Palestina VS Israel for dummies

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Cred vet de fan om jag vill ge dem, men lite imponerande över samlingen människor som enas med ett gemensamt mål är det ju :näsblod
Det är en gammal fin tradition att hata Judar som är spridd över Europa och Mellanöstern. Var det inte Hamas som viftade med den där gamla tyska flaggan för ett par årtionden sen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Blir lite så när man tittar på en sida i en konflikt. Det är ju inte direkt en okomplicerad historia
Helt klart.
Det är en osalig röra där i mellanöstern. Men det hade antagligen varit fördelaktigt att sluta kasta raketer på Israel och jobba på den där tvåstatslösningen som de absolut vägrar att jobba med på ena sidan av bordet.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Israel har enligt egna uppgifter dödat 2000 personer i bombningarna av Gaza. Alla givetvis tillhörande Hamas, för annars skulle ju omvärldens fördömande varar hårt. Det är emot alla regler och konventioner att bomba civila, och likaså kollektiva bestraffningar. Om det vore så skulle alla länder bojkotta Israel, sluta handla med dem, och avbryta alla diplomatiska förbindelser.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Israel har enligt egna uppgifter dödat 2000 personer i bombningarna av Gaza. Alla givetvis tillhörande Hamas, för annars skulle ju omvärldens fördömande varar hårt. Det är emot alla regler och konventioner att bomba civila, och likaså kollektiva bestraffningar. Om det vore så skulle alla länder bojkotta Israel, sluta handla med dem, och avbryta alla diplomatiska förbindelser.
Hur borde Israel ha försvarat sig eller agerat när 1200+ av deras invånare slaktades?
Eller borde de inte ha försvarat sig alls?
Hamas vill ju ändå förinta Israel. Det står ju liksom i deras stadga att de skall göra exakt det.

Jag har inget bra svar men tycker att Israel överreagerar och borde hindras från att gå för långt (döda civila), även om jag kan förstå logiken i vad de gör. De vill en gång för alla röka ut Hamas och få bort det hotet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur borde Israel ha försvarat sig eller agerat när 1200+ av deras invånare slaktades?
Eller borde de inte ha försvarat sig alls?
Hamas vill ju ändå förinta Israel. Det står ju liksom i deras stadga att de skall göra exakt det.

Jag har inget bra svar men tycker att Israel överreagerar och borde hindras från att gå för långt (döda civila), även om jag kan förstå logiken i vad de gör. De vill en gång för alla röka ut Hamas och få bort det hotet.
Inget ordagrant citat men någon, (Netanyahu?), sa ungefär:

"Om palestinierna lade ner sina vapen vore det fred imorgon.
Om Israel lade ner sina finns inget Israel."

Kort sagt så är jag fast förvissad om att de vet vad de har att göra med, det är vi konsensusskadade som inte fattar, än.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bollar en tanke med er.

Kolla klippet.

Skriv gärna ner dina tankar först och läs sedan vidare.

.
.
.
.
.
.
.

Min take: full förståelse för att det är död och misär i Gazaremsan just nu (som det alltid ha varit, ibland p.g.a. Israel, och alltid p.g.a. Hamas), och i synnerhet nu finns det många skadade och döda.

MEN... Visst fan är det väl bara sminkade skådespelare och artificiell kaos i klippen?

Man ser inte ett enda riktigt benbrott eller amputering, man ser inga rejäla skador eller öppna sår - alla skador du ser kan sminkas - och extra udda blir det när tjockisen med handduk på skallen ska kasta sig mot marken och gorma, fast han kan gå själv...

(Jämför gärna själv i huvudet med de skador du sett från t.ex. förra helgens terrorattacker eller tidigare klipp du sett)

Varför väljer New York Times att ladda upp detta desinformationsklipp? Vems nyttiga idiot är de?

Vad tror Hamas/palestinierna att de vinner på att fakea sånt här (fast det är inget nytt).

//Stridsjukvårdare som sett och granskat en hel del filmklipp från krig och oroligheter, men aldrig behövt använda mina kunskaper vid värre saker än svenska (milda) trafikolyckor där samtliga klarat sig.

*EDIT* Ett liknande klipp: https://x.com/muhammadsmiry/status/1713127083948286113?s=46&t=WEyDmZeLMs4wduOB7SKbIg
Följde din instruktion och tänkte också att det är fejk. I bästa fall överdrivet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
... påstår att det var "civila" från Gaza som våldtog kvinnor till döds och mördade barn. För sånt gör inte Hamas minsann.
Vilket i och för sig delvis är sant, att helt vanliga araber passade på, det var bland annat därför Hamas inte kunde svara på hur många de kidnappat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Inget ordagrant citat men någon, (Netanyahu?), sa ungefär:

"Om palestinierna lade ner sina vapen vore det fred imorgon.
Om Israel lade ner sina finns inget Israel."

Kort sagt så är jag fast förvissad om att de vet vad de har att göra med, det är vi konsensusskadade som inte fattar, än.
Menar han att de skulle lämna de ockuperade områdena isf?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
??? Fattar inte.
Jag antar att du vet vad det är.
Jag antyder att det är en för oss, mig iaf, oknäckbar nöt. Den om vem som har mest rätt till ytan, men jag står på Israels sida.
Låt mig säga som så att jag tror mer på Israels förmåga att hålla fred. Därtill kan de sköta infrastruktur och redan nu håller de palestinierna med mycket som det nog annars blivit knalt med. Vatten, el och sjukvård.
Parterna är tvungna att samsas, alternativet ser vi nu.
De är inte jämbördiga parter men det har ju sina skäl. Liten plätt land, mycket folk och som jag sa vet jag vilka jag har tillit till.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka