Upplägg där anlitade parkeringsbolag enbart får intäkter från p-böter och avgifter har fått kritik från statens utredare. Men på sjukhusen i Gävleborg har man tagit det ett steg längre – här betalar Q-park regionen flera miljoner kronor om året för att få sköta parkeringarna. Vi har granskat avtalet mellan regionen och parkeringsbolaget.
Det kallas "nollavtal", en typ av avtal där det företag som sköter kontrollen av parkeringsplatser inte får någon fast ersättning av sin uppdragsgivare – utan tjänar sina pengar helt och hållet från parkeringsavgifter och p-böter.
I den statliga parkeringsutredning som blev klar 2006 fick nollavtalen kritik, eftersom de innebär ett incitament att lappa så många bilar som möjligt.
Utredningen föreslog inget förbud mot nollavtalen. I stället uppmanades marknadskrafterna att själva försöka komma bort från dem.
Det ansågs de var på god väg att göra, för 13 år sedan. Men det fanns ett mörkt moln på himlen. Enstaka landsting hade börjat med nollavtal.
Det är företaget Q-park som sköter parkeringarna vid sjukhusen i Hudiksvall och Gävle.
Lena Karlsson, vd för parkeringsbolagens branschorganisation Svepark, bedömer inte att nollavtal blivit vanligare sedan utredningen gjordes.
– Men det förekommer ju fortfarande, särskild bland mindre fastighetsägare, säger hon.
Vi har granskat det avtal Region Gävleborg tecknat med Q-park och det verkar som att man har tagit nollavtalen till en ny nivå. Här är det inte bara så att parkeringsbolagets enda intäkter är avgifter och böter – bolaget betalar dessutom regionen för att få driva in dem.
Varje månad betalar Q-park en fast avgift på 175 000 kronor till Region Gävleborg. Sammanlagt 2,1 miljoner kronor om året.
I gengäld får bolaget behålla lite mer än hälften, 53,5 procent, av de parkeringsavgifter som patienter och besökare betalar och hälften av alla parkeringsböter, eller kontrollavgifter som det egentligen heter för den här typen av parkeringsytor. Resten ska betalas in till regionen.
Helena Ribacke, fastighetsdirektör på Region Gävleborg, anser inte att avtalet med Q-park är att betrakta som ett nollavtal.
– I ett nollavtal tillåts utföraren behålla alla intäkter från kontrollavgifter, vilket kan missbrukas, säger hon.
I Sveparks etiska riktlinjer avråder man från avtal som innebär att huvuddelen av intäkterna kommer från kontrollavgifter.
– Vår mening är att markägaren har ett stort ansvar för att säkerställa att ersättning utgår på ett bra och klokt sätt så att inte parkeringsbolag ska bli beroende av kontrollavgifter, säger Lena Karlsson.
Sjukhusparkeringarna i Gävleborg håller sig på rätt sida om de etiska riktlinjerna. Drygt 22 procent av Q-parks intäkter där kommer från kontrollavgifter, totalt 718 000 kronor under förra året. Siffran är lägre i Gävle, 19 procent, men dras upp av Hudiksvall – där kontrollavgifter står för 30 procent av företagets intäkter.
Lena Karlsson på Svepark ser fördelar med att regionen tar en andel av avgifterna.
– Just inom sjukhusområden är det väl klokt och bra att sjukhusorganisationen håller sig informerad om omfattningen på kontrollavgifter då det ofta uppfattas som extra känsligt inom det området, säger hon.
Under 2018 fick Q-park behålla sammanlagt 3,2 miljoner kronor av parkeringsavgifter och kontrollavgifter från sjukhusparkeringarna. Räknar man bort de 2,1 miljoner som företaget betalar i fast avgift återstår 1,1 miljoner kronor, som ska täcka p-vakternas löner och andra utgifter Q-park har för parkeringarna.
I det perspektivet gör de 718 000 kronor företaget fick behålla från kontrollavgifterna skillnad, utan dem hade överskottet hamnat på knappt 400 000 kronor.
Q-parks vd Peder Ståhlberg anser inte att kontrollavgifter är en särskilt viktig inkomstkälla för hans företag.
– Kontrollavgiften står för en en väldigt liten del av våra intäkter, det är de mindre parkeringsbolagen som fokuserar på den intäktsströmmen. Vi omsätter 1,2 miljarder (på företagets samlade verksamhet i Sverige, reds anm). Kontrollavgiftens syfte är att styra betalningen till betalautomaten eller vår betalapp, svarar han i ett mejl till oss.
Enligt de siffror vi fått från Region Gävleborg står kontrollavgifter för 30 procent av Q-parks intäkter från sjukhusparkeringen i Hudiksvall. Innebär det att er verksamhet där är beroende av kontrollavgifter, eller skulle den bära sig ekonomiskt även utan dem?
– Du kan väl skriva att 30 procent av de som parkerar chansar, det vill säga vill inte betala. Hur skulle det se ut om ICA eller DN hade sådana kunder?, svarar Peder Ståhlberg.
Han svarar inte på vår fråga om huruvida parkeringsvakterna har något krav på sig att skriva ut ett visst antal böter.
Den aktör som tjänar mest pengar på sjukhusparkeringarna är Region Gävleborg själv. Strax över fem miljoner kronor blev det förra året, inklusive Q-parks fasta avgift.
De pengarna används enligt Helena Ribacke till att underhålla och snöröja parkeringsytorna.
– Från regionens perspektiv ligger fokus på att ha fungerande flöden på sjukhusområdenas parkeringsytor, så att besökare och patienter som ska till sjukhuset kan parkera, inte att jaga intäkter i form av kontrollavgifter, säger Helena Ribacke.
Det nuvarande avtalet för sjukhusparkeringarna löper ut nästa år.
– Enligt våra rutiner kommer vi då att se över förutsättningarna för en ny upphandling. I Hudiksvall kommer både återkoppling från patienter och besökare och planeringen inför Framtidsbygget att ha betydelse för ett nytt avtal, säger Helena Ribacke.