Jag fick i dag ett mail från en av Stockholms stads jurister:
hej,
Kommunen kan reglera parkering genom att avgiftsbelägga parkeringsplatser. Parkeringsavgifter är ett effektivt verktyg för att öka omsättningen på parkerade fordon och för att styra parkeringen till lämpliga platser. Möjligheten regleras i Lag om kommuners rätt att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. (KAL, SFS 1957:259).
Det finns inga lagliga förutsättningar att gynna MC förare. Kan jämföras med rättsfallet nedan.
Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det strider mot kommunallagen att favorisera miljöbilsägare och därmed inte tillämpa likställighetsprincipen (HFD 2014 ref 57). I domskälet anförs att det endast är parkering för boende och nyttoparkering som kan ges reducerad avgift samt endast parkering för rörelsehindrade som kan avgiftsbefrias (Lag (1957:259 2§) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats m.m)
Parkeringsplanen som innebär att MC ska erlägga parkeringsavgift antogs i Trafiknämnden förra veckan. Planen ska vidare till Kommunfullmäktige för beslut.
Hälsningar,
Jarina Edlund (jurist/projektledare)
www.stockholm.se
Jag svarade då:
Att kommunen har rätt att reglera parkering och ta ut parkeringsavgift är inget jag bestrider.
Däremot anser jag att nivån på parkeringsavgiften strider mot likställighetsprincipen eftersom avgiften per ytenhet är avsevärt lägre för bilister än för motorcyklister.
Det handlar alltså inte om att favorisera MC-ägare, utan att vi kräver samma rätt som bilister.
En motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil. Då kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil. Något annat är ett brott mot likställighetsprincipen.
I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter,avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."
Jag anser jag att det är ett brott mot likställighetsprincipen att motorcyklister som har boendeparkering måste ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till då detta inte krävs för bilister.
Mvh,
Ingvar