Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?
Jag råkar också vara anställd av stockholms stad, och har precis som han en e-post adress med namn.namn@stockholm.se. Jag arbetar med barn&ungdomar och de uppgifter/mailkorrespondens vi har är absolut inte offentliga handlingar, inte minst pga av skyddade identiteter och annat. Inte samma sak som denne politiker, men det verkar ändå vara en tvivelaktig väg att gå. Men jag vet inte juridiken kring just hans situation.Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?
Japp, och det du skriver här är lysande!Här är nyckeln:
"Med stöd av offentlighetsprincipen och Tryckfrihetsförordningen (1949:105) begär jag ut allmän handling i form av [vad man vill ta del av].
Begär handlingar med hänvisning till 2 kap. 14 § i Tryckfrihetsförordning (1949:105)."
EDIT2:
Underlåtenhet att lämna ut offentlig handling bör mötas men en JO-anmälan.
Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?
Kolla upp! Helldén jobbar ju inte på en statlig myndighet utan en kommunal.Bör vara offentliga handlingar. Pratade om det häromveckan eftersom jag läser medie och kommunikationsvetenskap. Vår lektor pratade om att allt hon gör, alla mail och handlingar, är offentliga eftersom hon jobbar på en statlig myndighet.
Så ja man bör kunna begära ut hans mail sålänge det inte är särskilt skyddat innehåll, exempelvis personuppgifter.
Kolla upp! Helldén jobbar ju inte på en statlig myndighet utan en kommunal.
Swlabr. YipYip har rätt. Även din epost på jobbet är allmän och offentlig som huvudregel. Sen kan den i delar vara sekrettess pga av att den innehåller skydade uppgifter men huvudregeln är att den är offentlig.
[...]
Det låter rimligt att det på just mitt jobb finns restriktioner. Det är ju inte för att skydda oss anställda och vad vi skriver, utan för de vanligt förekommande uppgifterna om barnens&ungdomarnas personnummer, adresser osv.Alla myndigheter följer med största sannolikhet samma princip.
Då gäller följande:
En allmän handling är offentlig. Med handling menas i stort sett allt som innehåller information oavsett form.[+text]
Nu är det ju ingen princip myndigheter följer utan Offentlighets- och sekretesslag (2009:400. Det man kan göra som statstjänsteman är att kan mörka i princip allt som står i e-posten och använda sig av "till men för". Man gör ett tjänstemannabeslut som inte kan överklagas, och skickar med en besvärshänvisning om hur man går tillväga för att få ett beslut som kan överklagas.Alla myndigheter följer med största sannolikhet samma princip.
Då gäller följande:
En allmän handling är offentlig. Med handling menas i stort sett allt som innehåller information oavsett form. Sånt som skickas till en myndighet blir allmän i princip direkt medans sånt som myndigheten själva producerar blir allmänna när de är färdigbehandlade och ärendet är avslutat. Hade förmodligen blivit alldeles för många diarienummer annars om minsta kladdpapper blir offentlig handling.
Det kan läggas sekretess på hela eller delar av handlingar vid följande villkor:
Rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation.
Rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik.
Myndigheternas verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn.
Intresset att förebygga eller beivra brott.
Det allmännas ekonomiska intresse.
Skyddet för enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. (sjukjournaler och dylikt)
Intresset att bevara djur- och växtarter. (typ var den där sista utrotningshotade arten som är värd 100 miljarder finns)
Bör dock vara mycket av en politikers e-post som inte alls faller under sekretessvillkoren men som de helst inte vill lämna ut ändå.
Som kuriosa lyssnade jag för nån månad sen på ett P3 program om en snubbe som fått tag på scientologernas "hemliga" skrifter som medlemmarna måste köpa svindyrt, lämnade in dom till ett gäng olika myndigheter och begärde ut kopior så de blev allmänna handlingar. Vips så kunde vem som helst gå och läsa helt gratis eller hämta en kopia för en bråkdel av priset.
Jag har inga problem med att betala men det skall stå i paritet med ytan jag tar upp!
Denna miljömupp bor i Enskede. Den där idén med att "hälsa på honom" är den kanske dummaste av alla idéer som kläckts, och du är inte den förste.
Vad är det avsedda syftet? Att skrämma någon från att våga arbeta för de idéer han/hon tror på?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|