Palestina VS Israel for dummies

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Danmark var nog aldrig svenskt. I Norge och Finland bodde det norrmän och finnar, så det var väl rimligt att de fick sina egna länder.

Hur långt tillbaka ska man gå? Idag bor det israeler i Israel. Vore det inte då rimligt att de får behålla sitt eget land?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hur långt tillbaka ska man gå? Idag bor det israeler i Israel. Vore det inte då rimligt att de får behålla sitt eget land?
Det är inte riktigt jämförbart. Sverige har inga anspråk på norskt eller finskt territorium. Dessa har inte heller lagt beslag på några för Sverige heliga inrättningar, det finns inte någon bakomliggande religiös eller kulturell konflikt här.
Tempelberget, Klippmoskén, och al-Aqsamoskén i östra Jerusalem är några av islams heligaste platser, det är inte något muslimerna bara kan låta Israel lägga beslag på och låta saken bero. Sen har Israel ockuperat Östra Jerusalem och Golanhöjderna, i strid med FN och Genevekonventionen som förbjuder ett land att göra bosättningar på ockuperat område. Inget annat land kan bete sig som Israel utan att bestraffas av omvärlden. Detta är möjligt bara eftersom man backas upp av USA, som ingen vågar ta strid mot.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är inte riktigt jämförbart. Sverige har inga anspråk på norskt eller finskt territorium. Dessa har inte heller lagt beslag på några för Sverige heliga inrättningar, det finns inte någon bakomliggande religiös eller kulturell konflikt här.
Tempelberget, Klippmoskén, och al-Aqsamoskén i östra Jerusalem är några av islams heligaste platser, det är inte något muslimerna bara kan låta Israel lägga beslag på och låta saken bero. Sen har Israel ockuperat Östra Jerusalem och Golanhöjderna, i strid med FN och Genevekonventionen som förbjuder ett land att göra bosättningar på ockuperat område. Inget annat land kan bete sig som Israel utan att bestraffas av omvärlden. Detta är möjligt bara eftersom man backas upp av USA, som ingen vågar ta strid mot.
Vet inte om Karelen håller med dig i de sista två meningarna...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Varje gång palestinierna (eller någon annan) utför en krigshandling mot Israel så satsar dom sitt eget land i potten.

Man kan inte starta flera krig i hopp om att ta över Israel och utrota judarna utan att förlora något när man förlorar kriget.

Israel skulle kunna säga "Nu har vi fått nog av att dom försöker utrota oss, nu utrotar vi dom istället" och schakta hela Gaza ut i havet och anlägga egen bebyggelse
Hittils har Israel varit mer än väl återhållsamma

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Varje gång palestinierna (eller någon annan) utför en krigshandling mot Israel så satsar dom sitt eget land i potten.

Man kan inte starta flera krig i hopp om att ta över Israel och utrota judarna utan att förlora något när man förlorar kriget.

Israel skulle kunna säga "Nu har vi fått nog av att dom försöker utrota oss, nu utrotar vi dom istället" och schakta hela Gaza ut i havet och anlägga egen bebyggelse
Hittils har Israel varit mer än väl återhållsamma
Palestinierna inser förstås att de inte kan vinna ett krig mot Israel, eller på något annat sätt besegra dem. Förhoppningen måste ju vara att antingen provocera resten av arabvärlden till att gå in och anfalla Israel, men det har ju inte gått så bra de gånger man försökt. Också där är USA en garant för att Israel inte kan besegras. Tvärtom så sitter både USA och Israel och bara väntar på en anledning att inleda ett anfall på bred front mot det förhatliga Iran för att äntligen göra slut på deras kärnvapenplaner.
Det mest sannolika är att palestinierna/Hamas och de andra ska få omvärlden att inse att något måste göras för att lösa den här eviga och blodiga konflikten. FN, EU, den förenade arabvärlden skulle kunna få Israel att åtminstone lämna tillbaka de ockuperade områdena och skapa en tvåststatslösning i regionen. Men så länge USA och Israel inte backar en tum kommer detta inte hända.

Israel återhållsamma..? Netanyahu och Likud kan kallas för mycket, men "återhållsam" är inte ett av de orden. På varje skadad Israel går det 20 döda palestinier. Israel bombar och dödar civila urskillningslöst. Media i Europa gråter över några döda barn i Ukraina, men hundratals döda palestinska barn går spårlöst förbi. Ganska motbjudande att se hur olika folk värderas av omvärlden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Israel återhållsamma..? Netanyahu och Likud kan kallas för mycket, men "återhållsam" är inte ett av de orden. På varje skadad Israel går det 20 döda palestinier. Israel bombar och dödar civila urskillningslöst. Media i Europa gråter över några döda barn i Ukraina, men hundratals döda palestinska barn går spårlöst förbi. Ganska motbjudande att se hur olika folk värderas av omvärlden.

Palestinierna undviker förstås alla civila, inte bara barn, när dom självmordsbombar marknader och skickar raketer urskiljningslöst?
Nu senaste anfallet visade dom ju särskild hänsyn mot kvinnor och barn, eller hur?

Israel skickar meddelanden/släpper flygblad med vilka kvartet som ska bombas till grus så att palestinierna kan utrymma, men hamaz tvingar folk att stanna och påstår att Israel dödar civila medvetet...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Palestinierna undviker förstås alla civila, inte bara barn, när dom självmordsbombar marknader och skickar raketer urskiljningslöst?
Nu senaste anfallet visade dom ju särskild hänsyn mot kvinnor och barn, eller hur?

Israel skickar meddelanden/släpper flygblad med vilka kvartet som ska bombas till grus så att palestinierna kan utrymma, men hamaz tvingar folk att stanna och påstår att Israel dödar civila medvetet...
Israel är en stat och bör bete sig som en stat. Det finns regler och konventioner som gäller för stater. Hamas är en motståndsrörelse och har varken skyldigheter eller rättigheter som en stat. Det Israel håller på med är inte försvar, det är vedergällning.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Värst är att de listiga judarna har byggt ruinerna av sitt tempel under den där moskén.
Det om något är väl att gå till excesser, va?

(Var kommer ditt judehat ifrån?)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Varför då?

Det är ju helt naturligt.
Stenåldersjag hittar en grotta där stenåldersdu redan bor - då får stenåldersjag leta efter en annan grotta.
Medeltidsjag letar efter en markplätt att odla vete på, rimligtvis får jag då hitta en markplätt som är ledig - en markplätt någon annan inte redan brukar.
I somras så åkte jag till stranden, ville ha min favoritplats men någon annan var redan där och hade tagit platsen jag var ute efter. Inget att göra, han var där först så jag får lägga ut handduken på en annan plats som är ledig.
Hur långt bak i tiden ska man gå för att avgöra vem som var först enl dig?
Inser du inte att det är omöjligt stt avgöra o komma överens om det?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur långt bak i tiden ska man gå för att avgöra vem som var först enl dig?
Har inget bra svar på det. Så långt bak som behövs antar jag rent pricipiellt. Våld är inte svaret iaf.
Har det någon gång i tiden bott folk i området utan krig? Alltså typ att någon folkgrupp bodde på en plats och en annan folkgrupp på en annan plats och på en tredje plats fanns flera olika folkgrupper som samsades och var i en gemeenskap sas? Jag kan inte historien, därav frågan.

Att göra anspråk på en markplätt som någon redan brukar, förvaltar och lever på/av är helt förkastligt.

Jag har fö ställt samma fråga i rysslandstråden, ur minnet utan något svar.
Inser du inte att det är omöjligt stt avgöra o komma överens om det?
Man behöver ju inte ta till våld/placera en nationalstat där det redan bor folk. Normalt beteende när man inte är överens om något är att diskutera och resonera osv, fredligt.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har inget bra svar på det. Så långt bak som behövs antar jag rent pricipiellt. Våld är inte svaret iaf.
Har det någon gång i tiden bott folk i området utan krig? Alltså typ att någon folkgrupp bodde på en plats och en annan folkgrupp på en annan plats och på en tredje plats fanns flera olika folkgrupper som samsades och var i en gemeenskap sas? Jag kan inte historien, därav frågan.

Att göra anspråk på en markplätt som någon redan brukar, förvaltar och lever på/av är helt förkastligt.

Jag har fö ställt samma fråga i rysslandstråden, ur minnet utan något svar.

Man behöver ju inte ta till våld/placera en nationalstat där det redan bor folk. Normalt beteende när man inte är överens om något är att diskutera och resonera osv, fredligt.
Det har bråkats om markplättar sedan människan blev bofast. Stammar har utrotats eller tvingats flytta så många gånger att originalinnevånarna av en markplätt i princip inte finns kvar nånstans i världen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tvärtom så sitter både USA och Israel och bara väntar på en anledning att inleda ett anfall på bred front mot det förhatliga Iran för att äntligen göra slut på deras kärnvapenplaner.
Iran kommer att lösa sig utan militär inblandning av USA. De yngre blir hela tiden mer informerade om hur världen kan fungera utan att styras av mullor och religiositeten verkar övergå i mindre bokstavstroende. Självklart sker det inte över en natt, men det kommer över tid.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det har bråkats om markplättar sedan människan blev bofast. Stammar har utrotats eller tvingats flytta så många gånger att originalinnevånarna av en markplätt i princip inte finns kvar nånstans i världen.
Yes, det är naturligt(och det är ju det man gör när man gör anspråk på en markyta där det redan bor folk - det är inte direkt en fredshandling. En ständig kamp där man behöver våldskapital för att försvara sitt revir mot det som är främmande. Men vilka folk hade vilka markytor först dvs innan de var använda och bebodda av andra/ursprungsbefolkning?
Såg nått naturprogram häromsistens, tror det var babianer. Där såg man strider om revir, mellan tider av status quo. Själva striderna är mlm momentana men det bakomliggande hotet finns alltid närvarande. Det är så livet är helt enkelt.

Sen kom människan på att krig inte är något bra men visst. De flesta av oss generellt sett leva i fred, inte i ständigt krig. Och det naturliga skulle jag säga är något vi svenska har tappat.

Och inget av det ger mig rätten att slå dig för att du la din handuk på just den kvadratmeter av sandstranden som jag vill ligga på före mig. Vi har kommit längre än så.

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Värst är att de listiga judarna har byggt ruinerna av sitt tempel under den där moskén.
Det om något är väl att gå till excesser, va?

(Var kommer ditt judehat ifrån?)
Det är väl en inneboende mänsklig egenskap att ta parti för de svaga. I det här fallet palestinierna, som förtrycks, kränks och plågas av en av världens starkaste militärmakter - Israel. Allt man kan åstadkomma är nåt litet myggbett då och då, vilket omedelbart straffas med nya bombningar.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Iran kommer att lösa sig utan militär inblandning av USA. De yngre blir hela tiden mer informerade om hur världen kan fungera utan att styras av mullor och religiositeten verkar övergå i mindre bokstavstroende. Självklart sker det inte över en natt, men det kommer över tid.
Man kan hoppas det. I t ex Afghanistan verkar det gå åt motsatt håll, talibanerna blir tvärtom alltmer extrema.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag borde kanske ta min fråga i "Frågor man vågar fråga", men eftersom ämnet är rätt så rockar jag på här.

Vad är skillnaden på en arab och en israelit / jude? Rent utseendemässigt alltså. Jag förstår att båda folken är > semiter < , så betyder det då inte att dom egentligen borde vara samma folk? Palestina-Israel blir således en slags grannfejd?

Sedan förstår jag att ett folk kan kriga mot varandra, jag ser på Ryssland-Ukraina, med flera t ex våra gamla kungariken där bröder högg skallar av varandra, och den som blev kvar sist fick vara kung .. tills nån annan i sin tur tog hans skalle.

Sen att folkslagen i mellanöstern inte klarar av att hantera explosiva vapen på rätt sätt är en annan femma. Har dom öht kunskap i ämnet, eller köper man bara grejerna och skiter i att läsa manualen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag borde kanske ta min fråga i "Frågor man vågar fråga", men eftersom ämnet är rätt så rockar jag på här.

Vad är skillnaden på en arab och en israelit / jude? Rent utseendemässigt alltså. Jag förstår att båda folken är > semiter < , så betyder det då inte att dom egentligen borde vara samma folk?

Sedan förstår jag att ett folk kan kriga mot varandra, jag ser på Ryssland-Ukraina, med flera t ex våra gamla kungariken där bröder högg skallar av varandra, och den som blev kvar sist fick vara kung .. tills nån annan i sin tur tog hans skalle.

Palestina-Israel blir således en slags grannfejd?
Judar har varit spridda över hela världen och har i mångt och mycket fått ett utseende som närmat sig befolkningen de rört sig ibland i hundratals år. Så de som bodde i Ryssland i några hundra år har blivit lite blekare och mer lika slaver utseendemässigt exempelvis.
Men det finns ju också stammar som stannade kvar i mellanöstern, de ser ut som alla andra stammar i det området i mellanöstern. Bland annat som "palestiner".

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
en av världens starkaste militärmakter - Israel.
Det där är ju inte sant.
Israel kommer på 18e plats i rankingen över militär makt.
Till och med Iran ligger före.
Sverige ligger på plats 37.

Allt man kan åstadkomma är nåt litet myggbett då och då, vilket omedelbart straffas med nya bombningar.
Så att döda 1200+ personer i ett terrorattentat där man bland annat skär huvudet av barn är ett myggbett...?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år