Tammer
Gudomlig sporthojare
Jag tycker att staten Israel aldrig skulle bildats, att FN gjorde fel när de gav bort palestiniernas land till judarna. Men när det nu är som det är så kan ju Israel börja med att lämna tillbaka det land man ockuperar: Västbanken, Östra Jerusalem och Golanhöjderna. Så länge detta inte sker får man räkna med nya angrepp från Hamas och andra grupper. På samma sätt och av samma orsaker som Ryssland kan attackeras av Ukraina.Det är klart att Ryssland vill ha fred nu när de har kapat åt sig halva Ukraina. Det är som att Israel skulle kunna tänka sig fred med Palestina om de får behålla Gaza och Västbanken.
Om Ryssland börja med att lämna tillbaka allt land de stulit kan man fortsätta diskussionen därifrån sen.
Stämmer det att tänka så?
Kan du förresten inte svara på min tidigare fråga om hur du tycker Israel borde reagerar när en organisation, som har i stadgan att förgöra Israel, attackerar dem och dödar fler än 1200 personer?
Jag är ärligt intresserad av svaret.
Det sätt som Israel behandlar palestinierna gör saken ännu värre. Israel blockerar in- och utfarter, man styr tillgången på mat, vatten, el, bränsle och hjälpsändningar från omvärlden. Judiska bosättare terroriserar palestinska medborgare som de vill, och det tillkommer ständigt nya bosättningar. Om man behandlar ett annat folk på det sättet får man räkna med terrordåd. Ingen skulle acceptera den kränkande behandling som palestinierna utsätts för.