Palestina VS Israel for dummies

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är klart att Ryssland vill ha fred nu när de har kapat åt sig halva Ukraina. Det är som att Israel skulle kunna tänka sig fred med Palestina om de får behålla Gaza och Västbanken.

Om Ryssland börja med att lämna tillbaka allt land de stulit kan man fortsätta diskussionen därifrån sen.
Stämmer det att tänka så?
:unsure:

Kan du förresten inte svara på min tidigare fråga om hur du tycker Israel borde reagerar när en organisation, som har i stadgan att förgöra Israel, attackerar dem och dödar fler än 1200 personer?
Jag är ärligt intresserad av svaret.
Jag tycker att staten Israel aldrig skulle bildats, att FN gjorde fel när de gav bort palestiniernas land till judarna. Men när det nu är som det är så kan ju Israel börja med att lämna tillbaka det land man ockuperar: Västbanken, Östra Jerusalem och Golanhöjderna. Så länge detta inte sker får man räkna med nya angrepp från Hamas och andra grupper. På samma sätt och av samma orsaker som Ryssland kan attackeras av Ukraina.
Det sätt som Israel behandlar palestinierna gör saken ännu värre. Israel blockerar in- och utfarter, man styr tillgången på mat, vatten, el, bränsle och hjälpsändningar från omvärlden. Judiska bosättare terroriserar palestinska medborgare som de vill, och det tillkommer ständigt nya bosättningar. Om man behandlar ett annat folk på det sättet får man räkna med terrordåd. Ingen skulle acceptera den kränkande behandling som palestinierna utsätts för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det sätt som Israel behandlar palestinierna gör saken ännu värre. Israel blockerar in- och utfarter, man styr tillgången på mat, vatten, el, bränsle och hjälpsändningar från omvärlden. Judiska bosättare terroriserar palestinska medborgare som de vill, och det tillkommer ständigt nya bosättningar. Om man behandlar ett annat folk på det sättet får man räkna med terrordåd. Ingen skulle acceptera den kränkande behandling som palestinierna utsätts för.

Israel behandlar palestinierna efter hur palestinierna behandlar Israel.

Dom perioder Hamaz inte har skickar raketer mot Israel har mat, vatten, el och bränsle varit tillgängligt, annars skulle det inte finnas något att strypa.

Om man utför terrordåd får man utstå att bli behandlad därefter.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Biden reser till Israel för att "för att mana till lugn och att förhindra en bredare konflikt där fler länder blandas in". Om USA hade velat kunde de satt stopp för den här konflikten för länge sedan, men man fortsätter att pumpa in militärt stöd till Israel. Som om de inte vore tusen gånger överlägsna Hamas redan som det är.
"Israel har bett USA om ett nödbistånd till ett värde över 100 miljarder kronor". USA "Manar till lugn"...sluta ge stöd till Israel så kanske de kan sluta terrorisera palestinierna.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Israel behandlar palestinierna efter hur palestinierna behandlar Israel.

Dom perioder Hamaz inte har skickar raketer mot Israel har mat, vatten, el och bränsle varit tillgängligt, annars skulle det inte finnas något att strypa.

Om man utför terrordåd får man utstå att bli behandlad därefter.
Så ser Israel på saken. Palestinierna tycker nog att man behandlar Israel som de förtjänar. Om man ockuperar andras land får man också utstå att bli behandlad därefter. Så konflikten är närmast olöslig, speciellt som USA stöttar Israel. Ingen vågar stötta Palestina, inte officiellt i alla fall. För då har man snart dragit på sig sanktioner från USA, om inte rent militära angrepp.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker att staten Israel aldrig skulle bildats, att FN gjorde fel när de gav bort palestiniernas land till judarna. Men när det nu är som det är så kan ju Israel börja med att lämna tillbaka det land man ockuperar: Västbanken, Östra Jerusalem och Golanhöjderna. Så länge detta inte sker får man räkna med nya angrepp från Hamas och andra grupper. På samma sätt och av samma orsaker som Ryssland kan attackeras av Ukraina.
Tack för svar.

Om Israel lämnar tillbaka de delar land som du nämner, skulle de få vara fredade tror du?
Eller skulle Hamas, Iran och Hezbollah göra slag i saken och utrota dem så som de säger?

Jag tror alla parter i den där konflikten skulle behöva sig en rejäl åthutning så de lugnade ned sig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På tal att alla parter därnere skulle behöva läxas upp....
Vore det inte dags att Europa gick in och sa åt alla att lugna ned sig och vill de fortsätta styra så får de faktiskt ta och komma överens med sina nya och gamla grannar.
Annars kommer vi och styr upp det hela igen... :näsblod

S6Ztq.gif

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
På tal att alla parter därnere skulle behöva läxas upp....
Vore det inte dags att Europa gick in och sa åt alla att lugna ned sig och vill de fortsätta styra så får de faktiskt ta och komma överens med sina nya och gamla grannar.
Annars kommer vi och styr upp det hela igen... :näsblod

S6Ztq.gif
Vi kan ju inte styra upp på hemmaplan ens, men kul tanke. Nu och då.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi kan ju inte styra upp på hemmaplan ens, men kul tanke. Nu och då.
Europa kastade ju ut invasiva folk innan det marscherades ner till mellanöstern och pissade överallt i sandlådan. Vem vet, ett nionde krysståg kanske kan ordna upp dagordningen.
Ge avhumaniseringen lite mer tid att verka bara sen kan det nog bli av.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Explosionen på sjukhuset. Vad vet man, vem låg bakom...?
Alla sidor skyller ju på alla och vem som egentligen är skyldig lär inte spela någon roll.
Men bästa fakta är i alla fall det Geoconfirmed har kommit fram till.
(De är dom som geolokaliserar bilder/videos från konfliktzoner)

"Conclusion: A missile launched by a Palestinian group exploded mid-air (Reason unknown) and one piece fell on the hospital causing an explosion. The geolocation and timing of the footage is conclusive."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror väl lite på definitionen av buddhist men:

Och ja, jag har aldrig hittat någon definition av ondska som inte är beroende på en redan existerande värdegrund så att det blir ett någorlunda cirkulärt argument eller som inte beror på tillhörighet till en viss grupp.
Det som vi ser som ondska är inte nödvändigtvis ondska för andra, dvs ett ganska tomt begrepp som bara syftar att väcka negativa känslor gentemot någon eller något.

Men andra är såklart fria att ha andra åsikter än mig.

Jag gissar att det är muslimerna som triggat dessa buddhister att gå till motattack.

Att buddhister skulle vara pacifister behöver man inte titta långt bort för att hitta motexempel på. Jag ser snarare människor som är vänliga och undviker aggression men med en krigarsjäl som man inte ska trampa på. Och just muslimer tenderar ju klampa in och ta för sig där dom tycker sig se svaghet. Men vänlighet och svaghet är inte samma sak.

Finns ju gott om youtube-videos från tex Thailand där dessa fromma människor kan bli väldigt aggressiva mot den som lyckas passera gränsen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Explosionen på sjukhuset. Vad vet man, vem låg bakom...?
Alla sidor skyller ju på alla och vem som egentligen är skyldig lär inte spela någon roll.
Men bästa fakta är i alla fall det Geoconfirmed har kommit fram till.
(De är dom som geolokaliserar bilder/videos från konfliktzoner)

"Conclusion: A missile launched by a Palestinian group exploded mid-air (Reason unknown) and one piece fell on the hospital causing an explosion. The geolocation and timing of the footage is conclusive."

Av bilderna jag har sett är det inte Israel som ligger bakom.

Rapporteringen om "5-700 döda" och "fruktansvärda syner med kroppsdelar överallt" finns det inga som helst bilder på.

Däremot finns det bilder på en parkering där något har slagit ner och brunnit.

Visst, några fönster har gått sönder och några takpannor har rasat ner, men gropen i parkeringen är 1x1 meter och kanske 20 cm djup.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Av bilderna jag har sett är det inte Israel som ligger bakom.

Rapporteringen om "5-700 döda" och "fruktansvärda syner med kroppsdelar överallt" finns det inga som helst bilder på.

Däremot finns det bilder på en parkering där något har slagit ner och brunnit.

Visst, några fönster har gått sönder och några takpannor har rasat ner, men gropen i parkeringen är 1x1 meter och kanske 20 cm djup.
Det är väl som i Ukraina. Det är inte ryska missiler som orsakar mest förödelse utan Ukrainas egna som skjuts åt fel håll. Eller när Ukraina skjuter ned ryska missiler så att dessa träffar sjukhus istället för militära mål. vilket inte ryssarna kan beskyllas för. Och dödssiffror överdrivs lika friskt där också.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så en palestinisk grupp skjuter en raket mot Israel.
Den självdetonerar i luften. Finns inget som träffar raketen i videosarna som cirkulerar runt.
Raketens motor faller på en plats och stridsspetsen landar på parkeringen vid sjukhuset.
På denna plats dör 500+ personer?
1697646598540.png

Nog för att Gaza är tätbefolkat och sjukhuset lär ha varit väl ockuperat samt parkeringen lär ha haft gott folk men 500+?
Om folk står skuldra mot skuldra på hela bilden och du får en raketträff så blir det inga 500.
50 eller upp till 100, mycket möjligt och lika hemskt ändå.
Liknande attacker i Ukraina där Ryssland medvetet skickar iväg större raketer mot folkmassor/sjukhus/begravningar/marknader så får du inga 500 döda.

Och hur är Israel skyldig till detta?
Hamas började ju hela fighten med ett massivt raketanfall mot Israel. Och i detta fall har ju Israel inte skjutit ned raketen. Den ser ut att haverera efter att den skjutits mot Israel.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror alla parter i den där konflikten skulle behöva sig en rejäl åthutning så de lugnade ned sig.
Kommer inte hjälpa.
De har inte tradition av demokrati, att komma överens genom förhandling. De har lärt sig att starkast vinner.
De har tyvärr religion som inte direkt uppmanar till fred och kärlek.

Att vissa försöker hävda att "vi var där först" är löjligt. Sverige var riktigt "bastards" en gång i tiden, men vi förstod att fred o frihet är bättre än att förstöra för andra.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att vissa försöker hävda att "vi var där först" är löjligt.
Varför då?

Det är ju helt naturligt.
Stenåldersjag hittar en grotta där stenåldersdu redan bor - då får stenåldersjag leta efter en annan grotta.
Medeltidsjag letar efter en markplätt att odla vete på, rimligtvis får jag då hitta en markplätt som är ledig - en markplätt någon annan inte redan brukar.
I somras så åkte jag till stranden, ville ha min favoritplats men någon annan var redan där och hade tagit platsen jag var ute efter. Inget att göra, han var där först så jag får lägga ut handduken på en annan plats som är ledig.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kommer inte hjälpa.
De har inte tradition av demokrati, att komma överens genom förhandling. De har lärt sig att starkast vinner.
De har tyvärr religion som inte direkt uppmanar till fred och kärlek.

Att vissa försöker hävda att "vi var där först" är löjligt. Sverige var riktigt "bastards" en gång i tiden, men vi förstod att fred o frihet är bättre än att förstöra för andra.
Efter att resten av norra europa gav oss en rätt rejäl åthutning ja.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varför då?

Det är ju helt naturligt.
Stenåldersjag hittar en grotta där stenåldersdu redan bor - då får stenåldersjag leta efter en annan grotta.
Medeltidsjag letar efter en markplätt att odla vete på, rimligtvis får jag då hitta en markplätt som är ledig - en markplätt någon annan inte redan brukar.
I somras så åkte jag till stranden, ville ha min favoritplats men någon annan var redan där och hade tagit platsen jag var ute efter. Inget att göra, han var där först så jag får lägga ut handduken på en annan plats som är ledig.

Hur kommer det sig då att Danmark, Norge, och Finland inte längre är svenskt? Stal de vår plats på stranden??

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år