Oseriösa säljare på Blocket

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja den varianten är ju inte rolig någonstans. Kan förstå det. Men jag själv brukar tex lägga ner en hel del tid på bakgrunds kontroll innan jag ringer eller mailar någon om något. Blir det då stopp på lurigt tfn nummer eller ingen möjlighet att se vem man kontaktar faller dom oftast bort för mig.

Hur svårt är det att maila och t.ex be om regnummret då?

Senaste gångerna jag sålt saker har jag inte skrivit ut telefonnummer, jobbigt många idioter som ringer i tid och otid sen har jag ganska kass mobiltäckning med så blir mycket "VA!? VAD SA DU?!?", enkelt och snabbt med mail och blir inga missförstånd, och man kan själv välja vilken köpare man vill ringa upp

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Hur svårt är det att maila och t.ex be om regnummret då?

Senaste gångerna jag sålt saker har jag inte skrivit ut telefonnummer, jobbigt många idioter som ringer i tid och otid sen har jag ganska kass mobiltäckning med så blir mycket "VA!? VAD SA DU?!?", enkelt och snabbt med mail och blir inga missförstånd, och man kan själv välja vilken köpare man vill ringa upp

Har man en egen mail så räcker det gått för mig. Men kombinera ospårbar tfn och "lånad mail" så avstår jag.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Folk har i regel extremt stora problem med att säga att varan är såld så när man ringer på en annons eller skickar ett mejl och inte får ett svar är i regel varan såld.

Varför de bara inte tar bort annonsen har jag inget svar på, det är väl ungefär samma mysterium som varför folk har så svårt att säga att varan är såld :gnissla

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Folk har i regel extremt stora problem med att säga att varan är såld så när man ringer på en annons eller skickar ett mejl och inte får ett svar är i regel varan såld.

Varför de bara inte tar bort annonsen har jag inget svar på, det är väl ungefär samma mysterium som varför folk har så svårt att säga att varan är såld :gnissla

Även om jag inte skulle göra så själv så tror jag att folk gör så när varan är bortlovad men dom inte fått pengarna än, dvs dom "sparar" dig till om köparen skulle backa ur. Istället för att det senare dyker upp en annons "sätter ut hojen igen pga oseriös köpare" så låter dom annonsen ligga kvar.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jag brukar ibland maila skambud, frågor (från annan mail adress) för att få reda på ungefär vad det är för säljare jag har att göra med. Vart gränsen går osv (lite löjligt kanske men kan vara väldigt bra för mig att göra en bra affär.)

På såna mejl svarar jag : Motorcykeln är inte till salu för xx xxx kr. Tack för för visat intresse.
/ x

Sedan öppnar jag aldrig mejl från den adressen.

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Istället för att det senare dyker upp en annons "sätter ut hojen igen pga oseriös köpare"

Det där är en formulering jag inte förstår.
Först och främst så kan det ju omöjligt finnas en oseriös köpare, då varan inte vart såld.

Vidare förstår jag det som att Säljaren alltså har tagit bort annonsen i förväg innan varan är såld. Köparen har säkerligen sagt att denne ska köpa men innan pengar och vara är utbytta så har ju faktiskt ingen affär genomförts. Att köpare och säljare ofta har milsvida skilnader i uppfattning om "rätt pris" samt skick borde inte för någon vara en nyhet. Är det då verkligen köparen som är oseriös?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det där är en formulering jag inte förstår.
Först och främst så kan det ju omöjligt finnas en oseriös köpare, då varan inte vart såld.

Vidare förstår jag det som att Säljaren alltså har tagit bort annonsen i förväg innan varan är såld. Köparen har säkerligen sagt att denne ska köpa men innan pengar och vara är utbytta så har ju faktiskt ingen affär genomförts. Att köpare och säljare ofta har milsvida skilnader i uppfattning om "rätt pris" samt skick borde inte för någon vara en nyhet. Är det då verkligen köparen som är oseriös?

Håller med helt och hållet.
Samma mysterium för mig som med "intressekoll" - vad är det?
Antingen ska jag väl sälja prylen, och då annonserar jag ut den, annars så låter jag bli.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Antingen ska jag väl sälja prylen, och då annonserar jag ut den, annars så låter jag bli.
Man ska alltid mejla intressekollare och klargöra att man inte är intresserad.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det är säljare som vill verka mindre desperat än de egentligen är. Ganska genomskinligt. Tycker det hade varit bättre att skriva en annons och testa marknaden i vanlig ordning. Det är ju bara att ta bort annonsen om man tycker att responsen är dålig och lägga ut vid ett senare tillfälle när man tror att det är mer gynnsamt att sälja.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Alla som skickar skambud utan att ha sett varan är en plåga och pina. Dom förtjänar ingen reaktion ens.

Affärer ska göras seriöst, är man intresserad av hojen eller delen så visar man säljaren respekt genom att: komma i tid, att hålla korrespondensen levande och inte slösa motpartens tid genom att pruta vårdslöst.
Pruta vårdslöst?
Slösa motpartens tid?
Om man tycker att budet är dåligt så säger man bara nej tack!
Om ska jag åka långt för att köpa någonting så kommer jag överens om priset innan jag åker, då förutsätter jag att säljaren är ärlig med skicket på hojen. Jag tänker inte åka 50 mil för att sedan stå och diskutera priset på plats. Det fattar väl vem som helst att säljaren tänker såhär... Nu har han ändå åkt 50 mil, han kommer ju definitivt att köpa den iaf så jag kommer inte att pruta på den.
Det finns ju objekt som är åt helvete för högt prissatta, och ja då skiter man i dom och tittar på en annan objekt. Jag har köpt 3 begagnade hojar i hela mitt liv, resten har varit nya. Jag har sålt 15 hojar som jag köpte helt nya själv. Och ja jag lät köparen pruta så att vi båda blev nöjda. Det hör ju till att man prutar på ett fordon! Bara en idiot betalar det som säljaren har satt ut den för ( om objektet då inte redan är rätt prissatt från början förstås) Jag har fått hundratals skambud via mail genom åren, det är inte svårare än att trycka på delete. Och jag tycker att folk som mailar är lika seriösa som folk som ringer.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

"Intressekoll" betyder i 99% av fallen att varan är medvetet satt för dyr men dom hoppas på att någon som inte har koll ska bli intresserad ändå.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
"Intressekoll" betyder i 99% av fallen att varan är medvetet satt för dyr men dom hoppas på att någon som inte har koll ska bli intresserad ändå.

Samtidigt borde ju även den mest oisatte köparen undra vaför det står intressekoll, och redan där ana oråd.

Mycket knepig formulering det där, men det verkar mest vara A-traktorer och moppar som "säljs" på på dessa premisser, så man får väl fråga en tonåring.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Samtidigt borde ju även den mest oisatte köparen undra vaför det står intressekoll, och redan där ana oråd.

Mycket knepig formulering det där, men det verkar mest vara A-traktorer och moppar som "säljs" på på dessa premisser, så man får väl fråga en tonåring.

På blocket är det (just precis nu) mest bilar, efter det ganska jämt skägg mellan motorcyklar, moppar, ljudsystem, båtar etc, så det verkar inte vara ett tonårsfenomen. Fast visst, det är ju mycket bling-bläng bilar som säkert inte har en ägare som är mycket över de 20.

http://www.blocket.se/lund?q=intressekoll&cg=0&w=3&st=s&ca=23_10&is=1&l=0&md=th

Får väl bygga ett script som gör som Valmers skrev, mailar samtliga och berättar att jag inte är intresserad. :skitdator

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
På blocket är det (just precis nu) mest bilar, efter det ganska jämt skägg mellan motorcyklar, moppar, ljudsystem, båtar etc, så det verkar inte vara ett tonårsfenomen. Fast visst, det är ju mycket bling-bläng bilar som säkert inte har en ägare som är mycket över de 20.

http://www.blocket.se/lund?q=intressekoll&cg=0&w=3&st=s&ca=23_10&is=1&l=0&md=th

Får väl bygga ett script som gör som Valmers skrev, mailar samtliga och berättar att jag inte är intresserad. :skitdator

Ha ha, tack för länken, nu brände jag nästan en timme fritid.
Nåja, det var det värt.
Ja, jag har samma syn som många redan nämnt, Blocket är bra, och prylen säljs ju för det pris som marknaden är beredd att betala vid en given tidpunkt.
Sedan kan man alltid diskutera vad som är seriöst, och hur man svarar på annonser, prutar mm.
Men om man ger en så ärlig bild man kan över objektet, så får man ju sedan ta att någon annan har andra sätt att värdera till exempel "toppskick".
Och där börjar ju förhandlingen, men då handlar det om egna värderingar, och det är ju en del i handeln, och marknadsfunktionen.
Kan dock inte låta bli att dra på smilbanden, och haka upp mig på "intressekoll", men så är jag ju 40+ så...........

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Man ska alltid mejla intressekollare och klargöra att man inte är intresserad.
Ja, eller talar man om för dem att "Det är jättetråkigt att det bara var en intressekoll, jag hade annars gärna köpt det gamla öket av dig."

Det är säljare som vill verka mindre desperat än de egentligen är. Ganska genomskinligt. Tycker det hade varit bättre att skriva en annons och testa marknaden i vanlig ordning. Det är ju bara att ta bort annonsen om man tycker att responsen är dålig och lägga ut vid ett senare tillfälle när man tror att det är mer gynnsamt att sälja.

Det är samma typ av säljare som hotar med att; "Blir den inte såld innan datum XX, så behåller jag min gamla Surhink FiS 450 -79 till våren. Men då höjs priset med 6000:-!"
De verkar tro att "det finns massor med köpare till min hoj, bara inte just nu..." :dummer

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Kan vi inte alla som läser denna tråd och har för lite att göra på dagarna mejla alla intressekoll-annonser och meddela annonsörerna att vi inte är intresserad. :banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är samma typ av säljare som hotar med att; "Blir den inte såld innan datum XX, så behåller jag min gamla Surhink FiS 450 -79 till våren. Men då höjs priset med 6000:-!"
De verkar tro att "det finns massor med köpare till min hoj, bara inte just nu..." :dummer

Det stämmer nog att så kan vara fallet. Det är ju bara ett sätt att försätta sig själv i sämre förhandlingsläge. Det är extra vanligt nu på hösten att folk som säljer sportbilar och motorcyklar skriver så i sina annonser. Vad de egentligen säger är att de är ännu mer desperat att bli av med bilen eller motorcykeln innan vinterförvaringen. Man avslöjar rätt mycket i hur man utformat annonsen. Mer än vad folk generellt sätt verkar tro. Jag tror knappast att det hindrar folk som vill lägga skambud att göra så. Har man en så pass unik sak till salu där man har prissatt den rätt och man ändå inte får någon respons har man tre alternativ. Antingen sänker man priset, eller så har man is i magen och hoppas på att rätt köpare finns där ute eller så inser man att det är fel marknadsläge och plockar bort annonsen och lägger ut den vid ett senare tillfälle.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!