Palestina VS Israel for dummies

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har inget bra svar på det. Så långt bak som behövs antar jag rent pricipiellt. Våld är inte svaret iaf.
Har det någon gång i tiden bott folk i området utan krig? Alltså typ att någon folkgrupp bodde på en plats och en annan folkgrupp på en annan plats och på en tredje plats fanns flera olika folkgrupper som samsades och var i en gemeenskap sas? Jag kan inte historien, därav frågan.
Då är det hög tid att du läser historia, för att skaffa en bättre förståelse.

Att göra anspråk på en markplätt som någon redan brukar, förvaltar och lever på/av är helt förkastligt.

Jag har fö ställt samma fråga i rysslandstråden, ur minnet utan något svar.
Att du inte fått svar beror på att ditt förslag "jag var här först" inte är genomförbart.

Man behöver ju inte ta till våld/placera en nationalstat där det redan bor folk. Normalt beteende när man inte är överens om något är att diskutera och resonera osv, fredligt.
Tycker du och jag i norra europa, ja.
Men länder som saknar tradition avseende demokrati, frihet, rättvisa, mänskliga rättigheter och likabehandlande av andra religioner, folkgrupper och kvinnor - gör detta omöjligt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att vissa försöker hävda att "vi var där först" är löjligt.
Har du lust att svara?

Hur långt bak i tiden ska man gå för att avgöra vem som var först enl dig?
Har inget bra svar på det. Så långt bak som behövs antar jag rent pricipiellt.
Så mitt svar på din fråga...hoppar du över att bemöta.

Då är det hög tid att du läser historia, för att skaffa en bättre förståelse.
Det är ju helt egalt. Fullständigt egalt. Kanske kan du svara på det jag undrar över istf att vara spydig. Jag vet inte vilka som ligger på stranden när jag kommer dit, men jag får inte angripa den iaf för att ta deras plats(det gäller alltså även om jag vet eller inte vet att det är Jonas och Pelle som ligger där).
Du som antagligen läst historia och har en bättre förståelse kanske kan svara då. Vilka är ursprungsbefolkningen?

Att du inte fått svar beror på att ditt förslag "jag var här först" inte är genomförbart.
Tycker du ja. Och vad spelar det för roll om så skulle vara fallet? Då ska det krigas och slåss? Vem har rätt att slå vem och varför?
Vad är det förresten för förslag du menar att jag framfört? Du sitter väl inte och hittar på? En undran om vilka ursprungsbefolkningen är är inget förslag.

Tycker du och jag i norra europa, ja.
Men länder som saknar tradition avseende demokrati, frihet, rättvisa, mänskliga rättigheter och likabehandlande av andra religioner, folkgrupper och kvinnor - gör detta omöjligt.
Ok och det innebär vadå? "Man behöver ju inte..." skriver jag, och det är objektivt sant oavsett vad du eller någon annan tycker.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finska Karelen kanske inte skulle tagit parti för Hitler & co. Det straffar sig att satsa på fel häst ibland.
Vem som har vunnit eller förlorat på Sovjetkommunismen råder det delade meningar om. Man ska inte tro på allt som skrivs i väst, och som kommer bygger direkt på information från USA-vänlig media.
Skulle vi tro på all smörja som skrivs om t ex kriget i Ukraina borde ju Ryssland ha besegrats för länge sedan. Allt Ryssland har är värdelöst skrot från ww2, stridsmoralen är i botten, stridsledningen är usel och allt är rutten kommunistideologi, och i toppen en halvgalen despot: Putin. Men...än rullar det på...
Nej såklart. Alla som inte vill vara ryssar och underkasta sig deras välde är nazister. så måste det ju varit, det var därför alltså? Otusan... Det är ju precis vad Putin påstår med, överallt är det nazister som behöver utrotas.. Och du då, av samma uppfattning..
Vet inte med säkerhet, men det låter inte som ett hållbart koncept.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle vi tro på all smörja som skrivs om t ex kriget i Ukraina borde ju Ryssland ha besegrats för länge sedan. Allt Ryssland har är värdelöst skrot från ww2, stridsmoralen är i botten, stridsledningen är usel och allt är rutten kommunistideologi, och i toppen en halvgalen despot: Putin. Men...än rullar det på...

Tycker du själv att ryzzk teknologi har visat sig överlägsen hittils?
Har du sett god stridsmoral bland ryzzarna?
Har du sett några genidrag från stridsledningen?
Tycker du själv att puttler verkar vara vid sunda vätskor?

Det enda dom har är kött att mata köttkvarnen med och enorma mängder skrot
Visst, ibland är kvantitet en kvalitet i sig, men det har visat sig inte räcka i längden mot en modernare militär

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
IMG_4466.jpeg

Araberna var tämligen ointresserade av markplätten när den såldes. Men när folket som flyttade in verkade allmänt händiga på terraformering så blev plötsligt markplätten jätteviktig, när den blev odlingsbar.

IMG_4467.jpeg

Låt oss vända på utvecklingen; med Libanon som Mellanösterns en gång pärla, efter decennier av islamistiska ”händelser och förändring”, vad tror ni Israel, eller den markplätten, skulle vara om israelerna/judarna blev likt de kristna i Libanon, en minoritet? Skulle Tel Aviv vara lika utvecklat/kräftgånget som Beirut om 10år?

Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har du lust att svara?

Så mitt svar på din fråga...hoppar du över att bemöta.

Det är ju helt egalt. Fullständigt egalt. Kanske kan du svara på det jag undrar över istf att vara spydig. Jag vet inte vilka som ligger på stranden när jag kommer dit, men jag får inte angripa den iaf för att ta deras plats(det gäller alltså även om jag vet eller inte vet att det är Jonas och Pelle som ligger där).
Du som antagligen läst historia och har en bättre förståelse kanske kan svara då. Vilka är ursprungsbefolkningen?

Tycker du ja. Och vad spelar det för roll om så skulle vara fallet? Då ska det krigas och slåss? Vem har rätt att slå vem och varför?
Vad är det förresten för förslag du menar att jag framfört? Du sitter väl inte och hittar på? En undran om vilka ursprungsbefolkningen är är inget förslag.

Ok och det innebär vadå? "Man behöver ju inte..." skriver jag, och det är objektivt sant oavsett vad du eller någon annan tycker.
Jag har skrivit svaret flera ggr, tex här (se nedan citat) då jag svarade dig igår vid 6-tiden
Hur långt bak i tiden ska man gå för att avgöra vem som var först enl dig?
Inser du inte att det är omöjligt stt avgöra o komma överens om det?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Finska Karelen kanske inte skulle tagit parti för Hitler & co. Det straffar sig att satsa på fel häst ibland.

Du har inte läst så mycket historia förstår jag!
Sovjetunionen anföll Finland, att dessutom då även haft Tyskland som fiende hur tror du det hade slutat?

Men tillbaka till trådämnet, går det att samsas med olika språk och olika religioner?

I Viborg talades finska, svenska, tyska och ryska i en salig blandning. Där fanns också en synagoga med tillhörande församling, och muslimska tatarer och en romsk minoritet bodde i staden.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Tycker du själv att ryzzk teknologi har visat sig överlägsen hittils?
Har du sett god stridsmoral bland ryzzarna?
Har du sett några genidrag från stridsledningen?
Tycker du själv att puttler verkar vara vid sunda vätskor?

Det enda dom har är kött att mata köttkvarnen med och enorma mängder skrot
Visst, ibland är kvantitet en kvalitet i sig, men det har visat sig inte räcka i längden mot en modernare militär
Resultaten talar väl sitt tydliga språk. Ryssland har intagit och befäst en rejäl bit av Ukraina. Ukraina har inte förmått kasta ut ryssarna, trots massivt ekonomiskt och militärt bistånd från USA, Nato och EU.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nej såklart. Alla som inte vill vara ryssar och underkasta sig deras välde är nazister. så måste det ju varit, det var därför alltså? Otusan... Det är ju precis vad Putin påstår med, överallt är det nazister som behöver utrotas.. Och du då, av samma uppfattning..
Vet inte med säkerhet, men det låter inte som ett hållbart koncept.
Den andra sidan är inte mycket bättre. "Alla som inte är med oss är emot oss", som president Bush uttryckte saken i kampen mot terrorismen. Och vem vågar vara emot USA?
Alla som inte är proamerikanska är alltså kommunister eller terrorister.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Den andra sidan är inte mycket bättre. "Alla som inte är med oss är emot oss", som president Bush uttryckte saken i kampen mot terrorismen. Och vem vågar vara emot USA?
Alla som inte är proamerikanska är alltså kommunister eller terrorister.
Jaha, så släkten var inte nazister nu eller? Du byter spår som en enskidad längdåkare…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Resultaten talar väl sitt tydliga språk. Ryssland har intagit och befäst en rejäl bit av Ukraina. Ukraina har inte förmått kasta ut ryssarna, trots massivt ekonomiskt och militärt bistånd från USA, Nato och EU.

Jo, man har ju den fördelen som anfallande part, att bestämma när/var/hur anfallet ska inledas.

Så om vi bortser från krigets inledning då dom hade den fördelen, tycker du att världens andra största arme har gjort ett bra jobb mot ett litet fattigt grannland?

Dom har snart backat till gränserna dom hade 2014, till en enorm kostnad i människoliv (vilket jag antar att du på ryzkt maner helt skiter i) och utrustning, dom har blivit total paria utom hos en del islamist-stollar som fortfarande hoppas på att kunna få vapen, och den andra parian Fat-Kim.

Dom "befästningar" du pratar om flyttas hela tiden bakåt, och inte ens hemma i moderlandet kan dom känna sig säkra på att slippa attacker mot sitt flygvapen.

Svarta-havs flottan gömmer sig i nya hamnar för Sevastopol kan dom inte längre använda.

"Det går bra nu"

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vem som har vunnit eller förlorat på Sovjetkommunismen råder det delade meningar om. Man ska inte tro på allt som skrivs i väst, och som kommer bygger direkt på information från USA-vänlig media.
Duu... eehhh... vet att de fick/tog stöd från Tyskland EFTER att Sovjet attackerade va?
Mannerheim hade lite pest-eller-kolera-val där och hade en möjlig liten aversion mot Sovjet efter att de dräpt hans arbetsgivare men gillade antagligen inte att få det land han varit med och byggt upp attackerat av nämnda Sovjet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år