OT: Metaltråden!

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Fan..det ringde på dörren kvart över sex..och nu är det ingen ide att åka för jag kommer bara vara där mindre än en timme innan giget är slut :(
Ha det bäst :yoparty
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mark skrev:
2556576 Finns det några bra band med cheyer som sjunger?

Kom med lite tips tack!

Ja det finns många, men om man begränsar sig till hårdrocksband blir det lite mer sällsynt. Eftersom jag avgudar Tommy Bolin måste jag slå ett slag för Zephyr(detta är dock snarare sen 60-tals rock med lite proto-metal element inslängda)Candy Givens var dock en riktigt cool sångerska med lite Janis Joplin-stuk.

Annars har vi ju Runaways med Joan Jett och Lita Ford, Girlschool som gjorde ett par sjyssta släpp (mest kända för sitt samarbete med Motörhead "St Valentines Day Massacre").

Vi har Vixen som med sin "Rev it Up" släppte en förbisedd klassiker mitt i pudelsvängen runt 1990.

Gillar man att få sin hårdrock mer funkifierad har vi Mothers Finest som under sin storhetstid under slutet av 70-talet helt enkelt var äckligt bra.

På senare tid har vi ju akter som Nightwish, Evanescense, Within Temptation som bjuder det mer bombastiska stuket. Arch Enemy med melodisk dödsmetall och Crucified Barbaras som lirar lite punksleazigt.

Ett band som kom för några år sen som faktiskt var rätt bra är Meldrum, har för mig att gitarristen Flavia Canel gifte sig med ingen mindre än Tony Iommi.

Finns säkert fler om jag får tänka till ett tag.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tack för ett riktigt bra svar!

Kom själv på juliette and the licks!

Sen har vi väl hon, ehum, hon som var gift med Curt Nobrain...Courtney Lööv.

Vem var det sin sjöng I'm only happy when it rains? Kanske inte är så mkt metal, men bra är det.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Nursey skrev:
2558013 Kan någon förklara charmen med Maiden?..Jag pallar inte med dom..övertyga mig någon att ge dom en chans till ;)..ge gärna låt exempel:tummenupp

Afraid to shoot strangers. Är väl i princip den enda låten av maiden som är riktigt bra!
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Jag borde gilla Maiden.... är ju lite uppväxt med dem... men jag har lite svårt för den käre Bruces röst.
Mitt stalltips är iaf. Fear of the dark! Funkar inte den så är det kört ;)

Nåja, skit i Maiden och smaska på Stone Sour ist.! :yoparty
 

Solid snake

Guest
Nursey skrev:
2558013 Kan någon förklara charmen med Maiden?..Jag pallar inte med dom..övertyga mig någon att ge dom en chans till ;)..ge gärna låt exempel:tummenupp
Seventh son of a seventh son och Somewhere in time, lyssna på de skivorna.

Bästa de någonsin har gjort.

Edit: lyssna på hela skivorna för de är bra från början till slut.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
The Number of the Beast är ju helt sjuk. The Prisoner..det trumkompet är bland det tyngsta som någonsin gjorts, alla låtar på plattan är bra.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Chris Ash skrev:
2558379 The Number of the Beast är ju helt sjuk. The Prisoner..det trumkompet är bland det tyngsta som någonsin gjorts.

Tur att du skrev BLAND det tyngsta..annars hade R2 kommit med Meshugga i högsta hugg ;)
 
Last edited by a moderator:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Nursey skrev:
2558013 Kan någon förklara charmen med Maiden?..Jag pallar inte med dom..övertyga mig någon att ge dom en chans till ;)..ge gärna låt exempel:tummenupp


Album: Killers
Låt: Murders in Rue morgue!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mark skrev:
2556576 Finns det några bra band med cheyer som sjunger?

Kom med lite tips tack!

Det beror på vad du är ute efter. De flesta cheyer som sjunger gör det i lite mera gothinriktade metalband. Det mest givna svaret är ju Nightwish men tråkigare band och sångerska får man leta efter.

Inom pudelrocken har ju Vixen, Heart och Lita Ford gjort sitt - den genren har jag ingen vidare koll på - och inom dödsmetallen så bör du kolla in Rachel Heyzer som först och främst sjöng i Sinister men gästspelade lite i det Holländska thrashbandet Occult. Arch Enemy bör du väl kolla in men det bandet hade inte fått nån uppmärksamhet om inte Angela Gossow var med, jag föredrar de äldre skivorna med Johan Liiva på sång.

Gothmetall tycker jag är bra. Där är det många tjejer som sjunger. Snabba tips är Chalice, Rain Fell Within och The Gathering. Ett par av mina favoritband är norska, t.ex. Tristania som gör det hela otroligt poetiskt och mörkt tillsammans med The Sins of Thy Beloved som är rätt snarlika. Sirenia är ett 'offspring' av Tristania när huvudlåtskrivaren hoppade av efter lite tjafs och låter rätt likt men är riktigt bra. Gamla klassiska Theatre of Tragedy är också schysst, lite softare dock. Det finns fler om du vill ha... :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nursey skrev:
2558013 Kan någon förklara charmen med Maiden?..Jag pallar inte med dom..övertyga mig någon att ge dom en chans till ;)..ge gärna låt exempel:tummenupp

'Stranger in a Strange Land' från Somewhere in Time och 'Wasted Years' från samma platta. 'Aces High' och '2 Minutes to Midnight' från Powerslave. 'Wrathchild' från Killers och ovan nämda 'Murders in the Rue Morgue'. Hela Number of the Beast-plattan är brutal, särskilt titelspåret och 'Hallowed be thy Name' ('Run to the Hills' är lite uttjatad...).
Från No Prayer for the Dying kan man plocka 'Holy Smoke' och 'Bring Your Daughter... To the Slaughter'. Den klassiska Fear of the Dark-plattan är trots hypen riktigt bra men skulle jag plocka två från den så skulle det bli 'Afraid to Shoot Strangers' och 'Judas be my Guide', riktigt bra låtar!
Från Brave New World plockar du 'The Wicker Man' och 'Blood Brothers', de är riktigt bra tillsammans med ett par andra låtar från den plattan.

The X Factor och Virtual XI har jag ingen jättekoll på faktiskt och likaså de senaste två plattorna så jag skippar helt enkelt låttips därifrån... ;)

Jag var inte heller nåt jättefan av Maiden när jag började lyssna på metal men efter ett tag så inser man storheten, riktigt bra band..!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
imaster skrev:
2558631 Det beror på vad du är ute efter. De flesta cheyer som sjunger gör det i lite mera gothinriktade metalband. Det mest givna svaret är ju Nightwish men tråkigare band och sångerska får man leta efter.

Inom pudelrocken har ju Vixen, Heart och Lita Ford gjort sitt - den genren har jag ingen vidare koll på - och inom dödsmetallen så bör du kolla in Rachel Heyzer som först och främst sjöng i Sinister men gästspelade lite i det Holländska thrashbandet Occult. Arch Enemy bör du väl kolla in men det bandet hade inte fått nån uppmärksamhet om inte Angela Gossow var med, jag föredrar de äldre skivorna med Johan Liiva på sång.

Gothmetall tycker jag är bra. Där är det många tjejer som sjunger. Snabba tips är Chalice, Rain Fell Within och The Gathering. Ett par av mina favoritband är norska, t.ex. Tristania som gör det hela otroligt poetiskt och mörkt tillsammans med The Sins of Thy Beloved som är rätt snarlika. Sirenia är ett 'offspring' av Tristania när huvudlåtskrivaren hoppade av efter lite tjafs och låter rätt likt men är riktigt bra. Gamla klassiska Theatre of Tragedy är också schysst, lite softare dock. Det finns fler om du vill ha... :tummenupp

Hur kunde jag missa Heart, riktigt klassiskt ju....men jag vänder mig starkt mot påståendet att de skulle vara rätt igenom pudelrock, de debuterade redan 1976 och plattor som Little Queen låter mer Zeppelin än Poison. Bara så du vet ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top