..
Glömde ju Nordgren Racing som byggt Sveriges första Moto3 och som ska köras av MZ racing Team och Jonas Folger. Hade varit bra med en större skylt och lite mer skryt. Missa inte den..
Vi är inte så skrytsamma.
Men fick prata med massa intresserade på mässan och berätta om hojen och hur allt låg till. Så det var kul att få träffa så många intresserade!
Den Moto3 Hondan kom direkt från HRC´s första riktiga produktion av NSF250R i lådor på tisdagen. Så fick bli att sätta ihop den på plats på mässan i montern. För att hinna få hit den till mässan så fick vi ta en 2-dagars flygfrakt för 28.000 SEK.
Innan denna hojen så hade det kommit 1 utställningshoj till Spanien och 5st till olika VM-team här i Europa av förproduktionen för att testas ut. Sen tog TSR över sin test-hoj som dom haft i Japanska GP3 Mästerskapet när Kenta Fujii sen skulle testa i Spanien i höstas och den är kvar hos CIP-Moto i Spanien. Så våran hoj var den 7:de hojen som kommit till Europa när mässan hölls. Vill man ha e sån hä och beställer en av Honda Sverige innan 20 april så har man en leverans till september. Efter april måste man beställa innan september för att få en till nästa år i mars.
Nästa vecka beräknas väll dom övriga Moto3 Honda hojarna komma hit av första produktionen. Eftersom den var förbokad och slutsåld stod MZ teamet utan någgra hojar. Stiggy och Martin Wimmer, som är teamchef för MZ, ringde och frågade snällt om vi kunde sälja vår och ta en från nästa produktion som ska göras i februari. På så sätt kunde hela MZ teamet åka ner och testa på Jerez 8-10 februari och det testet efter det. Annars var det risk att om bara Lundh hade haft sin Moto2 att köra på och inte Jonas Folger någon Moto3 så hade dom nog inte tyckt det vara lönt att åka så långt iväg för bara en förare. Så klart att vi ville hjälpa både Wimmer och Lundh!
Detta blir första hojen som Nordgren Racing sålt till ett GP-team. Innan dess hade vi bara sålt hoj till Supersport VM. Känns lite baklänges att vi säljer. Har säkert köpt över 10 hojar innan från VM. Det känns mera rätt. Men rätt coolt åt andra hållet med.
Iom att vi hjälpt MZ så hoppas vi på bra hjälp och support med set-up och delar sen till våran nästa hoj som vi själv hoppas få köra i SM och på andra roliga event. Kanske ett wildcard om allt går bra. Nu fick MZ bl.a låna grejjer av oss som växellådor. Vi har upp till 8 olika utväxlingar att välja på per växel. Men i GP får dom av någon konstig anledning begränsning på max 2 för hela säsongen.Så det är nu innan första racet dom måste testa ut bl.a vilka dom ska ha. Hade dom inte kunnat lånat dreven av oss hade dom fått köpa en massa drev för att testa och sen inte få använda dom som dom inte valt ut som blev över!?
Knäpp regel! Men nu hoppas vi MZ hittar bäst utväxling!
En hoj i byggsats på onsdagen. Som tur var så var motorn ihopsatt. Manualen som följde med hojen var på Japanska med massa roliga tecken som var obegripliga.
Hojen var helt färdig på fredagen. Många som ville prata och kolla gjorde att man inte hann med att skruva så snabbt + att man inte fick vara kvar särskilt länge som utstälare heller efter stängningsdags.
Vi hoppas få sätta regerande Scandinavian Open Mästaren bakom styret på en Moto3 för att se vad den går för. Han jobbar för fullt för att säkra sin ekonomi för att köra den och bli den förste Dansk att köra med Moto3 och förhoppningsvist få köra ett race i Moto3-VM om det går bra. Om någon känner till något bra förslag på hur man hittar några fler sponsorer så tveka inte att höra av er till honnom! (Han behöver fler!!)
Martin Wimmer skulle kommet och hämtat den på mässan. Men han hade precis varit och startat upp en ny MZ-fabrik i Vietnam och var för trött. Så den hämtades istället av en mekaniker som direkt klockan slog 17:00 och mässan var slut tog den ut till en skåpbil och körde ner till MZ-fabriken i Tyskland för att göra iordning den till första testet.