P-avgift för MC på gång i Stockholm

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?
Jag råkar också vara anställd av stockholms stad, och har precis som han en e-post adress med namn.namn@stockholm.se. Jag arbetar med barn&ungdomar och de uppgifter/mailkorrespondens vi har är absolut inte offentliga handlingar, inte minst pga av skyddade identiteter och annat. Inte samma sak som denne politiker, men det verkar ändå vara en tvivelaktig väg att gå. Men jag vet inte juridiken kring just hans situation.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Poängen var egenligen att offentlig handling kan vara väldigt mycket, och inte bara det mest uppenbara...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Här är nyckeln:

"Med stöd av offentlighetsprincipen och Tryckfrihetsförordningen (1949:105) begär jag ut allmän handling i form av [vad man vill ta del av].
Begär handlingar med hänvisning till 2 kap. 14 § i Tryckfrihetsförordning (1949:105)."

EDIT2:
Underlåtenhet att lämna ut offentlig handling bör mötas men en JO-anmälan.
Japp, och det du skriver här är lysande!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?

Bör vara offentliga handlingar. Pratade om det häromveckan eftersom jag läser medie och kommunikationsvetenskap. Vår lektor pratade om att allt hon gör, alla mail och handlingar, är offentliga eftersom hon jobbar på en statlig myndighet.

Så ja man bör kunna begära ut hans mail sålänge det inte är särskilt skyddat innehåll, exempelvis personuppgifter.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Bör vara offentliga handlingar. Pratade om det häromveckan eftersom jag läser medie och kommunikationsvetenskap. Vår lektor pratade om att allt hon gör, alla mail och handlingar, är offentliga eftersom hon jobbar på en statlig myndighet.

Så ja man bör kunna begära ut hans mail sålänge det inte är särskilt skyddat innehåll, exempelvis personuppgifter.
Kolla upp! Helldén jobbar ju inte på en statlig myndighet utan en kommunal.
 

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Bergshamra
Hoj
KTM
Swlabr. YipYip har rätt. Även din epost på jobbet är allmän och offentlig som huvudregel. Sen kan den i delar vara sekrettess pga av att den innehåller skydade uppgifter men huvudregeln är att den är offentlig.
Nu tycker ju jag man skall låta bli eposten.

Att ett stort antal motorcycklister varje dag under flera dagar går till tekniska nämndhuset och hämtar handlingar är dock en bra demonstration.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kolla upp! Helldén jobbar ju inte på en statlig myndighet utan en kommunal.

Alla myndigheter följer med största sannolikhet samma princip.
Då gäller följande:

En allmän handling är offentlig. Med handling menas i stort sett allt som innehåller information oavsett form. Sånt som skickas till en myndighet blir allmän i princip direkt medans sånt som myndigheten själva producerar blir allmänna när de är färdigbehandlade och ärendet är avslutat. Hade förmodligen blivit alldeles för många diarienummer annars om minsta kladdpapper blir offentlig handling.

Det kan läggas sekretess på hela eller delar av handlingar vid följande villkor:

Rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation.
Rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik.
Myndigheternas verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn.
Intresset att förebygga eller beivra brott.
Det allmännas ekonomiska intresse.
Skyddet för enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. (sjukjournaler och dylikt)
Intresset att bevara djur- och växtarter. (typ var den där sista utrotningshotade arten som är värd 100 miljarder finns)

Bör dock vara mycket av en politikers e-post som inte alls faller under sekretessvillkoren men som de helst inte vill lämna ut ändå.

Som kuriosa lyssnade jag för nån månad sen på ett P3 program om en snubbe som fått tag på scientologernas "hemliga" skrifter som medlemmarna måste köpa svindyrt, lämnade in dom till ett gäng olika myndigheter och begärde ut kopior så de blev allmänna handlingar. Vips så kunde vem som helst gå och läsa helt gratis eller hämta en kopia för en bråkdel av priset.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är inte ensam om att ha fått det senaste mailsvaret från trafiknämnden.
Den här gången är det från Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd och ledamot i trafiknämnden. Socialdemokrat.
Det är bra att de svarar oss som mailar! Men det är trist att det är i form av massutskick, alltså alla får samma svar. Och genomgående visar det sig att de inte svarar på våra individuella frågor eller verkar sätta sig in i våra individuella synpunkter, infallsvinklar och argument.
I mitt fall skrev jag specifikt om att dessa relativt kraftiga kostnadspåslag sannolikt kommer att slå ut eu-mopedbeståndet helt samt kännbart minska mc-beståndet och mc-pendlingen i Stockholm. Jag styrkte detta med kostnadsberäkningar samt sannolika verklighetsbeskrivningar (tex bilägare som kör moppe för att det är kul och billigt) och hur kostnadskänslig motorcykel och moped är som pendlingsfordon i vårt nordliga klimat, där man ju då hellre väljer bil pga överlägset skydd mot regn och kyla, kostnaderna jämförbara.

I alla fall. Här är svaret. Intet nytt.


Jan Valeskog <jan.valeskog@stockholm.se>
Till
namn namn

Tack för ditt brev om parkeringsavgifter för MC/EU-moped

Orsaken till att Stockholms stad överhuvudtaget har parkeringsavgifter är att antalet fordon som behöver parkeras är väldigt många och blir dessutom allt fler. Den mark som finns i staden har ett stort värde och har även en alternativ användning. Det råder i praktiken stora intressemotsättningar mellan exploatörer, trafikslag och allmänhet i övrigt, om dessa ytor. Särskilt stora värden har naturligtvis dessa parkeringsytor i en storstad som Stockholm.

Parkeringsplatserna för MC har varit avgiftsfria länge, helt enkelt för att möjligheten tidigare enbart funnits med lös pappersbiljett som har varit svårt att förena med MC och EU-moped. Betalningstekniken har nu har utvecklats till något annat. Man kan som bekant betala via telefon eller på annat digitalt sett.

Att Stockholm kommer ta, jämfört med bilen, en relativt liten avgift för dessa parkerings-platser för MC/EU-moped har inte främst med frågor om trängsel eller miljöaspekter i trafiken att göra. Det handlar framförallt om det betydande värde som marken har samt om de kostnader som staden har för att iordningsställa ytor för parkeringsplatser.

Att MC ur trängselsynpunkt är att föredra framför fordon med fyra hjul är naturligtvis helt sant, MC betalar heller ingen trängselskatt i Stockholmstrafiken. Miljöbelastningen av MC/EU-moped per personkilometer kan naturligtvis alltid kritiseras och diskuteras, beroende med vilka (miljö)fordon jämförelsen sker, men inte heller den frågan påverkar direkt stadens behov av att ha en fungerande parkeringspolitik.

Huvudmotivet till förändringen handlar således om kostnaderna för staden att erbjuda parkeringsplatser, samt för att på vissa mycket hårt parkeringsbelastade områden, som exempelvis zon 1 och 2 i den hårt belastade citykärnan, se till att en god omsättning av parkerade fordon sker för bättre tillgänglighet. Det skall helst alltid finnas några lediga parkeringsplatser att tillgå.

Boendeparkering för MC/EU-moped kommer jämfört med kostnaden för parkering av bilar bli motsvarande halva boendeparkeringsavgiften och cirka en tredjedel, för besöksparkering i områdena med många besöksparkerare (zon 1-3) Sammantaget gör detta att MC/EU.moped i aktuella områden med boendeparkering kommer att få en månadsavgift på mellan 6-42 kr/dag, beroende på vilket zon det gäller. För besöksparkering blir det 40 kr/dag (för 8 timmar). I zon 1 och 2 är kostnaden för besöksparkeringen högre, 80kr/dag (för 8 timmar), av skäl som är redovisade ovan.

Med mc får man naturligtvis parkera på "vanliga" parkeringsplatser men får då betala fullt pris i likhet med andra fordon som parkerar där.

Skall Stockholm ha en fungerande parkeringspolitik där tillgänglighet prioriteras är det rimligt att alla fordon som utnyttjar gatumark för parkering också betalar kostaden för detta, alternativet är att andra skattebetalare i praktiken står för denna kostnad. Det kan knappast anses som rättvist. Med ekonomiska styrmedel för bättre framkomlighet i trafiken, ökad satsning på fler cykelbanor och bättre kollektivtrafik, kan vi få den här regionen att fungera bättre både ur trafik- och miljösynpunkt. Det är helt avgörande om vi skall klara alla utmaningar som vi nu har när Stockholms län växer med nästan ett helt Göteborg vart tionde år, eller motsvarande 400 000 personer. Då måste alla trafikslag kunna fungera tillsammans.

Med vänlig hälsning

Jan Valeskog (s) Biträdande Finansborgarråd och ledamot i Trafiknämnden
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Swlabr. YipYip har rätt. Även din epost på jobbet är allmän och offentlig som huvudregel. Sen kan den i delar vara sekrettess pga av att den innehåller skydade uppgifter men huvudregeln är att den är offentlig.
[...]

Alla myndigheter följer med största sannolikhet samma princip.
Då gäller följande:

En allmän handling är offentlig. Med handling menas i stort sett allt som innehåller information oavsett form.[+text]
Det låter rimligt att det på just mitt jobb finns restriktioner. Det är ju inte för att skydda oss anställda och vad vi skriver, utan för de vanligt förekommande uppgifterna om barnens&ungdomarnas personnummer, adresser osv.
För att peka ut just Helldén, så har ju han en öppen fb-sida, en öppen twitter, en egen hemsida osv, och alla tre verkar uppdateras regelbundet. Öppen så att alla kan läsa menar jag. Han är inte direkt "hemlig" med vad han vill och tycker.
Om man lyckas få ta del av hans e-mail, vad ska man då hoppas kunna hitta? Som inte redan står på alla andra ställen?
Ja, kanske nåt snaskigt i stil med "jag hatar motorcyklar mer än nåt annat". Ja då har vi honom! Aftonbladet jublar! Stridsrubrik! Helldén tvingas avgå efter skandalavslöjande!
Jag tycker perjul ska pröva! Är det offentligt så är det. Och vi, lilla minoriteten, är ju i ett rätt kraftigt underläge som det är just nu.
 

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Bergshamra
Hoj
KTM
Kontakata politikerna i fullmäktige!

Hoppas att alla som läser detta åtminstonde kan skicka ett mail till politikerna i fullmäktige. SMC har gjort en sändlista på den här sidan (till höger): http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...foreslas-i-Stockholm/Nu-behover-vi-din-hjalp/

Klipp ut och klistra in och skicka ett mail med dina åsikter till majoriteten (S,MP, V, Fi) de är ju dumt att "spama" de andra ledamöternas inkorg, be dina vänner skicka och varför inte skicka något mail då och då fram till fullmäktiges sammanträdde bara för att visa att frågan är aktuell !
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har inte trott att det varit så här nära med att de klubbar igenom detta beslut tills nu! En sak är säker och det är att jag inte kommer ha regsnylt på min skoter om detta blir verklighet!
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Alla myndigheter följer med största sannolikhet samma princip.
Då gäller följande:

En allmän handling är offentlig. Med handling menas i stort sett allt som innehåller information oavsett form. Sånt som skickas till en myndighet blir allmän i princip direkt medans sånt som myndigheten själva producerar blir allmänna när de är färdigbehandlade och ärendet är avslutat. Hade förmodligen blivit alldeles för många diarienummer annars om minsta kladdpapper blir offentlig handling.

Det kan läggas sekretess på hela eller delar av handlingar vid följande villkor:

Rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation.
Rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik.
Myndigheternas verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn.
Intresset att förebygga eller beivra brott.
Det allmännas ekonomiska intresse.
Skyddet för enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. (sjukjournaler och dylikt)
Intresset att bevara djur- och växtarter. (typ var den där sista utrotningshotade arten som är värd 100 miljarder finns)

Bör dock vara mycket av en politikers e-post som inte alls faller under sekretessvillkoren men som de helst inte vill lämna ut ändå.

Som kuriosa lyssnade jag för nån månad sen på ett P3 program om en snubbe som fått tag på scientologernas "hemliga" skrifter som medlemmarna måste köpa svindyrt, lämnade in dom till ett gäng olika myndigheter och begärde ut kopior så de blev allmänna handlingar. Vips så kunde vem som helst gå och läsa helt gratis eller hämta en kopia för en bråkdel av priset.
Nu är det ju ingen princip myndigheter följer utan Offentlighets- och sekretesslag (2009:400. Det man kan göra som statstjänsteman är att kan mörka i princip allt som står i e-posten och använda sig av "till men för". Man gör ett tjänstemannabeslut som inte kan överklagas, och skickar med en besvärshänvisning om hur man går tillväga för att få ett beslut som kan överklagas.
Överklagandet hamnar då hos någon jurist på juristavdelning eller på staben som kryllar av jurister som inte gör något annat än att bemöta sådant.

Och om man sedan väl får tillgång till e-post så måste man betala för dessa Avgiftsförordning (1992:191) och det tråkiga i det är att man kan komma att få betala för e-post som är mörkad och helt utan relevans.

Jag har lämnat ut en utredning till en "bekymrad medborgare" och denna utredning kostade honom 1400 kronor att hämta ut. Vad medborgaren fick? En massa bilder på kontorsinredning, anmälan samt en himla massa mörkade sidor.

Det jag vill säga med detta är att ibland kan det bli mindre bra när man gör sådant.
Och ja, jag tycker också att det är för jävligt med dessa tilltag som en skyhög p-avgift för mc.

Jag har inga problem med att betala men det skall stå i paritet med ytan jag tar upp!
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Gällande e-post så menade jag inte just adressen, utan snarare innehållet i hans korrespondens. Men jag kan ha fel gällande om detta är att betrakta som offentlig handling. Någon jurist här kanske kan bistå med kunskap i ämnet?

All e-post som kommer in till en myndighet är en allmän handling, sedan måste man göra en sekretessbedömning om vad som kan lämnas ut eller inte. Jag har jobbat i myndighetsvärlden i ca 10år och jag har haft en extremt restriktiv hållning till att lämna ut e-post och det har hållit hela vägen upp till Högsta Förvaltningsdomstol men vem vet, det är ju bara att begära ut och sedan se vad som händer.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har inga problem med att betala men det skall stå i paritet med ytan jag tar upp!

Själv har jag stora problem med att betala en sådan avgift då jag anser att om fler skulle göra som jag och åka mc/skoter till jobbet så skulle det minska köerna! detta förslag kommer ju få motsatt effekt samt fler som kommer fuska. Allt för att de ska finansier vårt stora horribla sociala experiment (ska inte gå in på vad!)
 

Fuzaneko

&#39340;&#40575;&#12399;&#27515;&#12394;&#12394;&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Denna miljömupp bor i Enskede. Den där idén med att "hälsa på honom" är den kanske dummaste av alla idéer som kläckts, och du är inte den förste.
Vad är det avsedda syftet? Att skrämma någon från att våga arbeta för de idéer han/hon tror på?

Dummheter! Politiker som inte räds konsekvenser utav att sitta på dubbla poster, driva igenom inköp av utrustning innan remisstiders slut och avsäga säg allt intresse för underlag bör få sig en påminnelse om att stadsapparaten är förtroendevald, och missbruk utav det förtroendet kan resultera i allt möjligt. Nu förespråkar jag inte att man ska åka dit och nita honom eller något sådant, men att man inte skulle få åka till hans hemvist och visa sitt missnöje är bara löjligt, speciellt då han själv verkar tro att ingen är missnöjd över beslutet (om man ska tro hans FB feed).
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag fick i dag ett mail från en av Stockholms stads jurister:

hej,

Kommunen kan reglera parkering genom att avgiftsbelägga parkeringsplatser. Parkeringsavgifter är ett effektivt verktyg för att öka omsättningen på parkerade fordon och för att styra parkeringen till lämpliga platser. Möjligheten regleras i Lag om kommuners rätt att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. (KAL, SFS 1957:259).

Det finns inga lagliga förutsättningar att gynna MC förare. Kan jämföras med rättsfallet nedan.

Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det strider mot kommunallagen att favorisera miljöbilsägare och därmed inte tillämpa likställighetsprincipen (HFD 2014 ref 57). I domskälet anförs att det endast är parkering för boende och nyttoparkering som kan ges reducerad avgift samt endast parkering för rörelsehindrade som kan avgiftsbefrias (Lag (1957:259 2§) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats m.m)

Parkeringsplanen som innebär att MC ska erlägga parkeringsavgift antogs i Trafiknämnden förra veckan. Planen ska vidare till Kommunfullmäktige för beslut.


Hälsningar,

Jarina Edlund (jurist/projektledare)

www.stockholm.se

Jag svarade då:


Att kommunen har rätt att reglera parkering och ta ut parkeringsavgift är inget jag bestrider.

Däremot anser jag att nivån på parkeringsavgiften strider mot likställighetsprincipen eftersom avgiften per ytenhet är avsevärt lägre för bilister än för motorcyklister.

Det handlar alltså inte om att favorisera MC-ägare, utan att vi kräver samma rätt som bilister.

En motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil. Då kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil. Något annat är ett brott mot likställighetsprincipen.

I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter,avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Jag anser jag att det är ett brott mot likställighetsprincipen att motorcyklister som har boendeparkering måste ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till då detta inte krävs för bilister.


Mvh,
Ingvar
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Trafiknämnden har missat möjligheten att styra utvecklingen för färre bilar i innerstaden....
Att underlätta för alternativen är enda lösningen för att minska biltrafiken.

Varför flyttar man inte Finland-/Estlandsfärjorna till Kapellskär eller Nynäshamn?
Stockholm är ingen hamnstad, varför leda in massa trafik innanför trängseltullarna? Trafik som skall till Finland ...
Det skulle antagligen underlätta i trafiken och förbättra miljön i Stockholm :yoparty
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top