P-avgift för MC på gång i Stockholm

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ser att Stockholms trafikborgarråd finns på twitter @danielhellden . Även där kanske man kan framföra lite argument?
Gör det!
Jag har läst igenom en del av hans twitter, och han verkar inte särskilt benägen till debatt där...
Det var nåt lustigt inlägg han gjorde, där han tyckte det var dumt att el-cyklar inte konstruerades för att kunna köras i 45km/h "för det får ju trampcyklar göra". Och ditten och datten kring vad han kallar "hjälpmotor" kontra motor. Någon svarade honom genom att göra en jämförelse med eu-moped. Ett inlägg som saknade alla spår av att komma från någon mc/moped-anhängare. Helldén gör inga fler inlägg, fullständigt oklart varför.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Det kanske är så att det har framstått som att jag är för avgifter?
Jag har inte tolkat dig som att du är för avgifter. Några av er säger "okej, men det är för höga belopp".
Jag är däremot helt emot avgifter. Och jag är inte heller ensam. Det är bara den nyansskillnaden.
Men jobba på!:tummenupp

Last edited:

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Hoj
KTM
Jag håller med dig! Politiken ska med hjälp av olika metoder (incitament, skatter och avgifter) utveckla samhället och förändra beetenden.

Tvåhjulingar är bra! Mindre trängsel osv ge dem incitament - fri parkering
Bilar är dåliga! Mer trängsel osv avgiftsbelägg dem

Det är inte frågan om rättvissa utan om att styra beetenden!

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Hoj
KTM
Jag har inte twitter men någon kan kanske twittra den där bilden om hur mycket plats bil respektive tvåhjuling tar som finns på SMCs sida (gärna område 2) eller på twitter fråga om de där packetcycklarna som är större än en normal mc han har twittrat om även de ska betala framöver

Hashtaga #Ptokerier

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Lena Mellin har en ledare i Aftonbladet som jag tycker känns träffande.
Denna mening: "Mehmet Kaplan och Yasri Khan är Miljöpartiets minsta bekymmer. Bristen på politiska framgångar är värre.

Min fetning. Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article22662990.ab
"
Mellin är ett riktigt vänsteräckel som vänder kappan efter vinden så oavsett vad hon skriver så ignoreras det totalt.
Hennes "coverage" över immigrationen är minst sagt pinsam.

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Hoj
KTM
Någon koppling mellan MP på riksplanet och Ptokerierna i Stockholm finns inte - så funkar inte politiken.

Så focus på Ptokerierna istället - dessvärre tror jag en manifestation nu på lördag är lite väl tidigt inte så många cycklar ute ganska kallt än så länge.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Mellin är ett riktigt vänsteräckel som vänder kappan efter vinden så oavsett vad hon skriver så ignoreras det totalt.
Hennes "coverage" över immigrationen är minst sagt pinsam.
Du får tycka vad du vill om vänsteräckel och högeräckel. Huruvida hennes artikel har genomslagskraft eller ignoreras är också helt ointressant. Det var just detta om att vår huvudmotståndare i parkeringsfrågan, nämligen miljöpartiet, förutom att vara ideologiskt övertygade om att vi ska betala (för att egentligen mota bort oss från hela stockholms kommun), också är desperata efter politiska segrar signerade miljöpartiet. Och att vi därför har dubbelt hårt motstånd i vår fråga. Detta var poängen med inlägget. Kommentera!

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Du får tycka vad du vill om vänsteräckel och högeräckel. Huruvida hennes artikel har genomslagskraft eller ignoreras är också helt ointressant. Det var just detta om att vår huvudmotståndare i parkeringsfrågan, nämligen miljöpartiet, förutom att vara ideologiskt övertygade om att vi ska betala (för att egentligen mota bort oss från stan), också är desperata efter politiska segrar signerade miljöpartiet. Och att vi därför har dubbelt hårt motstånd i vår fråga. Detta var poängen med inlägget. Kommentera det istället!

I denna frågan:
Skit i Mellin!
Skit i migrationen!
Skit i Löfvén!

Miljöpartiet slåss nu med näbbar och klor för sin idé om det fossilfria samhället 2030-2040, där alla cyklar. Därför ska motorcyklar och mopeder bort. Styrmedel: skyhöga parkeringsavgifter även i förorten. Det går inte att härleda idéen om parkeringsavgift för mc till något annat.
Det har inget med Löfvén att göra. Det har inget med invandring att göra. Det är inte ens aftonbladets fel!

Ska man länka journalistik så kan det vara en fördel att publicera en något mer "seriös" journalistik.
Mellin är inte seriös journalistik.
Aftonbladet är inte seriös journalistik.
Många klickar inte ens på länken då aftonbladet står bakom den.

Du får nog mer genomslagskraft med en bättre länk, that's all.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Ska man länka journalistik så kan det vara en fördel att publicera en något mer "seriös" journalistik.
Mellin är inte seriös journalistik.
Aftonbladet är inte seriös journalistik.
Många klickar inte ens på länken då aftonbladet står bakom den.

Du får nog mer genomslagskraft med en bättre länk, that's all.
Nu hamnar vi i Monty Pythons Judean People's Front vs People's front of Judea.
Det var inte Mellin som gav mig idéen, hon har råkat skriva en artikel om det.
Jag citerade, och därmed länkade.
Tycker du att artikeln innehåller fel så redogör dessa för all del!
Annars återgå till själva huvudtesen: miljöpartiet är beroende av att vinna politiska segrar.
Tycker du att även den är fel så är det ju bara bra att du redogör för det också.

Last edited:

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Om detta går igenom kan man ju helt glömma att äga en MC som student...

Det är redan så att man precis klarar av att ha en MC som transportmedel till skolan och extrajobbet. Men en höjning med 2000+kr / månad är ju så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Nä fyfan för dessa idiotiska politker. Vart är deras verklighet? De måste ju leva i någon form av fantasivärld om man inte kan se hur mycket bättre mc/moped är för miljön och trafiken är deras egna Q7or som drar vadå, 2.2l/milen typ...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Om detta går igenom kan man ju helt glömma att äga en MC som student...

Det är redan så att man precis klarar av att ha en MC som transportmedel till skolan och extrajobbet. Men en höjning med 2000+kr / månad är ju så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Nä fyfan för dessa idiotiska politker. Vart är deras verklighet? De måste ju leva i någon form av fantasivärld om man inte kan se hur mycket bättre mc/moped är för miljön och trafiken är deras egna Q7or som drar vadå, 2.2l/milen typ...

Håller inte stenkoll men vi är väl uppe i euro4 på MC idag?
Bilar = euro6.

Sett till fordonets storlek så drar en MC ovanligt mycket. Vad som kommer ut ur röret är nog inte speciellt trevligt heller, speciellt inte på en 10 år gammal hoj med borttagen cat och slipon (hur många gör detta på bruksbilen?).

Är man en person som ska transportera sitt arsle så är MC en fördel pga kösituationen vi har i sthlm.
Utsläppsmässigt, mjeee?
Finns bilar som drar under 0.4 idag. Min zx-9r fick jag inte under 0.46.

Vill man gå in djupare så kan man börja diskutera utsläpp pga produktionen av fordon.

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Håller inte stenkoll men vi är väl uppe i euro4 på MC idag?
Bilar = euro6.

Sett till fordonets storlek så drar en MC ovanligt mycket. Vad som kommer ut ur röret är nog inte speciellt trevligt heller, speciellt inte på en 10 år gammal hoj med borttagen cat och slipon (hur många gör detta på bruksbilen?).

Är man en person som ska transportera sitt arsle så är MC en fördel pga kösituationen vi har i sthlm.
Utsläppsmässigt, mjeee?

Vill man gå in djupare så kan man börja diskutera utsläpp pga produktionen av fordon.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...sat-motorcyklar-ar-mer-miljovanliga-an-bilar/

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
9a360a53ebf10d50d2ce968263b27d1a.jpg

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Förjävligt att miljöpartiet har så mycket att säga till om fast inte många röstar på dem! De flesta journalister är miljöpartister och kommunister så inte så konstigt att de får mycket plats i media.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag hoppas de flesta av oss vägrar stå på dessa rutor framöver utan ställer sig på privat mark istället där endast polisen lappar (de har inte tid med sånt numera)

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer

Snacka om att vara korrupt - en gammal ZX9 var en av dåtidens snabbaste och största hojar, och det jämför du med att det IDAG (!!) FINNS (!!) bilar som drar under 0.4. Prova jämför en 13 år gammal Viper med en ny Honda Zoomer liksom. :mad:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Snacka om att vara korrupt - en gammal ZX9 var en av dåtidens snabbaste och största hojar, och det jämför du med att det IDAG (!!) FINNS (!!) bilar som drar under 0.4. Prova jämför en 13 år gammal Viper med en ny Honda Zoomer liksom. :mad:

Så mycket har inte soppaförbrukningen sjunkit.
En polare har en cbr1000 2010-2012 (är inte säker) och den drar lika mycket.

En moppe drar självklart mindre än en MC (vilket var det jag pratade om) men är samtidigt en sämre ersättning till en bil.

En hoj bör dricka mindre av hälften jämfört med en snål bil.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bilar och mc testas inte på samma sätt så det är svårt att jämföra förbrukning om man inte själv kör båda fordonen ungefär samma sträcka och med samma inspiration...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni missar väl inte demonstrationen i Sthlm nu på lördag. Alla som kan MÅSTE dit.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring