Oseriösa säljare på Blocket

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Även om jag inte skulle göra så själv så tror jag att folk gör så när varan är bortlovad men dom inte fått pengarna än, dvs dom "sparar" dig till om köparen skulle backa ur. Istället för att det senare dyker upp en annons "sätter ut hojen igen pga oseriös köpare" så låter dom annonsen ligga kvar.

Kanske, men problemet kvarstår: om man ringt 3 gånger på en annons där personen vägrar svara kommer man troligtvis inte ringa en fjärde gång 3 dagar senare.

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Jag bor i Huddinge, och enda gången jag är en "dålig säljare" är när jag får idiotiska frågor, långdragna mailkonversationer och vaga köpsignaler.

Det ÄR jobbigt att sälja grejer på blocket, för att man måste exponera sig mot allsköns pack, fåntrattar och muppar.

Men, jag har träffat de allra trevligaste människorna också, iaf när det är hojrelaterat.

Säljer man något till ett i sitt tycke bra pris, har man lite till övers för krångliga köpare.

Sen ingår ju Skogås, Trångsund osv i Huddinge, där folk ofta är lite mindre sociala och mer lurkiga än bättre delar som till exempel Segeltorp.

Välutbildad medelklass och uppåt är ofta lätta att ha att göra med, svarar på mail och telefon, kommer i tid osv.

För att inte tala om FLEMINGSBERG, det är ett lågvattenmärke tyvärr. I den stadsdelen har man inga större ambitioner att göra affärer i:3freak
Chronic du å jag gjorde iaf bra affärer, båda som huddinge bor men från de Ädlare stadsdelarna Glömsta/Segeltorp :tummenupp

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Sen ingår ju Skogås, Trångsund osv i Huddinge, där folk ofta är lite mindre sociala och mer lurkiga än bättre delar som till exempel Segeltorp.

Välutbildad medelklass och uppåt är ofta lätta att ha att göra med, svarar på mail och telefon, kommer i tid osv.

Hå hå hå där ser man..., "välutbildad medelklass"... Hmm, antar att jag håller med, fast jag trodde inte man fick säga sånt högt... :tungan

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag som säljare har inte haft strulet som beskrivs.
Det jag har sålt har jag försökt fotografera så vettigt som möjligt så varans för och nackdelar syns.
I texten försöker jag beskriva varans skick efter bästa förmåga. Inte skönmåla utan hålla mig till fakta.
Ärlighet är nyckelordet här för jag själv blir bara irriterad på lögnaktiga säljare.
Mail svarar jag på så länge de innehåller mer än bara en summa som ligger 25% under mitt redan konkurrenskraftiga pris.
Samtal besvaras med ärlighet och utan en massa dravel.
Jag säljer prylarna ganska fort och utan strul.

Som köpare mailar jag oftast först. Jag har inte brått med mina affärer utan det jag ska köpa är sådant jag vill ha mer info om innan jag sätter mig i bilen eller skickar pengarna. Vissa annonser ser man inte förrän sent på kvällen och jag brukar inte ringa på annonser efter kl21, då mailar jag istället.
Andra annonser innehåller inte de upplysningarna man önskar för att veta om det är en vara av verkligt intresse.
Det är många annonser man mailat på och inte alla man får svar från och inte alla svar som ger köplust.
Hur många har inte varit ute för att varan skulle vara i ett mycket fint skick och sen när man kört 20 mil med stålarna i fickan så har det varit så illa att inte ens en idiotprutning gjort varan intressant att ta med hem.
Det sämsta med blocket är att man inte kan ge säljare och köpare något omdöme.
Jag brukar också sålla bort annonser på fordon där man dolt skylten och där säljaren heter BMW eller vad nu varan har för märke/modell , men heter säljaren något normalt och annonsen verkar vettig så kan jag vara intresserad av affär.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har en bil ute på blocket nu, och fick detta mail, vad 17 ska jag göra med det...? :va

"Hello ,
Thanks for your response.I'm satisfied with the condition and Agree with the price,I need to let you know that my shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up. .so i'll be buying the merchandise without seeing it, i'll arrange the pick-up of the merchandise with a Private Courier Service as soon as you get your payment and if you don't have an account with paypal, its pretty easy, safe and secured to open one. Just log on to www.paypal.com, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment...

Your PayPal e-Mail Address :
Your Full Name:
Your Mobile Number :
Your Home Address For Pick-Up

Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the merchandise at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

Have a nice day."

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Samma mysterium för mig som med "intressekoll" - vad är det?
Antingen ska jag väl sälja prylen, och då annonserar jag ut den, annars så låter jag bli.
"Intressekoll" innebär väl "Undrar om det finns nån dum j-el som vill betala mitt överpris"?
Svarar aldrig på såna annonser..

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Hur går ett sådant scam till? Sätter dom över pengar från ett stulet kreditkort till Paypal och hämtar bilen innan det upptäcks eller hur går det till?

Jag har en bil ute på blocket nu, och fick detta mail, vad 17 ska jag göra med det...? :va

"Hello ,
Thanks for your response.I'm satisfied with the condition and Agree with the price,I need to let you know that my shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up. .so i'll be buying the merchandise without seeing it, i'll arrange the pick-up of the merchandise with a Private Courier Service as soon as you get your payment and if you don't have an account with paypal, its pretty easy, safe and secured to open one. Just log on to www.paypal.com, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment...

Your Full Name:
Your Mobile Number :

Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the merchandise at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

Have a nice day."

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Du kan ju alltid driva lite med den som mailade. Här är lite 'kul' läsning om någon annan som gjorde det (se länk).

http://www.notla.com/archives/2010/07/nigerian-scammer-gets-a-laptop-from-me/

"Hello ,

Your Full Name:
Your Mobile Number :

Have a nice day."

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hur går ett sådant scam till? Sätter dom över pengar från ett stulet kreditkort till Paypal och hämtar bilen innan det upptäcks eller hur går det till?

Talade med en nyss som menar att de sätter in pengar på mitt PayPal så jag blir glad, sen hämtar de bilen. Sedan säger banken att de där pengarna finns inte täckning för och så dras de tillbaka. Då står man där utan bil och utan pengar. Låter inte så kul. Fast PayPal borde ha en lösning på problemet, tycker man...

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Säkssäksti äsämse
Eller att de skickar ett meddelande som ser ut att komma från paypal sägandes pengar finns överförda till kontot och då du tror allt är frid och fröjd skickar du varan och upptäcker några dagar senare att pengarna inte alls finns där.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!