Det är ju en ganska enkel sak att lösa. Föremålet för frågan finns helt enkelt inte.Ska vi ta och lösa teodicéproblemet också?
Det är ju en ganska enkel sak att lösa. Föremålet för frågan finns helt enkelt inte.Ska vi ta och lösa teodicéproblemet också?
Frågan om var ondskan kommer ifrån kvarstår väl ändå?Det är ju en ganska enkel sak att lösa. Föremålet för frågan finns helt enkelt inte.
-"Religion!" #TheHitchFrågan om var ondskan kommer ifrån kvarstår väl ändå?
Så, utan religion ingen ondska, alltså?-"Religion!" #TheHitch
Fast det är ju inte det frågan handlar om, utan den handlar om hur det kan finnas ondska med en omnipotent, omniscient och god gud.Frågan om var ondskan kommer ifrån kvarstår väl ändå?
? .. jag känner likadant. Jag har faktiskt försökt fördjupa mig i just denna konflikt, och orsaken till den, men finner mig själv somna eller zona ut efter 5 minuter.så det ska helst inte ta mer än några dagar att ta till mig informationen
Bättre definition av frågan, helt klart.Fast det är ju inte det frågan handlar om, utan den handlar om hur det kan finnas ondska med en omnipotent, omniscient och god gud.
Och när man lämnar religionen så börjar ondska vara ett tomt begrepp.
För att vissa anser att om man inte kan grunda ONDSKA/GODHET i en religion/gud så saknar begreppen betydelse.Bättre definition av frågan, helt klart.
Resten begriper jag mindre av. "tomt begrepp", hur?
Precis. Allt sånt är relativt.de ondskefulla är ofta goda i någon annans ögon
Det beror väl lite på definitionen av buddhist men:Precis. Allt sånt är relativt.
Dom enda man skulle kunna kalla "ovilkorligt goda" vore buddister. Dom är tacksamma för sin blotta existens.
Jag är mer inne på Sam Harris eller Matt Dillahuntys tankar om att man kan definiera ondska/godhet bra/dåligt utan religion.Det beror väl lite på definitionen av buddhist men:
Buddhist extremism: Meet the violent followers of a religion widely known for its pacifism
While in many people's eyes terrorism has come to be intertwined with Islam, militant monks and hard-line army generals in Myanmar and beyond are recasting perceptions of Buddhism.www.abc.net.au
Och ja, jag har aldrig hittat någon definition av ondska som inte är beroende på en redan existerande värdegrund så att det blir ett någorlunda cirkulärt argument eller som inte beror på tillhörighet till en viss grupp.
Det som vi ser som ondska är inte nödvändigtvis ondska för andra, dvs ett ganska tomt begrepp som bara syftar att väcka negativa känslor gentemot någon eller något.
Men andra är såklart fria att ha andra åsikter än mig.
Det är klart att Israel vill ha fred nu när de har kapat åt sig halva Palestina. Det är som att Ryssland skulle kunna tänka sig fred med Ukraina om de får behålla den östra delen av landet.Inget ordagrant citat men någon, (Netanyahu?), sa ungefär:
"Om palestinierna lade ner sina vapen vore det fred imorgon.
Om Israel lade ner sina finns inget Israel."
Det är alltså meningslöst att tala om gott och ont, dessa är inga universella begrepp utan beror på var betraktaren själv står.Det är lätt att kategorisera som onda och goda men de ondskefulla är ofta goda i någon annans ögon.
Plättlätt!Det är klart att Israel vill ha fred nu när de har kapat åt sig halva Palestina. Det är som att Ryssland skulle kunna tänka sig fred med Ukraina om de får behålla den östra delen av landet.
Om Israel börja med att lämna tillbaka allt land de stulit kan man fortsätta diskussionen därifrån sen.
Det är klart att Ryssland vill ha fred nu när de har kapat åt sig halva Ukraina. Det är som att Israel skulle kunna tänka sig fred med Palestina om de får behålla Gaza och Västbanken.Det är klart att Israel vill ha fred nu när de har kapat åt sig halva Palestina. Det är som att Ryssland skulle kunna tänka sig fred med Ukraina om de får behålla den östra delen av landet.
Om Israel börja med att lämna tillbaka allt land de stulit kan man fortsätta diskussionen därifrån sen.
De anser kanske inte att de stulit något direkt (snarare tagit tillbaka) iom Kejsardömet Rysslans utbredning en gång i tiden.Om Ryssland börja med att lämna tillbaka allt land de stulit kan man fortsätta diskussionen därifrån sen.
Stämmer det att tänka så?
Då tycker jag att de ska bli en lydstat under Sverige, eftersom att det var en "svensk" som grundande fanstyget en gång i tiden.De anser kanske inte att de stulit något direkt (snarare tagit tillbaka) iom Kejsardömet Rysslans utbredning en gång i tiden.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|