen är intresserad utav att köpa en grej så ringer man säljaren, utbyta ett par ord om skick, ålder etc och sedan lämna kontaktuppgifter och så vidare via mejl eller sms om intresse fortfarande finns.

Jag tycker det är lite oseriöst med sms/mejl så jag brukar skita i att svara dem, om dem verkligen vill ha det, tro mig dem ringer mig då.

förstår inte varför folk skall vara så rädda att ta upp en telefon o ringa personen? det tar ju bara längre tid att få ett bra svar via sms eller mejl än vad det tar att ringa någon.

anyways det var ju bara min personliga åsikt om saken, ta inte det för personligt :tungan

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Personligen struntar jag fullkomligt i de annonser där det inte framgår namn. Många kör med ett påhittat namn länkat till saker de säljer. Det kan vara namn med allt från Honda, pm, Suzuki osv osv. Hur kul är det på en skala? Så för mig känns det inte lönt att maila sådana. Dessutom verkar många inte ens vilja svara på när man skriver frågor om objektet via mail. Märkligt.

Fast priset går nog till personer som skriver typ "Säljes billigt........................till högstbjudande..." öööhm jaahaaaaa?? :4skrika:smasha

Men det kunde ju vara lite coolt med ett namn som TurboHayabusa ha ha ... :crash

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det är för mycket dårar överallt. Jag lämnar endast mail eftersom jag inte har tid eller orkar dividera i timtal med kreti och pleti som kan utveckla samtalen in absurdum. Jag vill heller inte ha samtal hela tiden. Det har dock aldrig varit några problem med att kolla igenom e-mailen och återkomma den vägen med svar på relevanta frågor etc. Är det ett seriöst intresse och allt är grönt hörs man av på telefon och slutför affären helt enkelt. Då har man sparat all tid det hade tagit att hela tiden bli störd och prata med allsköns märkliga individer.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Mail är kungligt.

När jag letar hoj så är det mycket sällan som jag endast är intresserad av ett enda objekt.
Då kastar man iväg ett gäng mail med eventuella frågor. Vill folk inte svara så finns det sjukt många andra hojar till salu på blocket.

Och är jag säljare så svarar jag så klart både i telefon och på mail.
Ja mail där folk bara prutar 25% på priset skiter jag så klart i att svara på.

Men generellt tycker jag att mail är det som fungerar bäst, då kan man tänka igenom både frågor och svar, man kan gå tillbaka och läsa vad som har sagts osv.

Så! det var MIN åsikt.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Alla som skickar skambud utan att ha sett varan är en plåga och pina. Dom förtjänar ingen reaktion ens.

Affärer ska göras seriöst, är man intresserad av hojen eller delen så visar man säljaren respekt genom att: komma i tid, att hålla korrespondensen levande och inte slösa motpartens tid genom att pruta vårdslöst.

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hittade en gaffel hemma i Götet istället, även denna grabb lämnade bara ut mejlen men han svarade efter en kvart också :banana

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i

Om man är stum är det svårt att göra affärer med dig, tänkt på det? ;) Darrar man på rösten eller stammar föredrar man nog inte heller att ringa...

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
Ingen
Om man är stum är det svårt att göra affärer med dig, tänkt på det? ;) Darrar man på rösten eller stammar föredrar man nog inte heller att ringa...

Mjo, om man nu har en anledning till att man inte kan ringa, och berättar detta i mejlet eller på smset så godtar jag ju det. Men över allt annat så föredrar jag faktiskt att folk ringer. inget illa menat så sätt. Jag tycker att mejl i överlag blir drygt då 9/10 fallen så vill personen antingen pruta med minst 50% eller bara ha en liten del utav hela objektet jag har till salu. och jag kan säga dig att folk som ringer har i överlag en tendens att vara mer intresserad utav objektet jag säljer än dem som mejlar. visst går det och göra affärer med mejl och sms men som sagt inget jag föredrar särskilt inte när det gäller dyrare grejer.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!