Jag gjorde ett fruktansvärt datorbus mot en tant för många år sedan.
Det var på den tiden det var populärt att hänga i chattar och i den här chatten figurerade det en äldre kvinna som jag visste gärna vurmade för yngre män. Gärna så unga som möjligt.
För det bus jag gjorde så krävs en kort liten förklaring för hur en mailserver arbetar.
När man skickar ett e-mail så är mailet uppdelat i 2 delar, en mail-header som innehar information om avsändare, mottagare och datum, och den andra delen kallas för mail-body och där ingår subject och själva meddelandet.
Nu är det så att det finns ett sätt att lura mottagarens mailklient (t ex Outlook) när det gäller mail-headern, om man vet hur man ska göra. Jag kan alltså skicka ett mail till vem som helst av er och få det att se ut som det är skickat från någon helt annan.
I det här fallet med den promiskuösa äldre kvinnan så kom mailet från min helt egenhändigt påhittade polisen Bengt Persson.
Jag skickade alltså mailet så att det såg ut att komma ifrån
bengt.persson@polisen.se och i mailet gick att läsa att de (polisen) hade fått in en anmälan om utnyttjande av minderårig där kontakten skett på den aktuella chatten, och polisen var nu i full färd med att gå igenom privata chat-loggar och även ha kontakt med kvinnans internet operatör.
Jag väntade några dagar och sedan pratade jag med tanten för att kolla av om mitt bus hade hamnat i god jord. Det visade sig att kvinnan hade blivit livrädd och genast kontaktat sin advokat och börjat lägga upp ett försvar. Tydligen hade hon haft umgänge med någon lite väl ung herre visade det sig