P-skiva/p-biljett

Kasper

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2022
Hoj
Yamaha mt-03 2007
Hej,
Jag parkerar min mc där man behöver ha p-skiva sätter alltid upp det men idag så hade någon varit dryg och tagit bort min p-skiva och jag fick böter. Finns det något bra sätt man han typ låsa in en p-skiva eller liknade.

svar uppskattas.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej,
Jag parkerar min mc där man behöver ha p-skiva sätter alltid upp det men idag så hade någon varit dryg och tagit bort min p-skiva och jag fick böter. Finns det något bra sätt man han typ låsa in en p-skiva eller liknade.

svar uppskattas.
Letade lite på nätet - finns en app som heter Parking Time "din digitala p-skiva", men den borde kräva att p-vakten kan (och har blivit instruerad att) logga in på någon sida där hen kan se reg.nr. och vilken tid du angivit som starttid - intressant, ska se om jag kan gräva fram mer info

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Hej,

svar uppskattas.
Jag har för mig att jag läst någonstans att om man fotograferat hojen med p-skivan när man parkerade så kan man få rätt mot p-bolaget som utfärdat boten.

Raderad medlem 51742

Guest
SMC har skrivit lite i ämnet. Enligt dom i HD väger tydligen ett foto tyngre än parkeringsvakters ord. Fanns även tips om hur man kan låsa fast p-skivan och samtidigt hindra att någon ändrar inställningen.

Kasper

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2022
Hoj
Yamaha mt-03 2007
Letade lite på nätet - finns en app som heter Parking Time "din digitala p-skiva", men den borde kräva att p-vakten kan (och har blivit instruerad att) logga in på någon sida där hen kan se reg.nr. och vilken tid du angivit som starttid - intressant, ska se om jag kan gräva fram mer info
Fungerar endast på vissa parkeringar dock.

Kasper

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2022
Hoj
Yamaha mt-03 2007
SMC har skrivit lite i ämnet. Enligt dom i HD väger tydligen ett foto tyngre än parkeringsvakters ord. Fanns även tips om hur man kan låsa fast p-skivan och samtidigt hindra att någon ändrar inställningen.

Jag har för mig att jag läst någonstans att om man fotograferat hojen med p-skivan när man parkerade så kan man få rätt mot p-bolaget som utfärdat boten.
Man får väl komma ihåg att ta ett foto.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo, kan tro det, om p-bolagen skulle vara smidiga och använda de tekniska möjligheter som finns så skulle de inte få dela ut så många p-boter
Och det går ju emot hela deras affärsmodell, det finns ju tom exempel på att dom har rena provisionskontrakt, så noll böter == noll intäkter. Klart som fan dom vill göra det krångligt då.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nä, den genomsnittlige p-vakten hör nog inte till samhällets mest intelligenta klientel. Stor debatt om p-vakter på hemmaplan, då någon ny stjärna har börjat lappa folk för att de står utanför rutan (på en grusparkering där det inte finns rutor…), likadant på en parkering täckt av två decimeter is och dessutom när folk flyttar och som bäst håller på att kånka upp soffan från släpet till lägenheten…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och det går ju emot hela deras affärsmodell, det finns ju tom exempel på att dom har rena provisionskontrakt, så noll böter == noll intäkter. Klart som fan dom vill göra det krångligt då.

Har du ett exempel på provisionskontrakt att visa upp?

Har sagts så i alla tider, men hittills verkar ingen kunna visa upp något. Jag har frågat alla bolag jag känner till, de säger tvärt nej till detta.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Använder appen EasyPark, den funkar på väldigt många ställen. Bil eller MC spelar ingen roll.

Däremot är det ju lokala ordningsföreskrifter som ställer till det, tex att MC lappas när den står bredvid 10 mopeder med motiveringen att ”står på gångbana” vilket är OK för moped men inte för MC…

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Har sagts så i alla tider, men hittills verkar ingen kunna visa upp något. Jag har frågat alla bolag jag känner till, de säger tvärt nej till detta.
Finns inget sådant men däremot finns det typ ett snittvärde dom måste uppfylla annars har dom latat sig

Samma med Polisen Ab som styrs som ett företag där ingripanden räknas som produktion :hihi

Inga ingripanden = lata

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Svar ja: https://www.gd.se/2019-07-23/region...jukhus--q-park-betalar-for-att-fa-lappa-bilar
Upplägg där anlitade parkeringsbolag enbart får intäkter från p-böter och avgifter har fått kritik från statens utredare. Men på sjukhusen i Gävleborg har man tagit det ett steg längre – här betalar Q-park regionen flera miljoner kronor om året för att få sköta parkeringarna. Vi har granskat avtalet mellan regionen och parkeringsbolaget.

Det kallas "nollavtal", en typ av avtal där det företag som sköter kontrollen av parkeringsplatser inte får någon fast ersättning av sin uppdragsgivare – utan tjänar sina pengar helt och hållet från parkeringsavgifter och p-böter.
I den statliga parkeringsutredning som blev klar 2006 fick nollavtalen kritik, eftersom de innebär ett incitament att lappa så många bilar som möjligt.
Utredningen föreslog inget förbud mot nollavtalen. I stället uppmanades marknadskrafterna att själva försöka komma bort från dem.
Det ansågs de var på god väg att göra, för 13 år sedan. Men det fanns ett mörkt moln på himlen. Enstaka landsting hade börjat med nollavtal.

Det är företaget Q-park som sköter parkeringarna vid sjukhusen i Hudiksvall och Gävle.
Lena Karlsson, vd för parkeringsbolagens branschorganisation Svepark, bedömer inte att nollavtal blivit vanligare sedan utredningen gjordes.
– Men det förekommer ju fortfarande, särskild bland mindre fastighetsägare, säger hon.
Vi har granskat det avtal Region Gävleborg tecknat med Q-park och det verkar som att man har tagit nollavtalen till en ny nivå. Här är det inte bara så att parkeringsbolagets enda intäkter är avgifter och böter – bolaget betalar dessutom regionen för att få driva in dem.
Varje månad betalar Q-park en fast avgift på 175 000 kronor till Region Gävleborg. Sammanlagt 2,1 miljoner kronor om året.
I gengäld får bolaget behålla lite mer än hälften, 53,5 procent, av de parkeringsavgifter som patienter och besökare betalar och hälften av alla parkeringsböter, eller kontrollavgifter som det egentligen heter för den här typen av parkeringsytor. Resten ska betalas in till regionen.

Helena Ribacke, fastighetsdirektör på Region Gävleborg, anser inte att avtalet med Q-park är att betrakta som ett nollavtal.
– I ett nollavtal tillåts utföraren behålla alla intäkter från kontrollavgifter, vilket kan missbrukas, säger hon.
I Sveparks etiska riktlinjer avråder man från avtal som innebär att huvuddelen av intäkterna kommer från kontrollavgifter.
– Vår mening är att markägaren har ett stort ansvar för att säkerställa att ersättning utgår på ett bra och klokt sätt så att inte parkeringsbolag ska bli beroende av kontrollavgifter, säger Lena Karlsson.
Sjukhusparkeringarna i Gävleborg håller sig på rätt sida om de etiska riktlinjerna. Drygt 22 procent av Q-parks intäkter där kommer från kontrollavgifter, totalt 718 000 kronor under förra året. Siffran är lägre i Gävle, 19 procent, men dras upp av Hudiksvall – där kontrollavgifter står för 30 procent av företagets intäkter.
Lena Karlsson på Svepark ser fördelar med att regionen tar en andel av avgifterna.
– Just inom sjukhusområden är det väl klokt och bra att sjukhusorganisationen håller sig informerad om omfattningen på kontrollavgifter då det ofta uppfattas som extra känsligt inom det området, säger hon.

Under 2018 fick Q-park behålla sammanlagt 3,2 miljoner kronor av parkeringsavgifter och kontrollavgifter från sjukhusparkeringarna. Räknar man bort de 2,1 miljoner som företaget betalar i fast avgift återstår 1,1 miljoner kronor, som ska täcka p-vakternas löner och andra utgifter Q-park har för parkeringarna.
I det perspektivet gör de 718 000 kronor företaget fick behålla från kontrollavgifterna skillnad, utan dem hade överskottet hamnat på knappt 400 000 kronor.
Q-parks vd Peder Ståhlberg anser inte att kontrollavgifter är en särskilt viktig inkomstkälla för hans företag.
– Kontrollavgiften står för en en väldigt liten del av våra intäkter, det är de mindre parkeringsbolagen som fokuserar på den intäktsströmmen. Vi omsätter 1,2 miljarder (på företagets samlade verksamhet i Sverige, reds anm). Kontrollavgiftens syfte är att styra betalningen till betalautomaten eller vår betalapp, svarar han i ett mejl till oss.
Enligt de siffror vi fått från Region Gävleborg står kontrollavgifter för 30 procent av Q-parks intäkter från sjukhusparkeringen i Hudiksvall. Innebär det att er verksamhet där är beroende av kontrollavgifter, eller skulle den bära sig ekonomiskt även utan dem?
– Du kan väl skriva att 30 procent av de som parkerar chansar, det vill säga vill inte betala. Hur skulle det se ut om ICA eller DN hade sådana kunder?, svarar Peder Ståhlberg.
Han svarar inte på vår fråga om huruvida parkeringsvakterna har något krav på sig att skriva ut ett visst antal böter.
Den aktör som tjänar mest pengar på sjukhusparkeringarna är Region Gävleborg själv. Strax över fem miljoner kronor blev det förra året, inklusive Q-parks fasta avgift.
De pengarna används enligt Helena Ribacke till att underhålla och snöröja parkeringsytorna.
– Från regionens perspektiv ligger fokus på att ha fungerande flöden på sjukhusområdenas parkeringsytor, så att besökare och patienter som ska till sjukhuset kan parkera, inte att jaga intäkter i form av kontrollavgifter, säger Helena Ribacke.
Det nuvarande avtalet för sjukhusparkeringarna löper ut nästa år.
– Enligt våra rutiner kommer vi då att se över förutsättningarna för en ny upphandling. I Hudiksvall kommer både återkoppling från patienter och besökare och planeringen inför Framtidsbygget att ha betydelse för ett nytt avtal, säger Helena Ribacke.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har (minst) ett bolag i Umeå som sköter parkeringarna på provision.
(företaget alltså, sedan vet jag inte om dom enskilda lappgubbarna har provis)

Bland annat sköter dom en parkering jag ofta parkerar på, dom har en gästparkering med 3 platser, det är inga streck på marken, bara 2 stolpar, och det är rymliga rutor, man skulle kunna tro att det är 4 platser, dessutom fortsätter grusplanen en bra bit utanför sista platsen.

Om dom tre första bilarna ställer sig tätt, så brukar en fjärde bil ställa sig på den sista platsen med två hjul utanför. (och det stör absolut ingen)
Whabam, böter inom en halvtimme.
Dessutom så är det max 3 timmar på gästparkeringen, folk har ganska ofta fått böter när dom har stått 15 minuter över.

Jag börjar tro att bolaget har någon som bor i en bil på parkeringen och livnär sig helt på den.

Parkeringen har också tre betalplatser, som mer eller mindre ständigt är upptagna av hemtjänst/omsorg

Totalt 6 gästparkeringar för ca200 lägenheter

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I området jag bodde i Gävle var det gratis parkering på den tiden, och gott om platser, men man behövde ha sitt P-tillstånd i bilen. Enda gångerna dom kontrollerade det var kvällstid, när så många bilar som möjligt stod parkerade :huvet

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Många år sedan och anekdotiskt, men en klasskompis i gymnasiet påstod sig på fritiden knäcka extra för parkeringsbolag i stan och få provision på varje bil han lappade (tror det var 30 spänn styck, 1993). Nej, jag har inte sett hans anställningskontrakt men väl sett honom lappa bilar på sin fritid. Om böterna var lagliga är en annan fråga samma om regler har förändrats på 30 år. Men redan då påstods det att inga lapplisor jobbade på provision och han var uppenbart ett exempel på motsatsen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det här att man inte får parkera efter att städningen är gjord på städdagen, är det något annat än pengar?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka