Shoei Neotec review
Såja, då har min Arai-skalle testat Shoei Neotec i Duells monter. Designen är fin, och endast en liten skugga längs sidan avslöjar att det är nåt skumt med denna hjälmen. Inredningen är jätteskön, nästan i Arai klass, betydligt bättre än i Qwest eller andra Shoeisar. Samma eller lite bättre än Multitec som jag testade för några dagar sen, men det e svårt att vara säker eftersom man inte testar båda samtidigt. Den gick att dra på utan att ta av glasögonen! Glasögonkanalerna är också perfekta, precis som på min Arai Chaser. Jag behövde inte ens rätta till brillorna! Bara det är anledning nog att köpa den. Den ger lite mer motstånd än Multitec när man drar i hakbanden åt sidan, och gnisslar mindre eller inget.
Jag har storlek L i Arai Condor, och en Arai Vector (Chaser) 61-62 som känns lite för stor i hög fart då den fylls med luft och börjar glappa. Neotec i L känns större än en Condor i L (som på mig sitter perfekt tajt. Neotec L är lite rymligare alltså, nästan lika rymlig som min Arai som e en storlek för stor. Svårt att säga utan att köra med den.
Neotec har ett hakskydd som kommer antagliten ta bort en del av vindbruset, inbyggt solvisir som inte är skrangligt och funkar med glasögon utan problem, och Pinlock på det klara visiret. Vet inte hur det är att köra med foggy mask, men det kan ju funka.
En ganska viktig detalj var att sikten fram blir dålig om man har en mer framåtlutad ställning. På min hoj blir det nog inga problem dock. hjälmskalet går ganska långt nerför pannan och tar bort en bit av synfältet, men det känns som supersport-folket ändå inte väljer flip-up hjälmar eftersom de e livsfarliga.
Jaa, vad fan ska man säga, den e bra nog för att jag ska beställa den, så när jag trycker på "skicka" här, så ska jag sätta igång och leta efter nåt ställe där jag kan beställa den.