P-piller...

Hjälper du till att betala p-piller?

• Antal röstningar
    0

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Är det en smart flicka med VETT så har hon med sig kondomer när hon träffar en kille som hon vet att det kommer bli sex med (vilket KAN vara vem som helst i teorin så det är smart att alltid vara redo :scout).
Kan ju vara att jag är så snabb med att hala fram den att jag aldrig hinner märka att hon också hade. :D

Fast en del flickor verkar fortfarande tycka att det är pinsamt att köpa kondomer. :va

Man har kondomer för SIN egen del tycker jag. Killarna för att dom inte skall bli pappor i förtid eller få tops i urinröret som Mattias och tjejer för att dom inte skall bli mammor och få andra instrument upstukna hos gynekologen i onödan.
Topsen är rätt vidrig ja, men den där stålskrapan de kör in för att skrapa inne i urinröret var nog snäppet värre... :gnissla

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Jag vet om en kille som hade en tjej som han mer eller mindre försörjde när hon pluggade, så fort hon var klar och fick ett jobb så var det hej då.
Behöver ju inte vara så men det är ju en risk som existerar.

Jag tror på delad ekonomi med en viss modifikation, om jag har rysligt mycket mer pengar så betalar jag lite mer. Går vi ut och äter så kan jag ju betala om hon har dåligt med pengar. Jag förväntar mig att det ska vara tvärtom om hon har mer pengar vid ett senare tillfälle.

Vad har jag för anledning till det? Jo även om jag får ett jobb som jag tjänar 25 papp i månaden på så jag har kanske 250 K i studielån som ska betalas av. Säg att man skulle ha en partner som inte tycker om att jobba eller inte vill utbilda sig, hon jobbar 50 % i klädbutik för att hon inte orkar leta annat jobb eller vill utbilda sig då tänker inte jag betala för allt gemensamt.

Till saken hör att tjejen har 200000:- i studieskuld, men det har ju jag med så där är det lugnt. Sen att vi har två underbara barn tillsammans det gör ju att jag inte tror hon sticker + att vi varit tillsammans i 6 år :D Men visst, det KAN hända :(

Men i resterande så visst, du har en poäng det är även det en form av gemensam ekonomi (precis som den version jag skrev om jag och tjejen använder :D )

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Har du pratat något med killen som skriver trådar om levitation och civilisationer i underjorden ?

Visst gör man :tummenupp

Du får gärna fortsätta med att spruta vart du vill utom i tjejen, men faktum kvarstår att du har 20% chans att göra tjejen gravid.

http://www.p-guiden.nu/p2006/?PageId=46&TopPageId=6&ParentPageId=6

Avbrutet samlag

Avbrutet samlag innebär att mannen drar ut penis ur kvinnans slida när han känner att han håller på att få utlösning. Säkerheten för avbrutet samlag är ungefär lika hög som för rytmmetoden, det vill säga 20 kvinnor av 100 blir gravida på ett år trots att man alltid försökt avbryta samlaget.

Det finns ett flertal risker med den här metoden. Mannen kanske inte kan avbryta sig i tid. Även om han drar sig ur finns det risk för graviditet, eftersom försatsen, vätskan som kommer ut ur penis strax innan utlösningen, kan innehålla spermier. Metoden kan också misslyckas om paret har sex på nytt en kort tid efter det första samlaget. Spermier kan då finnas kvar i penis.

Avbrutet samlag kräver inga hjälpmedel, men kan kännas påfrestande och otillfredsställande för både mannen och kvinnan.

Last edited:

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Varför kan det inte finnas några vettiga P-preparat som killarna kan ta istället!!! :mad:

Och VARFÖR kan det inte finnas några vettiga hormonfria alternativ?!?!? (i Sverige)

Jag har upptäckt att jag inte mår bra av att äta hormoner...
ALL sexlust försvinner, utöver det blir jag deprimerad och får självmordstankar i samband med mens.. hur kul är det på en skala :va

Så i samband med det årliga förnedrande gynbesöket*(se beskrivning nedan) så frågade jag vilka alternativ utan hormoner som finns tillgängliga.

Svaret jag fick var kondom, pessar och kopparspiral. Kondom är tråkigt och för att kunna sätta in en spiral bör man ha fött barn...

Pessar är det typ ingen som använder, nu förstår jag varför...
För det första är det ett helvete att få tag i det receptbelagda spermiedödande medlet, utöver det så kostar en tub (modell liten tandkrämstub) 307 kr. För att få tag i det så måste apoteket "tillverka" medlet vilket tog 10 dagar. Sen ska vi inte prata om hur man får pessaret på plats utan att lyckats klena ner hela sig med det spermiedödande medlet… Så när killen utöver allt detta klagade på skavsår så la jag ner projekt pessar. :huvet

Så nu köper jag p-skum från USA istället och det fungerar alldeles utmärkt. Billigt (en flaska kostar ca 70 kr) och inga hormoner! :yoparty

/issi

* för alla er som inte vet riktigt hur det går till....
Gynbesöket kan närmast liknas vid ett tandläkarbesök.
Man kommer in i ett litet rum med ganska mysko stol som; precis som tandläkarstolen, kan hissas upp och ner. Man får ta av sig på underkroppen och sätta/lägga sig "bekvämt" långt ner på stolen, med rumpan strax utanför kanten och lägga upp benen i hållarna. Därefter blir man upphissad en bit så att musen hamnar i näshöjd på gynekologen som då ställer in lampan, modell strålkastare, rätt upp i hugget.
Bredvid sig har gynekologen en bricka med "spännande" instrument, bla två st mojänger som ser ut som böjda skohorn. Dessa "skohorn" förs upp i en så långt det går för att sedan bända isär så att gynekologen kan se ordentligt. Oftast så tar gynekologen i samband med detta ett cellprov för att kolla att man inte har cellförändringar, (vilket kan leda till livmodercancer) oftast görs detta med en liten tång (då nyps en liten bit av livmodertappen bort.. AAJJJJ!!!) eller med en lång topps (som är att föredra.) dessa skickas sedan på analys. Därefter tas "skohornen" ut och istället får man ett par fingrar upptryckta i sig samtidigt som gynekologen trycker på magen, detta för att känna att livmodern ligger där den ska. Efter detta är det i regel klart och de 15 minuterarna av förnedring är över för det här året....

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
spelar ingen roll hur man gör som kille.. tjejen klagar först på "dyra" piller.. sen när de börjar bli dax ni vet.. då klagar dom på dom nya digitala "kolla om man är med barn" är för dyra..
sen när ungen ploppar ut så klagar dom på att man lägger för lite pengar på hemmet o för mycket på annat...

men va shit... vem bryr sig :)

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Det är väl ändå en viss skillnad mot det du skrev tidigare idag, där det lät som att det droppar grodyngel ur penis så fort den är hård.
//P

Med 20% så är det väl rätt nära! Det innebär att var 5:e gång du har sex så gör du tjejen gravid (enligt statistiken)

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj

Svaret jag fick var kondom, pessar och kopparspiral. Kondom är tråkigt och för att kunna sätta in en spiral bör man ha fött barn...

Tjejen min hade spiral innan hon födde barn, anledningen till att dem inte rekommenderar detta är väl att det "kan" orsaka steriletet (typ 1 på miljonen) samt att man inte är så uttänjd så det kan bli smärtsamt att sätta in den. Men man kan tjata så bör man få igenom det. Spiralerna är gjorda av koppar och de frigör ju denna koppar ut i kroppen, vilket hos vissa människor kan skapa problem.

Spiral är bra (inga hormoner (om du väljer kopparspiral och inte hormonspiral)) men de två metallslingorna som hänger bredvid kan göra jävligt ont om man som kille kommer in fel/långt. Detta leder i sin tur till att man blir aktsam osv. vilket inte bra det heller :(

nyspiral.jpg

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Jag har slutat helt med P-piller och allt som har med hormoner att göra.

P-piller och andra preparat med hormoner är, för väldigt många tjejjer dubbelverkande.
Man kan inte bli gravid och man vill inte ha sex. :huvet

Dessutom blir man tjock och sur..

Bläää!!!

/issi

Kan bara hålla med :tuttar :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Varför kan det inte finnas några vettiga P-preparat som killarna kan ta istället!!! :mad:

Och VARFÖR kan det inte finnas några vettiga hormonfria alternativ?!?!? (i Sverige)

Jag har upptäckt att jag inte mår bra av att äta hormoner...
ALL sexlust försvinner, utöver det blir jag deprimerad och får självmordstankar i samband med mens.. hur kul är det på en skala :va

I]

Kanske hade du fel sort, provat andra, det finns ju s.k "minipiller".

Cellprov blir man kallad till var tredje år, DETTA ÄR VIKTIGT ATT MAN GÅR PÅ, men de kanske har andra rutiner där du bor, för cellprover är inte något man tar som standard vid det årliga? besöket. (här är köerna så långa så här blir man endast kallad till mödravården för cellprover, all annan form av gynläkarbesök får man boka tid till, tider som inte finns för dem som verkligen behöver :huvet )

Var glad att vi har en sådan bra förebyggande vård som vi har!

Edit: :tummenupp funnit ngt som passar dig, hormoner är inte att lekamed :gnissla Dagens p-p är ändå ganska "snälla" jämfört med t ex det man ger vid infertilitetsbehandling/andra gynsjukdommar som för övrigt kostar 1200kr/månad i sex månader.

Jag skulle aldrig kunna låta någon annan betala eve p-p, går på högkostnadskortet och en hundralapp eller två per kvartal ska jag nog inte gå under på :rolleyes: Har jag råd att köpa kläder, smink, betala hojintresset så nog fasiken har jag råd med "måsten" som är för min skull, (ska killen köpa det, vad ska han betala nästa gång, tamponger :rolleyes: )

/Lena, kvinno- / BB-läkarsekreterare.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmmm, har aldrig ens tänkt tanken faktiskt och det tror jag inte min tjej heller har gjort.
Vi delar på alla utgifter såsom hyra, mat, telefon etc men sen så är resten av pengarna "odelade". Orka med helt delad ekonomi, någon form av privatliv vill man ju ha.
Men för övrigt, P-piller i detta landsting tror jag kostar ca 120:-/år. Det kan variera kraftigt mellan olika landsting.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
alla tjejer som klagar på de preventivmedel det finns osv. ni borde testa p-ring
(verkar/låter som ingen har gjort det)

min brud och några av våra gemensama kompisar har det eller har testat, och alla gillar det (inkl. oss killar)
en gummiring som ligger i vaginan utan att kännas eller "göra nånting" - var tredje vecka tar man ut den och får därmed sin mens (eller behåll den en vecka till).
vid sex så händer det (sällan) att jag som kille känner av den, men jag personligen stör mig inte det minsta på det, gör inte ont eller nåt sånt, och vill man så är det bara att ta ut den, upp till tre timmar kan den vara utplockad utan risk för besvär/problem.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vilken rolig tråd :)

Issi, jag gillar att du skriver skohorn, för det är precis vad det är fanimej. Ett vitt skohorn.

Lena, hur blir man kallad till cellprov var tredje år? Måste man ha fyllt typ 25 först?

Jag och sambon har gemensam ekonomi. Funkar hur bra som helst!
Han brukar få ta de flesta räkningarna vad det gäller fordonen, elen etc.
Huset delar vi lika på. Sen är det jag som brukar köpa mat.
När sambon inte har så mycket pengar kvar på kontot, så slänger jag över från mitt. Har fungerat sen vi flyttade ihop för två år sen.

Sen finns det faktiskt tjejer som inte har ett behov av att köpa smink o kläder för 3000:- varje månad...

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Priserna på P-piller vaierar,
Om man är under 26 (?) får man gå på ungdomsmottagningen och då är det snorbilligt, oftast subventionerat från typ landstinget el. liknande.
Därefter får man betala hela summan, som ligger runt 1000-1200kr/år så det är inga stora pengar direkt.

Kopparspiralen däremot är gratis..?!?! (hmm är den begagnad tro..? :näsblod blää!) Visst kan man ha den även om man inte fött barn men det medför en risk för komplikationer, som jag inte är villig att ta just nu. (är 31 och har inga barn) Men jag har blivit erbjuden en remiss för att bli bedövad och få den insatt, men tackat nej.

Kolla cellförändringar är nog "frivilligt" tills man är runt 26 år därefter så blir man kallad varje eller vartannat år beroende på var man bor.

Mmm tacka vet jag de "vita plastskohornen" ... har varit på mottagningarna som har dem i rostfritt stål.. Gissa hur svinkalla dom är IIiiiiiihhh!! :skrämd

/issi

Pips

Guest
P-skum?? Vad är det för ngt? Typ raklödder man sprutar på före samlag?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07

Kolla cellförändringar är nog "frivilligt" tills man är runt 26 år därefter så blir man kallad varje eller vartannat år beroende på var man bor.
Mmm tacka vet jag de "vita plastskohornen" ... har varit på mottagningarna som har dem i rostfritt stål.. Gissa hur svinkalla dom är IIiiiiiihhh!! :skrämd
/issi

Har hört 23 som en ålder, fast då kanske man blir kallad för något annat.
Jag har min gyn i Sthlm, trots att jag inte bor där längre. Men hon är så bra och jag vill inte gå till den damen som fanns här i stan. Men till ungdomsmottagningen får man ju bara gå tills man är 23..
Var tar man vägen sen? :)

Rostfritt stål? Shaise. Livmodertappen drar sig tillbaka vid kylan och hamnar uppe i magen typ ;)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept