Såg på fejan att de som bor i avgiftsbelagt område inte kan få boendetillstånd för både bil och moped. Man kan bara få ett.
Nu har jag räknat på detta.
Så, du är en otursam sate till att äga två fordon. Du får bara ha boendeparkering på det ena. Ditt andra fordon är kanske en mc till. Eller bil+mc. Ja, osv...
Du saknar dessutom mc-ruta där du bor. Så du får betala full p-taxa för fordon nummer två, oavsett vilket det är.
Jag har i en tidigare post visat att normalt bruk av en mc, boendeparkering samt jobbpendling med parkering i mc-ruta vid jobbet, landar på mellan ca 10.000kr - 20.000kr per år.
Vad kostar fordon nummer två då? Utan tillgång till mc-ruta?
För att få en uppfattning har jag räknat på att fordonet står där hemma 24h/dygn. Antalet vardagar har jag räknat lågt till 220 per år (i själva verket 224-229 per år) för att komma förbi "vardag före helgdag" osv.
Från 1:a september kommer det då att kosta dig detta:
Taxeområde 1:
438.000kr per år
Taxeområde 2:
178.880kr per år
Taxeområde 3:
39.600kr per år
Taxeområde 4:
26.400kr per år
Taxeområde 5:
13.200kr per år
Summan blir precis likadan oavsett om fordon nr två är en bil, en motorcykel eller en moped klass I.
Äger du två motorcyklar kostar dig då den ena 10.000kr-26.600kr per år, och den andra, om du saknar mc-ruta därhemma, mellan 13.200kr och 39.600kr per år. Jag utesluter härmed att du äger två fordon och bosätter dig på Djurgården eller i Gamla Stan (omr 1 & 2).
Sen lägger du ihop de två summorna som är aktuella för just Dig!