Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
Vad är det du inte förstår? Tycker jag klargjorde rätt tydligt.
Varför ha separat ekonomi när man är gift?
Vad är det du inte förstår? Tycker jag klargjorde rätt tydligt.
varför piller näre finns stav??
Stavarna är inte helt bra för alla. Sprutorna likaså. Många kan gå upp i vikt och få kraftig acne. Det är ett litet helvete att hitta rätt i preventivmedelträsket
Hmm, aldrig hört talas om.. Snäckan sväljer alltid, men det kanske är sämre?3126449Enter Luggsprut!
Varför ha separat ekonomi när man är gift?
Ok, får förklara lite mer ingående. Tar dig och din fru nu som ett exempel.
Din fru tjänar 15.000kr/mån. Du tjänar 20.000kr/mån.
Din fru har en mobilräkning på ca 1000kr/mån. Din mobilräkning är kanske på 500kr/mån.
Lägger ni resterande pengarna i en gemensam kassa så blir det 34.500kr.
Din fru vill shoppa upp allt nästan och du vill spara ihop pengar till en ny hoj.
Hur skulle du/ni göra?
Någonstans måste ni dela, så att din fru kan shoppa smink och du kan spara ihop till en ny hoj..
Alltså...man delar in pengarna, sen om man gör det innan alla räkningarna är betalda eller efter är upp till var och en....
Mycket tydligare än såhär kan jag nog inte förklara
Förstår du inte nu så ska du fortsätta med gemensam ekonomi, hehe
Mitt exempel var kanske aningen överdriven men lättare att förstå.
Vi har ingen delad ekonomi och så fungerar det bäst för oss, och det är väl viktigast egentligen.
Ok. Tack. Då förstår jag hur du menar.
Vad jag inte förstår är hur ansvarlös man isf kan vara mot varandra om man lever som du beskriver. Om jag har ett behov av en hoj så köper vi det för att jag verkligen vill ha det. Och eftersom jag verkligen vill ha det så vill min fru att jag ska vara lycklig så även hon vill att jag ska få det. Jag (vice versa för henne) köper det jag vill ha och behöver, detsamma förväntar jag att hon ska köpa. Inte kladda upp allt på smink.
Vad jag menar är alltså att båda parterna tar ansvar för varandra och för sig själv. Oavsett hur mycket pengar vi har, hur mycket var och en tjänar och om vi har delad/separat ekonomi så skulle jag aldrig finna mig i att hon kladdar upp hela sin lön på smink. På samma sätt skulle jag skämmas inför min fru om jag gick och köpte en flongny 1098S när en hoj för hälften så mycket pengar fyller exakt samma funktion.
I slutändan är väl detta ett uttryck på varför vi har så många skilsmässor i Sverige. Inte för att jag säger att de som har separat ekonomi skiljer sig oftare utan snarare att svenskar som är sambos/gifta alltid kommer att tänka i termer av jag och min partner istället för "vi". Antagligen också därför svenskar gifter sig sent. Jag tror dock att detta i grunden är destruktivt och ogynnsamt i det långa loppet. Kommer ni tänka likadant när ni är 85 år gamla eller har ni lärt er något på vägen dit?
Om du nu tjänar mer än din fru och du känner för att käka en fin middag ute men din fru inte riktigt har råd, hur gör ni då?
varför piller näre finns stav??
Varför har vi delad ekonomi? Tror jag har ett bra svar på din fråga.
Jag skulle aldrig vilja/begära att hon skulle lägga en viss del av sin lön på min hoj som bara jag har intresse för. Hon skulle aldrig vilja att jag lade en viss summa av min lön på hennes hobby/saker. Därför är vi överens om delad ekonomi och det fungerar strålande.
Din fru vill shoppa upp allt nästan och du vill spara ihop pengar till en ny hoj.
Hur skulle du/ni göra?
Ursäkta om jag lägger mig i men jag själv förespråkar gemensam ekonomi. Förutsättningen för att man ska kunna ha en gemensam ekonomi är att ingen av parterna är dumsnåla & tänkter på sig själv i första rum, det handlar om respekt för den andra partnern. Jag tror att ekonomin är det som är största orsaken till att förhållanden/äktenskap går åt h-e (tror Zee nämnde det). Nu har vi hus och en massa fordon som vi äger tillsammans så det skulle helt enkelt inte funka med separat ekonomi. Jag förstår ärligt talat inte hur er ekonomi skulle fungera om du eller din fru blev arbetslös eller någon av er började studera.
Är man 20 år & har polat med en brud i några månader köper jag ditt tankesätt. Men inte om man är gifta & speciellt inte om man har barn tillsammans.
Nej tack...ingen delad ekonomi för oss...sen att du tror att det vore bättre för oss är ganska så komiskt, men kul att du skriver vad du tycker.
Av någon anledning verkar man som kille alltid förväntas stå för kondom när det är dags, men jag skulle aldrig få för mig att ta betalt för dem, och jag har aldrig varit med om att någon flicka bett om betalt för p-piller heller. Man kan liksom inte hålla på och tjafsa om varenda liten utgift.
Hade jag haft en tjej jag fick bonka på hade jag gladeligen betalat hennes p-piller, kläder och mat. Iallafall i en vecka.
och ni med era luggsprut, har ni inte läst någon sexlära i skolan? Det spelar ingen roll om ni drar ut den innan utlösning, det är fortfarande STOR risk att få tjejen gravid då sperma läcker ut under HELA AKTEN![/B]
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|